Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@10:04:28 GMT

آموزش اصول اولیه خبر رسانی به مردم ضروری است

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۲۳۲۰

آموزش اصول اولیه خبر رسانی به مردم ضروری است

فروزش آموزش اصول ابتدایی خبررسانی به مردم را با وجود نشر مطالب در فضای مجازی ضروری دانست و گفت: مردم باید بدانند خبرنگاری، حرفه ای تخصصی است و کار هر کسی نیست.

«دکتر مهدی فروزش» در مورد ویژگی های یک خبرنگار با فرهنگ به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: خبرنگاران ضمن اینکه بر اصول خبرنگاری اشراف دارند، باید یک سری ویژگی ها داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اول اینکه در زمینه ای که کار می کنند آگاهی داشته باشند. یک خبرنگار ترجیحا در زمینه تخصصی خود باید پیش رود؛ به عنوان مثال خبرنگاری که در گروه  کتاب بخش فرهنگی فعالیت می کند بعد از چند سال نسبت به تاریخچه موضوعات و مشکلات این حوزه  اشراف پیدا می کند. غیر حرفه ای کار کردن باعث می شود که آبروی افراد و همین طور حرفه خبرنگاری زیر سوال برود.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خبرنگار با فرهنگ، با ادب است، عنوان کرد: خبرنگار با فرهنگ قصد اصلاح و توسعه دارد. علاوه بر این شجاعت دارد و سوالات خود را رک و بدون ترس و واهمه می پرسد زیرا بر موضوع تسلط دارد. آرام بودن ویژگی دیگر خبرنگار با فرهنگ است، سوالات را با دقت مطرح می کند و جواب ها را نیز با دقت و درایت دریافت می کند. در خبرنگاری بسیاری از مواقع می طلبد که خبری سریع تهیه شود اما با این وجود خبرنگار باید آرامش خود را حفظ کند تا دقت و صحت فدای سرعت نشود.

 

وی با اشاره به اینکه خبرنگار باید عادلانه و منصفانه قلم بزند و اظهار نظر کند، بیان کرد: خبرنگار با فرهنگ مدافع اصول و ارزش های کشور، آرامش منافع مردم است. یک خبرنگار با فرهنگ مبارز است، مبارز بودن به معنای اسلحه در دست گرفتن نیست. خبرنگار نسبت به موضوعی است که آن را دنبال می کند، خستگی ناپذیر است؛ به عنوان مثال اگر در مورد موضوع مسکن قلم می زند، آن را با نظم جلو می برد تا به نتیجه ای برسد و گره ای از مشکلات مردم گشوده شود. در واقع خبرنگار مشکلات مردم را پیگیری می کند تا حل شود و به نتیجه برسد.

 

این فعال فرهنگی و اجتماعی در پاسخ به این سئوال که با توجه به وجود فضای مجازی و انتشار مطالب در آن چقدر آموزش اصول اولیه خبرنگاری به مردم ضرورت دارد، اظهار داشت: امروزه هر کسی با هر درجه از سواد و فرهنگ علاقه دارد کار خبری کند چون ابزارش فراهم است. قبلا این حس وجود داشت اما ابزارش مانند امروز نبود. در قدیم کسبه و تجار در کاروانسراها دور هم جمع می شدند و خبر رسانی می کردند. امروزه شکل خبر رسانی تغییر کرده است. مردم گوشی همراه در دست می گیرند و از یک حادثه عکس و فیلم می گیرند و یا یک سخنرانی را ضبط و فایل صوتی آنرا  منتشر می کنند و یا نظر خود را در مورد اتفاقی می نویسند و در فضای مجازی منتشر می کنند. شبکه های ماهواره ای باعث ترویج این کار شد، آنها شهروند خبرنگار را مطرح کردند و به طور رایگان برای خود خبرنگار جور کردند.

 

وی سامان دهی و نظم بخشی به اخبار منتشر شده در فضای مجازی را ضروری دانست و افزود: در ایران معضلات بسیاری داریم که بخش اعظم آن فرهنگی است. اگر آسیب اجتماعی ، تورم و گرانی وجود دارد و سرانه مطالعه کم است، ریشه همه آنها فرهنگی است. یک خبر غیر واقعی یا کذب می تواند مسکن و خودرو را گران کند یا اجناسی را نایاب کند و به مردم و جامعه ضربه بزند. بر این اساس لازم است که فرهنگ خبرنگاری را اصلاح  کنیم و بسط دهیم. باید به مردم جامعه بگوییم که خبرنگار شدن و خبرنگاری کار هر کسی نیست. همان گونه که در تعمیر و هدایت هواپیما یا جراحی یک بیمار، تخصصی نداریم نباید در حرفه خبرنگاری نیز وارد شویم و به راحتی خبری را تولید و نشر کنیم زیرا خبرنگاری، حرفه ای است که نیازمند تخصص است. خبرنگاری شغلی حساس است، اگر بی دقتی یک خلبان باعث سقوط هواپیما  و فوت حدود 300 نفر سرنشین می شود. بی توجهی و بی دقتی در انتشار یک خبر ممکن است چند هزار نفر را به کشتن بدهد و جنگ های قبیله ای،ملی و بین المللی ایجاد شود همان طور که در تاریخ می بینیم که بسیاری از جنگ ها از یک خبر آغاز شد.

 

فروزش خاطر نشان کرد: قبل از انتشار هر مطلبی در شبکه های اجتماعی باید ابتدا ارزش خبری آن را بسنجیم و ببینیم آیا اصلا نیاز است که این خبر مطرح شود. بعد از ارزش گذاری، از صحت و درستی آن خبر اطمینان حاصل کنیم. تاثیری که جامعه با مواجه شدن آن می پذیرد را در نظر بگیریم. آیا خبری که می خواهیم نشر دهیم به منابع ملی و یا آبروی افراد  ضرر نمی زند؟ خبری که منتشر می کنیم مشکلی از مشکلات جامعه را حل می کند یا بر مشکلات می افزاید؟ آیا در مورد خبری که قصد انتشار آن را داریم تامل کرده ایم؟ آگاهی نسبت به موضوع داریم؟ خبر چقدر از دروغ، تهمت، غیبت، بهتان و افترا به شخص یا اشخاص به دور است؟

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید فرهنگ خبرنگاری را در جامعه جا بیندازیم،گفت: وقتی خبری را در شبکه های اجتماعی می فرستیم قبل از آن سوال کنیم که این خبر به نفع یا به ضرر چه کسی است. خبر باید از جانبداری و خودبینی به دور باشد. یک خبر ممکن است واقعیت داشته باشد اما نشر آن موجب ضرر به جامعه یا افراد باشد. امروزه یک خبر کذب یا نادرست می تواند زندگی دیگران را به ورطه نابودی بکشاند و باعث افزایش تورم، اضطراب، نگرانی و افسردگی شود. بر این اساس ضروری است که آموزش های لازم را در تمام سطوح جامعه جاری و ساری سازیم و قوانین سخت گیرانه برای متخطیان در نظر بگیریم.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مریم داوری ۱۷ مرداد روز خبرنگار خبرنگار خبرنگار با فرهنگ فضای مجازی یک خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۲۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال مفهوم کرامت به مردم ضروری است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، نماینده ولی فقیه در استان در نشست تشکیل ستاد دهه کرامت خراسان جنوبی گفت: سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) تا میلاد امام رضا (ع) که مصادیق بارز کرامت هستند به عنوان نمادین دهه کرامت نامگذاری شده و یک تابلو است که باید همه اقدامات و بزرگداشت‌ها با هدف پررنگ نگهداشتن این تابلو برای بشر انجام شود.


آیت الله عبادی افزود: دنیا از نعمت‌های الهی است و برای بشر خلق شده که باید انسان بهره را از آن داشته باشد و کرامت، انسان را به سعادت و بهره مندی از نعمات الهی سوق می‌دهد.


وی گفت: مشکلی که امروز و هر روز در تاریخ با انواع جنایت‌ها و خیانت‌ها وجود داشته به دلیل عدم ترویج فرهنگ کرامت و گرایش انسان‌ها به مادیات به وجود آمده است.


نماینده ولی فقیه در استان، مکتب پرافتخار انبیا، اولیا و امامان را نماد کرامت و عزت معرفی کرد.


در این نشست، حضور خادمیاران رضوی، برگزاری جشن‌ها در بقاع و مساجد، اعزام زائر اولی‌ها و ۲۰۰ زوج به مشهد مقدس، همایش‌ها و جشنواره کتابخوانی رضوی از برنامه‌های دهه‌ی کرامت در خراسان جنوبی اعلام شد.


امسال دهه کرامت از ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت است.

دیگر خبرها

  • انتقال مفهوم کرامت به مردم ضروری است
  • نشاط حاصل از فهم فناوری؛ بزرگترین دستاورد هجدهمین دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ/ مسابقات تزئینی نیستند، حمایت دولت ضروری است
  • نشاط حاصل از فهم فناوری؛ بزرگترین دستاورد این دوره از مسابقات بین المللی ربوکاپ است/ مسابقات تزئینی نیستند، حمایت دولت ضروری است
  • معاون وزیر آموزش و پرورش: بکارگیری معاون پرورشی در مدارس غیردولتی ضروری است
  • ترویج زندگی قرآنی در جامعه امروزی ضروری است
  • تعلیق فعالیت رسانه های نور و بریا در افغانستان
  • مبانی ما در کار؛ اسلام، اصول انقلاب و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد
  • زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد
  • زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد+ لینک www.azmoon.org
  • زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری اعلام شد+ آدرس سایت www.azmoon.org