Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@22:16:27 GMT

تبیین غدیر مهمترین رسالت پیامبر بود

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۷۲۵۰

تبیین غدیر مهمترین رسالت پیامبر بود

مهدوی گفت: رویداد عظیم غدیر در تاریخ اسلام و نوع حاکمیت و سرنوشت امت مسلمان از ابعاد مختلف دارای اهمیت است زیرا تبیین غدیر مهمترین رسالت پیامبر بود.

رویداد عظیم غدیر در تاریخ اسلام و نوع حاکمیت و سرنوشت امت مسلمان از ابعاد مختلف دارای اهمیت است زیرا تبیین غدیر مهمترین رسالت پیامبر بود و بررسی این واقعه مهم با اسناد متقن قرآنی و روایی و تاریخی باید در مجامع علمی اسلامی با حضور اندیشمندان مذاهب مختلف خصوصاً شیعه و سنی باید به صورت مستمر به دور از قلبیه گرایی و مذهب گرایی و افراط در اندیشه و باور صورت گیرد و این حرکت مهم می تواند زمینه ساز وحدت اعتقادی و عملی امت اسلام را فراهم کند و دارای آثار و برکات بسیاری در قدرتمندی مسلمانان در مقابل بدخواهان و دشمنان خود دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

که در این باره گفتگوی اختصاصی با «حسن مهدوی» کارشناس معارف دینی با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اردبیل را در ذیل می خوانید:

 

 

اهمیت بحث جانشینی پیامبر اسلام از چه جهت هایی است؟

با نگاه عمیق و صحیح نسبت به اصول و مبانی دین مبین اسلام، اهمیت بحث جانشینی پیام خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) و مسئله چگونگی حکومت و رهبری جامعه اسلامی بعد از رحلت ایشان بیش از پیش مهم و حیاتی ارزیابی می شود.

 

با توجه به آیه کریمه «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ» (سوره اسرا، آیه 71) که در قیامت همه مردم با امامشان دعوت خواهند شد. ضرورت یافتن شناخت صحیح نسبت به امام و خلیفه بعد از پیامبر روشنتر می شود.

 

پیامبر مکرم اسلام در حدیث معروفی چنین می فرماید: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة» هر کس در حالی که امام زمانش را نشناسد بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است.

 

تشبیه مرگ جاهلیت با توجه به مختصات فکری و اجتماعی آن دوران عمق اهمیت و جایگاه امامت و رهبری در مکتب اسلام را به خوبی نشان می دهد. اهتمام و تلاش بیست و سه ساله پیامبر اعظم در تبیین این موضوع در میان امت اسلامی و شناساندن امام و جانشین بعد از خود با استفاده از شرایط و حالات مختلف ما را برای شناخت هر چه بیشتر و بهتر مسئله امامت بعد از پیامبر ترغیب کرده است.

 

آیا در قرآن کریم در خصوص واقعه غدیر آیات و مطالبی بیان شده است؟

طبق آیه سوم سوره مهم و استراتژیک مائده، در تاریخ اسلام روزی با 4 ویژگی بسیار مهم وجود دارد: 1- روز یاس کافران از دین، 2- روز اکمال دین، 3- روز اتمام نعمت، 4- روزی که اسلام به عنوان یک مکتب کامل مورد پسند خداوند متعال قرار گرفته است.

الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا.

 

حال سئوال اینجاست که این روز مهم چه روزی در تاریخ اسلام است؟

اگر وقایع تاریخ اسلام را مورد بررسی قرار دهیم هیچ روز مهمی مانند بعثت، هجرت، فتح مکه، پیروزی در جنگ ها، مباهله و.. با همه ارزش های که داشته اند این چهار صفت مهم را دارا نیستند حتی حجه الوداع هم جزیی از دین است نه همه دین. تنها غدیرخم روزی است که این چهار ویژگی برجسته یئس الذین کفرو، اکلمتُ، اتممتُ، رضیتُ با آن منطبق است.

