Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@15:21:11 GMT

نوع تاب آوری در شهرهای مختلف متفاوت است

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۳۹۰۰

نوع تاب آوری در شهرهای مختلف متفاوت است

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: نوع تاب آوری با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی آن با سایر شهرها متفاوت خواهد بود.

محمدرضا رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه هر شهری دارای ویژگی‌های منحصر به فرد است، نوع تاب آوری با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی آن با سایر شهرها متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به عنوان مثال تاب‌آوری شهرهای گردشگری با شهرهای صنعتی، بندری و سیاسی متفاوت است و به طور کلی در شهرهای گردشگری سوانح و بحران‌ها معمولاً تأثیرات منفی شگرفی بر توسعه گردشگری آنها بر جای می‌گذارد.

این دانش آموخته دوره دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تربیت مدرس تهران با بیان اینکه تبیین رابطه تاب آوری در برابر سوانح، در واقع نحوه تأثیر گذاری ظرفیت‌های اجتماعی، اقتصادی، نهادی، سیاسی و اجرایی جوامع در افزایش تاب‌آوری و شناخت ابعاد آن در اجتماع است، تصریح کرد: هدف از این رویکرد کاهش آسیب‌پذیری جوامع و تقویت توانایی و ظرفیت‌های مردم برای مقابله با خطرات ناشی از وقوع سوانح و بحران‌ها است، بنابراین برای جلوگیری از افزایش آسیب‌پذیری، شناخت تاب آوری جامعه محلی و اینکه بدانیم چه نقاط قوت موجود در جامعه‌ای که دستخوش سانحه است وجود دارد برای ساختن مسیر امن توسعه در آینده ضروری است.

وی ادامه داد: در سطح جهانی، شاهد تغییرات چشمگیری در نگرش نسبت به سوانح دیده می‌شود، به طوری که دیدگاه غالب از تمرکز بر روی صرفاً کاهش آسیب‌پذیری به افزایش و تقویت تاب‌آوری در مقابل سوانح تغییر پیدا کرده و بر اساس این نگرش برنامه‌های کاهش خطر، باید به دنبال ایجاد و تقویت جوامع تاب آور باشد و در زنجیره مدیریت سوانح به مفهوم تاب‌آوری نیز توجه کند.

رضایی با بیان اینکه ورود واژه تاب‌آوری به مباحث مدیریت سوانح از سال ۲۰۰۵ و در کنفرانس هیوگو مطرح شد و به تدریج توانست جایگاه بیشتری را به خود اختصاص دهد، تصریح کرد: تاب‌آوری از بعد اجتماعی ظرفیت افراد برای سالم ماندن و مقاومت و تحمل در شرایط سخت و پر خطر است، در واقع تاب‌آوری به مفهوم توان بازسازی و بازگشت به حالت عادی بعد از یک حادثه است.

وی تاکید کرد: شهر تاب‌آور می‌تواند در مقابل حوادث طبیعی شدید به دور از تخریب زیاد، کاهش تولیدات یا کیفیت زندگی و نیز بدون گرفتن کمک زیاد از بیرون شهر به حیات خود ادامه دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با بیان اینکه شهرهای تاب آور شهرهای آماده است، گفت: در شهرهای تاب آور ساختمان‌های کمتری فرو می‌ریزند و قطعی برق کمتر رخ می‌دهد؛ تعداد کمتری از خانواده‌ها و مراکز تجاری در معرض خطر قرار می‌گیرند همچنین تعداد کمتری مرگ و میر و آسیب دیدگی اتفاق می‌افتد و ناهماهنگی و مشکلات ارتباطی کمتری روی می‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت‌های ایجاد تاب آوری در جامعه، گفت: در بخش برنامه ریزی فعالیت‌هایی همچون هدایت ارزیابی‌های مشارکتی از مخاطرات، منابع، زیرساخت‌ها و ظرفیت نظارتی، شناسایی مخاطرات و راهبردهای های کاهش خطرات آنها، توسعه کاربری زمین؛ مدیریت طرح‌های بازیابی که ارزیابی خطرات را در خود دارند، باید انجام شود.

رضایی ادامه داد: در بخش اجرا نیز بهبود خدمات اساسی در سلامتی، تحصیلات، آب، توسعه برنامه‌های متنوع معیشتی، حفاظت و احیای منابع و سکونتگاه‌ها، اجباری کردن قوانین ساخت و ساز و محدودیت‌های کاربری زمین، انجام تسهیلات معمول و فعالیت‌های توسعه‌ای، توسعه سیستم هشدار فوری؛ شناسایی مسیرهای تخلیه و انجام آموزش و ایجاد مهارت‌های تخلیه و تمرین‌های واکنش‌های فوری مورد توجه است.

کد خبر 437474

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تاب آوری شهر شهر شهرداری اصفهان کلانشهر مدیریت بحران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تاب آوری تاب آور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۳۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش چشم گیر حضور زباله گردها در تهران | مدیرعامل پسماند: ۸۰ درصد فعالیت زباله گردها کم شده است

به گزارش همشهری آنلاین، رضا محمدی درباره نظارت بر تفکیک زباله‌ها در فرآیندهای ثانویه عنوان کرد: روزانه در حدود ۷۵۰۰ تن زباله در شهر تهران تولید می‌شود، که حداقل ۱۵۰۰ تن زباله خشک است؛ که در شرایطی خاص زباله‌های خشک اطراف تهران در فرآیندهای ثانویه تفکیک می‌شود اما بر این مراکز که در اطراف تهران قرار دارند نظارت قانونی صورت نمی‌گیرد و مجوزی هم از سوی سازمان محیط زیست دریافت نکرده‌اند.

به‌گفته مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران، تاکنون بیش از ۱۳۰ خودروی حمل زباله خشک توقیف شده است و بیش از ۸۵ مرکز جمع‌آوری زباله خشک پلمب شده است و این موارد تأثیر مثبتی در کاهش زباله‌گردی در شهر داشته است.

محمدی با اعلام کاهش ۸۰درصدی زباله‌گردی در شهر گفت: آنچه شهروندان در مورد تردد و فعالیت زباله‌گردها در شهر مشاهده می‌کنند همان ۲۰ درصد بقیه است، واقعیت امر این است که روزانه در حدود ۶۰۰ تن زباله خشک تولید می‌شود و همین امر موجب می‌شود زباله‌گردها درهر نقطه از شهر فعالیت کنند.

محمدی با اظهار اینکه تعداد قابل‌توجهی از زباله‌گردها اتباع هم هستند و اکثراً رد مرز شده‌اند، ادامه داد: اگر بتوانیم شهروندان را نسبت به استفاده از طرح نوماند مجاب کنیم، ظرفیت مخازن موجود برای جمع‌آوری زباله‌ها کفایت می‌کند چرا که بیش از ۴۰ درصد زباله‌ها در طول روز به‌صورت پرتکرار و مستمر جمع‌آوری می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران عنوان کرد: طرح مخازن زباله‌های زیر بازشو در دستور کار و طراحی است اما در زمان حاضر زیرساخت‌های این کار فراهم نیست، بنا داریم پس از اعمال زیرساخت به‌منظور آزمایش در چندین خیابان شهر این طرح را پیاده کنیم.

کد خبر 846687 منبع: تسنیم برچسب‌ها پسماند زباله شهردارى تهران تفکیک زباله

دیگر خبرها

  • شهرهای مختلف چگونه با امواج گرمایی مبارزه می‌کنند؟
  • برنامه های روز ملی ایمنی حمل و نقل در سیستان وبلوچستان تشريح شد
  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • اقدامات شهرهای موفق برای تحقق مفهوم زباله‌صفر
  • سوانح رانندگی خراسان رضوی ۲ کشته و ۱۲۲ مصدوم در پی داشت
  • سوانح رانندگی در خراسان رضوی منجر به فوت ۲ نفر شد
  • سوانح شهری خراسان رضوی ۲ کشته و ۱۲۲ مصدوم در پی داشت
  • عکس‌| نیمار با چهره متفاوت در ورزشگاه الهلال
  • کاهش چشم گیر حضور زباله گردها در تهران | مدیرعامل پسماند: ۸۰ درصد فعالیت زباله گردها کم شده است
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم