Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-25@18:51:34 GMT

شهادت دروغ چند سال حبس دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۱۱۴۶

صراط:

در دادگاه‌ها هنگامی که دعوایی مطرح می‌شود دو طرف می‌توانند برای دفاع از حق خود از شاهد استفاده کنند و با معرفی شاهد که مورد تأیید دادگاه باشد دفاعیات خود را انجام دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اما شاید در این میان یکی از این شاهدها برای دفاع از شخصی که دعوت کرده، اقدام به شهادت دروغ کند، یعنی به اشتباه و دروغ موضوعی را مطرح کند که مطابق با قانون ادای شهادت دروغ جرم است و قانونگذار برای آن مجازات در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی گفته شده هر شخص در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به ۳ ماه و یک روز تا ۲ سال حبس یا به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

اما باید حتماً به این نکته توجه داشت که شهادت باید با قطعیت و یقین ادا شود و دادگاه حق تحقیق و بررسی در خصوص خلاف واقع بودن شهادت را دارد و اگر دادگاه تشخیص دهد که این شهادت صحیح نیست، آن را به پرونده تسری نمی‌دهد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: شهادت دروغ دادگاه قانون مجازات اسلامی صراط شهادت دروغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۱۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

روزنامه زنجیره‌ای اعتماد، متنی شبیه «یادداشت» منتشر کرده و در متن آن به فحاشی علیه مخالفان خود پرداخت.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: «عباس عبدی» است که در ابتدای دهه هشتاد به علت فروش اطلاعات کشور به بیگانگان محکوم شده بود، در این مطلب کوتاه خود -تقریبا به اندازه یک صفحه A4- برای اینکه نشان دهد منتقدان و مخالفان‌شان جریانی «هتاک» و «بی‌اخلاق» است؛ از عبارات زیر و یا مشابه آن استفاده کرده است: «قدرت‌محور»، «فرصت‌طلب»، «دارای نفاق»، «استفاده ابزاری از دین»، «فرقه‌ای»، «باندی»، «تخریبگر»، «ضد علم»، «طرفدار نظریه توطئه(متوهم)»، «هتاک»، «غیردینی»، «ویرانگر»، «قدرت‌طلب»، «فاسد و توجیه‌گر فساد»، «بی‌شخصیت»، «بی‌اخلاق»، «بی‌شرم»، «دروغ‌گو»، «تهمت‌زن»، «مذبذب».

ردیف کردن حداقل ۲۰ فحش و ناسزا در یک نوشته کوتاه، رکوردی تازه در مطبوعات کشور است و این موفقیت را می‌توان به روزنامه اعتماد و نویسنده آن تبریک گفت! و خطاب به آنان نوشت که بله شما درست می‌گویید؛ مخالفان‌تان خیلی هتاک، بی‌اخلاق و بی‌ادب هستند(!)

پیشتر، رئیس دولت مورد حمایت این طیف سیاسی رکوردی مشابه خلق کرده بود و فقط در چهار سال ابتدای ریاست جمهوری‌اش (۱۳۹۶-۱۳۹۲) منتقدان خود را: «بزدل»، «بی‌شناسنامه»، «تازه به دوران رسیده»، «تخریبگر»، «عصر حجری»، «کم‌سواد»، «کودک»، «هوچی‌باز»، «بی‌کار»، «متوهم»، «افراطی»، «کاسب»، «بدبین»، «ترسو»، «دشمن انسانیت»، «بی‌عقل»، «دروغ‌گو»، «فحاش»، «ساده‌لوح»، «شکم‌سیر»، «هتاک» و... لقب داده بود.

می‌گویند کسی به شکل رگباری مشغول فحش دادن بود، یکی به او گفت نفس عمیق بکش و کمی تامل کن، شاید فحش‌های بهتری هم یادت آمد و گفتی! البته سعدی هم در گلستان نقل می‌کند؛ «لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت: از بی‌ادبان! هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد، از فعل آن

دیگر خبرها

  • مراسم سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار شد
  • ژاوی: دروغ می‌گویند، غرامت نمی‌خواستم
  • لاجوردی: مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت‌تر می‌شود
  • مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت‌تر می‌شود
  • دروغ بایدن: راننده ۱۸ چرخ بودم!
  • مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت تر می شود
  • ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!
  • ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر ۶ شهید گمنام در پایتخت
  • شهید زاهدی از عناصر تأثیرگذار در دفاع مقدس و بعد از آن بود