Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، عباس عاشوری نژاد ظهر جمعه در این نشست اظهار داشت: هر واقعه‌ای در تاریخ ملی و دینی قومی رخ می‌دهد مبنای بسیاری از اتفاقات بعدی است.

نویسنده و پژوهشگر علوم انسانی افزود: با نگاه عمیق‌تر به تحولات کشورهای مختلف در می‌یابیم که این وقایع می‌توانند باعث تکامل و پیشرفت یا برعکس مبنای عقب افتادگی یک کشور باشند و نکته مهم‌تر اینکه نوع نگاه به وقایع حتی می‌تواند در سرنوشت کشورها مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: همه کشورهای جهان بر مبنای اعتقادات ملی، دینی و مذهبی خود دارای جشن‌ها و یا مراسم سوگواری‌ها هستند که این سور یا سوگ‌ها همیشه نقش مهمی در حال و روز این کشورها داشته است تا جایی که عقب ماندگی یا توسعه یافتگی خیلی از کشورها را می‌توان به این گونه سور یا سوگ‌ها مربوط بدانیم چون این سور و سوگ‌ها به انسان و جامعه از نظر فرهنگی دید می‌دهند و جامعه‌ای که دیدگاه درستی از لحاظ فرهنگی نداشته باشد اگر از نظرهای دیگر هم پیشرفته باشد نمی‌تواند به ساحل مقصود برسد و شرایط خوبی را برای زندگی داشته باشد.

عاشوری نژاد بیان کرد: عید غدیر خم از اعیاد بزرگ دینی ما است که در دین مبین اسلام مورد توجه ویژه قرار گرفته است و علاوه بر آن جز مهمترین اعیاد مذهبی شیعه محسوب می‌شود.

نویسنده و پژوهشگر علوم انسانی اضافه کرد: در مذهب شیعه عید غدیر، عید ولایت و مبنای تفکرات و بسیاری از اتفاقاتی پس از این واقعه است که به تعبیری هویت شیعه به مسئله عید غدیر و این واقعه بستگی دارد.

وی با بیان اینکه عید غدیر یک عید ملی نیز در ایران به شمار می‌رود گفت: مردم ایران به شدت از این عید استقبال کردند و در دوران ایران پس از اسلام اگر چه عید غدیر یک عید دینی مذهبی بود ولی به عنوان یک عید ملی نیز تلقی می‌شد و نیاکان ما برای این عید جایگاه ویژه‌ای قائل بودند.

عاشوری نژاد بحث متدلوژی واقعه غدیر با دو معیار سند شناسی و عقلانیت را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: واقعه غدیر یکی از وقایع تاریخی که در بسیاری کتب به آن پرداخته شده است و از مهمترین کتاب‌های پیرامون این واقعه کتاب «الغدیر» نوشته علامه امینی است که یک کتاب قابل اعتماد از بعد روش شناسی است.

وی تصریح کرد: علامه امینی در کتاب الغدیر نام ۶۴ نفر از دانشمندان اهل سنت که واقعه غدیر را ذکر کرده‌اند بیان کرده و در اینکه غدیر یک واقعه تاریخی بوده بین اهل سنت و شیعه اختلاف نظری وجود ندارد همه بر این مسئله که واقعه غدیر در ۱۸ ذی ‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری و آخرین حج از عمر مبارک رسول خدا (ص) رخ داده اتفاق نظر دارند.

وی ادامه داد: آنچه باعث اختلاف است واژه «مولا» است که از زبان مبارک پیامبر (ص) درباره امام علی (ع) بیان شده است.

عاشوری نژاد یادآور شد: اهل سنت مولا را به معنای دوستی و شیعیان اعتقاد دارند که مولا به معنای سرپرستی و امتداد حاکمیت است.

وی با اشاره بر اینکه عقلانیت معیار مهم در این مورد اختلاف مورد توجه است افزود: نگاهی به زندگی پیامبر گرامی اسلام (ص) که همه جنبه‌های زندگی و فرمایشات ایشان مبتنی بر خردمندی است و جایی که جنبه خردمندی و تدبیر و انصاف را فروگذاشته باشد وجود ندارد لذا اینکه پیامبر (ص) مردم را فقط برای بیان اینکه بگوید هر کس من را دوست دارد علی را دوست بدارید در آن شرایط سخت گرد آورده باشد با عقلانیت نیز سازگار نیست و مسئله باید مهم‌تر از این باشد.

وی با طرح این سوال که غدیر چه کمکی به زندگی ما می‌کند؟ افزود: واقعه غدیر درس‌های زیادی به ما می‌دهد که قابل گفتگو است.

وی اضافه کرد: در شرایط جامعه بدوی در آن زمان، پیامبر (ص) می‌بایست ادامه کار خود را که یک کار بزرگ و سهمگین بود و کاشتن درخت تنومند اسلام در سرزمین بیابان عربستان باید حراست و آبیاری می‌کرد لذا پیامبر نمی‌تواند موضوع به این مهمی را به عقل مردم بدوی واگذار کند چرا که مردم آن روزگار و شرایط آن، قابلیت و جایگاه آن را نداشتند تا درختی را که پیامبر کاشته حراست و آبیاری شود.

عاشوری نژاد گفت: از فاصله پیامبر (ص) تا امام علی (ع) خیلی اتفاقات رخ داد که این اتفاقات می‌توانست رخ ندهد اگر بعد از پیامبر (ص) امام علی (ع) جایگزین می‌شد و حاکمیت مطابق نظر پیامبر ادامه پیدا می‌کرد.

این پژوهشگر و نویسنده به درس‌های مهم غدیر اشاره کرد و گفت: اولین درسی که از غدیر می‌گیریم این است اگر حاکمان یک کشور خردمند و دارای وجاهت باشند جامعه روی آرامش، صلح، تمدن و عزت را می بیند و اگر این اتفاق نیفتد جامعه متوقف می‌شود یا به عقب بر می‌گردد و سقوط می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: درس دوم واقعه غدیر این است که ما نمی‌توانیم به اسلام نگاه بخشی داشته باشیم یعنی بخشی از اسلام را بپذیریم و بخشی را رها کنیم و آنچه که پیامبر (ص) و قرآن گفته باید یکجا بپذیریم.

در پایان طلاب و دانشجویان سوالات خود را پیرامون این واقعه تاریخی مطرح کردند و سخنران نشست به این سوالات پاسخ داد.

کد خبر 4992967

منبع: مهر

کلیدواژه: گناوه عید غدیر خم دانشگاه پیام نور ویروس کرونا شیراز بوشهر روز خبرنگار شیوع کرونا عید سعید قربان گرگان قزوین شهرکرد ماه محرم عید غدیر خم کمک مومنانه بیرجند ستاد ملی مقابله با کرونا عاشوری نژاد واقعه غدیر عید غدیر غدیر یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۱۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه ۸۶۱ خدمت تخصصی توسط اورژانس اجتماعی استان بوشهر

سرپرست بهزیستی استان بوشهر، گفت: از ابتدای تعطیلات نوروز تاکنون تعداد ۸۶۱ خدمت تخصصی توسط اورژانس اجتماعی ۱۲۳ بهزیستی استان بوشهر به مردم و مسافران نوروزی ارائه شده است - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، حیدر عزیزنژاد ظهر امروز در بازدید از محل استقرار خودرو خدمات سیار اورژانس اجتماعی استان بوشهر ضمن خدا قوت و تبریک سال 1403 به کارشناس تخصصی این حوزه در ورودی شهر بوشهر، اظهار داشت: اورژانس اجتماعی 123 بهزیستی استان از ابتدای نوروز در مرکز استان و به‌صورت همزمان در تمامی شهرستان‌های استان با توجه به رسالت ذاتی و با در نظر گرفتن 3 ویژگی اصلی، شامل "به موقع بودن"، "تخصصی بودن"، "در دسترس بودن" به‌صورت شبانه‌‌‌روزی در ایام نوروز به مردم به ارائه خدمت می‌پردازد.

وی به خدمات موثر و تخصصی اورژانس اجتماعی 123 بهزیستی استان اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال جاری و همزمان با تعطیلات نوروز تعداد 861 خدمت توسط اورژانس اجتماعی 123 بهزیستی استان از قبیل انجام مداخلات اجتماعی، روانی، حقوقى روان‌پزشکی تیمی ، مداخلات موثر به منظور جلوگیری از تشدید بحران، مشاوره و راهنمایی لازم توسط خدمات اجتماعی سیار و دیگر موارد تخصصی به مردم و مسافران نوروزی ارائه شده است.

سرپرست بهزیستی استان بوشهر از اعزام خودرو سیار اورژانس اجتماعی خبر داد و ادامه داد: در این میان تعداد 46 تماس با خط اورژانس اجتماعی 123 برقرار شد که پس از تماس با کارشناسان توصیه‌های آموزشی و در صورت نیاز و تشخیص کارشناس این حوزه خودرو سیار به محل اعزام شد.

عزیزنژاد تصریح کرد: کارشناسان و مددکاران اورژانس اجتماعی 123 بهزیستی استان در تعطیلات نوروز پاسخگوی تماس‌های مردم با این مجموعه هستند و در صورت نیاز به مداخله، تیم سیار اورژانس به مکان مورد نظر اعزام می‌شود.

وی از عموم مردم و مسافران نوروزی خواست در صورتی که با مواردی از جمله همسرآزاری، سالمندآزاری، معلول‌آزاری، کودک‌آزاری، اختلافات خانوادگی، فرار از منزل، اقدام به خودکشی و افکار خودکشی و سایر افرادی که در بحران قرار دارند برخورد کردند، حتما با خط 123 تماس حاصل کنند تا زمینه کنترل بحران و مشکلات و کاهش آسیب‌های اجتماعی فراهم شود.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • ارائه الگوی جدید برای تولید آمارهای اقتصادی
  • نبود پایگاه امداد دریایی گناوه یک‌زنگ خطر است!
  • برگزاری محفل انس با قرآن در پارک غدیر یزد
  • نشست دین و روان‌شناسی برگزار شد
  • اسلام مکتبی است که عقاید و سیاستش بهم آمیخته است
  • نشست تخصصی «الگوی مردم پایه مشاغل برتر» برگزار می‌شود
  • نشست تشکل‌های کشاورزی با منتخبان مردم در مجلس شورای اسلامی
  • رژیم صهیونیستی از واقعه خیبر درس بگیرد
  • ارائه ۸۶۱ خدمت تخصصی توسط اورژانس اجتماعی استان بوشهر
  • شادمانی خوزستانی ها در میلاد امام حسن مجتبی (ع) و برپایی گرگیعان