Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: در این هفته خبری درباره مفقود شدن یکی از آلبوم خانه کاخ گلستان منتشر شد.

در این باره مدیر مجموعه این کاخ جهانی توضیح داد که از حدود ۶ ماه قبل در جریان مفقود شدن این اثر بوده ایم.

نظر قطعی درباره مفقود شدن آن بعد از پایان انبارگردانی رسمی اعلام می‌شود. با این وجود با بررسی تیم یگان حفاظت میراث فرهنگی هیچ نشانه ای مبنی بر سرقت آلبوم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این هفته همچنین اعلام شد که دادگاه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری درباره ثبت ملی کاخ ثابت پاسال یک رای به نفع وزارت میراث فرهنگی صادر کرده است و برای آن شش دلیل آورده است از جمله اینکه این اثر فارغ از آنچه توسط چه کسی ساخته شده باشد به عنوان یک اثر ملی از سوی سازمان میراث فرهنگی شناخته شده و در فهرست آثار ملی قرار گرفته است. دلیل دیگر اینکه شکات هیچ دلیلی برای عدم رعایت تشریفات ثبت بنا در فهرست میراث ملی ندارند. همچنین بنا به قوانین موجود، تشخیص اهمیت یک اثر بر عهده سازمان میراث فرهنگی است و این بنا دارای ویژگی های تاریخی و معماری بوده است.

در این هفته همچنین ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی دستورالعمل صدور مجوز فعالیت گردشگری کشاورزی را ابلاغ کرد اما خبر دیگر درباره قلعه پرتغالی ها نظر کارشناسان مرمت را برانگیخت. به نحوی که آنها اعلام کردند در مرمت این بنای تاریخی و ثبت ملی شده بر خلاف اصول مرمتی از سیمان به جای مصالح بومی استفاده شده است. بنابراین مرمت های ناصحیح شمایل این قلعه را به هم ریخته است.

این هفته محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور دیداری با سفیر یونان داشت و در این دیدار بر گسترش همکاری ها برای استرداد اموال فرهنگی و تاریخی ایران و یونان و تبادل تجربیات در زمینه استرداد اموال فرهنگی و تاریخی تاکید شد.

همچنین برگزاری یک سمینار با موضوع میراث فرهنگی نیز در دستور کار قرار گرفت. سازمان ملل نیز در گزارشی طبق محاسبات خود اعلام کرد پیش از اینکه کشورها تصمیم بگیرند مرزهای خود را برای مسافران باز کنند صنعت گردشگری یک سوم یک تریلیون دلار را از دست داد. بنابر این پاندمی کرونا سه برابر بحران قبلی به توریسم جهان ضرر شد و این صنعت با سقوط ۹۸ درصدی در ماه می مواجه شد.

این هفته همچنین سامانه صدور مجوز تاسیسات گردشگری کشور راه اندازی شد و طبق آخرین گزارش دریافتی از بانکهای عامل بنا به گفته معاون گردشگری بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ فقره پرونده درخواست تسهیلات از سوی وزارت گردشگری تایید و در اختیار شعب بانکهای عامل قرار گرفته است.

کد خبر 4993042 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: ولی تیموری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کاخ ثابت پاسال ترجمه ادبیات کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ویروس کرونا ادبیات جهان انقلاب مشروطه رایزنی فرهنگی معرفی کتاب ادبیات داستانی تجدید چاپ خانه کتاب انتشارات سروش بازار نشر تازه های نشر میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۹۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۵ هزار مسافر از تورهای بافت‌گردی شیراز استقبال کردند

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ثابت اقلیدی با اعلام این خبر گفت: فقط در ۵ روز اول امسال بیش از ۵ هزار مسافر نوروزی در تورهای بافت گردی شیراز شرکت کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس افزود: اجرای این تورها از سوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس و با حمایت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز برگزار شده و تا پایان تعطیلات نوروز نیز ادامه خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس افزود: تورهای بافت گردی در قالب‌ها و داستان‌های مختلفی از جمله پیاده‌روی در محلات تاریخی و نیز داستان‌های ادبی و فرهنگی شیرازی برگزار می‌شوند و به بازدید از جاذبه‌ها در بافت تاریخی شیراز می‌پردازد.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه محله‌های سنگ سیاه، اسحاق‌بیگ، بالاکف، سر باغ، لب آب، بازار مرغ و … از جمله نقاطی است که مورد بازدید قرار می‌گیرد گفت: افزایش آگاهی مردم در سال‌های اخیر از اهمیت حفظ و احیای بافت‌های تاریخی و همچنین ثبت ملی بافت تاریخی شیراز از جمله عواملی است که موجب شده اجرای این تورها مورد استقبال مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تورهای بافت گردی شیراز توسط ۲۰ راهنمای رسمی و راه‌بلد باتجربه برگزار می‌شود افزود: استقبال از تورهای بافت گردی تأثیرات مثبت و مختلفی در افزایش تعداد گردشگران، کسب‌وکارهای سنتی در بافت‌های تاریخی و … دارد.

کد خبر 6062779

دیگر خبرها

  • موزه‌ها و اماکن تاریخی-فرهنگی گیلان در ۱۳ فروردین تعطیل است
  • بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس از مرز یک‌ میلیون گذشت
  • ۵۰۷ هزار نفر از جاذبه‌های همدان دیدن کردند
  • فهرج یزد، روستای هدف گردشگری می‌شود
  • بازدید بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی و میراث فرهنگی
  • روستای فهرج یزد به روستای هدف گردشگری تبدیل می‌شود
  • اقامت ۱۰ هزار مسافر در گلپایگان
  • روستای تاریخی پالنگان در مسیر ثبت جهانی
  • بازدید بیش از ۴ میلیون مسافر از اماکن مذهبی و تاریخی فارس
  • بیش از ۵ هزار مسافر از تورهای بافت‌گردی شیراز استقبال کردند