Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود گسترش شبکه های مجازی و رشد در تبادل اطلاعات در حوزه رسانه آنگونه که باید جهشی در گلستان رقم نخورده است و این مهم نشان می دهد نظام مطبوعات استان نیاز به یک بازنگری دارد.

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ کاش که مسئولان می دانستند که کلید مشکلات را باید در قفل مطبوعات بچرخانیم تا با بازشدن دریچه اطلاعات و آگاهی به جامعه مسیر رسیدن به قله پیروزی در هر عرصه ای از اقتصاد تا ورزش رقم بخورد، چرا که در برنامه های انقلاب اسلامی موفقیت در گروی پشتیبانی و حضور مردم است و بی اطلاعی جامع و عدم بصیرت لازم پاشنه آشیلی برای بحران های اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما سال ها است که مطبوعات چیان از پشت ویترین ها عملکرد مسئولان را زیر نظر می گیرند و نقد می کنند اما صدای آنها از پشت شیشه های سیاست تنها مثل تلنگری می ماند که گاهی بهانه ای برای یک نیم نگاه و اقدامات جدید در حوزه کاری می شود و گاهی با بی اعتنایی مسئولان امر که سرگرم بازی با کاغذ و آمار هستند صدای رسانه که زنگ هشداری برای خطرهای پیشرو است به گوش نمی رسد و یا آنکه گوش خراش می شود.

 

*نظام مطبوعاتی استان گلستان نیاز به بازنگری دارد

این بی اعتنایی گاهی به نقطه ای رسیده است که رسانه از پس مشکلات اقتصادی خود بر نمی آیند و از این رو نیز توانی برای حل مشکلات اقتصادی یا توسعه کشور و استان هم ندارندو لذا شاهد هستیم که با وجود گسترش شبکه های مجازی و جهش در تبادل اطلاعات در حوزه رسانه آنگونه که باید جهشی در استان گلستان رقم نمی خورد و این نشان می دهد نظام مطبوعات استان نیاز به یک بازنگری دارد.

 

گرچه در طول این سال ها تعداد رسانه های استان رشد چشمگیری داشته است اما متناسب با آن منابع اعتباری و درآمد رسانه ها در طول سال های گذشته با احتساب تورم رشد نکرده است و این مهم باعث شده است که مطبوعات استان در وضعیت ورشکستگی و یا یغما به سر بروند و تنها برای حفظ نشریه و حرفه خود فعالیت رسانه ای را دنبال کنند.

 

در حالی که مدیرکل سابق اداره کل ارشاد اسلامی استان از بحران در رسانه های استان خبر داد اما هیچ اتاق بحرانی برای رسیدگی به مشکلات و دغدغه های مطبوعات تشکیل نشد و همه با شرایط بد رسانه های استان کنار آمدند و حتی مثل سلول های سرطانی تعداد آنها را گسترش دادند بی آنکه بدانند در آینده ممکن است چه معضلاتی در حوزه مطبوعات استان به وجود بیاید.

 

در استان گلستان 138 مطبوعات فعالیت می کند ولی با این شرایط بار اطلاع رسانی بیشتر بر گردن هشت خبرگزاری فعال و فضای مجازی در سطح استان است و  باید تدابیری اندیشیده شود که نشریات و هفته نامه های استان در حوزه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی نقش پررنگتری ایفاء کنند.

 

*جای خالی نشریات و رزونامه ها در دکه های روزنامه فروشی گلستان

در بسیاری از دکه های روزنامه فروشی سطح استان جای خالی بسیاری از نشریات و روزنامه های سراسری که در استان دفتر نمایندگی دارند احساس می شود و این مهم به خوبی نشان می دهد که ظرفیت اطلاع رسانی در این بخش تنها اسمی است و مردم جامعه از اطلاعات آنها بی بهره هستند و اگر به سراغ بسیاری از مردم استان بروید حتی گاهی برخی افراد نام یکی از آنها را نیز نشنیدند.

 

البته این نشریات نیز حرف های زیادی برای گفتن دارند و بسترهای لازم نیز برای توسعه فعالیت های آنها فراهم نیست و لذا بیشتر تمرکز آنها برای حفظ نشریه و عبور از بحران فعلی است و خوشبین هستند که تدابیر آینده مسئولان بتواند بستر توسعه آنها را فراهم کند.

 

از سویی دیگر به دلیل عدم سیاست تشویقی و یا تنبیهی در کسب درآمد این نشریات در جذب مخاطب ناموفق عمل کردند اما با این وجود بخش عمده حمایت ارشاد اسلامی  از رسانه های استان از بیمه، آگهی های ثبتی و غیره که در سال گذشته بالغ بر سه میلیارد تومان بود به همین نشریات مکتوب می رسد و توازنی در حوزه درآمد و اطلاع رسانی وجود ندارد.

 

از این رو بسیاری از فعالان رسانه ای در فضای مجازی و خبرگزاری نسبت به توزیع نابرابر یارانه گلایه مند هستند و شرایط به گونه ای شده است که در مطبوعات استان عده ای با عشق و علاقه کار می کنند و عده ای نیز بدون آنکه حتی یک صفحه قلم برای مشکلات و توسعه های استان زده باشند با ارتباطات بین دستگاهی و رابطه از درآمد مطبوعات بهره مند می شوند.

 

از سویی دیگر خبرنگاران نشریات هم از سیاست های پیش گرفته شده آنگونه که باید بهره مند نیستند، اجرای توزیع آگهی در سطح ارشاد نیز به گونه ای است که مستقیما آگهی های دولتی و ثبتی به مدیرمسئول نشریه داده می شود و این مهم باعث شده است که بسیاری از نشریات بی نیاز از خبرنگار در بخش جذب آگهی های دولتی و ثبتی شوند و به فکر حل مشکل بیکاری و بیمه اعضای خانواده خود باشند.

 

*فرمان هدایت مطبوعات گلستان در دست شوراهای اطلاع رسانی

از سویی دیگر اوضاع از آنجا وخیم تر می شود که در حوزه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی اهرم محور جبهه سازی و همگرایی برای توسعه استان از دوش مدیران و فعالان رسانه ها برداشته شده است و از آنجا که 90 درصد منابع اطلاع رسانی در اختیار افرادی قرار می گیرد که نقش کمرنگی در تبیین افکار عمومی دارند مسئولان خود به فکر ایجاد شوراها و کارگروه هایی برای اطلاع رسانی افتادند.

 

از این رو می بینیم که دستگاه های اجرایی برای آنکه بتوانند ارتباط خود را با مخاطبان خود و افراد جامعه نزدیک کنند به راه اندازی شورای اطلاع رسانی روی آوردند تا هم بتوانند خلا وجود خبرنگاران تخصصی را در استان پرکنند و هم آنکه سهم خود را از اطلاع رسانی در مجموعه مطبوعات استان بالا ببرند اما تشکیل این شوراها مسکنی موقتی است و باید چاره اساسی برای حل مشکلات مطبوعات استان اندیشیده شود.

 

*فقدان برنامه جامع و چشم انداز در حوزه توسعه اطلاع رسانی و مطبوعات گلستان

در نخستین گام به نظر می رسد که باید برای فعالیت های رسانه ای استان چشم انداز و نقشه راهی تعریف شود تا اقدامات در حوزه مطبوعات و اطلاع رسانی از یک اقدام جزیره ای خارج شود و در میان مدت و بلند مدت حوزه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در استان به توسعه برسد.

 

از سویی دیگر علاوه بر این چشم انداز نیاز است که در شورای اداری استان نیز نماینده ای از مطبوعات برای صیانت از این نقشه راه در حوزه رسانه وجود داشته باشد.

 

*ساماندهی خانه مطبوعات پاشنه آشیلی برای پیگیری دغدغه های فعالان رسانه ای گلستان

از سویی دیگر ساماندهی به وضعیت خانه مطبوعات و صنف های رسانه ای موضوع بسیار حائز اهمیت است چرا که تا زمانی که زبان مشترکی برای پیگیری دغدغه ها و مطالبات خبرنگاران به وجود نیاید تمامی اقدامات یا با استقبال از سوی فعالان رسانه ای همراه نمی شود و یا آنکه پیگیری ها جنبه رسیدگی به منافع شخصی پیدا می کند.

 

با وجود آنکه سالها از تشکیل خانه مطبوعات در استان می گذرد اما این نهاد در حوزه مطالبات و دغدغه های اساسی مثل تامین مسکن خبرنگارن، صندوق حمایت از فعالان رسانه ای، راه اندازی تعاونی برای افزایش رفاه خبرنگاران و فعالان رسانه ای، امنیت شغلی خبرنگاران و حل مشکلات بیمه ای، آموزش و تقویت پژوهش های رسانه ای گام برنداشته است و اینها مسئله شاید از بی برنامگی در حوزه خانه مطبوعات و عدم جدیت و پیگیری لازم در فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود آمده است.

 

از سویی دیگر گرچه در طول چند سال گذشته میزان مطبوعات استان از کمتر از 50 مورد به بیش از 130 مورد افزایش یافته است اما این افزایش هم تراز با مشوق ها و تعریف درآمدهای جدید در استان نبوده است، به نظر می رسد برای خروج از بحران محتوا و حفظ اقتصاد مطبوعات باید با ایجاد کارگروه های مختلف از جمله کارآفرینی در حوزه رسانه و به کارگیری از ظرفیت فضای مجازی راهکارهایی افزایش درآمد در حوزه رسانه در استان تبیین شود.

 

از سویی دیگر با توجه به اینکه ظرفیت فضای مجازی روز به روز در حال گسترش است قطعا پوشش شبکه اینترنت به نفوذ شبکه های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه کمک می کند و متناسب با ظرفیت های  استان در شهرستان ها فعالان رسانه ای می توانند بهره ببرند.

 

قطعا باید رسانه ها در توسعه استان نقش اساسی ایفاء کنند و اگر می خواهیم به این نقطه برسیم نباید مسئولان دستگاه های اجرایی انتظار داشته باشند که رسانه ها دنبال کننده سیاست های آنان باشند و بر اساس این مسئله ارتباط خود را با رسانه ها تراز کنند.

 

*روابط همکاری دستگاه های اجرایی گلستان با رسانه به شرط حفظ استقلال مطبوعات

گرچه رسانه ها وابستگی سیاسی و انتفاعی با برخی از دستگاه های اجرایی دارند اما آنچه مسلم است باید روابط همکاری با رسانه ها به گونه ای باشد که استقلال در حوزه مطبوعات استان حفظ شود و این مهم قطعا به نفع استان خواهد بود.

 

متاسفانه در سال های اخیر برخی از دستگاه های اجرایی برای خاموش کردن چراغ های انتقاد و یا نادیده گرفتن مشکلات مردم، از حقوق بیت المال به دنبال خدمت گرفتن کارگزاران رسانه ای بودند و حتی برخی از دستگاه ها از منابع و ردیف بخش هایی دیگر که در اختیار دارند و  از نظر شرعی نیز این اقدام مشکل دارد برای این منظور استفاده کردند.

 

*رسمیت بخشیدن دستگاه های اجرایی به شبکه های غیررسمی اطلاع رسانی زمینه ساز شکل گیری آمدنیوزهای دیگر

یکی دیگر از موضوعاتی که به حوزه مطبوعات استان گلستان ضربه وارد می کند  رسمیت بخشیدن و مرجع قرار دادن فضاهای غیررسمی توسط دستگاه های اجرایی است و قطعا با افزایش این رویه باید در آینده شاهد شکل گیری «آمدنیوزهایی» در بخش ها و حوزه های مختلف در استان گلستان باشیم.

 

چرا که این فضاهای مجازی می توانند بدون هیچ ضابطه و خارج از هر چارچوبی فعالیت کنند و از این رو چالش هایی مثل شائبه، تحریک افکار عمومی، ترویج و توسعه مسائل برعلیه نظام و دولت را افزایش می دهد و متاسفانه باید بگوییم که گاهی همکاری خود بدنه دولت باعث می شود که رسانه های معاند نظام از فضای به وجود آمده بهره برداری سیاسی کنند.

 

اینها تنها بخشی از معضلات و مشکلات پیش روی رسانه ها است و قطعا موارد دیگری نیز برای کاهش دغدغه های مطبوعات استان وجود دارد اما روز خبرنگار و ۱۷ مرداد بهانه ای شد که بتوانیم این مسائل را از نظر بگذرانیم و شاید بیان آن باعث شود که مسئولان امر به فکر حل این مسائل بیفتند و رسالت خود را نسبت به رسانه های استان جدی تر دنبال کنند.

 

پایان پیام/587

منبع: شبستان

کلیدواژه: نظام جامع رسانه ای دغدغه های مطبوعات ۱۷ مرداد روز خبرنگار مراسم روز خبرنگاران روز خبرنگار اطلاع رسانی و آگاهی بخشی دستگاه های اجرایی فعالان رسانه ای رسانه های استان مطبوعات استان حوزه رسانه حوزه مطبوعات نظام مطبوعات استان گلستان خانه مطبوعات سویی دیگر فضای مجازی دستگاه ها رسانه ها دغدغه ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۰۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب تغییر در تیم اقتصادی دولت

رییس شورای اطلاع رسانی دولت تغییر در تیم اقتصادی دولت را تکذیب کرد.

به گزارش مشرق، سپهر خلجی رییس شورای اطلاع رسانی دولت در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره انتشار شایعاتی از تغییر در تیم اقتصادی دولت، اظهار کرد: اتفاقات خوبی در اقتصاد رقم خورده و رشد اقتصادی افزایش یافته است. کاهش بیکاری را داشتیم، کنترل و کاهش حجم نقدینگی را تجربه کردیم که همه محصول تلاش‌های تیم اقتصادی دولت است.

وی تصریح کرد: شاید برخی چندان دوست ندارند این اتفاقات رخ دهد و شایعاتی می‌سازند اما قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت ایجاد شود.

دیگر خبرها

  • مجلس نظارت در حوزه ورزش را بیشتر کند
  • اطلاع‌رسانی آژانس درباره وضعیت تاسیسات هسته‌ای ایران بعد از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان
  • حوزه نشر و مطبوعات از مالیات معاف هستند
  • لزوم ارایه برنامه جامع در حوزه فرهنگ و اقتصاد برای تحقق شعار سال
  • فیلم دستگیری بانوی تبریزی مربوط به اغتشاشات ۱۴۰۱ است
  • طرح هادی ۵۶ درصد از روستاهای استان گلستان بازنگری شده است
  • تکذیب تغییر در تیم اقتصادی دولت
  • تغییر در تیم اقتصادی دولت کذب است
  • حضور وزیر ورزش در منزل پیشکسوت رسانه
  • جای خالی مرجعیت مهارتی در سیاستگذاری‌ها/ رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای درنقشه جامع علمی کشور دیده نشده‌اند