Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@01:12:23 GMT

دلار جهانی تقویت شد

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۵۱۸۹

دلار جهانی تقویت شد

پس از پنج افت متوالی، شاخص دلار سرانجام صعودی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، رییس دفتر منطقه ای بانک مرکزی آمریکا در دالاس گفته است استفاده از تسهیلات اضطراری این بانک برای ثبات بخشی به بازارهای مالی بسیار موثر بوده است اما کسب و کارهای کوچک و متوسط، هنوز به حمایت های بیشتری نیاز دارند. به گفته کاپلان، حمایت از این بخش آسیب پذیر برای اطمینان خاطر از مدیریت شرایط بازار کار و احیای سریع تر رشد ضروری خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدیر ارشد بانک مرکزی آمریکا در عین حال هشدار داده است که برنامه های خرید دارایی بانک مرکزی بدون هزینه نخواهد بود و تداوم این وضعیت می تواند موقعیت دلار را در معرض خطر قرار دهد.  

شمار کسانی که تا ابتدای ماه اوت در آمریکا درخواست دریافت مزایای بیکاری داده اند در مقایسه با هفته قبل آن ۱.۱۸۶ میلیون نفر بیشتر شده است تا بدین ترتیب، برای بیستمین هفته متوالی شاهد افزایش بیش ازیک میلیون نفری شمار متقاضیان دریافت تسهیلات بیکاری در آمریکا باشیم. طبق داده های منتشر شده، تا پایان ماه مارس حدود ۵۴ میلیون آمریکایی مدعی شده اند تمام یا بخش قابل توجهی از درآمدهای خود را بر اثر شیوع کرونا از دست داده اند. با وجود بهبود روند اشتغال زایی در هفته های اخیر، نرخ بیکاری آمریکا هنوز با رکوردهای مطلوب فصل شده در اواخر سال گذشته فاصله زیادی دارد و این روند احتمالا تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت.   

تقاضا برای خرید ارزهای دیگر در مقایسه با دلار در سطح بالاتری قرار دارد و بی رغبتی معامله گران به خرید دلار باعث شده تا اسکناس سبز در یکی از ضعیف ترین موقعیت های دو سال اخیر خود قرار گیرد. آمریکا هنوز اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در جهان باقی مانده و بر خلاف تلاش های دولت ترامپ، بسیاری از کشورها هنوز مجوز از سرگیری پروازها با آمریکا را صادر نکرده اند و ورود گردشگران آمریکایی به بسیاری از کشورهای اروپایی کماکان ممنوع است. همین مساله به نوبه خود تقاضای خرید دلار به ویژه در اروپا را به میزان محسوسی کاهش داده است.  

در داخل آمریکا، مقامات دولت ترامپ در دیدار با رهبران کنگره در خصوص تسریع در اجرای بسته حمایتی جدید رایزنی کرده اند. با وجود تصویب بسته حمایتی جدید در مجلس سنا که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان است، دموکرات ها در کنگره تاکنون با تصویب این بسته موافقت نکرده اند. اعتبار بسته سه تریلیون دلاری قبلی رو به اتمام است و کاخ سفید در بسته جدید خود پیشنهاد داده است یارانه های نقدی بلاعوض به شهروندان آمریکایی کماکان ادامه داشته باشد.

به نظر می رسد با بازگشایی کسب و کارها و برگشت شاغلین به کارهای خود، رفته رفته حس اطمینان مصرف کنندگان حتی با وجود ادامه پیشتازی های کرونا رو به بهبود است؛ تا جایی که شاخص مدیران تولید آمریکا در ماه ژوییه به ۵۴.۲ درصد رسید که این رقم ۱.۶ درصد بیشتر از ماه قبل و ۰.۶ درصد بیشتر از پیش بینی های قبلی بوده است. بررسی ها نشان می دهد در این ماه هم میزان سفارشات داخلی و هم میزان صادرات خارجی نسبت به ماه قبل با افزایش محسوسی مواجه بوده است.  

با این حال انتظار نمی رود دست کم در کوتاه مدت وضعیت اقتصاد آمریکا به سرعت به حالت قبل برگردد و همان طور که انتظار می رفت، سه ماهه دوم امسال شاهد ثبت پایین ترین رشد فصلی ثبت شده در طول تاریخ آمریکا تاکنون بود و طبق اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، نرخ رشد اقتصادی این کشور منفی ۳۲.۹ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۲۴.۵ درصد کمتر از رشد سه ماهه قبل و ۲.۲ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است.

موسسه رتبه بندی فیچ در گزارش جدید خود چشم انداز اقتصاد آمریکا را به منفی تنزل داده است.  

با وجود بازگشایی کسب و کارها در ایالت های مختلف، سرعت شیوع کرونا به ویژه در ایالت های جنوبی و غربی در سطح بالایی باقی مانده است. بانک مرکزی آمریکا در تازه ترین نشست خود همان طور که انتظار می رفت اعلام کرد نرخ بهره را در سطح کنونی حفظ خواهد کرد. با این حال نیاز بازارهای مالی به نقدینگی کماکان در سطح بالایی باقی مانده است و فدرال رزرو به همین خاطر احتمالا تا پایان سال به برنامه خرید اوراق قرضه خود ادامه خواهد داد.  

ادوارد مویا- تحلیل گر بازار ارز در موسسه اواندا گفت: به نظر می رسد شاهد روزهایی هستیم که تاج پادشاهی از سر دلار افتاده است و با تداوم این وضع، انتظار ما این است که بانک مرکزی آمریکا برای توقف روند فعلی دست به کار شود. اخبارهای رسیده، احتمالا بیانگر این هستند که خبری از یک احیای رشد اقتصادی سریع هم در سطح اتحادیه اروپا و هم در آمریکا نخواهیم بود.  

اخبار مربوط به پیشرفت در ساخت واکسن کرونا نیز دیگر خبر مهم در صدر کانون توجه معامله گران بوده است. دانشگاه آکسفورد اعلام کرده که واکسنش با موفقیت، سطح ایمنی افراد آزمایش شده در آفریقای جنوبی، انگلیس و برزیل را افزایش داده و حالا قرار است کار آزمایش روی یک نمونه نسبتا بزرگ در آمریکا انجام شود که در صورت موفقیت آمیز بودن آن، احتمالا از اواخر امسال شاهد تولید انبوه این محصول برای عرضه جهانی آن خواهیم بود. تاکنون انگلیس، هلند، فرانسه و آمریکا خواستار دریافت این واکسن شده اند.

تاکنون بیش از ۱۹ میلیون و ۴۲۲ هزار و ۵۹۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۷۲۰ هزار و ۷۰۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۶۳ هزار و ۵۶۳ نفر، برزیل با ۹۸ هزار و ۸۴۴ نفر، مکزیک با ۵۰ هزار و ۵۱۷ نفر، انگلیس با ۴۶ هزار و ۵۱۱ نفر و هند با ۴۲ هزار و ۵۷۸ نفر بوده است.

واسیلی سربریاکوف،  استراتژیست مسائل ارزی در بانک یو بی اس گفت: معامله گران نسبت به چشم انداز دلار در کوتاه مدت مردد هستند و تداوم درگیر بودن آمریکا با کرونا در سطح وسیع می تواند احیای رشد اقتصادی این کشور را در مقایسه با چین و اروپا به تاخیر بیاندازد. کاستن از سرعت شیوع کرونا در آمریکا، نقشی کلیدی در اوج گیری مجدد دلار خواهد داشت.  

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات روز پنجشنبه با ۰.۶۱ درصد افزایش نسبت به روز چهارشنبه در سطح ۹۳.۳۸۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۵ دلار اعلام شد.  

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۶۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۵ دلار مبادله شد. یورو ۰.۷۱ درصد پایین رفت و با عققب رفتن از  کانال ۱.۱۸  به ۱.۱۷۸ دلار رسید.

ویراج پاتل- استراتژیست ارشد ارزی در موسسه آرکرا گفت: معمولا در ماه اوت هر سال شاهد بروز الگوهای مختلف معاملاتی هستیم و امسال این روند با توجه به پیامدهای ناشی از شیوع کرونا تشدید شده است. در ماه های اخیر دارایی های پرریسک تر شاهد یک دور صعودی تند بوده اند و اگر تنش های ژیوپلتیکی باز هم تشدید شوند احتمال زیادی وجود دارد که ورق برگردد و خیلی از پیشروی های این طبقه از دارایی ها از دست برود.  

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۳۵ درصد افزایش به ۱۰۵.۹۲۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۹۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۶۷ یوان چین اعلام شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دلار بازار ارز بانک مرکزی آمریکا شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۵۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: یکی از مؤثرترین ساختارها، واکسن نانوذره لیپیدی مبتنی بر پلتفرم mRNA بود. در ایران نیز برخی از دانشمندان به‌دنبال چنین ساختاری رفتند. دکتر سینا مظفری، متخصص ژنتیک مولکولی، یکی از این محققان بود. اگرچه با فروکش ‌کردن پاندمی کرونا نیازی اساسی برای واکسن احساس نمی‌شود، این ویروس خطرناک برای همیشه با ما هست و باید مراقب جهش‌های آن بود. از سوی دیگر، فناوری ساخت واکسن‌های کرونا می‌تواند در عرصه‌های دیگر پزشکی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. گفت‌وگوی همشهری با دکتر سینا مظفری پیش روی شماست.

دکتر سینا مظفری، متخصص ژنتیک مولکولی

بیشتر بدانیم:

آشنایی با واکسن‌های جدید mRNA برای پیشگیری از کرونا| چشم‌انداز جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها در پزشکی


ژنتیک مولکولی پایان‌بخش انتظار
بهترین وقت زدن واکسن آنفلوانزا چه زمانی است؟ چه نوع واکسنی بزنیم؟

چطور جایزه بین‌المللی کنز را دریافت کردید؟
در سال ۱۴۰۲ موفق به دریافت جایزه بین‌المللی کنز بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) به‌دلیل توسعه واکسن کرونا شدم. هرچند به‌دلیل فروکش کردن شدت بیماری‌زایی این ویروس در نوع اومیکرون و کاهش استقبال عمومی از تزریق واکسن کرونا در ایران، تولید تجاری آن در نهایت متوقف ماند.

توضیح مختصری درباره واکسن‌های کرونا بدهید.
با شیوع پاندمی کرونا، واکسن‌هایی با پلتفرم‌های مختلف برای پیشگیری از بیماری کووید۱۹ توسعه یافتند. در این میان واکسن‌های بر پایه پلتفرم نانوذره لیپیدی mRNA که با نام واکسن‌های بیونتک/فایزر و مدرنا در بین عموم شناخته می‌شوند، سرعت بالای تولید حدود ۱۰بار سریع‌تر از واکسن‌های سنتی، به‌عنوان مثال تنها در ۴۵روز در مورد واکسن مدرنا داشتند.


اثربخشی چه نوع واکسن‌هایی بیشتر بود؟
تولید محصولات دارویی بر پایه پلتفرم mRNA با استفاده از خط تولید و فرمولاسیون تقریبا مشابه، سنتتیک بودن و عدم‌نیاز به فرایندهای کشت سلولی و کاهش احتمال آلودگی‌های بیولوژیک، اثربخشی و ایمنی‌زایی بالاتری نسبت به سایر پلتفرم‌های واکسن نشان داده‌اند. موفقیت چشمگیر این پلتفرم برای توسعه سریع واکسن‌های کارآمد علیه بیماری‌های عفونی و سرطان‌ها و به‌ویژه استراتژیک بودن آن برای کشورها در رویارویی با پاندمی‌های نوظهور، محققان بسیاری را در کشورهای مختلف ازجمله آلمان، آمریکا و چین ترغیب به توسعه واکسن‌های دیگر برپایه پلتفرم mRNA کرده است.


نام این واکسن چیست و مراحل مطالعاتی آن به چه شکل بود؟
این واکسن توسط سازمان غذا وداروی ایران با نام آیریبووکس Iribovax نامگذاری شد. نکته قابل توجه درخصوص این واکسن هم این است که در آزمایش روی میمون‌های رزوس کارایی بالاتری را در خنثی‌سازی‌ ویروس کرونا در مقایسه با دیگر واکسن‌های مورد استفاده در ایران نشان داد. همچنین علاوه بر داشتن ایمنی از گسترش عفونت ویروسی حاصل از کروناویروس در ریه و سیستم تنفسی این میمون‌ها به‌طور کاملاً مؤثری جلوگیری کرد. نتایج جامع تست‌های پیش‌بالینی این واکسن در مجله علمی Journal of Controlled Release چاپ شده است. همچنین باتوجه به اهمیت به‌دست آوردن این فناوری توسط ایران و نتایج مهم آن به‌عنوان عکس جلد این مجله برگزیده شده است. قابل ذکر است که این مجله یک نشریه شناخته‌شده در علوم دارویی و بالاترین مجله علمی است که نتایج پیش‌بالینی یک واکسن ایرانی موفق به چاپ در آن شده است.


در حال حاضر تمرکز و فعالیت شما درخصوص واکسن چه بیماری‌هایی است؟
گروه تحقیقاتی ما در حال توسعه واکسن‌های چندظرفیتی علیه ویروس آنفلوآنزا و سرطان‌هایی ازجمله روده و ریه است. قابل توجه اینکه در حال حاضر تنها واکسن‌های کرونای مورد استفاده در دنیا که علیه سویه‌های جدیدتر اومیکرون (زیرسویه XBB۱.۵) کارآمد هستند واکسن‌های به‌روز شده فایزر و مدرناست که تزریق آنها به‌خصوص برای افراد بالای ۶۵سال یا مبتلا به بیماری‌های قلبی یا مشکلات سیستم ایمنی بسیار توصیه شده‌ است. علاوه براین، موج اخیر سرماخوردگی ویروسی که بسیاری را در ایران دچار بیماری‌های تنفسی کرده، براساس داده‌های اعلام شده عمدتاً به‌دلیل آنفلوآنزای فصلی بوده است و پس از آن زیرسویه جدید اومیکرون با نام JN.۱ عامل بعدی است.


اهمیت سرمایه‌گذاری در تکنولوژی mRNA درایران چقدر است؟
در ایران توسعه و پیشرفت در حوزه تکنولوژی mRNA می‌تواند به‌عنوان یک فرصت استراتژیک برای بهبود سلامت عمومی و توسعه پزشکی محسوب شود. این فناوری نه‌تنها می‌تواند برای تولید واکسن‌های mRNA در برابر بیماری‌های عفونی و سرطان‌ها و بیماری قلبی مورد استفاده قرار بگیرد، بلکه امکان توسعه داروهای نوین و درمان‌های مبتنی بر ژن‌درمانی بیماری‌های ارثی و ژنتیک همچون هموفیلی و تالاسمی را مبتنی بر استفاده از سیستم ویرایش ژنوم انسان یا کریسپر به کمک mRNA فراهم می‌کند.


در ایران چه اقداماتی برای ایجاد هماهنگی و تسهیل در روند ساخت این واکسن‌ها شده است؟
تسریع در توسعه این فناوری لازم است باید و سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گیرد. این سرمایه‌گذاری‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که علم در این رشته بومی‌سازی‌ شود. برای ایجاد هماهنگی و تسهیل در فعالیت‌های مرتبط می‌توان یک مرکز تخصصی به نام «مرکز توسعه فناوری دارویی mRNA و ژن‌درمانی» ایجاد کرد؛ همانگونه که به‌عنوان مثال کشورهای پیشرفته‌ای همچون استرالیا و انگلیس به این طریق در حال سرمایه‌گذاری، انتقال و بومی‌سازی‌ این فناوری در کشورشان هستند. این مرکز می‌تواند محلی باشد که از طریق آن تحقیقات پایه‌ای و کاربردی، توسعه فناوری، آموزش و انتقال فناوری در زمینه تکنولوژی mRNA صورت بگیرد و با همکاری دولت و بخش خصوصی، محیطی مؤثر برای رشد و توسعه این حوزه فراهم شود.
ایران در حوزه تحقیقات و توسعه تکنولوژی mRNA چه جایگاهی دارد؟
با پیاده‌سازی این طرح‌ها، ایران می‌تواند در جایگاه برجسته‌ای در حوزه تحقیقات و توسعه تکنولوژی mRNA قرار بگیرد و به‌عنوان یک پایگاه در تولید و استفاده از واکسن‌های جدید و درمان‌های نوین به منافع عمومی و بهبود سلامت جامعه خدمت کند. تاکنون حمایت‌های به عمل آمده مقطعی و محدود بوده و به هیچ‌وجه قابل مقایسه با سرمایه‌گذاری‌ در دیگر کشورها نیست. بنابراین برای تجاری‌سازی در این حوزه پیشرفته علاوه بر حمایت‌های ویژه بخش دولتی، نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید صنعتی هم وجود دارد.

مکث
تحصیل در خارج، خدمت به کشور

سینا مظفری دوره دکتری و فوق دکتری خود را در انستیتوماکس‌پلانک آلمان در زمینه ژنتیک مولکولی و پزشکی به پایان رسانده است. او دوره دکتری را در آزمایشگاه بیوشیمی RNA ماکس‌پلانک که پیشتاز تولید و تعیین ساختار کمپلکس‌های mRNA در دنیا و صاحب امتیاز تکنولوژی interference RNA است، گذرانده و در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت جایزه و مدال علمی Otto-Hahn جامعه علوم پیشرفته ماکس‌پلانک آلمان در شاخه زیست‌پزشکی به‌دلیل شناسایی مکانیسم پردازش mRNA و همچنین جایزه ملی ژنتیک ایران در سال ۱۳۹۹ شده است. او همچنین برگزیده برتر جایزه بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) درشاخه سلامت و پزشکی در سال ۱۴۰۱ به‌دلیل ساخت واکسن نانوذره لیپیدی mRNA شده است. ضمن آنکه سرآمد علمی کشور در سال ۱۴۰۲ از نظر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد علم ایران نیز بوده است. دکتر سینا مظفری جوین، مقالات تأثیرگذاری هم در زمینه ژنتیک مولکولی و اصلاح بیماری‌های ژنتیک در مجله‌های علمی مطرح دنیا با ضریب اثر بالا ازجمله Science، Molecular Cell، Nature Communications، مجله آکادمی ملی علوم آمریکا PNAS و Nucleic Acids Research دارد.

کد خبر 844282 برچسب‌ها کرونا سرطان بیماری - قلبی بیماری - سرما خوردگی واکسن

دیگر خبرها

  • طلای جهانی دوباره از جا برخاست
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • سقوط بیش از یک درصدی بهای نفت در بازار جهانی
  • قیمت جهانی طلا امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ |برنت ۸۹ دلار و ۶۱ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا بازهم امروز افزایش یافت
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۸