Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: در پی وقوع انفجار بیروت، رئیس‌جمهور فرانسه از مناطق آسیب‌دیده ناشی از انفجارهای مهیب بازدید و با مقامات ارشد حکومت و رهبران گروه‌های سیاسی لبنان دیدار کرد. او در این دیدار ضمن اینکه خواستار اصلاحات اساسی در لبنان شد، گفت: «فرانسه در کنار مردم لبنان ایستاده است».

در همین رابطه، یک تحلیل گر روابط بین الملل گفت: فرانسوی ها به دنبال این هستند تا از طریق کمکی که انجام می دهند، وزن خودشان را در لبنان افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آینده مبهم لبنان

سیدجلال ساداتیان در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: انفجار بیروت، حادثه ای بسیار وحشتناک و پر خسارتی بود که تعداد زیادی کشته و مجروح بر جای گذاشت. ضمن اینکه بسیاری از خانه های شهر مخروبه شده اند و بندر بیروت نیز که تنها بندر فعال و به نوعی راه مواصلاتی لبنان محسوب می شود، به کلی تخریب شده است. بنابراین، خسارت اخیر در کنار وضعیت اقتصادی نابسامان لبنان و سایر مشکلات سیاسی و اجتماعی این کشور، آینده مبهمی را پیش روی ما قرار داده است.

وی افزود: باید دید لبنانی ها از چه طریقی می توانند این خسارت ها را جبران کنند. در این فاصله مقامات آمریکایی و از جمله مایک پمپئو بی تدبیری خود را آشکارتر از گذشته کردند و به جای تماس با نخست وزیر قانونی لبنان در این رابطه، با سعد حریری نخست وزیر مستعفی پیشین تماس گرفتند. با نگاهی تاریخی، پس از قرارداد «سایکس-پیکو» لبنان را جزو تیول و محدوده فرانسه قرار دادند، تا مسئولیت نظارت بر لبنان را داشته باشد.

 

به نظر نمی رسد که مکرون هدف دیگری جز کمک به لبنان داشته باشد

این دیپلمات سابق ادامه داد: به نظر می رسد فرانسه تعلق خاطری نسبت به لبنان دارد. هرچند لبنان از جنگ جهانی اول به بعد تغییرات بسیاری کرده و به استقلال نسبی رسیده است. یعنی با اینکه جنگ ها و نزاع های داخلی آن در سال های متاخر وجود داشته، ولی قدرت گرفتن و توان حزب الله باعث شده تا قدرت این کشور در برابر بسیاری از خطرات ناشی از تحرکات اسرائیل حفظ شود.

او بیان کرد: فرانسه به نوعی حس قیومیت به لبنان دارد. قیومیتی که بعد از جنگ اول جهانی نسبت به سوریه و لبنان پیدا کرد. حالا نیز آقای مکرون به لبنان رفته، برای اینکه ببیند چگونه می تواند ارتباطات مجدد دو کشور را در وضعیتی که به وجود آمده، تقویت کند. در همین راستا، او حتما پیشنهادات کمکی به لبنان خواهد داد. دست کم تا الان به نظر نمی رسد که مکرون هدف دیگری جز کمک به لبنان داشته باشد. رئیس جمهور فرانسه به این دلیل که لبنان دچار خسارت های شدید شده به آنجا سفر کرده است.

 

قانون اساسی لبنان مشکل دارد

ساداتیان گفت: وقتی امانوئل مکرون با هدف انجام کاری خیرخواهانه به لبنان سفر می کند، به دنبال این است که از خلاء ایجاد شده از سوی آمریکایی ها در منطقه خاورمیانه استفاده کند. بی تردید منطقه خاورمیانه با اشتباهات و نحوه عملکرد منفی آقای ترامپ و پمپئو مواجه است و فرانسه فکر می کند این فرصت خوبی است تا روابط خود را در این منطقه تقویت کند.

او گفت: بخش زیادی از دلیل وضع فعلی لبنان به قانون اساسی آن کشور برمی گردد. مشکلات عمده ای که حاصل می شود از همین قانون اساسی است. زیرا طبق آن هر کدام از سمت های اجرایی کشور به یک طایفه و مذهب سپرده شده است. بنابراین کاری با این ندارند که اکثریت را چه طیفی در اختیار دارد و انتخابات ها نیز مانند انتخاباتی که در بسیاری از کشورها صورت می گیرد، نیست. اگر لبنان بخواهد تغییر جدی ای در ساختار خود ایجاد کند، نیاز به تغییر قانون اساسی خود دارد.

 

اقدامات رژیم صهیونیستی موجب تقویت حزب الله شده است

ساداتیان گفت: در وضعیت فعلی جناح ها، طوایف و گروه های مختلف لبنانی سعی می کنند خود را تقویت کنند و معمولا هم وقتی تضادی بین آنها به وجود می آید، با درگیری های مسلحانه همراه می شود. در سال های اخیر حزب الله وزن قابل توجهی در مجموعه حاکمیت لبنان پیدا کرده است. و علیرغم تلاش صهیونیست ها برای تضعیف آن، اقدامات صورت گرفته موجب تقویت حزب الله شده است. اما با اینکه توان حزب الله در ساختار و اعتبارات موجود لبنان خود را نشان داده، ولی در ساختار سیاسی لبنان کمتر رسمیت پیدا کرده است. به بیانی دیگر، با آنکه حزب الله در انتخابات های مختلف پایگاهی پیدا کرده، اما در ساختار قدرتی که به صورت طایفه ای تقسیم شده کمتر این اثر را می بینیم.

او بیان کرد: باید دید که آیا مجموعه لبنان و قانون اساسی آن کشور به سمتی می رود که تغییراتی در ساختار خودش ایجاد کند یا خیر؟ رقابت هایی امروز قدرت های فرامنطقه ای از کانال طوایف لبنانی، به این زودی ها چنین چشم اندازی را به وجود نمی آورد. مگر اینکه تحولات به سمت و سوی دیگری میل پیدا کند و اجازه دهد رفراندوم جدیدی صورت گیرد و قانون اساسی جدیدی تدوین شود تا وضعیت لبنان از موقعیتی که امروز دارد، خارج شود.

 

ساختار لبنان بسیار پیچیده و خاص شده است

ساداتیان در پایان درباره تاکید مکرون بر لزوم انجام اصلاحات اساسی در لبنان گفت: منظور آقای مکرون از اصلاحات نیز می تواند همین موارد باشد. باید توجه داشت که هر کس از ظن خود به موضوع نگاه می کند. آنها هم منافع خود را در این می بینند که ساختار موجود تغییر کند و شاید موقعیت فرانسوی ها بتواند در آنجا تقویت شود. امروز ساختار طوری است که هر طایفه و مذهبی سهمیه یکی از مناصب مهم را مطابق قانون اساسی لبنان دارا است. تقسیم بندی های طایفه ای موجود باعث شده تا فرانسوی ها سال به سال وزن خود را در لبنان از دست دهند. فرانسوی ها به دنبال این هستند که از طریق کمکی که انجام می دهند، وزن خودشان را در لبنان افزایش دهند. ولی باید دید آیا وضعیت فعلی لبنان اجازه چنین تغییری را می دهد یا نه؟

اوضاع لبنان پیچیده تر از آن است که آقای مکرون با یک سفر و کمک موردی یا حتی مستمر بخواهد ساختار آن کشور را تغییر دهد این ساختار بسیار پیچیده و خاص شده است. لبنان تنها کشوری در دنیا است که دموکراسی طایفه ای دارد و خود این عامل پیچیده ای است که دیگر نمی توان تحولات آتی لبنان را بر مبنایش پیش بینی کرد. درگیری های گسترده در دو سه دهه اخیر که خسارت های زیادی به لبنان تحمیل کرده نیز به دلیل تضاد منافعی بود که برای طایفه های مختلف درون لبنان ایجاد شده بود. فرانسوی ها فکر می کنند که با تضعیف موقعیت آمریکایی ها می توانند موقعیت خود را در لبنان تقویت کنند، ولی باید بدانند که به این سادگی ها نیست.

 

اخبار مرتبط بررسی تحولات مربوط به انفجار بیروت در دیدار دستیار رییس مجلس با سفیر لبنان در ایران محسن رضایی: انفجار بیروت کاملا مشکوک است گفت و گوی روحانی با رییس جمهور لبنان در مورد فاجعه بیروت فاجعه ای دهشتناک تر از بیروت در کمین تهران است + تصاویر

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا انفجار انفجار بیروت لبنان امانوئل ماكرون انفجار بیروت سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی انفجار بیروت قانون اساسی فرانسوی ها حزب الله وزن خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۰۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع | به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است

به گزارش همشهری‌آنلاین، سید ابراهیم رئیسی بامداد پنجشنبه پس از بازگشت از سفر رسمی به دو کشور پاکستان و سریلانکا، در گفتگویی درباره نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: بخش اول سفر ما به پاکستان بود که مردم آن علاقه بسیاری به انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند.
رئیس جمهور با بیان اینکه شور و شوق و نشاط مردم پاکستان نسبت به مردم ایران بالاست، افزود: علی‌رغم برخی محدودیت‌های امنیتی برای حضور در اجتماعات، اما در آن بخش از اجتماعات نخبگان علمی و فرهنگی که حضور یافتیم، با استقبال و شور و نشاط بالای مردم پاکستان مواجه شدیم که این مقدار ابراز علاقه به امام راحل، رهبری معظم انقلاب، انقلاب شکوهمند اسلامی و مواضع جمهوری اسلامی طبیعی بود.

رئیسی دیدارهای صورت گرفته با مسئولان عالی پاکستان را هم عمدتا ناظر به کارها، همکاری‌ها و مسائلی دانست که در گذشته با پاکستانی‌ها دنبال می‌شد و به هر دلیلی دچار وقفه شده بود و اظهار کرد: از جمله درباره همکاری‌ها در حوزه انرژی تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد این همکاری‌ها با قوت ادامه پیدا کند. همچنین در حوزه‌ همکاری‌های تجاری و اقتصادی، با موافقت دو کشور رسیدن حجم مبادلات به 10 میلیارد دلار در گام اول هدف‌گذاری شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دیدارهایی که با فعالان اقتصادی پاکستانی داشتیم آنها مصمم بودند کار را به نحوی دنبال کنند که در زمان کوتاهی به حجم تجارت 10 میلیارد دلاری برسیم، تصریح کرد: در حوزه کار فرهنگی نیز به دلیل قرابت‌های فرهنگی و ارتباطات همسایگی قلبی و قبلی تصمیمات خوبی اتخاذ شد و در مجموع آنچه ضرورت داشت میان دو کشور در جلوه اسناد همکاری متجلی شود، انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین در مذاکرات صورت گرفته با مسئولان عالی دو ایالت پنجاب و سند نیز که همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی زیادی با ایران دارند، توافق شد موانع گسترش همکاری‌ها رفع و کار با قوت دنبال شود.

رئیسی با اشاره به بخش دوم سفرش به سریلانکا، خاطرنشان کرد: اولین موضوع سفر به سریلانکا که ارتباطات خوبی با ما دارد، افتتاح طرح بزرگ و چند منظوره برق‌آبی در این کشور بود که از سوی شرکت ایرانی فرآب با تکنولوژی کاملا به‌روز و سطح بالا و پیچیده و کار علمی قابل توجه اجرا شده بود.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از این سد خبر خوبی برای مردم سریلانکا بود و قرار شد نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به سریلانکا کار با قوت دنبال شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف از جمله صدور خدمات فنی-مهندسی دارد که می‌توانیم بر اساس آن‌ها همکاری‌های خوبی با کشورهای همسو، همسایه و آسیایی داشته باشیم، گفت: موضوع دوم سفر به سریلانکا گسترش تجارت و همکاری اقتصادی با این کشور بود که تصمیمات خوبی درباره آن‌ها اتخاذ شد.

رئیسی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه ارتباط با کشورهای آسیایی به ویژه پاکستان و سریلانکا در حوزه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش یابد، افزود: این سفر در مقطع فعلی می‌تواند گام مثبتی در جهت توسعه روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل باشد.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط منطقه، تحولات اخیر و نیز مسئله غزه نَفس برگزاری این سفر چه دستاوردهایی داشت؟ گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع پیام مهمی داشت و نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل بود.

وی در پایان افزود: منطقه و جهان این پیام را از این سفر دریافت کردند که جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.

رئیس جمهور اسلامی ایران در اولین سفر خارجی خود در سال جدید سوم و چهارم اردیبهشت ماه به پاکستان سفر کرد. رئیسی در اسلام‌آباد روز پرکار و فشرده‌ای داشت. محمد اسحاق دار وزیر خارجه پاکستان با حضور در هتل محل اقامت رئیس جمهور، با وی دیدار و سپس آیت‌الله رئیسی راهی کاخ نخست وزیری شد جایی که محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان رسما از رئیس جمهور اسلامی ایران استقبال کرد. پس از آن دیدارهای دوجانبه و سپس رایزنی میان هیات‌های بلندپایه به ریاست سران دو کشور برگزار شد.

مقامات ایران و پاکستان همچنین در حضور آیت الله رئیسی و شهباز شریف ۸ تفاهمنامه همکاری نیز امضا کردند.

رئیسی سپس با آصف علی زرداری همتای پاکستانی خود دیدار کرد و طرفین طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم دوجانبه، تحولات منطقه و بین المللی به ویژه جنایات رژیم غاصب اسرائیل علیه غزه و فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دیدار روسای مجالس سنا و ملی پاکستان، فرمانده ارتش این کشور با رئیس جمهور و برگزاری نشست صمیمانه با نخبگان و اندیشمندان پاکستانی از دیگر برنامه‌های اولین روز از سفر آیت الله رئیسی بود. رئیس جمهور ایران همچنین از شهرهای لاهور و کراچی نیز بازدید کرد.

رئیسی همچنین پنجم اردیبهشت ماه به سریلانکا سفر کرد و در بدو ورود به محل اجرای طرح چند منظوره سد، نیروگاه و تونل انتقال آب «اویااوما» رفت و به اتفاق همتای سریلانکایی این پروژه را که یکی از بزرگترین طرح‌های صدور خدمات فنی-مهندسی جمهوری اسلامی ایران بود، افتتاح کردند.

وی سپس به کلمبو پایتخت سریلانکا رفت و در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال رسمی همتای سریلانکایی خود قرار گرفت و پس از برگزاری دیدار دوجانبه، به اتفاق یکدیگر نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور را برگزار کردند و پس از حضور در مراسم امضای پنج سند همکاری از سوی مقامات دو کشور در نشستی مطبوعاتی نتایج رایزنی‌ها و توافقات خود را تشریح کردند.

رئیس جمهور در جریان این سفر همچنین در مسجد جامع «کالیپتی» کلمبو حضور یافت و با نمازگزاران این مسجد دیدار و گفت وگو کرد و پس از سفر رسمی و پرکار یک روزه به سریلانکا، صبح امروز - ششم اردیبهشت ماه - به کشور بازگشت.


 

کد خبر 847111 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و پاکستان ایران و سریلانکا خبر ویژه سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع | به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • ایران به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • آینده مبهم در لندن | سردرگمی در چلسی!
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • شرط حضور گل‌محمدی روی نیمکت تراکتور/ مربی تیم ملی سرمربی موقت شد
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۲/ رئالیسم نوین ایرانی
  • نظر ۶ استاد روابط بین‌الملل درباره اقدام ایران علیه اسرائیل
  • هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
  • قیمت طلا در کشور برچه اساسی تغییر می کند؟ | پیش بینی از قیمت طلا و سکه در روزهای آینده
  • شلیک ده‌ها موشک به شهر اشغالی صفد