Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:12:20 GMT

خبرنگاران گلستان سربلند در حوادث

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۶۹۲۱

خبرنگاران گلستان سربلند در حوادث

روایتگری سیل از اولین ساعات بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب که تا ماه ها نیز ادامه داشت، خبرنگاران گلستان را به باور و جسارت منجر به تقویت عملکرد و همگرایی برای رساندن صدای مردم سیل زده رساند.

خبرنگاران گلستان که نوروز باستانی پارسال را با چالش سیل و دغدغه پس از آن گذراندند امسال هم در میدان آزمایشی دیگر به نام کرونا پا نهادند؛ گو آنکه سیل به رزمایشی برای آنها تبدیل شد تا در چالش بزرگتری به نام کرونا رسالت واقعی خود را بهتر و بیشتر ایفا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پارسال چکمه و بیل و امسال دستکش و ماسک جزء جذاناپذیر تجهیزات خبرنگاران گلستان شد تا آنها بدون هراس از تبعات خطرناک ورود به مناطق بحران زده، فقط به فکر بیان درد و رنج هم استانی‌های خود بوده و در این مسیر باکی از دشواری ناشی از ورود به مناطق سیل زده و بیمارستان‌های محل بستری بیماران کرونایی نداشته باشند.

از همان روزهای ابتدایی همه گیری کرونا که فعالیت بسیاری از صنوف تعطیل شد، خبرنگاران بجای خانه‌نشینی بر حجم فعالیت های خود افزودند تا با اخبار و گزارش‌های خود گرهی هرچند کوچک از مشکلات مردم باز کنند.

تردیدی نیست که ایفای رسالت خبرنگاری در بحرانی مانند کرونا با گسترده جهانی و احتمال ابتلای سریع بسیار سخت تر از سیل حتی با فراگیری پارسال گلستان است و اضطراب ناشی از ابتلا به این بیماری شاید با هیچ اتفاق طبیعی دیگری قابل مقایسه نباشد.

در شرایط بحرانی کارکردهای ویژه ای برای رسانه تعریف می شود که از آن جمله می توان به اعتماد افزایی در جامعه اشاره کرد.

مصلحت اندیشی برخی مدیران، پنهان کاری بخشی از حقیقت برای در امان ماندن از نقدها، سانسور و ارائه اطلاعات غیر واقعی سبب آسیب به اعتماد عمومی در شرایط بحرانی می شود که خبرنگار به عنوان چشم ناظر جامعه وظیفه دارد با رعایت همه وظایف و کارکردهای خود نگذارد اعتماد عامه خدشه دار شود.

گلستان در آغاز کرونا با مشکلات و شایعات بسیاری مواجه بود.

قبرهای دسته جمعی، دفن اموات بدون تغسیل، کمبود ماسک و دستکش، مرگ‌های چند ده نفره و تلنبار شدن اجساد در کانتینر از جمله شایعاتی بود که اگر با حضور و ورود به موقع خبرنگاران گلستان همراه نبود مدیریت این پاندمی نوظهور را بسیار سخت‌تر می‌کرد.

در بحبوحه تعطیلات نوروز و روزهای قرنطینه سراسری، خبرنگاران و عکاسان گلستان با وجود تاخت و تاز کرونا در میدان ماندند تا با تهیه عکس و فیلم، جمع آوری اسناد و ارقام دقیق و با تمیز اطلاعات نادرست تلاش کنند کار را برای آحاد مردم در مقابله با کرونا آسان کنند.

مشاغل بسیاری آسیب دید. گرانی، مرگ و میر ناشی از کرونا، کلافگی، برهم ریختگی و خستگی ناشی از قرنطینه طولانی سبب ناامیدی بخشی از مردم شد که ضرورت داشت با ترسیم رویکرد هدفمند رسانه‌ای دوباره امید به جامعه تزریق و با مهندسی افکار عمومی سطح تاب آوری جامعه افزایش یابد.

انتشار اخبار مختلف از همراهی بی چشمداشت معلمان و پرستاران و روحانیون در ایام کرونا سبب شد تا همدلی و در نتیجه تاب آوری مردم نسبت به آثار مخرب شیوع این بیماری به طور چشمگیری افزایش یافت که نتیجه آن نقش و حضور بی مثال مردم در اجرای برنامه های مختلف مانند طرح مواسات و همدلی در گلستان بود.

برنگاران گلستان که خستگی مزمن از سیل پارسال و استمرار آن را در دفعات بعد همچنان یدک می کشند؛ تلاش می کنند کرونا را به عنوان بخشی از واقعیت زندگی امروز به مردم قبولانده و سازگاری آن ها با شرایط جدید را به عنوان یکی از رویکردهای اصلی خود قرار دهند.

روزنامه نگاری در شرایط بحران مانند سیل و کرونا از آن کارهای سختی است که مانند شمشمیری دولبه هم می تواند منجر به افزایش اعتماد شده و هم به کاهش اعتماد عمومی ختم شود؛ کار سختی که خبرنگاران گلستان تاکنون از عهده آن به خوبی بر آمدند.

۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی رییس دفتر نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به عنوان روز خبرنگار نام گرفته است.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز خبرنگار گلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز خبرنگار گلستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز خبرنگار گلستان خبرنگاران گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۶۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد موثر صدا وسیمای گلستان برمشارکت خوب مردم در انتخابات اسفند

رئیس کل دادگستری گلستان در هفدهمین نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی گفت: اقدامات صدا و سیما با پوشش زنده و حضور فعال در ایام این ایام به ویژه روز ۱۱ اسفند به داغ شدن تنور انتخابات کمک کرد.

آسیابی افزود: بخشی از مشارکت مردم به علت همین عملکرد خوب صدا و سیما بود که مردم را برای حضور پای صندوق‌های رای ترغیب کرد.

آسیابی در این جلسه هم چنین با اشاره به بررسی آخرین وضعیت حوزه انتخابیه گنبدکاووس گفت: مهم‌ترین توصیه ما به ۲ نامزد این حوزه انتخابیه، این است که فقط بر تبیین برنامه‌های خود تمرکز کنند و از تخریب نامزد رقیب و دیگر اقداماتی که در قانون انتخابات جرم انگاری شده است، خودداری کنند.

وی گفت: نامزد‌ها بر هواداران خود نیز نظارت داشته باشند و رعایت قانون و اخلاق را مدنظر قرار دهند.

رییس هیات نظارت بر انتخابات استان گلستان هم در این جلسه گفت: انتخابات در حوزه انتخابیه گنبدکاووس هم زمان با سراسر کشور روز جمعه ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

حمیدرضابهمنی نژاد افزود: بر اساس جدول زمانبندی اجرای انتخابات، نامزد‌های راه یافته به مرحله دوم، می‌توانند از ۱۳ اردیبهشت به مدت یک هفته فعالیت‌های تبلیغاتی خود را در چارچوب قانون انجام دهند.

وی همچنین گفت: بر اساس تبصره ۴ ماده ۱۰ قانون انتخابات، همه رای دهندگان مرحله دوم فقط در حوزه انتخابیه‌ای که در مرحله اول رای داده اند می‌تواننددر انتخابات شرکت کنند.

بهمنی نژاد گفت: کسانی که در مرحله اول در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه رای نداده باشند نیز می‌توانند در مرحله دوم انتخابات شرکت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است
  • تبدیل ۴۶۳ فقره شناسه قدیم به شناسه جدید طی یک روز در گلستان
  • اعتبارنامه منتخبان مردم گلستان در مجلس صادر شد
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن
  • اقتدار کشور ناشی از اعتماد و اتکاء نظام به مردم در مواجهه با دشمنان است
  • عملکرد موثر صدا وسیمای گلستان برمشارکت خوب مردم در انتخابات اسفند
  • مخبر: اقتدار کشور ناشی از اعتماد و اتکاء نظام به مردم است
  • هدف ایران ارتباط با کشور‌های همسو و مستقل مانند سریلانکاست
  • وحدت در بین مردم شیعه و سنی گلستان مثال زدنی است