Web Analytics Made Easy - Statcounter

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با میشل عون درباره انفجار بیروت، طرح سناتورهای آمریکایی برای منع فروش پهپاد به عربستان سعودی، گزارش یونیسف از بی خانمان شدن 100 هزار کودک در بیروت و اعلام برگزاری کنفرانس جمع آوری کمک برای لبنان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تحلیل بلومبرگ از قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، «الی لیک» ستون‌نویس نشریه «بلومبرگ» که به داشتن مواضع ضدایرانی شهرت دارد، روز جمعه در یادداشتی نوشت، قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران تقریبا به طور حتم در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب نخواهد شد.

لیک در این یادداشت نوشت: «هفته آینده آمریکا تلاش خواهد کرد شورای امنیت سازمان ملل متحد را متقاعد کند کاری را انجام دهد که ظرف یک سال گذشته از متحدانش خواسته از آن حمایت کنند: تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که در ماه اکتبر منقضی می‌شود. تقریبا به‌طور حتمی قطعنامه مربوط به آن شکست خواهد خورد اما به این معنا نیست که سیاست آمریکا علیه ایران با شکست مواجه می‌شود».

این ستون‌نویس بلومبرگ در ادامه بیان داشت: «یک روز پیش از این‌که مایک پامپئو اعلام کند که چهارشنبه این قطعنامه را ارائه می‌کند، از استعفای برایان هوک نماینده ارشدش در امور ایران خبر داد. پامپئو گفت، اگر شورای امنیت به حامی شماره یک تروریسم در جهان اجازه خرید و فروش آزادانه سلاح را بدهد، مایه استهزاء کامل خواهد بود».

لیک نوشت: «کلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل این هفته در نشست امنیتی آسپن در مصاحبه‌ای به من گفت "قادر نخواهم بود نظر آن‌ها (چین و روسیه) را عوض کنم. با این حال آنچه می‌توانیم انجام دهیم این است که دیدگاه دیگر کشورها نسبت به آن‌ها را تغییر دهیم و این چیزی است که اهمیت دارد". راهبرد پامپئو در کوتاه‌مدت این است که این دو ابرقدرت رقیب را در سازمان ملل خجالت‌زده کند».

وی افزود:‌ «اما پامپئو ورق دیگری برای بازی دارد. اگر و زمانی که آمریکا رأی سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی را از دست بدهد، می‌تواند همچنان به‌صورت تئوریک آن را از طریق بندی که در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ قید شده است اعمال کند. همان‌طور که پامپئو روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت، این گزینه‌ای است که در اختیار آمریکا قرار داد و هر کاری که در دایره قدرت آمریکا می‌توانیم، انجام خواهیم داد تا اطمینان یابیم تحریم تسلیحاتی تمدید می‌شود».

لیک در ادامه نوشت: «از نظر ظاهری، این کار مانور عجیبی است. تمهیدات مربوط به مکانیسم ماشه به عنوان ابزاری برای کشورهایی است که عضو توافق باشند. همان‌طور که آنتونی بلینکن معاون وزیر امور خارجه سابق و مشاور کارزار انتخاباتی جو بایدن (رقیب دموکرات رئیس جمهور آمریکا) این هفته در نشست امنیتی آسپن گفت، "مکانیسم ماشه باید توسط شرکای توافق فعال شود"».

در ادامه این یادداشت آمده است: «ریچارد گلدبرگ که کارزار فشار حداکثری علیه ایران را در شورای امنیت ملی مدیریت می‌کند به من گفت، قطعنامه سازمان ملل که در توافق هسته‌ای تعبیه شده است، "دقیقاً به همین دلیل نوشته شده است که از حق آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه تحت هر سناریو در هر زمان دفاع کند". اگر ایران از تعهداتش سرپیچی کند، آمریکا این حق را دارد که قطعنامه‌های پیشین را که در پی این توافق برداشته شده بودند، صرف‌نظر از این‌که آمریکا عضوی از توافق بماند یا خیر، مجدداً بازگرداند».

لیک نوشت: «صرف‌نظر از قانونی بودن یا نبودن تحریم‌های تسلیحاتی فعلی و آتی علیه ایران، روسیه و چین فرصت بسیار خوبی برای انتقال سلاح به ایران خواهند داشت. قوانین بین‌المللی پیشتر نیز در مقابل آن‌ها ایستادگی نکرده بود. چین همین حالا گفت‌وگو درباره همکاری امنیتی نزدیک‌تر با ایران را آغاز کرده است».

وی در ادامه نوشت: «کرافت به من گفت که نقش پامپئو در سازمان ملل فعلاً نمادین خواهد بود. واقع بینانه‌ترین راهبرد آمریکا تحت رهبری بایدن یا ترامپ، باید یک‌جانبه باشد. تا زمانی که دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل منافع مشترکی با آمریکا و متحدانش در منطقه نداشته باشند، احمقانه است که از سازمان ملل انتظار داشت صلح و امنیت در خاورمیانه را تقویت کند».

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با میشل عون درباره انفجار بیروت

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دیشب با «میشل عون» رئیس جمهور لبنان تماس تلفنی برقرار کرد.

ترامپ در این تماس تلفنی ضمن تسلیت به همتای لبنانی خود به مناسبت کشته شدن بیش از 150 نفر از مردم لبنان در انفجار بندر بیروت، بر حمایت خود از لبنان برای عبور از این بحران تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه کمک‌های فوری از کشورش به لبنان ارسال خواهد شد، تصریح کرد: من برای حمایت از لبنان در کنفرانس پاریس که ماکرون خواستار برگزاری آن شده، شرکت می‌کنم.

از سوی دیگر، رئیس جمهور لبنان  به ترامپ گفته که امیدوار است آمریکا برای پایان پرونده ترسیم مرزهای دریایی کمک کند.

میشل عون تصریح کرد: برای حمایت از ثبات امنیتی و اجتماعی لبنان و مقابله واقعی با فساد و مجازات مفسدان به همکاری با یکدیگر نیاز داریم.

آخرین آمار تلفات انفجار بسیار شدید بندر بیروت در شامگاه سه شنبه 14 مرداد (4 آگوست 2020)، حکایت از کشته شدن 154 نفر و زخمی شدن بیش از 6000 نفر دیگر و ده‌ها مفقودی دارد.

طرح سناتورهای آمریکایی برای منع فروش پهپاد به عربستان سعودی

 گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا طرحی را معرفی کرده‌اند که خواستار جلوگیری از فروش پهپادهای مسلح به کشورهایی مانند عربستان سعودی است.

«کریس مورفی»، نماینده ایالت «کانکتیکات» که تهیه‌کننده این طرح است به پایگاه خبری «بیزنس‌اینسایدر» گفت: «ما متحدانمان در خلیج [فارس] را غرق در سلاح کرده‌ایم و نتیجه این کار دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی در منطقه است.»

مورفی در ادامه مدعی شد: «هر بار که چیزی به سعودی‌ها می‌فروشیم، ایرانی‌ها سعی می‌کنند نسخه‌ای از همان را به دست بیاورند. آیا ما واقعاً خاورمیانه‌ای می‌خواهیم که در آن پهپادهای سعودی و ایران همه جا پرواز می‌کنند؟ چنین چیزی مثل کابوس است.»

طرحی که سناتورهای آمریکایی ارائه کرده‌اند خواستار منع فروش پهپادهای مسلح پیشرفته به کشورهایی است که جزو متحدان نزدیک آمریکا به حساب نمی‌آیند. رژیم صهیونیستی، نیوزلند، کره جنوبی و ژاپن، همراه با متحدان آمریکا در ناتو از این طرح مستثنی شده‌اند.

طرح مذکور فراحزبی است و از حمایت نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برخوردار است.

این طرح در شرایطی ارائه شده که رئیس‌جمهور آمریکا حدود ۲ هفته قبل با امضای فرمانی محدودیت‌های مربوط به صادرات پهپادهای مسلح به کشورهای دیگر را کاهش داده است.

گزارش یونیسف از بی خانمان شدن 100 هزار کودک در بیروت

 «ویولت اسپیک وارنری» نماینده «صندوق کودکان ملل متحد» (یونیسف) در لبنان، روز جمعه گفت که بر اثر انفجار بیروت ۱۰۰ هزار کودک لبنانی خانه خود را از دست داده یا مجبور به آوارگی شده‌اند.

به نوشته المیادین، وی همچنین گفت که ۱۲۰ مدرسه که ۵۵ هزار دانش آموز را در خود جای داده بود نیز تخریب شده است.

در همین حال «برنامه جهانی غذا» نیز اعلام کرد که از وخامت امنیت غذایی به علت میزان خسارتی که به بندر بیروت وارد آمده، نگران است.

این نهاد وابسته به سازمان ملل، همچنین اعلام کرد که سبد غذایی برای خانواده‌های آسیب دیده در بیروت تهیه خواهد کرد و قصد دارد گندم، آرد و حبوبات برای جلوگیری از کمبود غذا در لبنان، وارد این کشور کند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نیز گفته است که سیلوی گندم منهدم شده در انفجار بیروت، تنها سیلوی این شهر بود.

از سوی دیگر کمیساریای پناهندگان سازمان ملل نیز از نیاز مبرم به سرپناه برای خانواده‌های آواره سخن گفت و تأکید کرد: «شرایط در لبنان بسیار غم‌بار است.»

اعلام برگزاری کنفرانس جمع آوری کمک برای لبنان

اریک مامر، سخنگوی کمیساریای اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که طرف‌های کمک کننده به لبنان در کنفرانس یکشنبه فرانسه که قرار است از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شود، مشارکت می‌کنند.

وی در این باره گفت: این کنفرانس با هدف جمع‌آوری مبالغ مالی برای ارائه کمک بشردوستانه فوری به لبنان برگزار می‌شود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که دو روز پس از انفجار مرگبار بیروت به این شهر سفر کرد، وعده داد به زودی نشستی برای جمع‌آوری کمک‌های بین‌المللی برای لبنان بحران زده برگزار می‌شود.

در همین حال، رئیس شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد که به منظور ابراز همبستگی اتحادیه اروپا با لبنان، فردا به بیروت سفر می‌کند.

وی در این باره اظهار کرد: ما هم از این حادثه اندوهگین هستیم و از تمامی آسیب دیدگان حمایت میکنیم.

شارل میشل در ادامه درباره جزئیات و برنامه سفرش به بیروت عنوان کرد: با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، نبیه بری، رئیس پارلمان و حسان دیاب، نخست‌وزیر این کشور دیدار خواهم کرد.

در همین راستا، سازمان جهانی بهداشت نسبت به یک "مشکل خطرناک" پس از انفجار بیروت هشدار داد.

این سازمان در بیانیه‌ای کوتاه تأکید کرد که سیستم بهداشتی ضعیف لبنان پس از انفجار بندر بیروت یک مشکل بزرگ به شمار می‌رود.

این سازمان در ادامه بیانیه خود به کمبود تخت درپی متضرر شدن بیمارستان‌های بیروت در نتیجه انفجار اشاره کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: طرح ترافیک 99 کنکور 99 انفجار بیروت حزب کتائب لبنان محمود صارمی روز خبرنگار تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین طرح ترافیک 99 کنکور 99 انفجار بیروت حزب کتائب لبنان محمود صارمی روز خبرنگار تمدید تحریم تسلیحاتی سناتورهای آمریکایی عربستان سعودی انفجار بیروت شورای امنیت میشل عون بندر بیروت سازمان ملل علیه ایران رئیس جمهور هزار کودک جمع آوری ملل متحد منع فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۴۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار شولتس به نتانیاهو درباره تشدید تنش‌ها در منطقه

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش الجزیره، استفن هبستریت سخنگوی دولت آلمان در بیانیه‌ای با اعلام خبر گفت وگوی تلفنی شولتس و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، گفت: نتانیاهو در این گفت وگوی تلفنی شولتس را در جریان آخرین تحولات منطقه قرار داد.

بر اساس این بیانیه، شولتس نیز در این گفت وگوی تلفنی با هشدار به نتانیاهو درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، بر ضرورت اجتناب از هرگونه اقدامی که به بحرانی شدن وضعیت در منطقه منجر شود، تاکید کرده است.

صدر اعظم آلمان هفته گذشته و در جریان سفر به چین نیز به دنبال تهدید‌های رژیم صهیونیستی برای گسترش شرارت‌هایش در منطقه غرب آسیا، گفت که (رژیم) اسرائیل باید به کاهش تنش‌ها کمک کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب (۲۵ فروردین) با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق صورت گرفت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • سازمان ملل: بیش از ۲۳ هزار کودک قربانی سلاح های انفجاری شدند
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • تجمع مقابل دیوان عالی آمریکا در حمایت از افراد بی خانمان
  • وزیر دفاع اسبق لبنان: اسرائیل عامل انفجار بندر بیروت بود
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • یونیسف خواستار توقف فوری کشتار کودکان در فلسطین شد
  • هشدار شولتس به نتانیاهو درباره تشدید تنش‌ها در منطقه