Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح «آجر به آجر» اکنون چون نهالی است که باید جان گیرد و به درخت تناوری تبدیل شود تا دیگر در مناطق کشور، دانش‌آموزان بدون مدرسه نباشند و همچنین دیگر دانش‌آموزان در مدارس فرسوده و تخریبی درس نخوانند.

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: مادربزرگ خیلی اهل شرکت در مراسم نبود البته از زمانی که یادمان می‌آید، این خصلت را داشت و اصولاً به اجبار به مراسم می‌رفت؛ کم‌کم بیماری هم موجب شد که این روحیه‌اش تقویت شود اما وقتی کارت دعوت برنامه را دید، گفت که همراهمان می‌آید و ما هم کمی متعجب شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در محوطه بیرونی سالن برنامه، چادرهای متعددی برپا بود و از صنایع دستی تا غذاهای محلی عرضه شده بود؛ میزبانان هم با لباس محلی در غرفه حضور داشتند؛ مادربزرگ به رغم اینکه با عصا به سختی راه می‌رفت اما یک ساعتی در چادرها به گشت و گذار پرداخت و به نظر می‌آمد برایش بیش از آنچه فکر می‌کردیم، این مراسم جذاب بود. 

ساعتی بعد، برنامه رسمی در سالن مراسم شروع شد؛ در ابتدا کلیپی از وضعیت تحصیل دانش‌‌آموزان در یک منطقه محروم و روایت خیّری که مدرسه برایشان ساخته بود، پخش شد و بعد هم چند نفر روی سن آمدند که سرگذشت هر کدام جالب‌تر از دیگری بود و یک نقطه مشترک همه این افراد، امکان تحصیلی بود که خیّر داستان برایشان فراهم کرده بود.

همه ما میخکوب برنامه بودیم؛ چند کلیپ دیگر از وضعیت تحصیل فعلی گروه دیگری از دانش‌آموزان مناطق محروم پخش شد و مجری برنامه توضیح داد که آینده این دانش‌آموزان در دستان خیرین است و بعد از آن، گلریزان آغاز شد؛ هرکس به اندازه وسع کمکی می‌کرد؛ برخی ساخت یک مدرسه کامل را تعهد می‌کردند و برخی هم مبلغی را برای ساخت مدرسه اختصاص می‌دادند.

یکدفعه مادربزرگ صدایم کرد و آهسته در گوشم گفت: «از طرف ما هم ساخت مدرسه‌ای را تعهد کن»؛ نگاهش کردم و گفتم: «مادربزرگ هزینه ساخت مدرسه زیاد است»؛ چشم غره مادربزرگ، موجب شد که روی برگه اعلام کمک، ساخت مدرسه را از سوی بزرگ خاندانمان تعهد کنم و دقایقی بعد توسط مجری خوانده شد.

ساخت مدرسه برای مادربزرگ انگیزه‌ای بود که انگار عمر دوباره به او بخشیده بود؛ اولین مدرسه روستایی ما، کمتر از یکسال بعد به بهره‌برداری رسید و به گفته مادربزرگ، افتتاح مدرسه، بهترین اتفاق زندگی‌اش بود و بعد از آن، ساخت مدرسه دیگر، در دستور کار قرار گرفت.

این روزها مادربزرگ ساخت پنجمین مدرسه خود را برنامه‌ریزی می‌کند و تلاش می‌کند تا امکان تحصیل دانش‌آموزان بیشتری را فراهم کند؛ مادربزرگی که اهل مراسم و برنامه نبود، حالا در تمام برنامه‌هایی که خیرین مدرسه‌ساز برگزار می‌کنند، زودتر از بقیه حضور دارد و زندگی جدیدش را مدیون اولین برنامه‌ای است که به همراه ما آمد.

* یک‌سوم مدارس کشور ایمن نیستند

در سال‌های قبل، وضعیت ساختمان‌های مدرسه کشور اصلا مناسب نبود و فقط یک سوم مدارس کشور استاندارد بودند؛ در سال 90 مرتضی رئیسی رئیس وقت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، اظهار کرد: «در سال 85 حدود 13 میلیون متر مربع فضای آموزشی تخریبی داشته‌ایم که نیمی از این فضاها با 2 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار از مصوبه 4 هزار میلیارد تومانی مجلس هفتم جمع آوری شده است و حدود 6.5 میلیون متر مربع از آن فضاها باقی مانده است».

مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص آمار مدارس تخریبی گفته است: «بر اساس آمار سال 82، حدود 70 درصد فضاهای آموزشی کشور نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی بود و از آن سال تاکنون، این عدد عکس شده است و ما فقط 30 درصد فضاهایمان فرسوده است و 70 درصد فضاها ایمن شدند».

اما همین یک‌سوم فضای ناایمن نیز باید ایمن شود و این نگرانی وجود دارد که در کشور حادثه خیز ایران، تحصیل دانش‌آموزان در مدارس می‌تواند با خطرات متعددی همراه باشد و اگر در روز و در زمانی که دانش‌آموزان سر کلاس حضور دارند، زلزله‌ای رخ دهد، فاجعه جبران ناپذیری به وقوع بپیوندد.

* اجرای طرح «آجر به آجر»

در همین راستا، سازمان نوسازی مدارس کشور، در سال‌جاری سامانه «مهر مدرسه» و طرح را به نام «آجر به آجر» پیش‌بینی کرده است؛ 24 اردیبهشت 1399 با حضور وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان جامعه خیرین مدرسه‌ساز، سامانه «مهر مدرسه» به آدرس اینترنتی khayerin.dres.ir  با هدف جلب مشارکت‌های مردمی برای انجام مدرسه‌سازی افتتاح شد.

این سامانه بر اساس چارچوب مشارکت هرچه بیشتر خانواده‌ها در امر مدرسه‌سازی و بر اساس آموزه‌های سند تحول طراحی شده است و به جلب مشارکت بیشتر مردم در امر مدرسه‌سازی منجر می‌شود؛  از طریق این سامانه خیرین می‌توانند پروژه‌های مدرسه‌سازی که در آن مشارکت کرده‌اند و پیشرفت پروژه‌ها را مشاهده کنند، به اهدای زمین اقدام کرده و یا با مشاهده پروژه‌های در حال کار مدرسه‌سازی در هر پروژه‌ای که تمایل دارند، مشارکت کنند.

در این سایت در حال حاضر تعداد کل پروژه‌ها 180 پروژه است که مبلغ کل مورد نیاز 370,984,108,016 تومان است و تا کنون 659 نفر مبلغ 248,114,929 تومان کمک کرده‌اند.

* روایت بسته آجر به آجر

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره طرح «آجر به آجر» با اشاره به اینکه اگر امروز با جدیت کار را دنبال نکنیم طرح رها می‌شود، اظهار کرد: «تاکنون ۳۰ هزار خیر در کشور فعالیت دارند و در سال ۹۸ حدود هزار و 500  میلیارد تومان کمک به مدرسه‌سازی داشتند البته با توجه به اینکه فرهنگ کار خیر و مشارکت در کشورمان رونق دارد، امکانی فراهم شد تا تعداد بیشتری از مردم در موضوع مدرسه‌سازی مشارکت کنند بر همین اساس بسته تحولی آجر به آجر را اجرایی کردیم».

وی ادامه داد: «بسته آجر به آجر امکان مشارکت هرچه بیشتر مردم را فراهم می کند و برای ورود به طرح، سامانه مهر مدرسه را طراحی کردیم که در آن پروژه‌های نیازمند ورود خیرین موجود است و همچنین امکان رصد اطلاعات وجود دارد. علاوه بر آن کد  دستوری #۲۴* را برای کمک به مدرسه‌سازی فعال کردیم».

رخشانی‌مهر افزود: «باید با جدیت اجرا و پیشبرد  آجر به آجر را دنبال کنیم تا شرایط به گونه‌ای نباشد که این طرح تعاملی ناتمام بماند؛ در شرایط فعلی باید بر توسعه تعاملات و خروجی‌های ثمربخش متناسب با این طرح متمرکز شویم تا بتوانیم گفتمانی مشترک را در جامعه برای ترویج فرهنگ مدرسه‌سازی شکل دهیم».

* اولین نهال پویش طرح آجر به آجر

روز گذشته با حضور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، ابراهیمی نماینده مردم شهرستان سلسله و دلفان در مجلس، بهمنی فرماندار شهرستان دلفان، نخعی مدیرکل آموزش و پرورش لرستان و غفوری نژاد مدیرکل نوسازی مدارس لرستان، اولین نهال طرح پویش «آجر به آجر» در هنرستان ۲۴۰ نفره شهرستان دلفان کاشته شد.

هدف سازمان نوسازی مدارس کشور این است که طرح آجر به آجر که اکنون چون نهالی است، جان گیرد و به درخت تناوری تبدیل شود تا دیگر در مناطق کشور، دانش‌آموزان بدون مدرسه نباشند یا اینکه مدارس فرسوده و تخریبی نداشته باشیم.

آری طرح آجر به آجر با هدف گسترش فرهنگ مشارکت مردمی و بسترسازی برای جلب کمک آحاد مردم در مدرسه‌سازی در حال اجراست و این طرح به منظور زمینه‌سازی برای مشارکت افراد خیر با هر سطح توان مالی، در مدرسه‌سازی پیش‌بینی شده و در قالب آن آحاد جامعه با هر میزان درآمد و در هر سطح و طبقه‌ای می‌توانند حتی با اهدای هزینه خرید یک آجر، در مدرسه‌سازی سهیم شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش و پرورش آجر نهال ویژگی آجر به آجر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور خیرین مدرسه ساز مدرسه سازمان نوسازی مدارس کشور دانش آموزان ساخت مدرسه مدرسه سازی آجر به آجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۸۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس ما و مدارس آن‌ها

بعد از هماهنگی با یک مدرسه به اتفاق به آنجا رفتیم و مدیر آن مدرسه ما را برای دیدن از کلاس ها راهنمایی کرد. در گوشه ای از حیاط دراندشت مدرسه تعدادی از دانش آموزان بساط باربکیو را گسترانده بودند و به همراهی معلم خود در حال تهیه و پخت کباب بودند. مدیر ایرانی پرسید در ساعت درس و تحصیل چرا این دانش آموزان پیک نیک رفته اند؟ مدیر مدرسه جواب داد این پیک نیک نیست و کلاس درس جامعه شناسی است. در واقع معلم در حال تدریس مهمترین درس جامعه شناسی به دانش آموزان است یعنی ترجیح منفعت جمعی بر منفعت فردی. دانش آموزان که هر کدام به چند تیم تقسیم شده اند یاد می گیرند که اگر هر نفر کار خود را در تیم خود که مثلا تیم آماده کردن گوشت و آمیخته کردن آن با مواد غذایی دیگر است به خوبی انجام دهد، نتیجه بهتری خواهد گرفت و مثلا گوشت خوبی برای کباب کردن آماده می شود و اگر بقیه تیم ها تا تیم کباب کردن گوشت کار خود را به درستی انجام دهند نهایتا همه بچه های کلاس با همدیگر غذای خوشمزه ای را تناول خواهند کرد و این به نفع همه است.

دوستم می گفت بعد از آن روز فهمیدم که چرا مردم این کشور بدون اعمال جریمه و فشار قانون را مراعات می کنند. فهمیدم چرا در این کشور کمتر کسی به سراغ کلاهبرداری می رود تا جیب خودش را پرپول کند و به فکر منفعت بردن همه است و از آن مهمتر فهمیدم چرا آموزش ابتدایی در این کشور بالاترین بودجه را دارد و حقوق یک مدیر مدرسه هم طراز مدیران عالی کشور و معلمی از مشاغل پردرآمد است. و همینطور فهمیدم چرا در ایران کلاهبرداری، اختلاس، عادی شدن تخطی از قانون و فرار از قوانین راهنمایی و رانندگی همه در کنار بودجه پایین آموزش و پرورش و حقوق ناچیز معلمی است.


دوستم می گفت تازه می فهمم چرا می گویند تفاوت جهان اول با جهان سوم در وزارتخانه آموزش و پرورش است. این ها را دوستم می گفت و گرنه به قول آن طنز قدیمی ما که به چشم خودمان ندیدیم...

233233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897059

دیگر خبرها

  • مدارس ما و مدارس آن‌ها
  • گفتمان سازی برای محوری شدن مدارس در جامعه
  • بهره برداری از دو مدرسه شش کلاسه در میناب/ساخت مدرسه روستای شَمجُو نیز از محل مولدسازی و فروش املاک مازاد دولتی
  • حق نداریم مدارس خیرساز را تغییر نام دهیم
  • کسری ۳۳۱ هزار متر مربعی فضای آموزشی در کردستان
  • ساخت ۳۴۴ مدرسه در سیستان و بلوچستان
  • شاداب سازی ۲۰ درصد مدارس چهارمحال و بختیاری
  • ساخت مدرسه ۶ کلاسه در صالح شهر گتوند
  • مدرسه مجازی آموزش‌و‌پرورش در راستای کاهش تنوع مدارس بزرگسالان راه‌اندازی می‌شود
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد