Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: بالاخره بعد از چهار سال جدال و دوندگی ایدور مصمم شد به مالکیت غاصبانه صندوق بازنشستگی فولاد خاتمه دهد و مالکیت خود را به شرکت ماشین سازی تبریز اعمال کند.

احمد علیرضا بیگی در گفت و گو با خبرنگار فارس در تبریز، اظهار کرد: دولت مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه از محل مطالبات تامین اجتماعی 9 بنگاه را که شرکت ماشین‌سازی تبریز هم در میان آنها بود به شستا واگذار کند که قیمت این بنگاه‌ها در مجموع 32 هزار میلیارد تومان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این مصوبه برخلاف برنامه ششم و لایحه بودجه 99 بود و اصرار داشتیم ماشین‌سازی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) باز گردد که خوشبختانه توانستیم این مهم را تحقق بخشیم.

بیگی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه واگذاری شرکت ماشین‌سازی به صندوق بازنشستگی فولاد غیرقانونی بود نهایتا این صندوق اعلام کرد هیچ ادعا و حقوق مالکانه‌ای در ارتباط با ماشین‌سازی برای خود متصور نیست.

استاندار پیشین آذربایجان‌شرقی مدعی شد: واگذاری کارخانه ماشین‌سازی به صندوق فولاد برای تطهیر سازمان خصوصی سازی بود و رئیس سازمان خصوصی سازی وقت در واقع قصد داشت این شرکت را به قربانعلی فرخ زاد واگذار کند؛ بعد برای پاک کردن این لکه ننگ دوباره شرکت را به صندوق فولاد بازگرداندند.

وی اذعان داشت: در آن مقطع بنده علیه سازمان نوسازی و گسترش صنایع به خاطر کوتاهی و سهل انگاری در حفظ اموال عمومی و علیه صندوق بازنشستگی فولاد به خاطر غصب ماشین‌سازی اقامه دعوا کردم.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: نهایتا ایدور مصمم شده به مالکیت غاصبانه صندوق فولاد خاتمه دهد و مالکیت خود را به شرکت ماشین‌سازی اعمال کند؛ به این ترتیب 35 درصد سهام ماشین‌سازی به شستا و  65 درصد نیز به سازمان گسترش و نوسازی صنایع تعلق گرفته است.

بیگی متذکر شد: قرارگیری ماشین سازی در لیست واگذاری، خلاف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد اصل 44 است؛ چرا که محصولات ماشین سازی انحصاری بوده و در سطح کشور واحدی وجود ندارد که بتواند محصولاتی همانند ماشین سازی تولید کند.

وی تاکید کرد: در بند «و» قانون واگذاری‌ها هم این موضوع تصریح شده است که واگذاری‌ها نباید سبب انحصار و ایجاد سلطه بیگانگان شود و تا زمانی که مشابه ماشین‌سازی در سطح کشور ایجاد نشده است این واحد منحصربفرد بوده و نباید در لیست واگذاری‌ها قرار گیرد.

عضو کمسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس ابراز داشت: نمایندگان مجلس مصمم هستند طی طرحی دولت را مجاب کنند که ماشین‌سازی را تا زمانی که مشابه آن در کشور ایجاد نشده از لیست واگذاری و خصوصی سازی خارج کنند.

لزوم پرداخت خسارت بی‌مسوولیتی به ماشین سازی

بیگی افزود: در حال حاضر که ساختار مالکیتی شرکت ماشین سازی در شرف تغییر است، باید حسابرسی ویژه شرکت انجام شود و خسارتی که در دوران مسوولیت صندوق فولاد و مالکیت قربانعلی فرخ زاد به شرکت وارد شده ارزیابی و این خسارت تمام و کمال به ماشین‌سازی پرداخت شود.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس اعلام کرد: بازسازی و نوسازی ماشین‌سازی هم ضروری است؛ چرا که این شرکت تامین کننده مایحتاج صنایع خودروسازی، نفت، گاز، پتروشیمی و سایر کارگاه‌های کشور است.