 

یعنی با نصب امیر المومنین علی (علیه السلام) به جانشین پیامبر کفار فهمیدند که با مرگ پیامبر دین او محو نمی شود و با رهبریت صالح و معصوم ضمن اکمال دین، اتمام نعمت را که همان نعمت رهبری و هدایت و در نهایت کسب رضایت الهی برای آنکه قانون کامل با مجری عادل بهم گره می خورد فراهم می شود و اسلام را به عنوان نسخه حیات بخش و سعادت آفرین برای بشریت مطرح کرده و مورد عنایت خداوند متعال قرار می دهد و این روز قطعا عید بزرگ الهی بوده و از ایام الله است و باید مورد توجه امت اسلام و مسلمانان قرار گیرد.

 

در مکتب اسلام جانشین پیام بایستی چه شئونات و خصوصیاتی داشته باشد؟

البته باید اذعان داشت طبق احادیث و روایات پیامبر و به حسب عقل سلیم جانشین پیامبر باید شئونات و خصوصیات پیامبر را دارا باشد تا بتواند جامعه اسلامی را با تکیه بر آموزه های قرآن و سیره و سنت پیامبر اداره کند. متفکر شهید آیت الله مطهری (ره) شئونات و خصوصیات پیامبر را در کتاب امامت و رهبری چنین بر می شمرد:

1- پیغامبری: به معنای بیان احکام و دستورات الهی بدون هیچگونه خطا و لغزش به مسلمانان

2- قضا: یعنی نشستن بر مسند قضاوت که آن هم از طرف خداوند متعال برای ایجاد عدالت و مساوات در میان مردم به ایشان داده شده است.

3- ریاست عامه و یا به تعبیر دیگر رهبری جامعه اسلامی: که به پیامبر اختیار رهبری و تشکیل حکومت نصب و عزل والی، جانشین، قاضی و... را داده است که این نکته هم طبق آیه «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‌، إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحى‌» (سوره نجم آیات 3 و 4) با نظر و تائید خداوند متعال امکان پذیر است.

 

 

دیدگاه مذهب اهل سنت نسبت به امر جانشینی پیامبر چیست؟

البته باید اذعان داشت که در مذهب اهل تسنن نسبت به موارد بالا اختلاف نظری وجود دارد که به طور اختصار بیان می کنم در موضوع پیغامبری و مرجعیت دینی بدون خطا و لغزش و امر قضاوت، علمای این مذهب برای هیچ کس چنین مقامی را قائل نیستند و فقط مقام عصمت پیامبر (صلی الله و آله و سلم) را در زمان نزول وحی می دانند، همچنین در موضوع رهبری جامعه رفتار پیامبر را مثل تعیین جانشین، قاضی و غیره را از جانب پروردگار ندانسته و نقش مسلمانان را مورد لحاظ قرار می دهند و معتقدند که انتخاب امام بعد از پیامبر(برخلاف آیات مصرح قرآن) باید توسط مردم و طبق نظر اکثریت باشد از همه مهمتر اوج مفهوم امامت یعنی ولایت امام بدین مفهوم که یک انسان کامل، حجت زمان، محیط بر همه روح ها و مسلط بر ضمیرها لازم است تا بتواند با تبیین آیات قرآن کریم زمینه ایجاد جامعه اسلامی عاری از همه بدی ها و لغزش را فراهم نماید که این مطلب نیز مورد اختلاف اهل تسنن است.

 

 

در خصوص حجه الوداع و واقعه غدیر خم توضیحاتی به اختصار بیان بفرمائید؟

طبق آنچه که در تاریخ اسلام و کتب روایی مستند و دقیق بیان شده است در سال آخر زندگانی پیامبر اسلام و در ایام حج، پیامبر عزم زیارت خانه خدا و حضور در مناسک حج را به عنوان آخرین حج که به حجه الوداع معروف شد کرد و این خبر در همه بلاد مسلمین انتشار یافت و بسیار از مسلمین به جهت حضور پیامبر در مراسم حج و بهره مندی از وجود نازنین آن عقل کل بشریت عازم زیارت خانه خدا و حج شدند در پایان این رویداد معنوی اسلامی و در محلی که به غدیر خم معروف است که محل جدا شدن مسیر مسلمانان برای رفتن به منزل و محل زندگی خود بودند، پیامبر دستور فرمودند تا همه مسلمانان تجمع نمایند و حتی تاکید کردند کسانی که جلوتر حرکت می کنند برگردند و کسانی که در عقب هستند خود را برسانند و ایشان در این روز هیجدهم ذی الحجه بالای منبر از جهاز شتران رفتند و سخنرانی بسیار مهم و طولانی کردند و ضمن حمد و سپاس به درگاه الهی و بیان چگونگی بعثت و وقایع و مسائل پیش آمده در مدت 23 سال امر رسالت خود بحث جانشینی خود را مطرح کردند و با نشان دادن و بالا بردن دست حضرت علی (علیه السلام) فرمودند «من کنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» هر کس من مولا و سرپرست اویم این علی (علیه السلام) مولا و سرپرست اوست بار الها دوست بدار کسانی که او را دوست دارند و دشمن بدار کسانی که با او دشمنی کنند.

 

بدین صورت جانشین خود را به دستور پروردگار متعال (آیه 67 سوره مائده) معرفی کردند و حتی جالب تر اینکه جانشینان بعد از امیر المومنین علی (علیه السلام) را نیز معرفی کردند که همان اولاد طاهرین آن حضرت و ائمه اثنی عشر تا حضرت ولی عصر امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و سپس به مدت 3 شبانه روز جمعیت بیش از صد و بیست هزار نفری حجاج بیت الالحرام در منطقه غدیر خم اتراق کردند و با حضرت علی (علیه السلام) در حضور پیامبر مکرم اسلام بیعت کردند.

 

 

مفهوم امامت و ولایت از منظر ائمه اطهار (علیهم السلام) چگونه است؟

حضرت امام رضا (علیه السلام) در حدیث معروف سلسله الذهب این مطلب را به روشنی بیان کرده اند ایشان با بیان این حدیث قدسی می فرمایند: «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی»، «کلمه لا اله الا الله (باور توحید) دژ مستحکم من (خدا) است پس هر کس در آن دژ و قلعه وارد شود از عذاب من در امان خواهد بود».

 

سپس ایشان در ادامه این حدیث قدسی چنین می فرمایند: «بشرطها و شروطها و انا من شروطها» البته وارد شدن به قلعه پناه الهی شرط هایی دارد و من – امام رضا (علیه السلام) – یکی از شرط های آنم.

 

پس با توجه به مطالب و حدیث مذکور می توان به روشنی پذیرفت که نه تنها مسئله امامت بلکه مهمتر از آن ولایت امام شرط تکمیل دین و اتمام نعمت و راه سعات و نجات دنیوی و اخروی مومنین و موجبات رضایت الهی و یاس کافران و دشمنان است.

پایان پیام/365

منبع: شبستان

کلیدواژه: غدیر و ولایت ابعاد واقعه غدیر خطبه غدیر واقعه غدیر فرهنگ غدیر واقعه عظیم غدیر اردبیل تاریخ اسلام خداوند متعال جامعه اسلامی علیه السلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۷۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مرهونی پنج شنبه شب در مراسم یادواره شهید حسن محمد زاده در شهر خورموج اظهار داشت: اگر می‌خواهید نزد خدا محبوب شوید در مسیر شهدا حرکت کنید و اگر در این مسیر حرکت کردید خدا شما را نزد مردم عزیز می‌کند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا علیه‌السلام شهرستان دشتی با بیان اینکه شهدا فردای قیامت می‌توانند آبرو داری و شفاعت کنند، افزود: یاد شهید کردن تنها لازم نیست باید راه آنها نیز ادامه دهیم.

حجت الاسلام مرهونی بیان کرد: شهدا زنده هستند و زندگی ما را می‌بینند هر گاه حال دلمان خراب است چون از شهدا فاصله گرفتیم.

وی ادامه داد: الگوی دختران ما باید مادران شهدا و حضرت فاطمه زهرا (س) باشد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا علیه‌السلام شهرستان دشتی تصریح کرد: شهدا مایه عزت و افتخار ما هستند شهدا اعمال ما را می‌بینند و کاری نکنیم شرمنده شهدا باشیم.

کد خبر 6088808

دیگر خبرها

  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • ویدیو کست| پیام امام رضا علیه‌السلام به محبینش در سفارش به عبدالعظیم حسنی
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | تقویم همسران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم