Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا محمدرضا دشتی اردکانی روز جمعه دردیدار مدیرکل کتابخانه های استان یزد، شهرستان اردکان را دارای ظرفیت فرهنگی بالایی دانست که نیازمند شناسایی و به کارگیری این ظرفیت ها در راستای کتاب و کتابخوانی است. 
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب هم نگاه ویژه ای به امر کتاب و کتابخوانی دارند و در بین نمایشگاه های بزرگ و مختلفی که برگزار می شود تنها ساعاتی را به نمایشگاه کتاب اختصاص می دهند و همچنین در زمینه کتاب های مختلف آگاه و صاحب نظر هستند و این نشان از کتابخوان بودن ایشان است، خاطر نشان کرد ما مسئولین هم باید این خصوصیت مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خویش قرار دهیم و در رشد و توسعه کتاب و کتابخوانی اهتمام ورزیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه از اهالی فرهنگ اردکان خواست تا با برگزاری جلسات هم اندیشی و همچنین انجام تحقیقات و بررسی های علمی، علل کم توجهی مردم به کتاب و کتابخوانی را واکاوی کنند و با مشاوره با متخصصین حوزه های مرتبط، راهکارهای کاربردی و موثری برای تشویق و جذب مردم به کتابخوانی بیابند. 
دشتی اردکانی با اشاره به آمار و گزارشی که توسط مدیرکل کتابخانه های عمومی استان از وضعیت کتابخانه های استان و شهرستان اردکان در جلسه ارائه شد، بیان داشت: جایگاه استان یزد با تلاش مسوولان امر و کتابداران بسیار درخشان است و نشان می دهد مسوولان مربوطه حداکثر توان خود را در راستای بهبود وضعیت کتابخانه ها و انجام فعالیت های کتابخوانی به کار برده اند  و این سعی و جدیت قابل تقدیر است.

و ی افزود: با تمام این اوصاف هنوز جایگاه کتاب و کتابخوانی در بین مردم مهجور است و کشور ما و به خصوص استان یزد با توجه به پیشینه فرهنگی خود، این روزها هنوز از جایگاه حقیقی خود در امر سرانه کتابخوانی بسیار دور است و نیاز است تمام مسئولان کشور برای این امر تمهیدی ویژه بیاندیشند.
رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی امادگی خود را برای هرگونه همکاری چه در سطح استان و شهرستان و چه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد و عنوان داشت: رایزنی با صنایع و مسوولان شهرستان جهت توجه ویژه به فرهنگ و کتابخوانی می تواند راهگشا باشد و در مجلس نیز پیگیری مطالبات کتابخانه های عمومی و ارائه مصوباتی جهت بهبود وضعیت کتابخانه ها باید به دغدغه تمام نمایندگان تبدیل شود. 

وی با استقبال از طرح ایجاد فراکسیون حامیان کتاب در مجلس اظهار داشت: وجود فراکسیون مستقل در این حوزه و ارائه راهکارهای کشوری در این زمینه می تواند وضعیت کتابخوانی در کل کشور را تحت الشعاع قرار دهد و راه را برای رشد سرانه کتابخوانی و در راستای آن بهبود وضعیت فرهنگی کشور باز کند و افزود: من و سایر اعضای مجمع نمایندگان استان تمام تلاش خود را در راستای اعتلای فرهنگ کتابخوانی مبذول خواهیم داشت.


محمدرضا دشتی فرهنگ را یکی از دغدغه های اصلی خود عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد بتواند در دوره نمایندگی خود قدم بزرگ و مثبتی در زمینه بهبود وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان اردکان هم از نظر منابع و هم در زمینه شاداب‌سازی، نوسازی و بهسازی کتابخانه های عمومی بردارد.

وی تاکید کرد : به زودی از کتابخانه های عمومی اردکان بازدید خواهد کرد تا با وضعیت کتابخانه ها از نزدیک آشنا شود.

در ابتدای این نشست، رقیه دوست فاطمی‌ها گزارشی از وضعیت کتابخانه های عمومی استان و جایگاه استان در کشور را ارائه داد و گفت: خوشبختانه استان یزد جایگاه اول را در کشور از نظر تعداد کتابخانه، کتاب، امانت، عضویت و سرانه مساحت کتابخانه نسبت به جمعیت داراست.

مدیر کل کتابخانه های عمومی، تاکید کرد: کتابخانه های عمومی در شش سال اخیر رشد چشمگیری داشته است و شاخص های کیفیت و کمیت کتابخانه ها بر اساس فرم ارزشیابی سپهر به جایگاه خوبی رسیده است اما هنوز راه زیادی تا استانداردهای مدنظر در پیش دارد که نیازمند همراهی و مساعدت مسئولین استانی و کشوری است. 

دوست فاطمی ها وضعیت کتابخانه های اردکان را نسبت به جایگاه اقتصادی خوب این شهرستان، نامناسب عنوان کرد و اظهار داشت: شهرستان اردکان با داشتن ۱۵ کتابخانه عمومی جایگاه دوم در استان از نطر تعداد کتابخانه عمومی را دارد اما وضعیت این کتابخانه ها از نظر ظاهری و کیفیت با استانداردها فاصله زیادی دارد و تنها ۲ کتابخانه آیت الله فاضل و شهید فاضل خودستان احمدآباد بعد از بازسازی های اخیر مناسب سازی شده است.

وی در ادامه سخنان خود از نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی خواست نگاه ویژه ای به کتابخانه های عمومی داشته باشد و مقدماتی را جهت بهسازی و شاداب‌سازی کتابخانه های اردکان به ویژه کتابخانه آیت‌الله حایری که یکی از فعال ترین کتابخانه های عمومی اردکان است، فراهم کند.
مدیر کل کتابخانه های عمومی، همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه کتابخوانی را بسیار تاثیرگذار دانست و هدف اصلی این دیدار را آگاهی نماینده مردم اردکان از مشکلات کتابخانه ها دانست و افزود: نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای بهبود وضعیت کتابخانه ها پشوانه محکمی هم از نظر مادی و هم معنوی نیاز دارد و این مهم جز با حمایت نمایندگان مجلس تحقق نخواهد یافت.

در پایان این نشست نیز، اشرف تقدیری کارشناس فرهنگی اداره کتابخانه های عمومی اردکان، گزارش مختصری از وضعیت کتابخانه های شهرستان از منظر عضویت، امانت و منابع ارایه داد و یکی از مشکلات اصلی کتابخانه های اردکان را کمبود منابع مناسب عنوان کرد و با بیان این نکته که بودجه نهاد کتابخانه های عمومی بسیار اندک است و همین امر باعث کاهش ارسال منابع می شود از نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی خواست تدبیری اندیشیده شود تا طی طرحی، بخش اندکی از درآمدهای صنایع اردکان به حوزه کتاب و کتابخوانی اختصاص یابد.
در پایان این دیدار و به مناسبت روز خبرنگار، از مژگان دشتی، خبرنگار خبرگزاری ایرنا و احمد مهدی‌زاده خبرنگار خبرگزاری فارس که با کتابخانه های عمومی اردکان همکاری مستمر داشته اند، با ارائه کتاب نفیس و لوح تقدیر تجلیل شد.

هم اکنون ۱۴ باب کتابخانه عمومی با بیش از ۱۵۰ هزار نسخه کتاب و با حدود ۱۰ هزار عضو در اردکان فعال است.
مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها اردکان کتاب محمد رضا دشتی اردکانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اردکان کتاب اردکان کتاب کتابخانه های عمومی اردکان بهبود وضعیت کتابخانه ها مجلس شورای اسلامی وضعیت کتابخانه کتاب و کتابخوانی شهرستان اردکان استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۰۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی

اسماعیل زارعی کوشا در دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اظهار کرد: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه امری ضروری برای جامعه است.

استاندار کردستان در این دیدار بر حمایت از کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد و افزود:  ارتباط موثر روسای کتابخانه‌های عمومی با فرمانداران در شهرستان‌ها می‌تواند به نفع کتابخانه‌های عمومی باشد و به ارتقای شاخص‌های کتابخوانی کمک کند.

وی گفت: کتابخانه‌های عمومی باید با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و همچنین استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها توجه داشته باشند.

مشکلات عمرانی در کتابخانه های عمومی

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار گفت: حمایت مسئولان از کتابخانه‌های عمومی در ایجاد دلگرمی متولیان این حوزه بسیار مهم بوده و این حمایت‌ها در نهایت به نفع استان و کشور است و سبب توسعه فرهنگی می‌شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات عمرانی در کتابخانه‌های عمومی استان، گفت: کتابخانه باید محیطی امن و آرام برای اعضاء و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی باشد و این امر زمینه را برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه فراهم می‌کند.

حسنی خونسار با اشاره به فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در استان، بیان کرد: از این تعداد ۵۴ باب نهادی و ۲۸ باب دیگر مشارکتی است.

هم اکنون بالغ بر ۴۵ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند که بخش زیادی از اعضاء را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند