Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هر چه جهان جلوتر می‌رود، عطش معرفت بیشتر حس می‌شود. خیلی موضوعات فراموش شده و بسیاری از خصلت‌های اخلاقی در رفتار‌های انسان‌ها خود نمایی نمی‌کند. عید غدیر شاید بهترین بهانه است که کمی از معارف امیر المومنین علی (ع) یاد کنیم. مردی که حاوی همه معرفت‌های انسانی بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از بارز‌ترین ویژگی‌های حضرت علی (ع) جوانمردی ایشان بود. در این خصوص با حجت الاسلام و المسلمین تبریزی کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی گفت‌گو کردیم.

بیشتر بخوانید:

زیارت غدیریه؛ مدح امیرالمومنین (ع) از زبان امام دهم

این کارشناس مذهبی ابتدا به خبرنگار ما گفت: یکی از خصلت‌هایی که درباره امیر المومنین (ع) به گوش ما خورده و کمتر با عمق مفهوم آن آشنا هستیم، جوانمردی است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند، لا فَتى اِلاّ عَلِىّ ... یعنی هیچ جوانمردی جز علی (ع) نیست. فتی یعنی جوانمردی. پیامبر اکرم (ص) درموقعیت‌هایی مختلفی این تعبیر را درباره امام علی (ع) به کار برده اند. عده‌ای خدمت رسول خدا (ص) رسیدند و گفتند که در فلان مکان، گناهی انجام می‌شود. در واقع این افراد خبر چینی کردند؛ کاری که با ارزش‌های اسلام مغایر است.

وی افزود: عده‌ای دیگر به پیامبر (ص) عرض کردند، بگذارید ما این موضوع را بررسی کنیم. پیامبر (ص) نگذاشتند کسی به جست و جوی این کار برود و فقط امیر المومنین (ع) را مامور کردند. حضرت به محلی که گفته شده بود، رفتند؛ دست مبارک را مقابل چشمان مبارک گذاشتند و دور تا دور خانه را گشتند؛ سپس امیر المومنین (ع) خدمت رسول خدا (ص) رسیدند و گفتند، من کل آن خانه را گشتم و چیزی ندیدم. رسول خدا (ص) در پاسخ به امام علی (ع) فرمودند، علی جان! تو اول جوانمرد این امت هستی.

بیشتر بخوانید:

نقش ولایت در مدیریت جامعه اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین تبریزی ادامه داد: شاید در ذهن بیاید که جوانمردی بخشی از ایمان است؛ خیر اینگونه نیست؛ ایمان مانند آزادگی، جدا از ایمان است. یعنی می‌توان دین داشت و آزاده نبود یا آزاده بود، اما دین نداشت. ما هر دو مورد را در طول تاریخ داشتیم. بزرگان دین ما فرمودند، فرد با تقوا انسانی است که در قیامت کسی مزاحمش نمی‌شود؛ چون به کسی ظلم نکرده است. انسان جوانمرد هم شخصی است که جلوی کسی را نمی‌گیرد. یعنی نه تنها به کسی ظلم نکرده است، بلکه به او ظلم شده  و گذشت کرده است. به همین دلیل امام علی (ع) فرمودند با قاتلم به عدالت رفتار کنید. جوانمردی یعنی همین.

وی در ادامه به ارزش‌های والای انسانی در اسلام اشاره کرد و گفت: حقوق بشر غربی سال‌های سال نمی‌تواند به حقوق بشری که در رفتار امام علی (ع) بوده است، برسد. اسلام دین جزئیات است. دین ما می‌گوید اگر کسی به فرد اعدامی که پای چوبه دار می‌رود، توهین کند، باید در قیامت جواب گوی آن شخص باشد. در روایات آمده است در قیامت همه پیامبران محشور می‌شوند و می‌گویند وا نفسا! همه نگران خودشان هستند، اما پیامبر اکرم (ص) از آن جایی که جوانمرد هستند، می‌فرمایند وا امتا! من نگران امتم هستم.

این پژوهشگر دینی به مشکلات جامعه امروز و جهان در زمینه انسانیت اشاره کرد و افزود: امروز خصلت جوانمردی مغفول است؛ حالا چه فرد مومن باشد چه غیر مومن. در مکان‌های عمومی خیلی بحث می‌شود که مثلا چرا ماسک نمی‌زنید یا فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنید. رعایت کردن آداب اجتماعی می‌شود جوانمردی و رعایت نکردن آن ناجوانمردی است. قدیم برخی دزد‌ها هم جوانمردی داشتند. یعقوب لیث آن قدر دزد ماهری بود که یک بار توانست به خزانه دولت تجاوز کند. یعقوب وارد کاخ پادشاه شد، یک شیء گران بها را برداشت و بازگشت.

حجت الاسلام تبریزی ادامه داد: یعقوب در تاریکی تردید کرد که این شیء دُر گران بهاست یا نه. کمی از آن شیء را مزه کرد، متوجه شد که سنگ نمک است. سپس این سنگ را زمین گذاشت و گفت نمک گیر دولت شدم؛ تا زمانی که این دولت برپاست من از آن دزدی نمی‌کنم. پادشاه فردای آن روز آمد، پرس و جو کرد و به خادمان دستور داد ببینند این چه دزدی بوده که وارد خزانه شده و یک ریال بر نداشته است. سرانجام یعقوب را پیدا کردند. وقتی یعقوب ماجرا را برای پادشاه تعریف کرد پادشاه گفت، معلوم است که امانت دار خوب و انسان جوانمردی هستی. سپس یعقوب لیث را خزانه دار خود کرد. جوان مردی یعقوب او را به اینجا رساند.

وی در پایان اضافه کرد: ابوذر غفاری در جنگ تبوک بود. شتری داشت که مریض شد، اما شتر را با وجود سختی‌های فراوان رها نکرد. ابوذر می‌توانست شتر را همان جا رها کند و خود را نجات دهد، اما ماند و سه روز در بیابان‌های گرم عربستان شتر را تیمار کرد. ابوذر هر چه آب و غذا داشت به شتر داد. این صحابه خوب رسول خدا (ص) یک سیاه پوست بود و سوادی نداشت، اما در معرفت به کجا رسید. اسلام اینگونه انسان تربیت می‌کند. پس از سه روز شتر مُرد. ابوذر به مسیرش ادامه داد. در راه بازگشت پیامبر اکرم (ص) ابوذر را دیدند که حال خوبی نداشت. دیدند ابوذر مشک آب روی دوش دارد، اما از تشنگی غش کرده است. گفتند چرا آب نخوردی؛ گفت جوانمردی ندیدم که پیامبر اکرم (ص) و اصحاب تشنه باشند و من آب بخورم. اگر جوان مردی امروز در جامعه ما و در عالم پیاده شود، بسیاری از مشکلات اجتماعی حل خواهد شد.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناسبت های مذهبی عید غدیر امیر المومنین پیامبر اکرم رسول خدا امام علی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۴۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات: من واقعا از زیرنویس شبکه خبر فهمیدم بنزین دیشب گران شده! رئیسی اولین کسی بود که توییت زد و مخالفت کرد، در حالی که نامه سران قوا را با خط خودش امضا کرده بود!

به گزارش جماران؛ حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در دیدار اعضای تحریریه روزنامه اعتماد گفت: یک روز به آقای رحمانی فضلی گفتم ما که افزایش قیمت بنزین را تصویب کرده‌ایم، سران سه قوه هم امضا کرده‌اند منتها زمانش دیگر با شما، چون ما هر زمانی می‌گوییم شما می‌گویید مناسب نیست، خودتان بروید هر شب جمعه‌ای که می‌توانید و مناسب است، در این هفته یا هفته‌های آینده اجرا کنید، منتها ظرف سه، چهار هفته آینده این کار انجام شود، دیگر هم لازم نیست زمان آن را با من چک کنید، خودتان بروید و اجرا کنید.

صبح که بیدار شدم نماز صبح بخوانم دیدم زیرنویس کرده که بنزین دیشب گران شده است. برای من عجیب نبود چون اختیار داده بودم به شورای امنیت کشور. برایم این عجیب بود که چرا شب به من نگفتند. پس اینکه من می‌گویم صبح متوجه شدم، راست و دقیق است.  

واقعیت این است که من صبح جمعه مطلع شدم. اصل تصمیم، مصوبه سران سه قوه بود و تصمیم را گرفته بودیم. منتها در اینکه آن شب جمعه شود یا شب جمعه بعد، در اختیار شورای امنیت کشور بود. آن‌ها می‌توانستند آن را بیندازند به هفته بعد، چون به آن‌ها اختیار داده بودم.  

اگر گرانی بنزین قرار بود اوضاع کشور را به هم بریزد، باید صبح جمعه به هم می‌ریخت، ظهر یا عصر جمعه به هم می‌ریخت. چرا جمعه شب تحرکات شروع شد؟! همه طراحی‌ها برای به خیابان کشاندن مردم در روز جمعه انجام گرفت.

در ۹۸ وقتی بنزین گران شد اولین کسی که توئیت زد و مخالفت کرد، آقای رئیسی، رئیس قوه قضائیه بود که نامه سران قوا را با خط خودش امضا کرده بود! آقای تاجگردون، نماینده مجلس هم که عضو جلسه اقتصادی سه قوه بود جمعه شب مردم را به راهپیمایی دعوت کرد.  

تمام ماجرای ۹۸ جمعه شب و شنبه و روز یکشنبه تا بعدازظهر است و دیگر تمام شد، یعنی جمعاً ۴۸ ساعت بود. البته حوادثی در ماهشهر اتفاق افتاد که عده‌ای با تیربار آمده بودند که کشته‌های آن حادثه را هم جزو اعتراضات مربوط به بنزین حساب کردند.  

دیگر خبرها

  • روایت جدید روحانی از گرانی بنزین و اعتراضات ۱۴۰۱: رئیسی مصوبه را امضا کرد، اما اولین کسی بود که توئیت مخالفت زد!
  • افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات: اولین کسی که توئیت مخالفت زد، آقای رئیسی بود که نامه سران قوا را امضا کرده بود!
  • محفل امام حسنی ها عظمت قرآن را برای عالمیان بازگو می کند
  • اظهارات بنزینی جدید روحانی/ در ۹۸ اولین کسی که مخالفت کرد آقای رئیسی بود/ چطور صبح جمعه فهمیدم؟!
  • افشاگری روحانی از اعتراضات بعد از گران شدن بنزین /چرا صبح یا بعدازظهر جمعه خبری نشد؟/رئیسی خودش مصوبه را امضا کرد اما اولین کسی بود که توئیت مخالفت زد
  • افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات: من واقعا از زیرنویس شبکه خبر فهمیدم بنزین دیشب گران شده! رئیسی اولین کسی بود که توییت زد و مخالفت کرد، در حالی که نامه سران قوا را با خط خودش امضا کرده بود!
  • شایعه‌ای که هواداران سرخابی‌ را حسابی نگران کرد 
  • ماجرای کسانی که چهره آدم دارند،اما قلب آنها قلب حیوان است
  • پیامبر و اهل بیت رسالت هدایت و تهذیب امت را بر عهده داشتند
  • ببینید | چرا اعمال انسان باقی می ماند؟!