Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عرضه نخستین ملک در بورس کالا در حالی در روزهای پایانی مرداد ماه جاری انجام می‌شود که می‌توان آن را راهکاری برای ایجاد شفافیت قیمتی و حذف مزایده‌های غیرشفاف دانست.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری بورس کالا، میثم باقری در خصوص عرضه یک باب واحد تجاری در بورس کالا در تاریخ ۲۹ مردادماه امسال اظهارداشت: یکی از ضعف‌های بازار املاک، عدم وجود شفافیت در قیمت‌گذاری است و اکنون با فعالیت گسترده شبکه‌های اجتماعی در این حوزه، متاسفانه شاهد آن هستیم که افراد تاثیرگذار و دارای اموال قابل توجه در مناطق مختلف، قیمت‌ها را در بازار مسکن تعیین می‌کنند و به دنبال آن، روندهای کاذبی در قیمت‌ها ایجاد می‌کنند که به جامعه مصرف‌کننده ضربه می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی یادآور شد: با عرضه املاک در بورس کالا، که اکنون زیرساخت‌های آن فراهم است، می‌توان اطمینان داشت که شفافیت قیمتی و معاملاتی در این بازار برقرار خواهد شد.

اطلاع عموم از روند عرضه و قیمت‌ها

این کارشناس بازار سرمایه مزیت دیگر عرضه املاک در بورس کالا را اطلاع عموم از این عرضه‌ها دانست و گفت: با عرضه املاک در بورس کالا عموم مردم در جریان این عرضه‌ها قرار خواهند گرفت که این امر نکته بسیار مهمی است. حال آنکه در بازار سنتی وقتی در منطقه‌ای ملکی عرضه می‌شود، تنها افراد ذی‌نفوذ دارای سرمایه و یا چند بنگاه دار که در آن منطقه حضور دارند، از آن مطلع می‌شوند.

باقری ادامه داد: ضمن اینکه به کمک سازوکار بورس، شائبه‌هایی که ممکن است در مزایده اموال به روش سنتی در بازار مسکن مشاهده شود، از بین خواهد رفت.

جلوگیری از حراج صوری در معاملات املاک

وی شفافیت اقتصادی و جلوگیری از مزایده‌های غیرشفاف را از مهم‌ترین آثار عرضه املاک در بورس کالا برشمرد و افزود: نکته بعدی در خصوص مزایای عرضه املاک در بورس مکانیسم حراج است؛ چراکه وقتی معاملات براساس مکانیسم حراج انجام شود، قیمت پایه‌ای که از سوی فروشنده اعلام شده در صورت تعدد خریداران می‌تواند با رقابت واقعی متقاضیان خرید رو به رو شود و این امکان فراهم است که این رقابت طی چندین روز ادامه یابد تا در صورت حصول توافق بین خریدار و فروشنده، معامله انجام شود. این موارد نشان می‌دهد که به کمک بورس می‌توانیم به سمتی حرکت کنیم که حراج واقعی در حوزه مسکن شکل گرفته و از حراج صوری جلوگیری می‌شود.

به گفته وی، در مزایده املاک به روش سنتی ممکن است برخی افراد قبل از باز شدن و خواندن پاکت، اطلاعات خاصی نسبت به قیمت‌های اعلامی داشته باشند و موارد زیادی در این رابطه مشاهده شده که در نتیجه این مزایده‌های صوری، برنده مزایده واقعی نتوانسته به هدف خود برسد.

باقری با بیان اینکه به کمک مکانیسم معاملاتی حراج در بورس می‌توان جذابیت قیمتی را برای خریدار ایجاد کرد، گفت: با رونق معاملات مسکن به شیوه حراج در بورس کالا می‌توان به تدریج قیمت پایه را برای متقاضیان خرید جذاب کرد تا خریداران بازار مسکن از طریق بورس، املاک موردنظر خود را خریداری کنند.

لزوم بهره‌گیری از بازارهای رسمی

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چگونگی ایجاد رونق در معاملات مسکن در بورس کالا گفت: نکته مهمی که بارها در خصوص پا گرفتن معاملات مسکن در بورس به آن تاکید شده این است که وقتی قرار است معاملات در یک بازار مشخص و به صورت رسمی صورت گیرد، نباید بخش دیگری از معاملات در بازار غیررسمی دیگری انجام شود. چراکه اگر معاملات همزمان با بورس در یک بازار غیررسمی هم انجام شود، عملا از ظرفیت‌های بازار رسمی و قیمت‌های کشف شده در آن برای بازار غیررسمی سوءاستفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: این نکته بسیار مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد و معاملات به شکل متمرکزی در بستر اصلی یعنی بورس انجام شود تا بتوان بازار مسکن را از طریق عرضه و تقاضا کنترل کرد. اما اگر تنها بخشی از معاملات مسکن به بورس کالا منتقل شود، نمی‌توان در بحث شفافیت معاملاتی و کشف قیمت و ایجاد تعادل در این حوزه انتظار بالایی از بورس داشت.

باقری در رابطه با امکان ایجاد شفافیت قیمت و برقراری تعادل در بازار مسکن با عرضه املاک در بورس کالا گفت: باید به این نکته مهم مجدد تاکید کنم که لازم است تمام مکانیسم معاملات حوزه مسکن در بازار رسمی مثل بورس کالا صورت گیرد و به هیچ وجه نباید در بازار غیررسمی عرضه‌ای صورت گیرد. چراکه اگر برای عرضه‌ها دو حالت معاملاتی وجود داشته باشد مطمئن باشید که نمی‌توان تعادل را در بازار به خوبی برقرار کرد؛ به خصوص در شرایطی که عرضه و تقاضا در بازار آن کالا بهم می‌ریزد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: البته در شرایط عادی می‌توان هم در بورس و هم در خارج از بورس عرضه داشت. اما اگر شرایط بازار ملتهب بوده و یا نیاز به تنظیم‌گری داشته باشد، باید معاملات در یک بازار به صورت متمرکز انجام شود تا بتوان تعادل لازم را در آن برقرار کرد. دلیل آن هم این است که وقتی شما به همه عوامل موثر بر بازار احاطه و همه عوامل و اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا را در اختیار داشته باشید، می‌توانید استراتژی معاملاتی تعریف کرده و بهتر تصمیم بگیرید. اما اگر قرار باشد بخشی از معاملات در بورس و بخشی در بازار خارج از بورس باشد، بورس نمی‌تواند نقش واقعی خود را در تنظیم بازار بگذارد.

این کارگزار کالایی راهکار توسعه معاملات در بورس کالا را عرضه املاک مسکونی دانست و گفت: برای رونق این معاملات در بورس باید توجه داشت که املاک تجاری مشتریان خاص خود را دارد، ولی املاک مسکونی برای عموم مردم جذاب است و اگر به این سمت برویم که عرضه‌های مسکونی در بورس کالا با تبلیغات گسترده انجام شده و خریداران متعددی در این مزایده‌ها شرکت کنند، به نظر بنده می‌توان این بازار را توسعه بیشتری داد و به موفقیت بزرگی در این زمینه دست یافت.

ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: عرضه املاک در بورس کالا کارشناس بازار سرمایه بازار غیررسمی معاملات مسکن بازار مسکن انجام شود مزایده ها قیمت ها عرضه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۷۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)

به باور کارشناسان، بازار مسکن با فاصله‌ از افزایش نرخ دلار اثر می‌پذیرد و اثر رشد نرخ دلار را پس از گذشت مدتی در این بازار می‌توان مشاهده کرد.

به گزارش ایلنا، بازار مسکن از بازارهای سنتی محبوب است که مردم همواره آن را به عنوان کالای سرمایه‌ای مطمئن می‌شناسند. مسکن از جمله کالاهایی است که حتی اگر تقاضایی در قبال عرضه وجود نداشته باشد، امکان افزایش قیمت آن و ایجاد رکود تورمی در این بازار وجود دارد. حالتی که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند با ادامه افزایش نرخ دلار، امکان تکرار آن در بازار مسکن وجود دارد.

از یک دهه گذشته فاصله قیمت مسکن و درآمد مردم هر روز بیشتر شد به‌طوریکه امروز به یک شکاف تبدیل شده و همین امر عامل رکود بازار مسکن شده، چراکه قدرت خرید مردم به خرید خانه‌ای با قیمت میانگین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان (در شهر تهران) نمی‌رسد.

اما در حالی که مشتری برای خانه‌های عرضه شده بازار وجود ندارد و در شرایط طبیعی در مقابل افزایش عرضه و کاهش تقاضا قیمت کالا باید کاهش پیدا کند اما مسکن با تاثیرپذیری از سایر عوامل به ویژه نرخ دلار گران‌تر می‌شود.

در شرایطی که قیمت مسکن در ۸ ماه اول سال گذشته کنترل شد و بازار از نوسانات قیمتی در امان بود اما با رشد قیمت ارز، بازار مسکن هم خیز صعودی را برداشت. کارشناسان مسکن می‌گویند بازار مسکن با فاصله‌ای از افزایش نرخ دلار اثر می‌پذیرد و اثر رشد نرخ دلار را پس از گذشت مدتی در این بازار می‌توان دید.

همزمان با شروع سال جدید اعلام نرخ تورم خود عامل اثرگذار در قیمت‌گذاری در بازار مسکن است و می‌دانیم که در کشورمان همواره بین عرضه و تقاضای واقعی فاصله‌ای وجود دارد اما عامل مهمی که اجازه رشد افسارگسیخته قیمت‌ها را در بازار مسکن نمی‌دهد، درآمد خانوار و قدرت ضعیف خرید در جامعه است بطوریکه طبق گفته دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران میزان قرارداد خرید اولی‌ها در بازار به حداقل ممکن رسیده‌است.

باید دید در ابتدای سال جدید کفه ترازوی کدام عامل سنگین‌تر است و کدام عامل بیشترین اثرگذاری را در تعیین قیمت‌ها در بازار مسکن خواهد داشت.

از آنجایی که مرجع قیمت‌گذاری‌ها بازار مسکن، پایتخت است و تغییرات قیمتی از بازار مسکن تهران به سایر شهرها سرایت می‌کند در جدول زیر قیمت خانه در محله‌های مختلف تهران بررسی می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ / بورس تهران روی مدار تعادل قرار گرفت؟
  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • بورس امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)
  • انحصارزدایی از بازار اجاره نویسی با اعطای حق انتخاب به مردم
  • پیش‌بینی بورس فردا ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • سرریز سرمایه حقیقی به بورس؛ پیش بینی بازار سهام
  • بورس امروز ۷ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار