Web Analytics Made Easy - Statcounter

حادثه انفجار در بیروت موجب ابراز نگرانی برخی مسوولان از جمله یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره «انبار نفت» شهران شد و از آن با عنوان «فاجعه ای دهشتناک تر از بیروت در کمین تهران » نام برد. مدیرعامل سازمان آتش نشانی می گوید که این سازمان از مراکز نفتی پایتخت بازدید می کند.

مهندس مهدی داوری - مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران - در گفت و گو با ایسنا درباره لزوم خروج انبارهای مواد شیمیایی از شهرها از جمله شهر تهران اظهارکرد: در خصوص انبارهای مواد شیمیایی، شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران فعالیت گسترده ای را آغاز کرده و تا به حال توانسته که تعداد زیادی از این انبارها را از سطح شهر خارج و تخلیه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فعالیت البته از مدت ها قبل آغاز شده است.

وی افزود: از نظر سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز مکان نگهداری مواد شیمیایی، شهر نیست و هر جا که باشد ضروری است که اصول ایمنی برای آن رعایت شود. هر کدام از مواد شیمیایی شرایط خاص نگهداری دارند و حتما باید به شیوه اصولی نگهداری شوند تا احتمال وقوع حادثه و خطر شود.

داوری درباره اینکه چند درصد از حریق های تهران مربوط به انبار مواد شیمیایی است، گفت: تعداد این حریق ها زیاد نیست اما از آن جایی که آتش سوزی مواد شیمیایی به جز انفجار می تواند آثار دیگری هم داشته باشد اما هر چند که باید به احتمال وقوع این حریق ها توجه بسیاری کرد چرا که بسیار خطرزا هستند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: شرایط نگهداری و انتقال این مواد بسیار خاص است و از نظر بین المللی استانداردهای بسیار دقیق و سختگیرانه ای دارد به طوری که در این زمینه هم مصرف کنندگان و هم دستگاه های ناظر باید عملکرد و نظارت بسیار دقیقی داشته باشند.

وی افزود: نه تنها نگهداری بلکه حمل و نقل مواد شیمیایی نیز موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

داوری در ادامه گفت: حمل و نقل مواد شیمیایی نیز دارای استاندارد های دقیق مربوط به خود است البته سازمان آتش نشانی تهران متولی نظارت بر حمل و نقل مواد شیمیایی نیست به خصوص در جاده ها که خود راهداری باید این مورد را کنترل کند و در شهر نیز سازمان های دیگری نظارت می کنند. این حمل و نقل باید در شرایط خاص و کنترل شده ای انجام شود.

وی ادامه داد: نمی توان گفت که در تهران شرایط خاص و کنترل کننده لازم برای حمل و نقل مواد شیمیایی وجود ندارد اما می توان گفت که لازم است که حمل و نقل مواد شیمیایی در تهران باید با دقت و کنترل بیشتری صورت بگیرد و نظارت بر حمل و نقل مواد شیمیایی در تهران افزایش یابد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران درباره انبارهای نفتی شهر تهران اظهار کرد: انبارهای نفتی دارای استانداردهای خاص خود هستند که خوشبختانه وزارتخانه نفت هم از آن وزارتخانه هایی است که نظارت دقیقی دارد تا آن جایی که ما بازدید کردیم بسیاری از مسائل رعایت می شود اما به طور دقیق که آیا تمام سیستم های لازم وجود دارد یا نه موضوعی است که خودشان باید توضیح دهند.

وی افزود: ما بازدید های بسیاری از تمام مجموعه های تهران داشته ایم. جلسات و حتی مانورهایی نیز توسط آتش نشانی برگزار شده است. اگر موردی بوده به آن ها گفته شده است.

داوری با بیان اینکه انبارهای نفتی تهران در سه منطقه واقع شده است، گفت: این انبارها در شهران، سوهانک و ری واقع شده اند. همه این ها توسط آتش نشانی بازدید شده است همچین تعامل بین ما و این مجموعه ها همواره ادامه دارد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران اضافه کرد: وزارت نفت یکی از اولین دستگاه هایی است که به موضوع HSE اهمیت داد و استاندارد هایی را دنبال کرد. خوشبختانه تا به حال حادثه جدی هم در آن ها اتفاق نیفتاده است البته ایمنی فاکتور متغیری است بنابراین می تواند تغییر کند و امیدواریم که نظارت دقیقی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: می دانیم که وضعیت تانکرهای سوخت و پمپ بنزین های تهران با تلاشی که طی سال های گذشته انجام شد، ارتقا پیدا کرد.

داوری در پایان گفت: اینکه این مراکز باید در شهر باشد یا خبر باید در سیاست های مدیریتی کلان تصمیم گیری شود.

لینک کوتاه: asriran.com/0036tw

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: انفجار بیروت سازمان آتش نشانی تهران حمل و نقل مواد شیمیایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۱۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟

پژوهشگران آمریکایی در یک مطالعه تازه از بیش از ۷۰۰ نفر سوالاتی در مورد رژیم غذایی‌شان پرسیدند، از جمله اینکه چه مواد غذایی و نوشیدنی‌های خاصی را مصرف می‌کنند (مانند سبزیجات، نان، نوشابه‌های انرژی‌زا، شیر و چای) و سپس سطح مواد شیمیایی ماندگار در خون آن‌ها را آزمایش کردند.

