Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-19@22:38:05 GMT

دستگیری سارقان لوازم خودرو در مرزداران

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۱۲۲۷

دستگیری سارقان لوازم خودرو در مرزداران

رئیس کلانتری ۱۳۲ شهرک غرب از دستگیری ۲ سارق لوازم داخل خودرو در غرب تهران خبر داد. به گزارش پول نیوز، سرهنگ ضرغام آذین، رئیس کلانتری ۱۳۲ شهرک غرب گفت: ساعت ۵ صبح سه شنبه ۱۴ مرداد امسال تیمی از ماموران عملیات کلانتری در حال گشت زنی در خیابان دادمان بودند که به راننده و سرنشین خودروی مزدا ۳۲۳ مشکوک شدند و در بررسی شماره پلاک مشخص شد، این خودرو چند روز قبل به سرقت رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: ماموران گشت کلانتری دستور ایست و توقف را برای راننده صادر می‌کنند، اما راننده بدون توجه به دستور پلیس به مسیر خود ادامه داده و تصمیم به فرار گرفت که همین کافی بود تعقیب و گریز پلیسی کلید زده شود و ۲ جوان مرموز به اتوبان یادگار امام رفته و ماموران برای جلوگیری از ورود خسارت‌های احتمالی چند تیر هوایی شلیک کردند.

این مقام پلیسی ادامه داد: سارقان در مسیر فرار چند بار با خودروی پلیس برخورد کردند و سپس به صورت خلاف جهت به اتوبان جلال آل احمد و به بزرگراه شیخ فضل الله و برای فرار به سمت خیابان مرزدارن رفتند که ماموران برای پایان دادن به این تعقیب و گریز ۴ لاستیک خودروی مزدا را هدف گلوله قرار دادند و دزدان در حالی که خودرویشان روی رینگ‌های لاستیک بود به مسیر فرار خود ادامه دادند.

رئیس کلانتری ۱۳۴ شهرک غرب گفت: با حضور نیروی کمکی در صحنه تعقیب و گریز، ماموران موفق به توقیف خودروی دزدان شدند و هر دو سارق جوان را دستگیر کردند.

سرهنگ آذین ادامه داد: در بازرسی از خودروی سرقتی تعدادی ساعت گرانقیمت و گوشی موبایل به دست آمد که دزدان در اعترافاتشان عنوان کردند که این اموال سرقتی را در ساعات بامدادی همان روز از چند خودرو سرقت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه سارقان در ادامه تحقیقات پلیسی به ۳۰ فقره سرقت لوازم داخل خودرو با خودرو‌های سرقتی در ماه جاری در منطقه شهرک غرب اعتراف کردند، تصریح کرد: متهمان برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضایی قرار گرفتند.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: رانندگی سارقان مسلح دزدی خسارت مرجع قضایی شهرک غرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۱۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پیشنهاد برای افزایش بازدارندگی مجازات سارقان

وحید سلطانی پاجی جرم شناس با اشاره به انتشار ویدیویی از زورگیری تلفن همراه یکی از شهروندان در بزرگراه شهید صدر که در نهایت منجر به دستگیری زورگیران از سوی پلیس نیز شد، گفت: هفته گذشته انتشار ویدیوی زورگیری از راننده خودرویی با سلاح سرد در بزرگراه صدر، بار دیگر این سوال در اذهان عمومی به وجود آمد که چرا چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد و اساسا چرا برخورد با چنین افرادی بازدارنده نیست؟

وی با بیان اینکه این پرسش مطرح می‌شود که مجازات چنین جرائمی چیست، گفت: تا جایی که حتی فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این سارقان وحشت ایجاد کرده و مجازاتشان در حد محاربه است. البته همواره این سخن از زبان فرماندهان پلیس بیان می‌شود که با سارقان برخورد قاطعی خواهد شد، اما اولین سوال این است که منظور از برخورد قاطع چیست؟ مگر پلیس می‌تواند برخورد فیزیکی داشته باشد. حدود و اختیارات این برخورد قاطع تا کجاست؟
 
این جرم شناس ادامه داد: آنچه که مردم در وهله نخست از پلیس انتظار دارند، این است که در هنگام وقوع چنین جرائمی ماموران پلیس حضور به موقع داشته باشند و کلیه اقدامات را در راستای شناسایی و دستگیری سارقان در سریع‌ترین زمان انجام دهند. از سوی دیگر به دلیل اینکه قوه قضاییه متولی تعقیب قضایی و مجازات مجرمان است و در این میان پلیس ضابط محسوب می‌شود، مامور پلیس باید اطلاعات درستی را در پرونده مجرمان درج کرده و به عبارتی بهتر گزارش کامل و مستندی از تحقیقات میدانی خود را به مقام قضایی ارائه دهند. در واقع برخورد قاطع پلیس با مجرمان باید در این مرحله انجام شود.

سلطانی با بیان اینکه اختیارات و تکالیف قانونی مامور پلیس در قانون آیین دادرسی کیفری نیز آورده شده است، گفت: یک مامور پلیس باید آشنایی و تسلط کامل با قوانین مرتبط به جرایمی که در خصوص آن تحقیق می‌کند، داشته باشد و در ماموریت‌های میدانی خود آن را رعایت کند. اگر پلیس آشنا به ماهیت و ارکان تشکیل دهنده جرم در عمل مرتکب و شرایط و اوضاع و احوال نباشد قطعاً نمی‌تواند تحقیقات کیفی و مکفی را انجام دهد و گزارش دقیقی را انعکاس دهد و این در انتساب اتهام به متهم ایراداتی را وارد خواهد کرد که می‌تواند باعث کم بودن مجازات یا حتی تبرئه متهم شود.

وی با تاکید بر اینکه تحقیقات مقدماتی که توسط پلیس انجام می‌شود باید دارای اسکلت‌بندی قوی باشد، گفت: در همین پرونده اخیر بزرگراه صدر و به طور کلی در خصوص سرقت مسلحانه با سلاح اعم از سلاح سرد یا گرم که در مواقعی تصاویر آن نیز در رسانه‌ها یا فضای مجازی منتشر می‌شود، پلیس باید مستندات و نتایج کامل تحقیقات میدانی خود را به مقام قضایی ارائه دهد. در این پرونده برای آنکه متهم یا متهمان تحت عنوان جرم محاربه پرونده‌شان رسیدگی و تحت محاکمه و اتهام مجازات قرار گیرند عمل آنان که بر کشیدن سلاح است (حسب ماده ۲۷۹) نمایان است. در این شرایط پلیس باید در اینکه رفتار متهمان، موجب ارعاب عمومی شده و وحشت حاضران در صحنه جرم شامل رانندگان، سرنشینان سایر خودرو‌ها و... را درپی داشته است، مستندسازی کرده و در پرونده این افراد درج کند.

این جرم شناس با تاکید بر اینکه نتیجه رفتار این سارقان موجب سلب امنیت در محله شده است، گفت: پایه تحقیقات ماموران نیز باید حول همین موضوع باشد و از همه مستند‌های لازم شامل امکانات فنی اعم از دوربین‌های مداربسته و...، تحقیقات از شاهدان و مطلعان و ... نیز باد برای اتقان تحقیقات استفاده شود تا کوچک‌ترین شبهه‌ای باق نماند. درغیر اینصورت و اگر چنین مدارکی در پرونده نباشد، با توجه به اینکه در محاکم قضایی اصل بر برائت است، و از سوی دیگر چنانچه تردیدی در مراحل رسیدگی حادث شود از آنجا که جرم محاربه جرمی است حدی، به استناد قاعده فقهی تدرا الحدود بالشبهات، متهم یا متهمان تبرئه و مجازات نیز باتبع آن ساقط می‌شود.

سلطانی اضافه کرد: این همان موضوعی است که در افکار عمومی و بعضاً پلیس شکل می‌گیرد که چرا مجرمان دستگیر می‌شوند، سپس آزاد یا مجازات نمی‌شوند یا مجازاتشان بازدارنده نیست. پلیس باید با کمک قوه قضاییه برنامه آموزشی دقیق و کاربردی برای نیرو‌های خود داشته باشد. مخصوصا آن دسته از نیرو‌هایی که مسئولیت حضور در صحنه‌های جرم و انجام تحقیقات مقدماتی را برعهده دارند باید تحت آموزش قرار گرفته و و برای هر موضوع مجرمانه‌ای که پیگیری می‌کنند، درسنامه‌های کاربردی خلاصه را دریافت کنند که در آن ارکان جرم مشخص باشد و چک لیستی هم از اقداماتی که باید انجام دهند در اختیارشان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ماموران پلیس باید بر اساس این چک لیست و آموزش‌ها و در راستای این اینکه این جرم تحقق پیدا کرده است یاخیر، گزارش خود را برای درج در پرونده و تحویل به مقام قضایی تنظیم کنند و در تحقیقات نیز بر اساس آن عمل کنند و روسا و بازرسی پلیس نیز بر آن نظارت کرده و ارزیابی داشته باشند.

این جرم شناس گفت: اگر می‌خواهیم قضاوتی داشته باشیم که چرا حداقل در دو سال گذشته جرائمی مانند آنچه در بزرگراه صدر رخ داده و تصاویر منتشر شد، با مجازات سنگینی روبه‌رو نشده است، باید پرونده‌های متشکله را با حضور حقوقدانان، جرم شناسان و اصحاب رسانه، پلیس و مقامات قضایی مورد واکاوی قرار دهیم تا مشخص شود چقدر تحقیقات مقدماتی لازم و کافی بوده و موارد قید شده در آن لحاظ شده است، البته ممکن است در مواردی هم ماموران خبره پلیس این گزارش‌ها را به طورکامل درج کرده باشند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور
  • دستگیری ۳ نفر دیگر در پرونده فساد شهرک صنعتی و شرکت عمران پرند
  • دستگیری سارقان سیم و کابل‌های برق در مراغه
  • یک پیشنهاد برای افزایش بازدارندگی مجازات سارقان
  • سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند
  • دستگیری متهم به ۴۰ فقره سرقت در مشهد
  • دستگیری سارق و مالخر محتویات خودرو در ری
  • دستگیری معتاد متهم به ۴۰ فقره سرقت در مشهد
  • دستگیری سارقان موتورسیکلت در مراغه
  • دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرودرنیشابور