Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@08:20:47 GMT

اجرای طرح «امام محله» نتایج خوبی تا به امروز داشته است

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۹۹۲۰۵

اجرای طرح «امام محله» نتایج خوبی تا به امروز داشته است

حجت‌الاسلام ناصر میرمحمدیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در حال حاضر در ۲۳ استان کشور شاهد آغاز فعالیت پایگاه‌های فرهنگی اجتماعی هستیم، افزود: در این زمینه زنجان جزو استان‌هایی بود که آغاز فعالیت این پایگاه‌ها را در اولویت برنامه‌های خود قرار داد.

وی با اشاره به اینکه امروز بحث آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های مهم جامعه به شمار می‌رود و هر کس با توجه به تجربه‌ای که در این زمینه دارد، باید در راستای کاهش این آسیب‌ها گام بردارد، تصریح کرد: تا به امروز نیز شاهد این موضوع بودیم که هر کس با توجه به دانشی که در این زمینه داشته، تلاش کرده است تا این آسیب‌ها را در جامعه کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با یادآوری اینکه دغدغه‌ای که باعث ایجاد پایگاه‌های فرهنگی - اجتماعی در کشور شد، این است که آسیب‌های اجتماعی فقط با یک تحول اجتماعی از بین می‌رود، ادامه داد: این تحول اجتماعی را نیز می‌توان با انسجام اجتماعی و تقویت روابط اجتماعی، همچنین انسجام گفتارهایی که در اجتماع به وجود آمده، محقق کرد.

میرمحمدیان با تاکید بر اینکه همه این موارد خود به خود محقق نمی‌شود و باید عنصری که وحدت‌بخش و جریان‌ساز بوده و قادر است کار را پیش ببرد، در این مسیر کمک‌حال باشد، اظهار کرد: امروز از این عنصر به عنوان «امام محله» یاد می‌شود که اگر به این محله اضافه شود، می‌تواند این حرکت و وفاق را ایجاد کرده و این گفتمان خوب را غالب کند.

وی با بیان اینکه در همه مناطقی که به نظر ما آسیب‌پذیر است، همه نوع افرادی زندگی می‌کنند، بیان کرد: نکته این کار در این است که وقتی امام محله به این جامعه اضافه می‌شود، توازن در آن محله تغییر می‌کند، یعنی اشخاص خوب احساس می‌کنند گفتمان‌شان در آن منطقه گفتمان برتر شده و خود به خود بعد از مدت کوتاهی محله تغییر خواهد کرد.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: بی‌تردید در این فضا تربیت بهتر اتفاق می‌افتد و اصلاحات با ساختارهای خوبی شکل گرفته و جریانی که مدنظر ما است، بهتر شکل می‌گیرد، لذا وجود پایگاه‌های فرهنگی اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است.

میرمحمدیان با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی لایه‌های مختلفی دارد، عنوان کرد: بخشی از این لایه‌ها شامل آسیب‌هایی چون طلاق، اعتیاد و … است اما همه این آسیب‌ها معلول اتفاقاتی است که به قبل از خود باز گشته و مواردی چون از بین رفتن هویت محلی، ضعیف شدن پیوندهای اجتماعی و… از جمله مواردی است که به از بین رفتن کنترل اجتماعی منجر می‌شود.

وی گفت: اگر در یک محله کنترل اجتماعی قوی و گفتمان حاکم بر محله گفتمان مثبتی باشد، جلوی بسیاری از این آسیب‌های اجتماعی را خواهد گرفت، افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار محله در کشور وجود دارد که اگر بتوانیم در همه این محله‌ها این ساختار و مدل محله‌محور را حتی در طولانی‌مدت حاکم کنیم و این انسجام اجتماعی حول امام و حول مسجد تقویت شود، توانسته‌ایم به هدف خود دست یابیم.

میرمحمدیان خاطرنشان کرد: این طرح به مدت سه سال است که آغاز شده و تا به امروز نتایج خوبی از این طرح به دست آمده که امیدواریم این روند موفقیت‌آمیز تداوم داشته باشد.

کد خبر 4993643

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان تبلیغات اسلامی تبلیغات ویروس کرونا شیراز روز خبرنگار بوشهر شیوع کرونا عید غدیر خم عید سعید قربان گرگان قزوین شهرکرد ماه محرم کمک مومنانه آمار کرونا بیرجند آسیب های اجتماعی آسیب ها پایگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۹۹۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف

این‌که چقدر افراد یک جامعه به یکدیگر اعتماد دارند و چقدر به دولت و سیاستمداران اعتماد می‌کنند، باعث شکل‌گیری تعریفی به نام سرمایه اجتماعی است؛ شاخصی که در بزنگاه‌های مهم اجتماعی و سیاسی می‌تواند برای یک کشور راهگشا باشد. اگر نخواهیم با مصداق‌های سیاسی به تشریح اهمیت این شاخص بپردازیم، می‌توان به فراگیری کرونا در ایران اشاره کرد؛ فراگیری بیماری‌ای که کنترل و مهار آن تنیدگی مهمی با سرمایه اجتماعی داشت. شاید به‌دلیل میزان اهمیت مراقبت‌های بهداشتی بود که راه‌حل این چالش پزشکی را می‌بایست در اعتماد عمومی جست‌وجو می‌کردیم. اتفاقی که البته در مقایسه با دیگر کشورها وضعیت ایران را بهتر نشان می‌داد. اعتماد عمومی یعنی انتظار مردم از دریافت پاسخ مثبت به خواسته‌های‌شان از طریق متولیان امور. البته حداقل داده‌های آماری استخراج‌شده از پژوهش‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد این شاخص رو به کاهش است اما در این میان جامعه ایرانی به چه کسانی همچنان اعتماد دارد و ازچه قشروگروهی سلب اعتماد کرده است؟ نکته مهم در میانه نتایج این آمارها این است که بدانیم صرف خوانش داده‌های آماری نمی‌توان به نتیجه درستی رسید و گاه خروجی این داده‌های بدون تحلیل می‌تواند گمراه‌کننده باشد. نتایج آخرین پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان درسال۱۴۰۲نشان می‌دهد که با وجود کاهش سرمایه اجتماعی، همچنان پزشکان، معلمان واستادان دانشگاه اقشار مورد اعتماد در جامعه هستند. با این حال درصد اعتماد «زیاد یا خیلی‌زیاد» به این اقشار نیز حدود۵۰درصد بوده است. همچنین، نتایج این پیمایش نشان می‌دهد با وجود آن‌که درسال۱۳۹۴اعتماد «زیاد یا خیلی زیاد»به هنرمندان و چهره‌های رسانه‌ای حدود ۵۴ درصد بوده، درسال ۱۴۰۲، اعتماد «زیاد یا خیلی زیاد» به سلبریتی‌ها و چهره‌های رسانه‌ای حدود ۱۷درصد گزارش شده است. رد و نشان چرایی افول اعتمادنزد این افراد رامی‌توان درعملکردآنها طی چند سال اخیر درجامعه ایرانی جست‌وجو کرد. البته نکته جالب توجه این است که درمیان سایر اقشار نه‌فقط اعتماد به کسبه و بازاریان کاهش نداشته بلکه چند درصد افزایش داشته است.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح‌های محله محور در روستا‌های استان همدان
  • تغییر اعتماد جامعه به اقشار مختلف
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی‌چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • ممی‌زاده: اوزونیدیس از لحاظ شخصیتی و فنی بهترین است
  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • خبرهای خوب مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده
  • اجرای طرح امنیت محله محور در گنبد
  • لزوم آسیب‌شناسی پرونده‌های معطل مانده در واحدهای اجرای احکام
  • اجرای روشنایی جاده کمربندی بندر امام خمینی به آبادان
  • استقلالی‌ها دیگر با لشگرکشی قهرمان نمی‌شوند | جدایی یحیی به نفع پرسپولیس شد | پرسپولیس بهترین تیم ایران است | استقلال امتیاز از دست می‌دهد و...