به گزارش یورونیوز، محققان همچنین از شرکت‌کنندگان در تحقیق پرسیدند که چقدر غذای آماده در خانه، مغازه فست‌فود یا رستوران غیرفست‌فودی می‌خورند. آنها از این اطلاعات برای بررسی این فرضیه استفاده کردند که افراد تا چه میزان با بسته‌‌بندی مواد غذایی حاوی مواد شیمیایی ماندگار در تماس بوده‌اند.

سال‌هاست که دانشمندان درباره «مواد شیمیایی ماندگار» هشدار می‌دهند. این ترکیبات پرمصرف شامل مشتقات پلی‌فلوروالکیل، دسته‌ای از مواد شیمیایی ساخته دست بشر هستند که چندین دهه است در طیف گسترده‌ای از صنایع برای مقاوم‌سازی محصولات در برابر گرما، آب، چربی و لکه‌ها استفاده می‌شوند.

در هشتاد سال گذشته مشتقات بسیاری از این ترکیبات ساخته شده‌اند که در تولید هزاران کالای مصرفی روزمره از ظروف غذای یک‌بار مصرف گرفته تا کف ضد حریق (کپسول‌ آتش‌نشانی) استفاده می‌شوند.

این ترکیبات که امروزه ردپایی از آن‌ها حتی دورافتاده‌ترین مکان‌های کره خاکی از جمله در بدن خرس‌های قطبی در قطب شمال نیز یافت شده است، به دلیل پیوندهای بسیار قوی فلوئور-کربن در بدن ما تجزیه نمی‌شوند و می‌توانند تا ده‌ها هزار سال در محیط زیست باقی بمانند. به همین علت نیز مواد شیمیایی «ماندگار» لقب گرفته‌اند.

مطالعات نشان داده‌اند که آن‌ها می‌توانند هورمون‌ها را مختل کرده، استخوان‌ها را تضعیف کنند یا خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش دهند. آن‌ها همچنین با انواع سرطان، نقایص مادرزادی، بیماری‌های کلیوی و سایر مشکلات جدی سلامت مرتبط هستند.

یافته‌های مطالعه تازه نشان داده است که مصرف مقادیر زیاد چای، گوشت‌های فرآوری شده و غذاهای آماده خارج از خانه با افزایش سطح مواد شیمیایی ماندگار در بدن در طول زمان مرتبط است.

در واقع شرکت‌کنندگانی که بیشتر چای، هات‌داگ و گوشت‌های فرآوری‌شده مصرف می‌کردند، سطح مواد شیمیایی ماندگار بالاتری در خون خود داشتند.

با این حال، برخی از غذاها تنها زمانی با سطوح بالاتر این ماده شیمیایی مرتبط بودند که خارج از خانه تهیه می شدند. افرادی که غذاهایی مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا پیتزای تهیه‌شده در رستوران‌ها را می‌خوردند، سطوح بیشتری از مواد شیمیایی ماندگار را در خون خود نشان دادند. محققان می‌گویند دریافته‌اند که این مشکل عمدتا در فرآیند بسته‌بندی محصولات غذایی ایجاد می‌شود.

به عنوان مثال، آنها تصور می‌کنند که ارتباط بین چای و سطوح بالای مواد شیمیایی ماندگار به خاطر کیسه‌‌ای است که چای در آن قرار داده می‌شود. گوشت‌های فرآوری‌شده نیز با بسیاری از راه‌های احتمالی برای آلودگی در فرآیند تولید، چندان تعجب‌برانگیز نیست.

هیلی همپسون، محقق مقطع دکترا در دانشکده پزشکی کک کالیفرنیای جنوبی و نویسنده اصلی این مطالعه، در این باره می‌گوید: «حتی غذاهایی که از نظر متابولیک کاملاً سالم هستند نیز می‌توانند به مواد شیمیایی ماندگار آلوده شوند.»

نویسندگان این مطالعه می‌گویند هدف آزمایش آنها لزوماً تعیین این نیست که کدام غذاها «سالم» هستند و کدام‌ها نیستند، بلکه هدف این است که بفهمند کدام غذاها ممکن است به آزمایش بیشتری نیاز داشته باشند تا نظارت شود که آلودگی‌شان از کجا آمده است.

بسیاری از تحقیقات قبلی بر حضور آنها در آب متمرکز شده بودند، اما دانشمندان اکنون می‌گویند غذای آلوده احتمالاً تهدید بزرگتری برای سلامت انسان است.

برخی از بدترین منابع آلودگی در مواد غذایی عبارتند از برخی‌ از کاغذها و پلاستیک‌های بسته‌بندی، آفت‌کش‌ها و همچنین کودهای آلوده به مواد شیمیایی ماندگار که برای تقویت رشد محصولات غذایی استفاده می‌شوند.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «Environment International» منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار
  • کشف هشت هزار کیلو گرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در البرز
  • توزیع مدل خاصی از قلیان تحت نظارت وزارت بهداشت | دسترسی به قلیان اکسیژن در این ۱۰ استان
  • آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • آتش‌سوزی یک کارگاه آهنگری در پامنار
  • آتش‌سوزی در یک کارگاه آهنگری در پامنار تهران
  •  استفاده از فناوری هسته‌ای برای افزایش کیفیت محصولات نفتی
  • استفاده از فناوری هسته‌ای برای افزایش کیفیت محصولات نفتی
  • لزوم ضابطه‌مند کردن داشتن معاینه فنی تهران برای تردد در پایتخت