Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به برگزاری آزمون‌هاسراسری و شیوع کرونا، داوطلبان کنکور تحت فشار‌های روانی متعدد هستند. در این شرایط کم و کیف مهار استرس‌ها و اضطراب‌ها تحت بررسی قرار گرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کنکور 99 در شرایط کرونایی برگزار می‌شود. کنکور به خودی خود برای داوطلبان استرس‌زا است، چون فرد باید بعد از ماه‌ها سعی در یک آزمون تعیین کننده و سرنوشت‌ساز شرکت کند از این رو شرکت در این آزمون نفس‌گیر نیازمند تسلط به مطالب درسی و مهارت خود کنترلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند امسال کرونا تنش‌های ناشی از کنکور را برای داوطلبان و خانواده‌های آنها دوچندان کرده است اما چگونه باید برای شرکت در کنکور و رسیدن به موفقیت استرس را کاهش داد؟

غیر از درس مهارت خودکنترلی به دانش آموزان آموزش داده شود

نرگس ملک‌زاده، کارشناس آموزش‌وپرورش درباره برگزاری کنکور گفت: آزمون های سراسری امسال در دانشگاه‌ها و محیط‌های بزرگ برگزار می‌شود و سازمان سنجش پروتکل‌های بهداشتی همچون فاصله گذاری اجتماعی را فراهم کرده است اما در برخی مواقع شاهد عدم رعایت تمهیدات بهداشتی از سوی داوطلبان هستیم. در این شرایط نمی‌توان سازمان را مقصر دانست.

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: داوطلبان کنکور نه امسال بلکه برخی از آنها چند سال است که برای این آزمون تلاش کرده‌اند. دانش آموز دچار سردرگمی شده و این شرایط استرس فراوان را برای آنها که خودشان را برای کنکور سراسری آماده کرده‌اند به دنبال دارد.

او با بیان اینکه استرس ناشی از کنکور قبل از شرایط کرونایی نیز وجود داشته است، گفت: کنکور برای زندگی داوطلبان استرس‌آور است و زندگی آنها و خانواده‌شان را تحت تاثیر قرار داده است. برای مثال برخی از دانش آموزان به حدی تحت تاثیر استرس و اضطراب ناشی از کنکور هستند که به هیچ عنوان توان حضور در جلسه آزمون را ندارند.

 ملک‌زاده اظهار کرد: هم‌اکنون به‌دلیل شیوع کرونا مقوله سلامت جامعه مدنظر قرار گرفته است. این تنش‌ها می‌تواند سلامت روان دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد. کرونا استرس‌های ناشی از کنکور را برای داوطلب دو چندان کرده است.

این کارشناس آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چه افرادی در کنکور امسال موفق خواهند بود، گفت: دانش آموزانی که در زمان درس خواندن خودشان را از لحاظ روحی برای عدم موفقیت و هم برای کنکور آماده و از دستورات مشاوره‌ای استفاده کرده‌اند در زمان کنکور مسلط در جلسه آزمون حاضر می‌شوند، چون این دانش آموزان به غیر از درس خواندن مهارت‌های مواجه با مشکلات و نحوه برخورد با مسائل اجتناب ناپذیر را آموخته‌اند.

 ملک‌زاده تاکید کرد: دانش آموزی که فقط بر روی درس خواندن تمرکز کرده و مهارت خاصی نیاموخته از شرایط موجود آسیب می‌بیند. این دانش آموزان در وضعیت کرونایی از لحاظ جسمی و روحی تحت فشارهای متعدد هستند.

به گفته او این نوع دانش‌آموزان والدین خود را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند.

این کارشناس آموزش و پرورش اظهار کرد: دانش آموزان خودساخته‌ و تکامل یافته‌تر از لحاظ مهارت اجتماعی می‌توانند در آزمون موفق  می‌شوند. مهارت حل مسئله در بین دانش آموزان یک مسئله است. دانش آموزی که آموخته چگونه خود را از مشکلات خارج کند می‌تواند موفق باشد.

 استرس عامل محرک بشر

در ادامه زهره اشراقی، متخصص حوزه روانشناسی درباره چگونگی مهار استرس و اضطراب‌های ناشی از برگزاری آزمون برای داوطلبان کنکور گفت: وضعیت تحصیلی دانش آموزان یکی از عمدترین موضوعات استرس‌زا در جامعه ما محسوب می‌شود. به طور کلی برگزاری آزمون یکی از عوامل تحریک کننده و استرس‌زا است. برای مثال در گذشته استرس در قالب محرک بیرونی تعریف می‌شد اما هم اکنون استرس یک فرآیند در قالب جنبه‌های مثبت و منفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

او اظهار کرد: استرس عامل حرکت بشر است. برای مثال تا وقتی افراد برای انجام یک کار استرس نداشته باشند، طبیعتا انجام آن را به تاخیر می‌اندازند. درضمن استرس‌های طولانی مدت به اختلال تبدیل می‌شود. استرس یک عامل یا فرآیندی است که در برابر تغییرات بروز می‌کند. باید کم و کیف مواجه با فشار روانی مورد بررسی قرار بگیرد.

اشراقی با بیان اینکه داوطلبان کنکور از اسفند98 کم و کیف درس خواندنشان تحت تاثیر کرونا  قرار گرفته، افزود: اینکه دانش آموزان فکر کنند آنطور که باید درس نخوانده‌ و مهارت کامل برای شرکت در آزمون را ندارند با چالش مواجه هستند.

او تاکید کرد: داوطلبان آزمون در مقاطع مختلف باید بدانند که کرونا به عنوان یک پاندمی جهانی برای همگان مخاطرات متعدد را به دنبال داشته است.

این متحصص روانشناسی افزود: تمامی جامعه درگیری مسئله مهمی همچون سلامتی هستند. از سوی دیگر ارزیابی ثانویه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای مثال شاید داوطلبان شیوع کرونا را یکی از علل عدم موفقیت خود بدا‌نند. این طرز فکر بر روی حافظه افراد تاثیرگذار است. برای مثال در برخی مواقع داوطلب در جلسه آزمون مشکلات متعدد همچون تهوع، تشنج، لرزش دست و پا و .... برایش بروز می‌کند. افراد در شرایط استرس‌زا باید در ارزیابی اولیه و ثانویه از خود ارزیابی مثبت داشته باشند.

به گفته او اغلب افراد در جامعه ما نتیجه محور هستند. برای مثال برخی از دانش آموزان خود را شاگرد اول کلاس می‌داند، در صورتی که این طرز تفکر مشکلات متعدد را برایشان به دنبال دارد.

اشراقی اظهار کرد: افراد باید بدانند که فقط درس خواندن مسیر زندگی آنها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند. داوطلبان می‌توانند در گفت و گوی مثبت و کاهش ارزیابی‌های منفی نسبت به خود میزان استرس‌ها را کاهش دهند.

این روانشناس با بیان اینکه کرونا یک جو ناامیدی را در خانواده به دنبال داشته است، بسیاری از داوطلبان نیز از شرکت در جلسه آزمون و ابتلا به کرونا  هراس دارند، افزود: بر اساس کم و کیف برگزاری آزمون دکتری باید گفت که تمامی تمهیدات بهداشتی در این جلسه رعایت شده است. به عبارت دیگر آزمون دکتری امسال بدون هیچ تنش، با آرامش و با سکوت برگزار شد.

اشراقی تاکید کرد: استرس بر روی حافظه تاثیر گذاشته و سرعت پردازش اطلاعات را کاهش می‌دهد. می‌توان با کنترل تنفس، نفس‌های عمیق، ورزش، تغذیه سالم و ...  آرامش سیستم عصبی را تضمین کرد و مهمترین مسئله نوع رشد شناختی و هیجانی است. هرکسی که ادراک بالاتر و رفتار عاقلانه دارد می‌تواند بر استرس خود مقابله کند.

به گفته او خودکنترلی استرس‌های هیجانی را کاهش می‌دهد. به داوطلبان توصیه می‌شود در روزهای باقی مانده به آزمون به پیامدهای مناسب این مرحله  زندگی فکر کنند و کرونا هم یک بخشی از اتفاقات دنیا است. به طور کلی باید مهارت سازگاری با استرس در جامعه فعلی به همه خانواده‌ها آموزش داد.

//انتهای پیام: 5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استرس کنکور کارشناس آموزش داوطلبان کنکور تحت تاثیر قرار برگزاری آزمون ناشی از کنکور جلسه آزمون دانش آموزان درس خواندن برای مثال استرس ها استرس زا کم و کیف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۴۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور کارت برای بیش از ۱۹ هزار کنکوری در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، هادی پور افزود: توزیع کارت ورود به جلسه کنکور نوبت اول از روز دوشنبه سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ از طریق سامانه سازمان سنجش آغاز شد و باجه رفع نقص در دانشگاه یاسوج برای رفع مشکلات احتمالی مستقر می‌شود. وی بیان کرد: کنکور ۱۴۰۳ در دو نوبت برگزار می‌شود که نوبت اول در روز‌های ششم و هفتم اردیبهشت و نوبت دوم در روز‌های هفتم و هشتم تیر ماه سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. هادی پور با بیان اینکه در کنکور امسال نیز مثل سال گذشته نتیجه هر دو آزمون برای داوطلبان قابل استفاده است و نمره بالاتر برای انتخاب رشته در کارنامه اعمال می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از تفاوت‌های کنکور امسال با سال‌های گذشته این است که در گروه آزمایشی هنر و زبان، داوطلبان فقط می‌توانند یک مورد را انتخاب کنند، همچنین در پایان همه آزمون‌هایی که در گروه‌های آزمایشی برگزار می‌شود داوطلبانی که مایل هستند در رشته‌های دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند باید به سوالاتی که در پایان آزمون به آنها داده می‌شود پاسخ دهند. وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌های بویراحمد، دنا، گچساران، کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی آزمون کنکور برگزار می‌شود افزود: صبح پنجشنبه ششم اریبهشت آزمون گروه آزمایشی ریاضی و انسانی، عصر این روز آزمون گروه‌های آزمایشی هنر و زبان، و صبح روز جمعه هفت اردیبهشت آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی برگزار خواهد شد. وی ادامه داد: کل داوطلبان کنکور استان کهگیلویه و بویراحمد در تمام گروه‌های آزمایشی ۱۹ هزار و ۱۱۵ نفر هستند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۷۴۷ نفر خانم و هفت هزار و ۳۶۷ مرد هستند . نماینده تام الختیار دانشگاه یاسوج عنوان کرد: متولی برگزاری کنکور در شهرستان‌های بویراحمد و دنا دانشگاه یاسوج و در شهرستان‌های دیگر، هم دانشگاه و آموزش و پرورش است.. هادی پور تاکید کرد: در استان کهگیلویه و بویر احمد زیر گروه تجربی بیشترین تعداد داوطلب را دارد که تعداد این داوطلبان در این استان ۱۰ هزار و ۳۴۷ نفر، معادل ۵۴ درصد از کل شرکت کنندگان کنکور این استان است. همچنین از بین این داوطلبان ۶ هزار و ۴۰۷ نفر زن، و سه هزار و ۹۴۰ نفر مرد هستند. وی بیان کرد: ۶۱.۵ درصد از داوطلبان استان کهگیلویه و بویراحمد زن و ۳۸.۵ درصد مرد هستند که این میزان در سراسر کشور ۶۳ درصد زن و ۳۷ درصد مرد است. عمران فر ریس پلیس فتا استان هم افزود:در این روز‌های نزدیک به کنکور سراسری سودجویانی قصد فریب دانش آموزان و خانواد‌های آنها را دارند توصیه می شود هیچگونه توجه‌ای به این نوع افراد نشود. وی با بیان اینکه متاسفانه افراد زیادی هم درگیر این نوع از کلاهبرداری می‌شوند، اضافه کرد: عمدتا تبلیغات این افراد سودجو نیز در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها انجام می‌شود . وی بیان کرد: به هیچ عنوان فریب تبلیغات دروغین جذاب و اغوا کننده فروش سوالات کنکور در شبکه‌های اجتماعی را نخورید و صرفا با تکیه بر دانش و معلومات خود در کنکور شرکت کنند.

دیگر خبرها

  • صدور کارت برای بیش از ۱۹ هزار کنکوری در کهگیلویه و بویراحمد
  • آمار داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ به تفکیک استان‌ها
  • والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟
  • داوطلبان کنکور این نکات را جدی بگیرند
  • اخاذی و کلاهبرداری از داوطلبان کنکور
  • پیامک هشدار قضایی به داوطلبان کنکور ارسال شد
  • هشدار پیامکی فوری به داوطلبان و جویندگان سئوالات کنکور
  • چطور برای کنکور آماده شویم؟
  • کاهش ۱۵ درصدی داوطلبان حاضر در کنکور ۱۴۰۳
  • کنکور؛ سال‌به‌سال خلوت‌تر از پارسال!