Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@16:14:07 GMT

تاثیرگذاری؛ نمود فعالیت‌های جهاددانشگاهی در زنجان

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۸۵۴۶

تاثیرگذاری؛ نمود فعالیت‌های جهاددانشگاهی در زنجان

ایسنا/زنجان رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان گفت: تاثیرگذاری جهاددانشگاهی نمود فعالیت‌های این نهاد در چهار دهه عمر خود است.

کامران جعفری دیروز (۱۶ مردادماه) در جمع خبرنگاران ایسنا، با اشاره به چهل‌سالگی جهاددانشگاهی، اظهار کرد: چهل‌سالگی، سن بلوغ و پختگی جهاددانشگاهی است و این نهاد انقلابی در چهار دهه فعالیت خود توانسته است خدمات بسیاری را در حوزه‌های مختلف ارائه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در دهه شصت، افزود: این نهاد با توجه به پتانسیل‌هایی که داشت در جنگ تحمیلی نقش خود را ایفا کرد و پس از آن در دهه دوم فعالیت خود در بحث آموزش که زیربنای توسعه کشور است، مشارکتی فعال داشت و آموزش‌های کوتاه‌مدت برای مهارت‌آموزی در این دهه فعالیت خود را آغاز کرد.

این مسئول با اشاره به تهاجم فرهنگی در دهه هشتاد در کشور، ادامه داد: در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ نیاز به کارهای فرهنگی در کشور بیش از پیش احساس شد و بنای فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی در این دهه بنیان گذاشته شده و در حال حاضر بسیاری از اقدامات جهاددانشگاهی ذیل کارهای فرهنگی معنا پیدا می‌کند.

جعفری، الگوسازی را یکی از وظایف مهم جهاددانشگاهی دانست و تصریح کرد: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز در دهه هشتاد که در کشور بسترسازی‌های فرهنگی انجام می‌شد، تاسیس شده و در زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در کشور نقش بی‌بدیلی را اجرا کرده است. در دهه نود که دهه چهارم فعالیت جهاددانشگاهی بود، مسئله‌ اقتصاد در کشور مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان یادآور شد: در دهه نود، اقتصاد مبتنی بر منابع در جهان کمرنگ شده و کشورهای مختلف اقتصاد خود را به سمت اقتصاد دانش‌بنیان سوق دادند که برخلاف اقتصاد مبتنی بر منابع، ارزش‌افزوده بسیاری را تولید می‌کند که در همین راستا معاونت چهارم جهاددانشگاهی (ستفا) ایجاد و پس از آن مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری تاسیس شده و جهاددانشگاهی در تولید فناوری و تبدیل فناوری به ثروت، گام برداشت.

وی با بیان اینکه تاثیرگذاری جهاددانشگاهی نمود فعالیت‌های این نهاد در چهار دهه عمر خود است، گفت: جهادددانشگاهی استان زنجان نیز رشدی منطبق با نمودار رشد جهاددانشگاهی در کشور دارد و این رشد همانند سایر پیشرفت‌ها با فراز و فرود همراه است.

این مسئول همه بخش‌های جهاددانشگاهی را دارای رشد متوازن دانست و عنوان کرد: تربیت نیروی انسانی دیگر وظیفه مهم جهاددانشگاهی است که واحد زنجان به خوبی توانسته نقش خود را ایفا کند، به طوری که ۳۰ هزار نفر از جمعیت ۴۴۰ هزار نفری شهر زنجان از خدمات آموزش کوتاه‌مدت جهاددانشگاهی استفاده می‌کنند که سرانه این بخش ۶.۷ درصد است که خوشبختانه با توجه به الگو و فرهنگ‌سازی انجام‌ شده مردم در زنجان، به آموزش‌های این نهاد اعتماد کرده‌اند و زنجان در بحث آموزش‌های مهارتی کوتاه‌مدت همواره جزو سه استان اول کشور است.

جعفری، از قرارگیری واحد علمی‌کاربردی جهاددانشگاهی استان زنجان در بین پنج استان برتر خبر داد و افزود: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی با توجه به برنامه‌های متنوعی که دارد، رتبه ممتاز را در بین استان‌ها داشته و توانسته برای اولین‌بار در کشور ساختمان ملکی باشگاه علمی فرهنگی دانشجویان را در دانشگاه زنجان داشته و توانسته ارتباط خوبی بر پایه دانشگاه و دانشجو برقرار کند که امیدواریم این ارتباط در دهه آتی به سطح جامعه تسری یابد.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان با اشاره به رتبه و جایگاه مناسب معاونت پژوهشی این نهاد، اظهار کرد: با توجه به سرانه هیئت‌علمی که جهاددانشگاهی استان زنجان دارد، توانسته جایگاه خوبی کسب کرده و تولیداتی از قبیل نانو ذرات طلا، قارچ گانودرما، شبکه‌سازی محصولات سالم و ... را در کارنامه کاری خود داشته باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: معاونت سازمان تجاری‌سازی نیز فعالیت خوبی داشته است، به طوری که مرکز رشد صنایع خلاق فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان به صورت ویژه در حوزه صنایع فرهنگی فعالیت می‌کند که بر همین اساس اولین صنایع فرهنگی خلاق در کشور ایجاد شد که جزو ۲۳ پروژه اقتصاد مقاومتی استان است و با این تفاسیر می‌توان آینده خوبی را برای جهاددانشگاهی زنجان، با توجه به الگوسازی و نیروی جوان متصور شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی جهاد دانشگاهی زنجان جهاددانشگاهی استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۸۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت برخورد با مجتمع صنعتی آلاینده در زنجان

مدیرکل محیط زیست زنجان درباره آخرین وضعیت مجتمع صنعتی آلاینده آندیا فولاد گفت: با توجه به اینکه تغییری در میزان آلایندگی این واحد ایجاد نشد، بنابراین روز گذشته دستور توقف آن را از دادستانی درخواست کردیم که در نهایت این مهم به توقف موقت فعالیت مجموعه منتهی شد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، محمدرضا یافتیان مدیرکل محیط زیست استان زنجان درباره وضعیت آلایندگی مجتمع صنعتی ریخته‌گری آندیا فولاد و بی‌توجهی آن به تذکرات گفت: اخطاریه‌ها و تذکرات فراوان به مجتمع صنعتی ریخته گری آندیا فولاد داده شد و بی توجهی به مسائل زیست محیطی موجب شد دستور توقف موقت فعالیت آن به دستور دادستانی صادر شود.

وی افزود: به صراحت باید گفت اخطاریه‌ها و تذکرات محیط زیستی نتوانست از فعالیت‌های نامطلوب این مجموعه جلوگیری کند.

وی درباره روند فعالیت این مجتمع طی سال‌های متمادی گفت: این مجتمع سال ۹۰ با عنوان شرکت ریخته گری سهند تولید شمش فولاد برای ۲۵۰ هزار تن مجوز استقرار دریافت کرد و اساس فعالیت آن به این شکل بود که قراضه‌های آهن را جمع آوری، ذوب و سپس به شمش تبدیل می‌کرد.

یافتیان بیان کرد: این مجتمع فعالیتی نداشت تا اینکه در سال ۹۴ اداره کل صمت وقت از اداره کل محیط زیست استان مجوز بهره برداری ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی را درخواست کرد.

وی افزود: به این مهم باید توجه داشت وقتی واحدی استقرار می‌یابد، همه ضوابط آن باید منطبق با محیط زیست باشد و تمامی پروسه‌های محیط زیستی باید مد نظر قرار گیرد از قبیل اینکه آلایندگی زیست محیطی دارد یا نه؟ و در صورتی که واحد صنعتی ضوابط را رعایت کرده باشد مجوز فعالیت به آن داده می‌شود در حالیکه واحد یاد شده هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده بود و این موضوع حتی برای کارشناسان نیز تایید شد.


وی ادامه داد: سازمان محیط زیست از ابتدا با مجوز بهره برداری این واحد مخالف بود و آن را اعلام کرد، ولی به رغم مخالفت اداره کل محیط زیست، اداره کل صنعت، معدن و تجارت این موضوع را در کارگروه تسهیل مطرح کرد که مجوز مربوط داده شد و این واحد با این مجوز فعالیت خود را از سر گرفت.


صدور ۳۰ فقره اخطاریه از زمان فعالیت این واحد صنعتی تاکنون 
مدیرکل محیط زیست استان زنجان تصریح کرد: فعالیت مجدد این واحد از نظر محیط زیست پذیرفتنی نبود، بررسی‌ها بیانگر آن است این واحد صنعتی در طول سال‌ها نه تنها کار خود را انجام نمی‌داد بلکه از سال ۹۶ در زمینه‌های دیگر از قبیل تولید کنسانتره آهن، منگنز و گندله سازی فعالیت می‌کرد و به هیچ عنوان مجوزی از این اداره کل نداشته است.

وی درباره طرح‌های شکایت از این واحد صنعتی گفت: به طور کلی طرح شکایت مبتنی بر فرآیند‌هایی انجام می‌گیرد و غیر مجاز بودن واحد صنعتی صرفا نمی‌تواند مبنایی برای شکایت سازمان باشد و باید آلایندگی آن احصا شود.

یافتیان ادامه داد: حدود ۳۰ فقره اخطاریه از زمان فعالیت این واحد صنعتی تاکنون صادر شده است و شکایتی نیز در سال ۹۶ مبنی بر دستور توقف واحد داده شد که در سال ۹۷ هم یک حکم قضایی شعبه اول ایجرود صادر گردید.

وی مطرح کرد: در سال ۹۷ دوباره و در سال ۹۹ نیز شکایتی از مجموعه انجام گرفت، ولی یکی از محدودیت‌های این اداره طولانی شدن زمان بررسی شکایات بنا به دلایل مختلف است که این موضوع به صورت استانی مورد پیگیری جدی قرار گرفت.


جریمه ۶۰ میلیارد ریالی
وی ادامه داد: این واحد بالاخره در سال ۱۴۰۰ به دلیل آلایندگی خاک و آرسینیک بالا به عنوان واحد آلاینده تشخیص داده شد که می‌تواند آب‌های زیر زمینی و سطحی را تحت تاثیر قرار دهد، به خصوص اینکه حتی در اراضی کشاورزی نیز مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان درباره وصول جریمه از این واحد اظهار کرد: پس از شکایت و اعلام حکم این واحد در سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۶۰ میلیارد ریال جریمه شد که در همان سال به دلیل استمرار آلایندگی، علیه این واحد اعلام جرم شد و دوباره سال ۱۴۰۱ نیز شکایتی از این واحد انجام گرفت.

وی درباره پلمپ این واحد با توجه به تخلفات گفت: با شکایت این اداره کل در آبان سال گذشته تصمیم به پلمب موقت آن گرفته شد که اداره کل صنعت، معدن و تجارت در جلسه‌ای اعلام کرد مدیریت جدیدی در این مجموعه صنعتی بر سر کار آمده که درصدد رفع مشکلات است.

وی افزود: بنا بر پیشنهاد اداره کل صمت استان در جلسه دیگر استانی با هدف حمایت از تولید این مجموعه و الزام به رفع مشکلات زیست محیطی آن، فرصت چهارماهه تا پایان ۱۴۰۲ به آن داد شد تا مسائل و موارد را به طور قطع برطرف کند و مقرر شد این مجتمع صنعتی برنامه و پیشرفت ماهانه کاری خود را به این اداره کل اعلام کند که این مجتمع پس از ۲ ماه مکاتبات فراوان برنامه‌ای ناقص را ارائه کرد که این مسائل از سوی این اداره کل پذیرفتنی نبود.


تخلف بزرگتر ورود پسماند غیرمجاز بود
یافتیان بیان کرد: با توجه به فرصت داده شده این واحد تخلف بزرگتری یعنی ورود پسماند غیر مجاز را انجام داد و حتی از ورود کارشناسان اداره کل نیز برای بازدید از کارخانه ممانعت کرد که مراکز فروشنده پسماند‌ها به ۲ استان آذربایجان شرقی و خراسان رضوی اختصاص داشت که با مکاتبه صورت گرفته یکی از استان‌ها پیگیری‌های لازم را انجام داد.

وی تصریح کرد: این اقدام این واحد به نوعی مصوبه استانی را زیر سوال برد و همین مساله به شکایت مجدد از آن منجر شد.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت: با توجه به اینکه تغییری در میزان آلایندگی این واحد ایجاد نشد، بنابراین روز گذشته دستور توقف آن را از دادستانی درخواست کردیم که در نهایت این مهم به توقف موقت فعالیت مجموعه منتهی شد.

وی ادامه داد: این واحد صنعتی همواره از زمان شروع فعالیت خود تاکنون در فهرست آلاینده‌ها قرار داشته است.

یافتیان در پایان با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال در واحد‌های صنعتی مطرح کرد: اگرچه اشتغال واحد‌های صنعتی اهمیت زیادی دارد، اما رعایت مسائل زیست محیطی اولویت دارد و از اساسی‌ترین اصول فعالیت یک واحد به شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • پذیرش ۸ هزار بیمار در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی لرستان
  • روایت برخورد با مجتمع صنعتی آلاینده در زنجان
  • برگزاری مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای در تبریز
  • رتبه پانزدهم علمی جهان نتیجه رشد علمی کشور است
  • مسابقات ملی ارائه سه دقیقه‌ای «سدید» در تبریز
  • پیرنگ جدی نمایشگاه امسال موضوع فلسطین و غزه خواهد بود
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران الگوی مدیریتی مشارکت در بین رویداد‌های کشور است
  • جزئیات و ساعت بازدید نمایشگاه کتاب اعلام شد/ چرا باز هم مصلی محل برگزاری شد؟
  • خط و نشان ستاره انگلیسی: رقیب امباپه، هالند نیست!‏
  • لزوم توجه به طرح‌های فناورانه برای توسعه گردشگری زنجان