Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@14:46:09 GMT

از تالاب گاوخونی قافل نشویم

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۵۲۰۰

از تالاب گاوخونی قافل نشویم

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان گفت: اگر نگاه ویژه‌ای به تالاب گاوخونی وجود داشت، حق‌آبه زیست‌محیطی، شرب و صنعت در حوضه زاینده‌رود دچار مشکل نمی‌شد زیرا گاوخونی یک کلیت برای مجموعه آب زاینده‌رود است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، کورش محمدی در سیزدهمین جلسه کارگروه آب کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان اظهار کرد: سال‌هاست که مجموعه‌ای از مطالبات فعالان زیست محیطی اصفهان معطل مانده و نسبت به آن بی‌توجهی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اگر نگاه ویژه‌ای به تالاب گاوخونی وجود داشت، حق‌آبه زیست‌محیطی، شرب و صنعت در حوضه زاینده‌رود دچار مشکل نمی‌شد زیرا گاوخونی یک کلیت برای مجموعه آب زاینده‌رود است.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان تصریح کرد: تبعات بی‌توجهی به حوزه محیط زیست مرتبط با زاینده‌رود در اشکال اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی خود را نشان می‌دهد و نباید به جریان نصفه و نیمه زاینده‌رود شود.

وی با تاکید بر لزوم تغییر در شکل تعامل در جامعه برای حل معضلات زاینده‌رود، ادامه داد: تاکنون هر کدام یک از استان‌های بهره‌بردار زاینده‌رود برای تقسیم منابع نگاهی سازمانی، استانی و منطقه‌ای داشته‌اند که سبب تنش در این رابطه شده است.

محمدی خاطرنشان کرد: گاهاً زاینده‌رود و طرح‌های انتقال آب ابزاری در دست سیاسیون برای جلب آرای انتخابات و ورود به عرصه‌های مدیریتی شده که آسیب و خیانتی محسوب می‌شود که در استان‌های مختلف به زاینده‌رود روا داشته‌اند.

وی با بیان اینکه دو سال از تشکیل کارگروه آب با همراهی نحبگان و نهادهای ذی‌نفع در شورای شهر می‌گذرد، اضافه کرد: به‌جای تقابل، مسیر تعامل با استان‌های بهره‌بردار مانند یزد، خوزستان و چهارمحال و بختیاری دنبال شده تا از سرچشمه تا تالاب و حتی بهره‌برداران خارج از حوضه، از زاینده‌رود منتفع باشند اما آسیبی به هیچ کدامیک نرسد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان با بیان اینکه همواره حق‌آبه زیست محیطی زاینده‌رود در تصمیم‌گیری‌ها فراموش شده، گفت: با وجود آنکه رفتارسازی و فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف آب شرب به خوبی در اصفهان به اجرا درآمد اما نگاه تک بعدی به آب شرب در برهه‌ای باعث شد بخش‌های زیادی از منابع محیط زیستی به سمت شرب رفت که باید از این خطاهای استراتژیک دوری کنیم.

تکلیف حق‌آبه محیط زیست اصفهان باید در حوزه ستادی حل شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: به دلیل نبود کار کارشناسی در دوران قبل، اکنون رودخانه زاینده‌رود در دو استان واقع شده و در طول تاریخ برخی برداشت‌ها در آن اتفاق افتاده که هزینه بسیاری برای جلوگیری از این برداشت‌ها نیاز است.

مسعود میرمحمدصادقی افزود: به‌طور مثال از سد چم‌آسمان تا نکوآباد به‌طول ۴۲ کیلومتر مقدار زیادی آب بدون کنترل برداشت می‌شود و ۷۹ سردهنه به‌صورت سنتی در این مسیر وجود دارد؛ وجود زمین‌های پست مجاور و شالی‌کاری‌ها نیز در این محدوده مزید بر علت شده اما حتی کنترل آن در سال آبی ۹۶ - ۹۷ که خشکسالی شدیدی پیش آمده بود با گشت‌های زیاد و همراهی نیروی انتظامی میسر نشد.

وی اضافه کرد: باید این محدود کانالیزه شود و حق‌آبه طبیعی برای مصارف در رودخانه قرار گیرد و از طریق کانال به برداشت کنندگان برسد؛ این طرح سه سال پیش آماده شده اما ۵۰ میلیارد تومان برای اجرای آن اعتبار نیاز است

میرمحمدصادقی ادامه داد: از سد زاینده‌رود برای حق‌آبه محیط زیستی رودخانه و تالاب گاوخونی ۱۷۶ میلیون متر مکعب آب رها می‌شود؛ هرچند که محیط زیست اصفهان معتقد است عدد واقعی حق‌آبه زیست محیطی ۳۱۷ میلیون متر مکعب است بدین سبب باید موضوع حق‌آبه محیط زیستی در حوزه ستادی حل شود.

وی خاطرنشان کرد: این سوال مطرح است که با وجود حق‌آبه محیط زیستی چرا آب به تالاب نمی‌رسد؟ هندسه قرارگیری شبکه به نحوی است که به سختی آب به آخر شبکه می‌رسد و کشاورزان اجازه پایین رفتن آب را نمی‌دهند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با تاکید بر اینکه باید بیش از گذشته به بخش کشاورزی پرداخته شود، تصریح کرد: آیا این چند سال بهینه‌سازی‌ها در کشاورزی کشور انجام شده است؟ به نظر می‌آید باید با عزم ملی به این موضوع پرداخت و طرح تعادل بخشی برای آب‌های زیرزمینی را با مدیریت بهتری اجرایی کرد.

در حق محیط زیست اصفهان اجحاف شده است

همچنین مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: برنامه سازگاری با آب دوره قبل را قبول نکردیم و در جلسه اخیر کارگروه سازگاری آب ۳۱۳ میلیون متر مکعب حق‌آبه تالاب گاوخونی روی کاغذ نوشته شد.

وی با انتقاد از محقق نشدن اعتبارات دولتی برای محیط زیست استان، افزود: باید در مجلس به این جمع‌بندی رسید که پروژه‌های دیگر بر مبنای حفظ تالاب گاوخونی اجرا شوند زیرا نمی‌توان هم گاوخونی را احیا کرد هم روند تولید صنایع به این شکل ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: توجه به صنایع بزرگ و شهرک‌های صنعتی اگرچه چرخ تولید را جلو می‌برد اما باید پرسید آیا در کنار این امر گاوخونی نیز احیا می‌شود؟

حشمتی اضافه کرد: در طول ۲۰ سال گذشته در حق مردم اصفهان درباره آب‌وهوا، پسماند و دیگر حوزه‌های محیط زیست اجحاف شده است

۸۷ درصد مردم اصفهان زیر الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان در این جلسه با بیان اینکه یکی از پرتنش‌ترین بخش‌های آب در ۱۰ سال گذشته، موضوع آب شرب اصفهان بوده، اظهار کرد: افق طرح آبرسانی به ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستای استان سال ۸۷ به پایان رسیده و از آن سال باید طرح آبی جدیدی تحویل جمعیت چهار و ۲۰۰ نفری استان نی‌شد اما سامانه دوم آبرسانی هنوز محقق نشده است.

هاشم امینی افزود: بحران آب در سال‌های اخیر اگرچه به یک تهدید و مشکل برای اصفهان تبدیل شده بود اما فرصت‌ها و طرفیت‌هایی را نیز ایجاد کرد و میزان پرت شبکه استان از ۳۰ درصد به ۱۶.۱ درصد رسید به عبارت دیگر استان اصفهان توانست پایین‌ترین میزان آب بدون درآمد کشور را به نام خود ثبت کند.

وی با بیان اینکه ۸۷ درصد مردم اصفهان زیر الگوی مصرف کشور آب مصرف می‌کنند، تصریح کرد: هیچکدام یک از استان‌ها نتوانستند فرهنگ‌سازی استان اصفهان در زمینه کاهش مصرف آب را پیاده کنند و صرفه‌جویی مردم استان به یک روز محدود نمی‌شود بلکه تمام روزهای سال این صرفه‌جویی رعایت می‌شود.

امینی گفت: با وجود کاهش مصرف آب اما همچنان افت فشار و قطعی آب از مشکلات استان است و باید همانطور که در شهرستان لنجان آب توزیع می‌شود، قسمت کم آب استان مانند انارک نیز باید به همان شکل از توزیع آب بهره‌مند شود.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم نقدی که به صنایع استان در برخی حوزه‌ها وجود دارد اما هیچ کدام یک از استان‌های کشور نتوانستند استفاده از پساب را مانند صنایع اصفهان اجرایی کنند که به نظر این اقدامات باید در مجلس گفته شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اصفهان زاینده رود گاوخونی کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان حق آبه زیست محیطی حق آبه محیط زیست تالاب گاوخونی استان اصفهان زاینده رود محیط زیستی استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۵۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برگزیدگان هشتمین دوره اعطای جایزه محیط زیست

در مراسم اختتامیه هشتمین دوره جایزه محیط زیست به همت دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان همزمان با روز زمین پاک برگزار شد، علاوه بر پاسداشت روز جهانی زمین پاک از برگزیدگان این دوره تقدیر شد.


معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان در این مراسم با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی حوزه محیط‌زیست در سطح دانشگاه گفت: قشر دانشجو، مدیران آینده کشور هستند و باید فرهنگ‌سازی از سطح مدارس و دانشگاه شروع بشود تا در دوره‌های آتی در بدنه تصمیم‌گیران کشور نفوذ پیدا کرده و با همین روحیه توسعه کشور را بر اساس مبانی محیط‌زیست پیش ببرند.


حمیدرضا صفوی افزود: رویداد اعطای جایزه محیط‌زیست از دانشجویانی که به انتخاب خود در راستای محیط‌زیست فعالیت می‌کنند، تقدیر می‌کند و مجموعه ریاست دانشگاه صنعتی اصفهان از این رویداد و سایر برنامه‌های با این محوریت، حمایت می‌کند. امیدواریم عقل محیط‌زیستی ما و چیزی که تحت عنوان توسعه پایدار در دانشگاه‌ها از آن یاد می‌شود، در کشور هم به کار گرفته شود و انگیزه شرکت در این رویداد نیز بین تمام دانشجویان ایجاد شود.


دکتر نورالله میر غفاری، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری رویداد اعطای جایزه محیط‌زیست گفت: در شرایط و دوره‌ای که حقیقتاً کارکردن در حیطه محیط‌زیست سخت است، باید تلاش و کوشش داشته و گام‌هایی هرچند کوچک برداشته شود؛ چراکه جامعه و کشور ما به همین تلاش‌ها و قدم‌های کوچک هم نیاز دارد تا به سمت پیشرفت حرکت کند. این جایزه ویژه دانشجویان است که آینده‌ساز کشور هستند و حدود ۸۰ نفر در طی سال‌های برگزاری این رویداد در حد مقدورات مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.


مهدی بصیری، عضو هیئت‌مدیره جمعیت پیام سبز در این مراسم با اشاره به اینکه در موضوع محیط‌زیست دچار فقر فرهنگی هستیم، گفت: ازنظر فرهنگی دچار مشکل محیط‌زیست هستیم و علت این است که مسائل زیست‌محیطی از کودکی و نوجوانی در بخش‌های آموزشی جایی ندارد؛ بنابراین مسئولین هم چیزی از محیط‌زیست نمی‌دانند.


بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان؛ ۷۰ نفر از مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در این دوره از اعطای جایزه شرکت کردند و رویداد در ۵ محور کلی «رساله برتر»، «پایان‌نامه برتر»، «ابداع، اختراع و طرح نوآورانه»، «دانشجوی فعال در زمینه حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض» و «فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط‌زیست» برگزار شد و درنهایت ۱۱ نفر به‌عنوان برگزیدگان هشتمین دوره اعطای جایزه محیط‌زیست شناخته شدند.

 اسامی برگزیدگان به شرح زیر است: مقام برگزیده بخش رساله برتر: فائزه برهانی از دانشگاه تهران
مقام شایسته تقدیر بخش رساله برتر: طاهره کریمی‌نیا از دانشگاه صنعتی اصفهان
مقام برگزیده بخش پایان‌نامه برتر: محمدمهدی صالحی از دانشگاه علم و صنعت ایران
مقام شایسته تقدیر بخش پایان‌نامه برتر: زهرا دهدشتی از دانشگاه صنعتی اصفهان و اسماعیل باقریان از دانشگاه فردوسی مشهد
مقام برگزیده بخش ابداع، اختراع و طرح نوآورانه: مهران سهرابی نیک از دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا بهبهان
مقام برگزیده بخش دانشجوی فعال در زمینه حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض: محمود کلنگری از دانشگاه کوردوبا اسپانیا
مقام شایسته تقدیر بخش دانشجوی فعال در زمینه حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض: ریحانه میرانزاده از دانشگاه صنعتی اصفهان
مقام برگزیده بخش فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط‌زیست: امیر فرح نسب از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
مقام شایسته تقدیر بخش فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ محیط‌زیست: بهنام رحمانی از دانشگاه شهید بهشتی و کیمیا احمدی از دانشگاه صنعتی اصفهان

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری
  • معرفی برگزیدگان هشتمین دوره اعطای جایزه محیط زیست
  • زنده‌گیری مار افعی در یک مدرسه
  • زنده گیری مار افعی سمی در یکی از مدارس حاشیه تالاب بامدژ
  • (ویدیو) رویا کجاست؟
  • طرح جامع دریاچه نمک قم تصویب شد
  • بسته بندی نامناسب کالا سبب تولید پسماند می‌شود