واگذاری 35 درصد سهام ماشین سازی به شستا محل اشکال است

وی تاکید کرد: معتقدیم 35 درصد سهام ماشین‌سازی که به موجب مصوبه اخیر هیات دولت به شستا واگذار شده محل اشکال است و این مصوبه با تبصره 4 ماده 6 اصلاحیه مربوط به قانون اجرای سیاست‌های اصل 44، محتویات لایحه بودجه 99 و برنامه ششم توسعه تعارض دارد؛ دیوان  محاسبات هم این واگذاری‌ها را غیرقانونی شناخته است.

لزوم عرضه سهام شرکت ماشین سازی در بازار فرابورس

بیگی با بیان اینکه بهترین راه برای تامین منابع مورد نیاز بازسازی و نوسازی ماشین سازی، عرضه سهام شرکت در بازار فرابورس است؛ افزود: به موجب قانون 40 درصد از سهام شرکت می‌تواند در اختیار دولت باشد که نقش حاکمیتی خود را ایفا کند و تا زمانی که مشابه این شرکت ایجاد نشده کماکان باید در تملک دولت باشد.

عضو کمسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس تصریح کرد: در مجموع خلع ید صندوق فولاد و قبول مسوولیت ایدرو اتفاقی ارزشمند و در عین حال موید این واقعیت است که تمام اقداماتی که قبل از این توسط سازمان خصوصی سازی انجام گرفته و خساراتی متوجه ماشین سازی کرده غیرقانونی بوده و دستگاه قضا لزوما باید به این مسائل رسیدگی کند.

گزارش فارس حاکی است، شرکت ماشین سازی تبریز با بیش از پنجاه سال سابقه تولید انواع ماشین‌های ابزار و ارائه مستمر خدمات پس از فروش در سطح کشور جزو کارخانجات قدیمی ایران محسوب می‌شود؛ اما این شرکت با سابقه طی سال‌های اخیر با مشکلات متعددی مواجه بوده است.

این شرکت بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی چندبار توسط سازمان خصوصی واگذار و به دلیل عدم بررسی اهلیت خریدار توسط سازمان خصوصی سازی، پس از واگذاری با مشکلاتی مواجه شد.

انتهای پیام /60026

 

منبع: فارس

کلیدواژه: شرکت ماشین سازی تبریز ایدرو صندوق بازنشستگی فولاد ماشین سازی تبریز فارس تبریز خبرگزاری فارس خصوصی سازی نماینده مردم تبریز در مجلس آذرشهر اسکو سازمان خصوصی سازی ماشین سازی تبریز سهام ماشین سازی شرکت ماشین سازی ماشین سازی ماشین سازی صندوق فولاد واگذاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۳۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار‌های بین‌المللی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، به نقل ازصندوق نوآوری و شکوفایی،  رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به انتخاب شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، مصداق آشکار مشارکت مردم در عرصه تولید به شمار می‌روند و هرگونه اقدام برای کمک به رشد تولید در این شرکت‌ها، گامی در راستای تحقق شعار سال خواهد بود.

دکتر محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در تشریح شرایط زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور گفت: به گواه آمار‌های رسمی، این زیست‌بوم اکنون بالغ‌تر شده و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به حدود ۱۰ هزار شرکت رسیده است و سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی ـ به عنوان یک شاخص راهنمای مهم ـ نه چندان پرشتاب، اما به طور مستمر در حال افزایش است. برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان با موفقیت وارد بازار‌های بین‌المللی شده‌اند، برخی توانسته‌اند در زنجیره ارزش صنایع مختلف کشور جای بگیرند و برخی نیز با مشارکت سایر ذی‌نفعان کمر همت به حل مشکلات و چالش‌های مزمن کشور بسته‌اند.

وی تصریح کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری و همسو با اهداف دولت سیزدهم در قانون برنامه هفتم توسعه، راهبرد نسبتاً جامعی برای افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور به ۷ درصد تدارک دید و بخشی از آن را به اجرا گذاشت.

وی گفت: یکی از ارکان مهم این راهبرد، برنامه «رشد تولید» بود که همسو با شعار ۱۴۰۲ طراحی شده بود و شعار آن، «۱۰۰۰ شرکت، ۱۰۰۰ محصول، ۱۰۰۰ هزار میلیارد ریال رشد فروش» بود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: در ۱۴۰۲ با اجرای این بسته، ۷۶ شرکت دانش‌بنیان توانستند ۲۷۲۵ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش با ضمانت صندوق نوآوری از شبکه بانکی دریافت کنند. برآورد‌ها نشان می‌دهد که اعطای این تسهیلات، به افزایش بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومانی فروش محصولات دانش‌بنیان منجر شده است.

خیاطیان افزود: یکی دیگر از مولفه‌های این راهبرد که همسو با اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان نظام، به ویژه «مردمی‌سازی اقتصاد» طراحی شده بود، توسعه فرهنگ تامین مالی جمعی در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور بود. در همین راستا بود که یک مسابقه تلویزیونی با عنوان «شکوفا» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و تضمین ۱۰۰ درصدی اصل سرمایه سرمایه گذاران تولید و پخش شد. تاکنون از طریق این برنامه بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان سرمایه برای ۱۶ شرکت با مشارکت ۳۴۷۰ سرمایه گذار جذب شده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: نامگذاری ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب، عزم صندوق نوآوری و شکوفایی برای کمک به جهش تولید شرکت‌های دانش‌بنیان را راسخ‌تر کرده است. به واسطه خاستگاه و ماهیت شرکت‌های دانش‌بنیان، این شرکت‌ها مصداق آشکار مشارکت مردم در عرصه تولید به شمار می‌روند و بی‌تردید هرگونه اقدام برای کمک به رشد تولید در این شرکت‌ها، گامی در راستای تحقق شعار سال خواهد بود.

وی تاکید کرد: برخی از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند دستمایه خوداشتغالی یا کارآفرینی و خلق کسب‌وکار‌های جدید و سودآور برای شهروندان در اقصی نقاط کشور قرار گیرد. این اتفاق مستلزم معرفی این محصولات به شهروندان و اعطای تسهیلات لیزینگ ارزان به خریداران است.

این تسهیلات که به واسطه کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، یکی از خدمات اولویت‌دار صندوق به شمار می‌رود، امسال بیش از پیش تقویت خواهد شد.

وی تأکید کرد: برنامه‌های صندوق برای تعمیق تامین مالی جمعی در حوزه دانش‌بنیان با قوت ادامه خواهد یافت. گرچه قانون جهش تولید دانش‌بنیان با تکیه بر سازوکار اعتبار مالیاتی، راه را برای تزریق منابع مالی شرکت‌های بزرگ کشور به حوزه فناوری و نوآوری هموارتر کرده است، اما مسیر ورود سرمایه‌های خرد مردمی به این حوزه، از ابزار‌هایی مانند تامین مالی جمعی می‌گذرد.

دیگر خبرها

  • ۱۰ میلیون تومان سهام عدالت برای جاماندگان؛ قانونی که بعد از ۲۴ ماه پاسکاری در دولت هنوز اجرا نشده است!
  • ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار‌های بین‌المللی
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمایه
  • بازدهی ۷۸ درصدی سهام بیمه ملت در بازار سرمای
  • سازمان بورس از بانک ملت در مورد خرید پرسپولیس توضیح خواست/ بوی انصراف می آید؟
  • روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه ایران برای کدام گروه از سهامداران مناسب است؟
  • پیش‌بینی مهم نرخ ارز در ۱۴۰۳؛ تغییر قیمت دلار تا پایان سال
  • لزوم بازگشت عرصه جنگلی الیمالات به وضع سابق
  • یک پیش‌بینی مهم درباره نرخ ارز در سال ۱۴۰۳/ سمیعی: قیمت دلار تا پایان سال چه تغییری می‌کند؟
  • پرسپولیس گران‌تر از استقلال در فرابورس