Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «حرف های یواشکی؛ مهارت های تربیت جنسی فرزندان با رویکرد روانشناسی اسلامی» به قلم حجت الاسلام رضا مهکام، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سوژه هفتمین قسمت از برنامه «چراغ مطالعه» شد.

این ‌کتاب برای اولین بار با بهره گیری از منابع اسلامی و مطابق با فرهنگ بومی ایرانی طراحی و تدوین شده و در آن تلاش شده است یک نسخه بومی و اسلامی از تربیت جنسی را جایگزین الگوی وارداتی غربی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هفتمین قسمت از سری جدید چراغ مطالعه که به نقد و بررسی اثار روان شناسی اختصاص دارد امروز ساعت ۲۱ روانه آنتن شبکه ۴ خواهد شد.

بازپخش این برنامه یکشنبه ۱۸ مرداد، ساعت ۱۷ و جمعه ۲۴ مرداد ساعت ۹ صبح خواهد بود.

کد خبر 4993536

منبع: مهر

کلیدواژه: تربیت جنسی برنامه چراغ مطالعه ویروس کرونا عید غدیر خم ماه محرم و صفر کنگره امام سجاد کنفرانس بین المللی عید سعید قربان سازمان تبلیغات اسلامی ماه محرم سهروردی شهید صدر حجت الاسلام محمد قمی معرفی کتاب حکمت اشراق محرم 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۷۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: استان ایلام از پیشینه غنی بالایی در حوزه فرهنگ برخوردار است، لذا سرانه پایین مطالعه در استان به هیچ وجه شایسته این پیشینه قوی فرهنگی نخواهد بود و باید تدبیری اساسی برای آن اندیشید.

ایلام از پیشینه تاریخی و فرهنگی کهنی برخوردار است، به گونه‌ای که ایلامیان در گذشته اهمیت به سزایی برای کتاب و آثار مکتوب و همچنین حفظ و نگهداری آنان قائل بوده‌اند. وجود شاعران و نویسندگان نامدار ایلامی همچون غلام رضا خان ارکوازی شاعر و عارف کرد ایلامی که به خاطر سرودن مناجات نامه و اشعار دیگر در بین مردم ایران شهرت دارد، خود گواهی بر این موضوع است.

با این حال امروزه پایین بودن سرانه مطالعه در استان ایلام یکی از مشکلاتی است که مدت‌ها است دامن گیر استان ایلام شده، به نحوی که کارشناسان معتقدند سرانه پایین مطالعه در ایلام و فقر فرهنگی به هیچ وجه شایسته پیشینه غنی فرهنگی ما نیست.

همه میدانیم با توجه با سابقه استان در حوزه فرهنگ و عنوان اولین‌ها در بخش‌های مختلف بخصوص در حوزه چاپ و نشر، پایین بودن سرانه مطالعه اتفاق خوبی نیست و یقیناً پیامدها و معضلات بسیاری قبیل عدم توسعه فرهنگی، وابستگی بیش از حد به فضای مجازی و افزایش آسیب‌های اجتماعی به همراه خواهد داشت.

اهمیت مطالعه از نظر کارشناسان

منصوره فتحی کارشناس فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کتاب یکی از ارزشمندترین میراث‌های انسان به شمار می‌رود که نقش مهمی را در بیداری آحاد جامعه دارد و نقش بی‌بدیلی در انتقال دانش‌ها ایفا می‌کند.

وی افزود: اهمیت کتاب و کتابخوانی و لزوم اهمیت دادن به مطالعه بر هیچکس پوشیده نیست و هر انسانی خواسته یا ناخواسته در زندگی خود با این بخش از فرهنگ جامعه، سر و کار دارد.

فتحی با بیان اینکه امروزه، بسیاری از انسان‌ها به دلیل زندگی ماشینی و دغدغه‌های فکری و اقتصادی از این قطار فرهنگی باز مانده‌اند، تصریح کرد: کتاب به‌عنوان یک کالای فرهنگی که نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای فرهنگ عمومی دارد، متأسفانه مدت‌هاست در سبد خانوارهای ایلامی جای چندان مطلوبی ندارد.

راهکارهای افزایش سرانه مطالعه در استان

این کارشناس تصریح کرد: برای ارتقای سطح کمی و کیفی و افزایش سرانه مطالعه در استان لازم است تحقیق و پژوهش در کتابخانه ها از دوره ابتدایی به دانش آموزان آموخته شود، زیرا این فرهنگ را باید از دوران خردسالی به کودکان آموخت.

وی اضافه کرد: ضمن آنکه رسانه‌های ملی بویژه صدا و سیما تأثیر بسیاری بر فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارند، باید از طریق این رسانه کتاب‌های جدید را به مردم و علاقه مندان معرفی و یا آنها را نقد و بررسی کرد.

مرضیه فتحی در ادامه بیان کرد: اهدای کتاب به اقشار مختلف جامعه، بروزرسانی کتابخانه ها، کنترل قیمت کتاب، افزایش محتوای کمی و کیفی کتب از دیگر اقدامات لازم جهت توسعه آمار مطالعه در استان محسوب می‌شود.

نقش کتاب در جامعه

سمیه حیدری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کتاب، یکی از ابزارهای تفکر، رشد و پیشرفت انسانی به شمار می‌رود، در واقع کتاب زبان گویای تمدن بشری با بازگو کردن راز و رمز پیشرفت جوامع انسانی در دوره‌های مختلف، نقش بی‌بدیلی را در ارتقای توسعه فرهنگی هر کشوری می‌تواند ایفا کند.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم به نیاز خود به دانستن و فهمیدن پاسخ دهیم باید روزانه ساعت مشخصی را به مطالعه و کتابخوانی اختصاص دهیم و مطالعه باید بخش مهمی از برنامه زندگی ما تشکیل دهد.

توسعه فرهنگ کتابخوانی در استان

حیدری ادامه داد: ۳۴ باب کتابخانه در سطح شهر و ۱۵ باب کتابخانه در سطح روستاها در حال فعالیت هستند که کودکان و نوجوانان فعال و علاقه‌مند با توجه به شرایط اجتماعی محیط در این کتابخانه‌ها مشغول مطالعه و دریافت خدمات فرهنگی هستند.

این مسئول اضافه کرد: در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی در استان اقداماتی نظیر راه اندازی کتابخانه سیار، رفع مشکلات ساختاری کتابخانه‌ها و مسائل اقتصادی و معیشتی کتابداران در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی ایلام در پایان گفت: با هدف توسعه و ترویج کتابخوانی و استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های فرهنگی به منظور بسترسازی ارتقا سطح مطالعه مفید، تفاهم‌نامه همکاری میان ادارات کتابخانه‌های عمومی و منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام انعقاد گردیده است.

گسترش فرهنگ کتابخوانی بین اقشار مختلف جامعه امری ضروری است و باید نهادهای فرهنگی برای توسعه آن در شهرستان تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

کد خبر 6087149

دیگر خبرها

  • هنرستان‌ها متناسب با نیازهای بومی خراسان شمالی نیرو تربیت کنند
  • بایدها و نبایدهای رفتاری در برخورد با کودکان و 7 اشتباه والدین در تربیت فرزندان
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • خانواده سالم و منسجم، محور سلامتی
  • حرف آخر ، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور 1403
  • برگزاری رویداد مانوین با رویکرد بومی سازی فناوری نرم
  • صدای اردیبهشت رادیو در ۸۴ سالگی
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی