Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@02:24:13 GMT

جایگاه رسانه در جامعه

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۶۵۸۲

جایگاه رسانه در جامعه

ایسنا/خراسان رضوی رسانه‌ها سازمان‌هایی پیچیده و نهادهای مهم اجتماعی هستند که با مخاطب سازمان‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، حوادث و اتفاق‌های جامعه بطور وسیع و گسترده در تعامل هستند.

رسانه‌ها تقریباً همراهان غیر قابل گریز زندگی روزمره هستند که ما را وامی‌دارند تا عادات اجتماعی خود را با توجه به واقعیت حضور آن‌ها تنظیم کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه‌ها، از دیگر سوی، منابعی ارزشمند و متنوع اند که ما را در مواجهه با موقعیت‌های اجتماعی و مشکلات فردی یاری می‌دهند.

رسانه‌ها در ایجاد تحکیم و نقاط قوت و گاهی در تضعیف پایه‌های اصلی جامعه سهم به‌سزایی دارند

عصر حاضر را عصر سلطه ارتباطات می‌نامند. بی‌گمان در مورد همه مسائل جهان، بزرگ‌ترین رسالت اطلاع رسانی بر دوش رسانه‌های جمعی است. امروزه رسانه‌ها با گسترش مرزهای جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی، هویت انسان معاصر را تحت تأثیر قرار داده‌اند، به طوری که می‌توان هویت انسان مدرن را هویت رسانه‌ای نام گذاشت. افزایش نقش وسایل نوین ارتباط جمعی در بخش‌های مختلف زندگی بشری سبب شده است که از آنها در زمینه‌های گوناگون استفاده شود. رسانه‌ها همان‌گونه که در ایجاد تحکیم و نقاط قوت سهم به‌سزایی دارند، گاهی در تضعیف پایه‌های اصلی جامعه نیز مؤثرند.

با توجه به کارکردهای متنوع رسانه‌ها، همچون آگاهی بخشی و اطلاع رسانی، ایجاد انسجام و تعلق اجتماعی، نظارت بر عملکرد ساختار قدرت و فراهم آوردن زمینه‌های مشارکت عمومی و نظارت همگانی در نظام اجتماعی، می‌توانند جایگاه در خور اعتنائی در تکوین، تکامل و نهادینه‌سازی شاخص‌ها و عناصر بنیادین ساختار سیاسی جامعه داشته باشند. رسانه‌های خبری به عنوان یکی از نهادهای مهم جامعه با تأثیری که بر عقاید و آرا و دیگر ابعاد زندگی بشر دارند، واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی خاصی را برای مردم خلق می‌کنند و تعیین کننده چشم‌انداز ما از جهان هستند. رسانه‌ها وخبرگزاری‌ها  در واقع حلقه رابط بین جامعه و سازمان‌ها یا مردم با مردم هستند.

ویژگی اصلی رسانه‌ها «همه جا» بودن آنهاست

بر خلاف مدرسه و دیگر نهادها و ارکان حیات انسانی، رسانه‌ها امری فراگیرند. ویژگی اصلی رسانه‌ها «همه جا» بودن آنهاست. آن‌ها می‌توانند یک کلاس بی‌دیوار با میلیاردها شنونده تشکیل دهند. رسانه‌ها وظیفه حراست از محیط را بر عهده دارند؛ آنها باید با ایجاد همبستگی میان اجزای جامعه، در پاسخ به نیازهای محیطی، مسئولیت انتقال میراث اجتماعی از نسلی به نسل دیگر را برعهده گیرند. رسانه‌ها هم حرکت و پویایی و نشاط را تقویت و تولید می‌کنند و هم رخوت، تنبلی و سستی را. از یک سو احساس‌های عاطفی، محبت و صداقت را بر می‌انگیزند و از سوی دیگر، احساس زشتی، دشمنی، بی‌اعتمادی، دروغ وخشونت را زنده می‌کنند. این کارکرد، به طور طبیعی موجب پیدایش تضادهای درونی- رفتاری در مقیاس فردی و اجتماعی می‌شود.

رسانه‌های خبری چیزی بیش از یک سازوکار ساده برای انتشار اطلاعات هستند. آنها در حقیقت سازمان‌هایی پیچیده و نهادهای مهم اجتماعی هستند که با مخاطب سازمان‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، حوادث و اتفاق‌های جامعه بطور وسیع و گسترده در تعامل هستند. رسانه‌ها تقریباً همراهان غیر قابل گریز زندگی روزمره هستند که ما را وامی‌دارند تا عادات اجتماعی خود را با توجه به واقعیت حضور آنها تنظیم کنیم. رسانه‌ها، از دیگر سوی، منابعی ارزشمند و متنوع اند که ما را در مواجهه با موقعیت‌های اجتماعی و مشکلات فردی یاری می‌دهند.

رسانه ها نقش منعکس کننده، تقویت کننده و حتی خاموش کننده افکار و اخبار را به دست دارند

امروز دیگر خبر از طریق رسانه‌های خبری به خانه‌ها راه یافته و در یک لحظه می‌تواند در اختیار همه مردم شهر بلکه کشور و جهان گذاشته شود، زمان و مکان را تسخیر کند و مرزهای اجتماعی و سیاسی و ملی را در نوردد. گویی افکار عمومی سرنوشت خود را به دست رسانه‌ها سپرده است. از این پس این رسانه‌ها هستند که نقش منعکس کننده، تقویت کننده و حتی خاموش کننده افکار و اخبار را به دست دارند .به این ترتیب، با گسترش رسانه‌های خبری، پدیده‌های روانی – اجتماعی مربوط به افکار عمومی نیز هر روز گسترش و اهمیت بیشتری می‌یابد و توجه پژوهشگران بیشتری را به خود جلب می‌کند.

رسانه‌ها می‌توانند هر یک از نقش‌های زیر را ایفا کنند:

۱- پنجره‌ای باشند به روی تجارب جدید که بینش ما را بالا می‌برند و به ما این توانایی را می‌بخشند که از آنچه اتفاق می‌افتد بدون دست کاری یا جهت‌گیری باخبر شویم.

۲-  مفسرانی باشند که حوادث ظاهراً پراکنده و گیج‌کننده را تفسیر و برای ما معنی‌دار می‌کنند.

۳- تریبون یا حاملی باشند برای اطلاعات و عقاید.

۴-  حلقه ارتباط دوجانبه‌ای باشند میان فرستنده‌ها و دریافت کننده‌ها از طریق بازخوردهای گوناگون موجود.

۵- علامتی باشند که فعالانه راه را نشان می‌دهد و ارشاد و هدایت می‌کنند.

۶-  صافی‌ای باشند که پاره‌ای از تجارب را برای توجه ویژه برمی‌گزینند و جنبه‌های دیگری از تجربه‌ها را آگاهانه و نظام مندانه یا غیر آن مکتوب نگه می‌دارند.

۷- آیینه‌ای باشند که تصویری از جامعه را باز می‌تابند. تصویری که معمولاً تا حدودی تحریف شده است. زیرا دربرگیرنده آنچه مردم می‌خواهند از جامعه خود ببینند و آنچه می‌خواهند در خود سرکوب کنند و کیفر دهند نیز است.

۸- پرده یا حجابی باشند کشیده شده بر حقیقت و در خدمت مقاصد تبلیغاتی یا واقع‌گریزی.

به طور کلی رسانه می‌تواند از صفر آغاز شود و تا صد پیش برود، چنانکه این توان را دارد که در یک لحظه هم زیر صفر و هم بالای صد را نیز در برگیرد. رسانه‌ها، کارکردهای مختلفی دارند و صاحب نظران ارتباطی نقش‌های متعددی برای آن‌ها قائل شده‌اند از کلاسیک‌ترین مطالعات انجام شده در این حوزه تا پژوهش‌های معاصر همواره بر «نقش نظارتی» رسانه‌ها بعنوان یکی از اصلی‌ترین کارکردهای آن‌ها تأکید شده است. رسانه‌ها بعنوان حلقه واسط بین مردم و نهادهای دولتی بهترین دستگاه کنترل سازمان‌ها به حساب می‌آیند. رسانه‌ها می‌توانند با حضور در تمام فعالیت‌های نهادهای دولتی بر اساس چارچوب‌های حاکم و ایدئولوژی موجود میزان انحراف سازمان‌ها را بعنوان دستگاهی دلسوز و امین اطلاع رسانی نمایند. رسانه‌ها با انعکاس و نقد ناهنجاری و آموزش هنجارها بر جامعه نظارت می‌کنند.

منابع :

بیابانی،غ.ح و دیگران. (۱۳۹۴). «بررسی کارکرد نظریه مسئولیت اجتماعی و رسانه». فصلنامه توسعه اجتماعی (توسعه انسانی سابق). شماره ۴. صص: ۱۶۰-۱۳۵.

نیرومند،ل و دیگران. (۱۳۹۰). «بررسی نقش رسانه‌های جمعی در شکل گیری افکار عمومی نسبت به هدفمندی یارانه‌ها». مطالعات رسانه‌ای. شماره ۱۳. صص: ۱۶۳-۱۳۳.

گلشنی، ع.ر و دیگران. (۱۳۹۱). «نقش رسانه در توسعه سیاسی و اجتماعی با تأکید بر جامعه معناگرای ایران». پژوهش‌های سیاسی. شماره۱. صص: ۲۸-۵.

قهرمانی، س و دیگران.(۱۳۹۶) .«نقش و جایگاه رسانهها در جامعه».سومین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران. صص: ۱۴-۱.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی روز خبرنگار خبرنگار خبرنگاران خبرنگاری رسانه های خبری سازمان ها رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۶۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت زبان هنر در تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی

ایسنا/لرستان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به ضرورت حمایت از هنرمندان به ویژه پیشکسوتان، گفت: کارگروه بررسی مشکلات فرهنگی هنری شهرستان‌ها ایجاد می‌شود.

اعظم روانشاد امروز نهم فروردین‌ماه در ضیافت اندیشه اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی و مساجد شهرستان دلفان، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع اظهار کرد: هدف از برگزاری این سلسله نشست‌ها شنیدن دغدغه‌ها و مسائل و مشکلات و استفاده از نظرات اهالی فرهنگ استان در برنامه‌های پیش‌رو است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تاکید رئیس جمهور در جلسه اول سال جاری گردهمایی مدیران و کارگزاران دولت مردمی مبنی بر میز حل مساله و ضرورت رسیدگی به مسائل مختلف، در همین راستا کارگروه تخصصی بررسی مسائل صنفی اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه ایجاد می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان اضافه کرد: پیگیری مسایل صنفی، صندوق هنر، اولویت‌های اصلی کارگروه‌ بررسی مشکلات فرهنگی هنری شهرستان‌ها خواهد بود.

روانشاد با اشاره به اهمیت زبان هنر در تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی، گفت: بهره‌گیری از ظرفیت بزرگ هنرمندان و زبان نافذ هنر لازمه پیشبرد اهداف جهاد تبیین در جامعه اسلامی به ویژه استان لرستان است.

وی بیان کرد: جامعه هنرمندان استان لرستان جامعه فرهیخته، توانمند و اثرگذاری است که جلوه‌های هنر آن‌ها نه تنها در استان بلکه در سایر استان‌ها نمایان است و باید با یک برنامه‌ریزی دقیق از این ظرفیت، در جهت تبلور هر چه بیشتر گفتمان انقلاب اسلامی استفاده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان ادامه داد: هنرمندان به عنوان سرمایه مهم اجتماعی و نفش راهبری که دارند اگر تعامل داشته باشند اتفاقات خوبی می‌افتد سبب افزایش سرمایه های اجتماعی می‌شود.

روانشاد با اشاره به اینکه هنرمندان مهمترین سرمایه‌های اجتماعی یک کشور به شمار می‌روند و نقش راهبری دارند، بیان کرد: هنر نقش مهم و انکارناپذیری در روند تکامل اجتماعی داشته و هنرمندان نقش مهمی را در تقویت نشاط اجتماعی و ارتقای فرهنگ جامعه دارند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری موجود در شهرستان دلفان به نقش فرهنگ و هنر در کاهش آسیب‌های اجتماعی و ایجاد سلامت، پویایی و نشاط اجتماعی در جامعه اشاره کرد و بر هماهنگی و هم افزایی هنرمندان این شهرستان در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به صورت فصلی در سراسر استان برگزار خواهد شد که مشکلات و دغدغه‌های اهالی فرهنگ بررسی پیگیری و تا حصول نتیجه ادامه داشته باشند.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اهمیت زبان هنر در تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی
  • واعظ آشتیانی: تهمت زدن و انگ زدن حاصل خوبی برای جامعه و کشور ندارد
  • تایید ثبت‌نام ۸۸ هنرمند و خبرنگار مرکزی متقاضی مسکن
  • کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲
  • نحوه جامعه‌پذیری و چگونگی پزشک شدن دانشجویان پزشکی
  • محیا اسناوندی: تلاش کردم بی‌حاشیه باشم، رسانه اجازه نمی‌دهد
  • چاپ سه‌کتاب روانشناسی رسانه اجتماعی، هنر و شطرنج توسط دو ناشر
  • سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان رونمایی شد
  • سال گذشته چند نفر مورد همسرآزاری قرار گرفتند؟
  • اینستاگرام دسترسی به محتوای سیاسی را محدود کرد