Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@14:38:29 GMT

حرف‌های یک پزشک فیلمساز درباره کرونا و سینما

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۳۹۵۲

حرف‌های یک پزشک فیلمساز درباره کرونا و سینما

کارگردان فیلم «پسر کشی» با اشاره به اینکه شاید تا عادی شدن کامل جامعه لذت تماشای فیلم در سینما به مخاطب برنگردد، تاکید کرد: اکران آنلاین به عنوان یک جایگزین اکران سینمایی باید تقویت و حمایت شود.

به گزارش ایسنا، فیلم «پسر کشی» از همان زمانی که به جشنواره فیلم فجر سال قبل راه یافت، ناخواسته دچار حاشیه‌های فراوانی شد که حتی در هنگام نمایش هم، فیلم را رها نکرد و وقتی هم قرار بود به اکران نوروز برسد گرفتار کرونا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل محمدهادی کریمی در روزهای سوت و کور سینما ترجیح داده که فیلمش را راهی اکران آنلاین کند و گویا با استقبال خوبی هم مواجه شده است.

او که خود پزشک است و  در این روزهای کرونایی در مسیر مطب  بیمارستان در تردد، خیلی خوب شرایط جامعه و نگرانی‌ها را درک می‌کند و اتفاقا شاید همین مسئله او را بیشتر به اکران آنلاین ترغیب کرده باشد چرا که با وجود رعایت بیشتر توصیه‌های بهداشتی نکات دیگری را هم در نظر دارد.

کریمی در این باره در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد:‌ به نظرم بیماری ناشی از کرونا یک طرف قضیه است و ترس از ابتلاء به آن هم یک بیماری شایع‌تر و خطرناک‌تر. بسیار کسانی هستند که دچار وسواس فکری شدیدی نسبت به این موضوع شده و ترس از  حضور در جامعه  پیدا کرده‌اند که نمی‌توان آن را به راحتی فوبیا قلمداد کرد و بیمارگونه خواند، چون رفتارهای ویروس کاملا شناخته شده نیست و پروتکل‌های بهداشتی هم گاه به یک حداقل  بسنده می‌کند. در چنین شرایطی فیلم دیدن در سینما علیرغم رعایت همه پروتکل‌ها  برای کسانی که می‌خواهند از دیدن فیلم لذت ببرند چندان میسر نخواهد بود چرا که ذهن پیشاپیش درگیر مسائلی است که فرصت  اشتراک ذهن با پرده را  از دست می‌دهد. 
او افزود: به همین دلیل فکر می‌کنم تا عادی شدن کامل وضعیت جامعه لذت تماشای فیلم در سینما به مخاطب باز نخواهد گشت، حتی اگر سالن سینما نسبت به جاهای دیگرِ پرتردد امن‌تر باشد. البته مقایسه سالن سینما با مترو و  اتوبوس و ... قیاس مع‌الفارقی است، چون اگرچه معتقدم سینما امن‌تر است اما استفاده از  وسایل حمل و نقل عمومی یا شرکت در سالن آزمون سراسری و ... برای یک عده ضرورت است.

کارگردان فیلم «برف روی شیروانی داغ» در ادامه درباره بازخورد مخاطب فیلم «پسر کشی» در اکران آنلاین گفت: استقبال از این فیلم فوق‌العاده خوب بوده و بازتاب‌های مثبت فراوانی داشته‌ایم، از رضایت بالای هفتاد درصدی کاربرانی که آنلاین فیلم را دیده و در نظر سنجی شرکت کرده‌اند تا توصیه‌های سینماگران مختلف در صفحات شخصی‌شان و نقدهای مثبت نویسندگان و منتقدین، اما این‌ها همه یک تشفی خاطر است که آن غم پیدا و نهان از اینکه نمی‌توانیم در سالن سینما و کنارهم فیلم ببینیم را فراموش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه مشکلات اکران نوپای آنلاین مثل قاچاق فیلم، نمایش‌های متعدد ماهواره‌ای، نادیده گرفته شدن این نوع اکران توسط تلویزیون در زمینه تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی، فراگیر نبودن تعداد کاربران پلتفرم‌ها با  توجه به جمعیت کشور و حتی ایرانیان خارج از کشور، کندی سرعت اینترنت و ... همه سرجای خود برقرار هستند، اما بالاخره باید از این نوع اکران حمایت کرد، آن را به عنوان یک جایگزین اکران سینمایی تقویت کرد و اشکالاتش را مرتفع ساخت. باید عزم جدی برای این قضیه باشد و گام اول هنگامی برداشته می‌شود که تلویزیون خود را رقیب پلتفرم‌ها نداند.

کارگردان فیلم‌های «بشارت به یک شهروند هزاره سوم » و «کمدی انسانی» در پایان اضافه کرد:‌ دلیل استقبال از «پسرکشی» شاید دراین نکته هم باشد که یک قصه معمایی پرتعلیقی برای بیننده بازگو می‌کند که مخاطب نمی‌تواند به سادگی آن را حدس بزند. ضمن اینکه تماشاگر در طول روایت داستان تشویق و ترغیب به حدس و دعوت به مشارکت  می‌شود. علاوه براین‌ها قصه برای چند نسل در یک خانواده می‌تواند جذاب باشد و افراد سالمند نیز بخشی از  زندگی خود را در آن ببینند، البته عوامل فیلم و همکاران محترم بنده هر یک کارشان را درخشان در فرا رو و پشت دوربین انجام داده‌اند و مسلما همه این‌ها بی‌تاثیر نیست.

«پسر کشی» ششمین ساخته محمد هادی کریمی است که در شهرهای تهران، کاشان و قزوین فیلمبرداری شده و ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان‌افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی و صحرا اسداللهی در آن بازی کرده‌اند.

کریمی نویسندگی فیلم‌هایی همچون «ساکن طبق وسط»، «دختران انتظار»، «سیب سرخ حوا»، «مارال»، «آدم‌کش» و «شمعی در باد» را در کارنامه خود دارد و  داستان «پسر کشی» هم در دو دهه ۴۰ و ۷۰ می‌گذرد. این فیلم داستانی ‌معمایی از پیچیدگی‌های روابط خانواده‌ای است که به خاطر یک باور غلط، دهه‌ها دچار بحران هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محمد هادی کریمی پسرکشی اکران آنلاین پسر کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۳۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان/ یادبودی برای یاسین

رضا عباسی کارگردان مستند «رش او» که این روزها در پکیج نوروزی پلتفرم هاشور در حال اکران است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره علت پرداختن به این موضوع گفت: زمانی که وارد لرستان شدیم، ۱۲ ماه از سیل گذشته بود. خانواده‌ای عزیزشان را از دست داده بودند و به دنبال جسد فرزندشان بودند، این مساله خود به خود فضای دراماتیکی را در این خانواده جاری می‌کرد؛ پدر هر روز در رودخانه به دنبال جنازه پسرش بود، تلفن‌هایی از پیدا شدن جسد داشتند و باید آن‌ها را شناسایی می‌کردند و ... به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در میان هزاران اتفاق دیگری که این سیل رقم زده بود، به این موضوع بپردازیم.

وی درباره تدوین این مستند که محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است، عنوان کرد: توزیع هوشمندانه اتفاقات در فیلم باید بتواند تماشاگر را همراه کند که کشمکشی با آن داشته باشد از این رو، این روایت را برای موضوع سیل انتخاب کردیم. فیلمبرداری در سه مقطع انجام شد، تصاویر آرشیوی هم از سیل وجود داشت. امیر ادیب‌پرور از تدوینگران به نام و خوب سینماست که دوست قدیمی من است و حرف مشترک با یکدیگر داشتیم، این همکاری باعث به وجود آمدن «رش او» با این چیدمان شد که برای ما راضی‌کننده بود.

عباسی درباره همکاری خانواده حاضر در مستند، بیان کرد: مژگان صیادی تهیه‌کننده «رش او» است که همراهی او با پروژه بسیار به ما کمک کرد و به تیم ما مجال داد که خانواده داغدار یاسین، ما را جزوی از خودشان ببینند. سعی کردیم نظم زندگی آن‌ها را به هم نزنیم و در ناپیداترین حالت ممکن، تصاویری را که برای روایت نیازمندیم، ضبط کنیم. ما کنار آن‌ها زندگی می‌کردیم، غذا می‌خوردیم، به چرا می‌رفتیم و به طور کلی عضوی از خانواده شدیم که بتوانیم لحظات نابی را تصویربرداری کنیم.

کارگردان «مازاد» درباره واکنش خانواده سوژه پس از به پایان رسیدن مستند و پخش آن، عنوان کرد: باتوجه به رابطه‌ای که کماکان با فضل‌الله جوادی، پدر یاسین دارم از نتیجه فیلم خوش‌شان آمده است. ما سعی کردیم که در ساده‌ترین حالت ممکن حق مطلب را ادا کنیم و با موضوع حیاتی یک خانواده روبه‌رو شویم چراکه پسر بزرگ یک طایفه لُر برای‌شان همه چیز است و به نوعی شاه مهره‌شان را از دست داده‌اند. شاید مستند «رش او» یاد یاسین را برای آن‌ها زنده نگه دارد.

وی که مستند «رش او» را به همراه عوامل حرفه‌ای ساخته است، درباره تفاوت شیوه مستندسازی حرفه‌ای و تک نفره تصریح کرد: بخشی از شیوه ساخت مستند به بودجه و بخشی دیگر به آمادگی سوژه مربوط می‌شود؛ شبکه‌های تلویزیونی که نیازمند محتوای تصویری مستند دارد، ترجیح‌شان فیلمسازی تک ‌نفره است چراکه معتقدند یک نفر با وسایل فیلمبرداری هم هزینه کم‌تری دارد، هم ممکن است که نظم زندگی سوژه را از بین نبرد تا بتواند راحت‌تر جلوی دوربین قرار گیرد. شاید فیلمسازی تک نفره، بنا به موضوع انتخاب شده و مواجهه فیلمساز با سوژه، پاسخگوتر باشد.

این مستندساز در پایان درباره اکران آنلاین مستندها تاکید کرد: اکران آنلاین، آن هم در این حجم گسترده تولید اتفاق خوشایندی‌ است. زیست ما در هیچ دوره‌ای تا این حد، در پیوند عکس و تصویر که زیبایی‌شناسی خاص خودش را وارد زندگی‌مان می‌کند، نبوده است. اکران آنلاین باعث شده است با گوناگونی نگاه‌ها در فیلمسازی مستند آشنا شویم درصورتی که پیش از این، تنها ۲ شکبه تلویزیونی مستند و شبکه چهار، فیلم مستند پخش می‌کردند و اکران آنلاین باعث شده است که فیلم‌هایی که در جریان جدی‌تر حوزه مستند عرضه می‌شوند، بیشتر و صحیح‌تر دیده شوند.

کد خبر 6085507 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست
  • جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان/ یادبودی برای یاسین
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • تصاویر ترانه علیدوستی در بیمارستان جعلی است (+عکس)
  • افزایش ۹ درصدی مخاطبان سینما‌های خراسان رضوی در فروردین ۱۴۰۳
  • «پرویز خان» راهی اکران آنلاین شد
  • «پرویز خان» به خانه‌ها رسید/ روایتی متفاوت از مربی اخلاق فوتبال در راه اکران آنلاین
  • شترسواری گلاره عباسی در جنوب ایران | عکس
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان