Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین، کرونا یک بیماری مرگبار تنفسی به شمار می رود که مسری است. این بیماری مسری از ووهان چین آغاز شد و در مدت زمان کوتاهی کل دنیا در برگرفت.

این روزها مدام از علائم کرونا گفته می شود و اینکه چه مشکلاتی را در بدن به وجود می آورد. واقعیت این است اخباری که در رابطه با عوارض کرونا به گوش می رسد روز به روز نگران کننده تر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آخرین اخبار این ویروس مرگبار نه تنها بر روی اندام های تنفسی که بر روی سایر اندام های دیگر نیز اثر می گذارد.

دکتر خلیل رازقیان پزشک متخصص داخلی در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: اکنون به خوبی می دانیم که ویروس کرونا فقط بافت های اندام تنفسی را درگیر نمی کند بلکه به دیگر اندام  های حیاتی بدن هم آسیب می زند. این ویروس می تواند بر عملکرد مغز، قلب، کلیه نیز آسیب بزند و مشکلات دیگری هم به وجود بیاورد.

دکتر رازقیان ادامه داد: ویروس کرونا با استفاده از سلول های داخل ریه خود را تکثیر می کند و به همین دلیل مشکل تنفسی و التهاب ریوی پیش می آید. اما این ویروس به دیگر اندام ها هم آسیب می زند و می تواند به همان اندازه خطرناک باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که ویروس کرونا تا چه اندازه می تواند بر روی عملکرد قلب تاثیر بگذارد گفت: افرادی با بیماری های پیش زمینه ای بیشتر در ریسک مرگ در پی ابتلا به کرونا قرار دارند. اکنون مشخص است یک فرد با سابقه بیماری قلبی  عروقی و فشار خون تا چه اندازه در برابر این ویروس آسیب پذیر است. متاسفانه عفونت در ماهیچه قلب افراد کرونایی هم که سابقه بیماری قلبی نداشته اند دیده می شود.

این پزشک متخصص داخلی با تاکید بر اینکه ریه هدف اصلی ویروس کرونا است و بیشترین آسیب را متحمل می شود افزود: از محتمل ترین عوارض کرونا می توان به این اشاره کرد که فرد حتی بعد از بهبودی هم دچار مشکلات ریوی است چرا که عملکرد و ظرفیت بهینه آن کاهش یافته است. می توان آسیب دائمی به ریه یکی از بدترین عوارض ویروس کرونا در بدن قلمداد کرد. این آسیب ها حتی می تواند منجر به فیبروز ریه شود. در فیبروز ریه انتقال اکسیژن به رگ ها همواره با مشکلاتی روبرو است. تنگی نفس و خستگی و سرفه های مکرر علائم این عارضه هستند. البته با تشخیص به موقع می توان از این عارضه جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: احتمالات و عوارضی که برای ویروس کرونا تجربه شده اند خطرناک و نگران کننده به نظر می رسند. این احتمال وجود دارد که لایه درونی رگ های خونی و لنفاوی التهاب به وجود بیاید. چیزی که باعث این التهاب می شود شاید یک نوع آنزیم مبدل در ویروس جدید کرونا باشد. این التهاب می تواند اختلالات ریز در جریان خون به وجود بیاورد و به قلب آسیب بزند و عوارض خطرناکی مثل آمبولی ریه رقم بزند.

رازقیان اذعان داشت: ویروس کرونا می تواند آسیب رسان به سیستم عصبی بدن هم باشد. خوب می دانیم که از بین رفتن حس بویایی و چشایی یکی از مهم ترین عوارض عصبی کرونا است. این عوارض در ابتدای بیماری و حتی قبل از فعال شدن ویروس خودش را نشان می دهد. نورون های بویایی از قسمت فوقانی بینی آغاز می شوند و عصب بویایی نیز وارد حفره جمجمه شده و سپس به مغز می رود. از این راه ویروس کرونا نیز می تواند بر روی مغز تاثیر بگذارد. فرضیه ای هم وجود دارد که این ویروس شاید باعث سکته مغزی شود که این یکی هم می تواند محتمل باشد.

این پزشک متخصص خاطرنشان کرد: متاسفانه کلیه هم می تواند به شدت تحت تاثیر منفی ویروس کرونا و تاثیر آن بر روی نقاط مختلف بدن قرار بگیرد از جمله اینکه در صورت عفونت شدید ریه برای فرد داروهایی تجویز می شود که این داروها آب بدن را جذب می کنند و نارسایی کلیه به وجود می آید. البته آسیب هایی که از طریق ویروس کرونا به کلیه می رسد هنوز در مرحله تحقیق قرار دارد و به نظرم هم در رابطه با کلیه و هم در رابطه با سایر اندام هایی که با آسیب کرونایی روبرو شده اند تحقیقات طولانی مدتی صورت بگیرد.

رازقیان در پایان گفت: نتایج امیدوارکننده ای بر روی کشف ویروس کرونا وجود دارد اما حتی در صورت کشف قطعی این واکسن به این زودی نباید امیدوار باشیم که وارد بازار جهانی شد پس در شرایط فعلی تنها چیزی که از دست ما برمی آید این است که فقط پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و در خانه بمانیم و اگر هم مجبور به بیرون رفتن از خانه هستیم حتما ماسک بزنیم.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کرونا ویروس عوارض ویروس کرونا بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۳۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ با مشخص‌تر شدن آثار دوران پس از همه گیری کرونا، آمار‌ها در انگلیس بیانگر افزایش شدید نرخ بیکاری در این کشور است.
به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، دهه‌ها قبل بازی‌های ویدئویی میلیون‌ها نفر از مردم را سرگرم خود کرده بود، اما حالا با پیشرفته‌تر شدن بازی‌های ویدئویی مردم می‌توانند با همین بازی‌های ویدئویی به اعماق دریا رفته و یا در مسابقات شرکت کنند. هر ساله صد‌ها بازی ویدئویی جدید به بازار عرضه می‌شود. تنها در انگلیس بیش از ۴۰ میلیون نفر از مردم هر روز بازی ویدئویی انجام می‌دهند، اما حالا مخاطبان بازی‌های ویدئویی افزایش قابل توجهی یافته و حتی آنهایی که شغل شان را از دست می‌دهند هم برای گذراندن اوقات بیکاری به این بازی‌ها روی آورده اند. میزان بیکاری در انگلیس به رکورد تازه‌ای رسیده که برخی از آن به عنوان تاثیر با تاخیر همه گیری کرونا یاد می‌کنند. مردم در زمانی که به دلیل همه گیری کرونا در قرنطینه بودند بیش از هر زمان دیگری به بازی‌های ویدئویی روی آوردند. ارزش سهام صنعت تولید بازی‌های ویدئویی تنها در یک سال بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، اما این رشد در مدت دو سال پایدار نبود. در مدت دو سال قبل بیش از ۱۹ هزار نفر در انگلیس شغل خود را از دست دادند. تنها در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ نیز بیش از هشت هزار نفر در سراسر جهان شغل خود را از دست دادند.

دیگر خبرها

  • جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد
  • ایجاد ۱۳ هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی
  • انتخابات هیات بدنسازی و پرورش اندام آذربایجان شرقی تجدید می شود
  • مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • صداوسیما بازوی توانمند توسعه کیش
  • قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه جان باخت
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • نقش مردم در همراهی با پلیس در طرح عفاف و حجاب برجسته است
  • طرح ۱۵ روزه شهرداری برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی