Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-18@18:11:33 GMT

علت اصلی چاقی چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۶۲۵۴

علت اصلی چاقی چیست؟

هفته گذشته در همین ستون به بررسی چهار مورد از علل اصلی چاقی پرداخته و گفتیم مصرف غذا و نوشیدنی‌های پرکربوهیدرات، کم‌تحرکی، عوامل ژنتیکی و خواب ناکافی زمینه‌ساز بروز چاقی می‌شوند.

در ادامه به چهار علت دیگر چاقی اشاره می‌کنیم.

دارو‌ها

دارو‌هایی نظیر دارو‌های ضدالتهابی استروئیدی (دارو‌های کورتونی) مانند پردنیزولون می‌توانند باعث تجمع چربی در در شکم و پشت گردن شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرص‌های ضدبارداری ترکیبی (استروژن و پروژسترون) به‌صورت موقت می‌توانند باعث چاقی شوند. افزایش وزن همچنین از عوارض جانبی برخی از دارو‌های ضدافسردگی است. در این موارد با پزشک معالج‌تان در مورد امکان تجویز داروی جایگزین حتما مشورت کنید.

بیماری‌های غدد

اگر دچار کم‌کاری تیروئید باشید و هورمون تیروئید به اندازه کافی در بدن شما ترشح نشود، سوخت و ساز بدن‌تان کم شده و باعث افزایش وزن شما می‌شود که با درمان دارویی این افزایش وزن تا حدودی برطرف می‌شود. همچنین در بیماری کوشینگ با تولید بیش از حد هورمون کورتیزول به‌وسیله غده فوق‌کلیه یا تومور هیپوفیز باعث تجمع چربی در صورت، پشت گردن و شکم می‌شود.

همچنین در خانم‌ها با کیست‌های متعدد تخمدان (تخمدان پلی‌کیستیک) با از بین رفتن تعادل هورمونی و مقاومت به انسولین باعث افزایش وزن می‌شود و چربی اضافی در شکم آن‌ها تجمع پیدا می‌کند.

استرس مزمن

برخی افراد به‌دنبال شرایط استرس‌زا مانند مرگ، مسائل اجتماعی و افسردگی دچار افزایش وزن می‌شوند. در این شرایط هورمون کوتیزول ترشح می‌شود که باعث افزایش اشتها شده و به‌دنبال آن فرد دچار پرخوری عصبی و چاقی می‌شود.

عادات نادرست تغذیه‌ای

مصرف غذا‌های فست فود، غذا‌های ناسالم و فرآوری شده و مصرف کربوهیدرات‌های ساده و نوشابه باعث افزایش میزان انسولین در بدن و مقاومت به این هورمون می‌شود که در نتیجه باعث تجمع چربی و چاقی می‌شود.




منبع: پارسینه

کلیدواژه: چاقی پارسی خبر کربوهیدرات اشتها باعث افزایش افزایش وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۶۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

در سال‌های اخیر، نقش باکتری‌های روده در سلامت انسان مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اکنون، تحقیقی جذاب، رابطه پیچیده بین باکتری‌های میکروبیوم روده و چاقی را روشن کرده است و تفاوت‌های جالبی را بین زنان و مردان آشکار می‌کند.

به نقل از ارث، نتایج این تحقیق به رهبری دکتر پائولا آراناز از مرکز تحقیقات تغذیه در دانشگاه ناوارا در اسپانیا، در کنگره اروپایی چاقی (ECO) ونیز ایتالیا ارائه شد. گروه تحقیقاتی داده‌های متاژنومی و متابولومیک جمعیت اسپانیایی را تجزیه‌وتحلیل کردند تا دریابند چگونه باکتری‌های روده بر ایجاد چاقی تأثیر می‌گذارند.

نتایج نشان داد که میکروبیوتای روده، جامعه متنوعی از میکروارگانیسم‌های ساکن در دستگاه گوارش، نقش مهمی در سلامت متابولیک ایفا می‌کنند و اختلال در این تعادل، معروف به دیس بیوزیس، می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله چاقی تأثیر بگذارد.

 با این حال، گونه‌های خاصی به چاقی کمک یا در برابر آن محافظت ایجاد می‌کنند و تأثیر آنها بر سلامت متابولیک، تاکنون ناشناخته مانده‌اند.

این تحقیق شامل ۳۶۱ داوطلب بزرگسال (۲۵۱ زن و ۱۱۰ مرد) اسپانیایی بود، این کارآزمایی تصادفی رابطه بین گونه‌های ژنتیکی و پاسخ به رژیم کم کالری را بررسی کرد.

شرکت‌کنندگان بر اساس شاخص چاقی و عواملی مانند شاخص توده بدنی، درصد توده چربی و دور کمر طبقه‌بندی شدند.

تجزیه‌وتحلیل نشان داد که افراد با شاخص بالا به‌طور قابل‌توجهی سطوح پایین‌تری از Christensenella minuta داشتند که باکتری مرتبط با لاغری و سلامتی است. این یافته نشان می‌دهد که این مورد ممکن است نقش محافظتی در برابر چاقی داشته باشد.

محققان اظهار کردند که به نظر می‌رسد ترکیب میکروبیوم روده، به‌ویژه سطوح بالاتر این باکتری، در برابر چاقی محافظت ایجاد کند. جالب اینجاست که این تحقیق همچنین تفاوت‌های جنسیتی را در باکتری‌های روده مرتبط با چاقی نشان داد.

در مردان، فراوانی بیشتر گونه‌هایی (پاراباکتریز و کامپیلوباکتر کاندیداسیس) به شدت با شاخص توده بدنی و دور کمر بالاتر مرتبط بود. در مقابل، سه گونه (Prevotella - Prevotella micans Prevotella brevis و Prevotella sacharolitica) نشانگر‌های چاقی در زنان، در مردان وجود نداشت.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که چگونه عدم تعادل در گروه‌های باکتریایی مشخص نقش مهمی در شروع و توسعه چاقی بازی می‌کند، با تفاوت‌های قابل‌توجه بین جنسیت‌ها، که ممکن است بر متابولیسم تأثیر بگذارد.

همانطور که درک خود را از باکتری‌های روده بیشتر می‌کنیم، ممکن است راهبرد‌های جدیدی را برای ارتقای سلامت، پیشگیری از چاقی و شخصی‌سازی تغذیه بر اساس ترکیب میکروبیوم روده منحصر به فرد برای افراد باز کنیم.

نتایج تحقیق کنونی توسط کنگره اروپایی چاقی منتشر شده است.

منبع: ایسنا

tags # چاقی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • دلایل افزایش وزن که از آن بی خبر هستید
  • فواید یک ویتامین برای زنان
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • اگر مدام خسته هستید، این مورد را چک کنید
  • ۷ حرکت ورزشی مفید برای آب کردن شکم زنان
  • عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟
  • این ۵ عادت سلامت پوست را به خطر می‌اندازند
  • برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن
  • توت خولان دریایی برای دیابت و چاقی مفید است