Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیل عملی و تخصصی تعدادی از کارشناسان، ابعاد بیشتری از انفجار بیروت را روشن کرده است؛ انفجاری که معادل 2.4 میلیون پوند تی.ان.تی قدرت داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از واشنگتن پست، لبنان همچنان درگیر تبعات فاجعه‌بار انفجار گسترده‌ای است که روز سه‌شنبه در بندر بیروت رخ داد. در این حادثه حداقل 150 نفر کشته شدند، بیش از 5 هزار نفر زخمی شده و تخمین زده می‌شود 300 هزار نفر خانه‌های خود را از دست داده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انفجارِ حدود 2 هزار و 750 تن نیترات آمونیوم که ماده اولیه ساخت بمب به شمار می‌آید، عامل این تراژدی بزرگ بود. به گفته «حسن دیاب» نخست‌وزیر لبنان، این مواد از سال 2014 در یکی از انبارهای بندر بیروت نگهداری شده بودند.

واشنگتن پست با گردآوری ویدئوها، عکس‌ها و تصاویر ماهواره‌ای از انفجار، لحظاتی که منجر به این رویداد ویرانگر و پیامدهای بعدی آن شده است را مورد تحلیل قرار داد. این موارد با کارشناسان مواد منفجره، مهندسین، شیمی دانان و پزشکان برای درک بهتر انفجار و تأثیر نیروی مخرب آن به اشتراک گذاشته شد.

دلیل اصلی انفجار دوم

پیش از انفجار دوم، فیلم‌های متعدد نشان می‌دهند که دود عمدتاً سفیدرنگی در حال بلند شدن از محل انفجار اول در منطقه‌ای است که گفته می‌شود نیترات آمونیوم در نزدیکی آن انبارشده بود. در ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشرشده است، آتش‌نشانان در خارج از یک انبار در حال سوختن دیده می‌شوند. به گفته فرماندار بیروت، 10 آتش‌نشان که در صحنه حاضر بودند همگی کشته شدند.

بیشتر بخوانید:

گمانه‌زنی درباره دست داشتن رژیم صهیونیستی در انفجار بندر بیروت

خطای انسانی یا حمله موشکی؛ علت شدیدترین انفجار شبه‌اتمی سال‌های اخیر غرب آسیا چه بود؟

سپس، جرقه‌های نارنجی رنگ از میان دود رویت شد. چندین کارشناس انفجاری می‌گویند که این انفجارهای جرقه مانند، نشانگر وجود مواد منفجره مانند مهمات یا آتش گرفتن وسایل نورافشانی است. با این حال، هنوز مشخص نیست چه چیزی باعث ایجاد انفجار اولیه شده است.

«ون رومرو»، متخصص مواد منفجره در موسسه معدن و فناوری نیومکزیکو در این خصوص معتقد است که دمای زیاد ناشی از آتش‌سوزی و مقادیر زیادی از نیترات آمونیوم که در یک فضای محدود نگهداری شده بود، شرایط لازم برای انفجار فاجعه‌بار دوم با حجم تخریب بالا را ایجاد کرد. به گفته وی، آنچه رخ داد یک طوفان ویرانگر واقعی بود.

موج انفجاری با قدرت پیمایش 2 هزار متر بر ثانیه

به گفته چند کارشناس انفجار که فیلم‌های این حادثه را برای واشنگتن پست بررسی کرده‌اند، حدود ساعت 6:08 بعدازظهر به‌وقت محلی یک انفجار قرمز رنگ باعث انفجار نیترات آمونیوم شد. گازهای ایجادشده توسط این انفجار، موجی مافوق صوت به وجود آورد که قادر بود 2 هزار متر را در یک ثانیه بپیماید.

به گفته «آنتونی بول»، مدیر مرکز مطالعات انفجار در امپریال کالج لندن که به بررسی اثرات انفجارها بر روی بدن انسان می‌پردازد، شوک انفجار، دیواری از هوای بسیار تحت‌فشار را در نزدیکی محل انفجار ایجاد می‌کند که قادر است باعث اختلال در عملکرد اعضای مهم بدن انسان، آسیب رساندن جدی به ریه‌ها، پاره شدن پرده گوش و حتی مرگ شود.

دیوار هوای فشرده در اطراف انفجار 

با بزرگ‌تر شدن انفجار، موج شوک اولیه باعث شد تا حجم زیادی از آب در هوا متراکم شوند و ابری بزرگ را شکل دهد که به سرعت در حال حرکت بود. قطعات سنگی و شیشه‌ای خرد شده در داخل ابر باعث تخریب، کشتار و مجروحیت تعداد بیشتری از مردم شد.

موشک‌های انبارشده و سقوط ساختمان بیشترین تلفات را به بار آوردند

«تونی انیس»، متخصص انفجار و مهندس شیمی مستقر در آمریکا به واشنگتن پست گفت که احتمالاً بیشتر تلفات این حادثه ناشی از انفجار موشک‌های انبارشده یا سقوط ساختمان بوده‌اند. وی افزود: افراد نزدیک به این حادثه با ترکیبی از انفجار و اشعه حرارتی کشته‌شده‌اند.

مدیر هتل «سنت جرج» که یک مایل با حادثه فاصله داشت نیز می‌گوید که پس از آنکه به دلیل انفجار به زمین کوبیده شد، به‌سختی قادر به تنفس بود. به گفته کارشناسانی که تأثیر انفجارها را بر روی بدن انسان مطالعه می‌کنند، تنگی نفس این فرد احتمالاً نتیجه موج انفجار است که هوا را فشرده و به ریه‌ها آسیب وارد می‌کند.

ابر قرمز رنگ ناشی از  اکسیدهای ازت 

علاوه بر این، انفجار نزدیک به 3 هزار تن از ترکیبات شیمیایی بسیار قوی، ابر بزرگ قرمز رنگی را آزاد کرد که ده‌ها کیلومتر قابل رویت بود. طبق گفته «چریل روفر»، شیمیدان بازنشسته آزمایشگاه ملی لوس آلاموس در ایالت نیومکزیوی آمریکا که چندین ویدئو از انفجار را مورد بازبینی قرار داده است، رنگ دود نشان دهنده وجود اکسیدهای ازت ناشی از انفجار نیترات آمونیوم است.

تجزیه‌وتحلیلی که توسط «تونی انیس»، متخصص انفجار و مهندس شیمی انجام شد حاکی از آن است که با در نظر گرفتن مقدار نیترات آمونیوم گزارش‌شده در انبار، تخمین زده می‌شود که این انفجار معادل انفجار حداکثر 2.4 میلیون پوند تی.ان.تی باشد. وی افزود: این یک تراژدی کاملاً قابل اجتناب بود. خواص انفجاری نیترات آمونیوم سالهاست که به‌خوبی شناخته‌شده است و اقدامات احتیاطی مناسبی برای نگهداری ایمن آن بکار گرفته می‌شود.

انتهای پیام/4106/

منبع: آنا

کلیدواژه: واشنگتن پست انفجار بیروت تی ان تی نیترات آمونیوم نیترات آمونیوم واشنگتن پست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۶۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات آتش‌سوزی در شرق تهران با ۶ کشته

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آتش‌سوزی در یک پروژه کارگاهی در شرق تهران خبر داد و گفت: در این حادثه ۶ نفر جان خود را از دست دادند. - اخبار اجتماعی -

سیدجلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: در ساعت 13 و 2 دقیقه ظهر امروز وقوع یک آتش‌سوزی در سوله‌ای با چند اتاقک به سازمان آتش‌نشانی اعلام شد که در ادامه نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

وی گفت: محل آتش‌سوزی یک اتاقک به مساحت 10 متر بوده که در این حادثه 6 نفر کشته و یک نفر مصدوم شده که تحویل عوامل اورژانس شده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تصریح کرد: کارگران کشته شده از اتباع بوده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پایان حادثه امنیتی نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران در پاریس
  • یک دستیار نزدیک رهبر طالبان افغانستان در پاکستان کشته شد + عکس
  • ترور یکی از افراد نزدیک به رئیس طالبان در پاکستان
  • اتاق کارگران یک ساختمان سوخت و ۶ کشته بر جای گذاشت
  • یک کشته و یک مصدوم بر اثر حادثه واژگونی نیسان در میمه
  • انفجار در شرق تهران / ۶ نفر کشته شدند
  • آتش سوزی کارگاه ساختمانی در تهران ۶ کشته داشت
  • جزئیات آتش‌سوزی در شرق تهران با ۶ کشته
  • انفجار در پایانه شرق تهران با ۶ کشته
  • ۷ کشته و زخمی در انفجار پایانه شرق تهران