Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@14:02:28 GMT

تبدیل شورایاری ها به انجمن شهر/انتصاب به جای انتخاب

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۲۲۹۴

تبدیل شورایاری ها به انجمن شهر/انتصاب به جای انتخاب

عضو شورای شهر تهران گفت: تشکیل انجمن‌ها جزو اختیارات شورای اسلامی شهر تهران است و می‌توان شورایاری‌ها را به انجمن شهر تبدیل کرد.

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، مریم گلباز؛دیوان عدالت اداری برگزاری ششمین دوره شورایاری ها را لغو‌کرد. فعالیت این نهاد مدنی در هاله ای از ابهام است و مشخص نیست وضعیت آنها چه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید شورای شهر فعلی در خصوص این نهاد تصمیم گیری کند با مجید فراهانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره به گفت‌وگو نشستیم.

شورایاری‌ها چقدر در اداره کلان‌شهر تهران به مدیریت پنجم شهری کمک کرده‌اند؟

شورایاری‌ها نقش مهمی در انتقال مطالبات سطح محلات به شورای اسلامی شهر تهران و به بدنه شهرداری دارند. کلان‌شهر تهران با 350 محله مشکلات و چالش‌های زیادی در سطح محلات دارد و مشکل هر محله با محله دیگر متفاوت است. 

شورایاری‌ها یاران شورای شهر در سطح محلات هستند
شورای شهر فقط 21 عضو دارد و برای اینکه به مشکلات شهر در تمام ابعاد رسیدگی کند، نیازمند کمک شورایاری‌ها هستند. شورایاری‌ها یاران شورای شهر در سطح محلات هستند و نخبگانی هستند که توسط مردم انتخاب می‌شوند. 

برای برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها بارها هشدار داده شده بود که این انتخابات غیرقانونی است ولی مدیریت شهری آن را برگزار کرد در این باره توضیح‌می دهید؟ 

پنجمین دوره شورایاری‌ها با مشارکت 500 هزار نفر از شهروندان و با انتخاب 3 هزار شورایاری در مردادماه سال گذشته برگزار شد. باز هم تاکید می کنم که شورایاری‌ها نقش مهمی در پیگیری مشکلات محلات دارند. با دستور معاون اول رئیس جمهور انتخابات برگزارشد البته در ادورار قبل هم همینطور بود.

دیوان عدالت اداری، برگزاری ششمین دوره انتخابات شورایاری‌ها را لغو کرده است . چه برنامه ای برای حفظ این نهاد مردمی دارید؟

مصوبه برگزاری انتخابات شورایاری ها در شورای شهر و هیأت وزیران ابطال شد

سازمان بازرسی کل کشور اعتقاد دارد که باید برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها حتما مجلس مصوبه بدهد و چون انتخابات شورایاری‌ها مصوبه مجلس را ندارد، سازمان بازرسی اعلام کرد که انتخابات قانونی نیست، در نتیجه به دیوان عدالت اداری شکایت برد. دیوان عدالت اداری موضوع را بررسی کرد و برگزاری انتخابات بعدی شورایاری‌ها را لغو کرد و مصوبه برگزاری انتخابات شورایاری ها در شورای شهر و هیأت وزیران در این زمینه را ابطال کرد.

این مصوبه به دوره فعلی که ربطی ندارد؟

البته این مصوبه دیوان عدالت اداری برای دوره ششم شورایاری‌هاست و دوره فعلی شورایاری که یک سال پیش فعالیت  خود را آغاز کرده‌اند، سه سال دیگر می‌توانند فعال باشند.

سازو کار برای دوره ششم شورایاری ها/نمی توان به روش گذشته پیش رفت

ما باید برای دور ششم شورایاری‌ها سازوکار دیگری بیندیشیم و به روش گذشته دیگر نمی‌توان انتخاب شورایاری‌ها را برگزار کرد، ‌مگر اینکه مجلس قانونی را در این زمینه تصویب کند.

پنجمین دوره شورایاری ها به قوت خود باقی است

شورایاران سال گذشته توسط مردم انتخاب شده و به قوت خود باقی هستند. مصوبه دیوان عدالت اداری، عطف به ماسبق نمی‌شود و پنجمین دوره شورایاری‌ها تا انتهای دوره قانونی خود به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند. 

رفع ابرچالش های تهران با کمک شورایاری ها

ابرچالش‌های بزرگی در تهران وجود دارد که با کمک شورایاری‌ها می‌توان مشکلات را در محلات احصا کرد و در قالب سند تحویل و تحول محله دید.

هزار پروژه کوچک‌مقیاس در سطح محلات برای حل چالش‌های پایتخت پیش‌بینی شده و در حال پیگیری آن هستیم.

برای رفع مشکل انتخابات شورایاری ها چه کردید؟ایا با نهادهای بالادستی رایزنی کرده اید؟

باید این مشکل اساسی برطرف شود

دیوان عدالت رأی بر ممنوعیت انتخابات آتی شورایاری‌ها صادر کرده است و اگر بخواهد این رأی ابطال شود، باید رئیس قوه قضائیه ورود کند و یا اینکه از طریق تصویب قانون در مجلس شورای اسلامی انتخابات شورایاری‌ها به رسمیت شناخته شود و مجلس مصوبه‌ای در خصوص انتخابات شورایاری‌ها درنظر بگیرد و یا اینکه شورای عالی استان‌ها طرحی تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده و موضوع را پیگیری کند، باید این مشکل اساسی برطرف شود.

شورای عالی استان‌ها در گذشته طرحی در این زمینه تهیه کرده که در کمیسیون زیربنایی دولت متوقف شده است، در این باره توضیح می‌دهید؟

شورای عالی استان‌ها مصوبه‌ای را تهیه کرده که در کمیسیون زیربنایی دولت مانده است، دولت هم موقتاً دستور برگزاری انتخابات را در دوره پنجم شورایاری‌ها به شهرداری تهران داد و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور هم نامه‌ای در این باره ارسال کرد و شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری توانستند انتخابات را برگزار کنند.

ارسال مجدد لایحه به مجلس

با توجه به اتمام دوره مجلس دهم و شروع مجلس یازدهم، روال این است که شورای عالی استان‌ها مصوباتی که قبلاً داشته را با تغییری به مجلس ارسال کند و یا اینکه مجدداً همان لایحه را به مجلس بفرستد.

در دوره‌های قبل نیز برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها مشکلاتی وجود داشت، اما مدیران با رایزنی مشکلات را برطرف می‌کردند، چرا در این دوره این اتفاق رخ داد؟ 

برگزاری انتخابات به روشی که در چند دوره انجام شده قانونی نیست

سازمان بازرسی کل کشور در تمام ادوار ایراداتی را به انتخابات شورایاری‌ها وارد می‌کرد و معتقد بود که برگزاری انتخابات نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی است و برگزاری انتخابات به روشی که در چند دوره انجام شده قانونی نیست، اما در ادوار مختلف، برگزاری انتخابات با هماهنگی فرمانداری و استانداری و کمیسیون زیربنایی دولت و ابلاغ معاون رئیس‌جمهور انجام می‌شد. به لحاظ قانونی همواره برگزاری انتخابات شورایاری‌ها مشکل داشته است.

تقریباً کار را براساس مصوبات شورا و مصوبات هیأت وزیران پیش می‌بردیم

برای برگزاری  انتخابات شورایاری‌ها در صحن شورای شهر مصوبه‌ای داشتیم که به فرمانداری می‌رفت و وقتی تأئید می‌شد جنبه قانونی پیدا می‌کرد و تقریباً کار را براساس مصوبات شورا و مصوبات هیأت وزیران پیش می‌بردیم، با این حال سازمان بازرسی کل کشور تفسیرش این بود که انتخابات با این روش درست نیست.

برای اولین بار هم سازمان بازرسی به دیوان عدالت اداری شکایت کرد

برای اولین بار هم سازمان بازرسی به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و دیوان هم برگزاری انتخابات دوره بعدی را منتفی اعلام  کرد. پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها انجام شده است و فعلاً به فعالیت خود ادامه می‌دهد، مگر اینکه تفسیر متفاوتی صورت گیرد. 

برخی از مدیران قبل معتقدند که اعضای شورای شهر باید ورود کرده و مدل حضور شورایاری‌ها را تغییر دهند و انتخاباتی برگزار نشود و اعضا به صورت انتصابی انتخاب شوند و اگر این امر صورت نمی‌گیرد، پیگیری کرده تا مصوبه‌ای در مجلس در این زمینه تصویب شود. شما در این باره چه اقدامی انجام می‌دهید.

تشکیل انجمن‌ها جزو اختیارات شورای اسلامی شهر تهران است/ می توان شورایاری ها را به انجمن شهر تبدیل کرد

اساساً شورایاری‌ها براساس وظایف شورای شهر بند 7، ماده 80 قانون تشکیلات انتخابات است که در حال فعالیت هستند. در بند 7 اشاره به وظایف و اختیارات شورای شهر در زمینه تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی شده است و تشکیل انجمن‌ها جزو اختیارات شورای اسلامی شهر تهران است. می‌توان شورایاری‌ها را به انجمن شهر تبدیل کرد.

اختلاف بر سرماهیت شورایاری ها نیست

البته اختلافی که بین سازمان بازرسی و شورای اسلامی شهر تهران بود، بر سر ماهیت شورایاری‌ها نبود، بلکه بر سر نحوه انتخابات آنها بود و سازمان بازرسی معتقد بود که نحوه انتخابات غلط است و شما نمی‌توانید صندوق بگذارید و مردم را دعوت کنید که پای صندوق آده و رأی دهند. این اقدام در صلاحیت شورا نیست و مجلس باید در این زمینه اختیار دهد، چرا که انتخابات یک امر سیاسی است. اما در خصوص ماهیت انجمن شورایاری‌ها کسی حرفی نزده و فقط بحث بر سر نحوه انتخاب است.

می‌توانند شورایاری ها با ابلاغ رئیس شورای شهر تهران اقدام به فعالیت کرده و برای آنها حکم صادر کرد

مسئولین هم شورایاری‌ها را از حیز انتفاع خارج نکرده‌اند، لذا برای دوره بعد باید مجلس مصوبه بدهد و اگر این اقدام صورت نگیرد، شورای اسلامی شهر تهران با سازوکار دیگری انجمن محلی را در سطح محلات تشکیل می‌دهد. می‌توانند شورایاری ها با ابلاغ رئیس شورای شهر تهران اقدام به فعالیت کرده و برای آنها حکم صادر کرد. دیگر اعضا منصوب می‌شوند و انتخاب نمی‌شوند. 

آیا پنجمین دوره مدیریت شهری سازوکاری برای تغییر شرایط شورایاری‌ها درنظر گرفته است؟

باید به موضوع پرداخته  شود. ما فعلاً برنامه‌ای نداریم،‌اما اعتقاد بر این است که باید کار قانونی شود.

اگر تفسیر متفاوتی باشد باید به موضوع رسیدگی شود

فعلا پنجمین دوره شورایاری‌ها فعالیت می‌کند، اما اگر تفسیر متفاوتی باشد باید به موضوع رسیدگی شود.

شما نامه‌ای برای رئیس قوه قضائیه ارسال کرده‌اید، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

بله بنده نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضائیه ارسال کردم و درخواست تجدیدنظر درباره رأی دیوان عدالت اداری درباره انتخابات شورایاری‌ها را داشتم.دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایت سازمان بازرسی کل کشور، رأی به ابطال مصوبه شورای شهر درباره انتخابات شورایاری‌ها داده است. از آیت‌الله رئیسی درخواست کردم تا با استناد به ماده 2 قانون وظایف و اختیارات رئیس قوه قضائیه و قانون اصلاح ماده 18 اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، دستور اعاده دادرسی و تجدیدنظر در رأی هیأت عمومی دیوان را صادر کند و امور را به نفع مردم تغییر دهد. در نامه ذکر کردم که در دوره پنجم علی‌رغم اینکه قاضی سراج رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور در مکاتبه با رؤسای قوا و ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه شورای شهر تهران درباره تشکیل شورایاری‌ها تمام تلاش‌شان را برای جلوگیری از برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به کار بستند، اما سرانجام انتخابات پنجمین دوره شورایاری محلات با ثبت‌نا بیش از 11 هزار نفر از شهروندان تهرانی به عنوان کاندیدا با رعایت قوانین و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی در سطح 352 محله شهر به صورت الکترونیک برگزار شد.

متأسفانه در سالگرد برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها شاهد انتشار رأی هیأت دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه شورای شهر در خصوص تشکیل انجمن شورایاری محلات و تأئید شکایت سازمان بازرسی کل کشور هستیم. رأی‌ای که بیش از هر چیز سبب آزرده خاطر شدن شورایاران محلات شد و امید به مشارکت در امور محله را به یأس بدل کرد. با توجه به مصالح عمومی و منافع ملی و منشور گام دوم انقلاب اسلامی، این رأی زیبنده نیست. آنچه هیأت دیوان عدالت اداری در ابطال انتخابات شورایاری‌ها بدان رأی داده است، با روند توجه جنابعالی به گره‌گشایی از مشکلات مردم، اصلاح رویکرد دستگاه قضا و توجه به مشکلات مردم در تناقض است. بر همین اساس در مسیر استیفای حقوق بیش از 3 هزار شورایار منتخب مردم تهران تقاضا دارم که در این زمینه تجدیدنظر صورت گیرد. 

از رئیس دستگاه قضا درخواست کردم با توجه به اختیاراتی که دارد در این زمینه از حقوق مردم دفاع کند تا امید بازگردد و در طرح بازنگری شود تا شورایاریان به همان شکل به کارشان ادامه دهند. 

مدیریت پنجم شهری در سه سال گذشته از شورایاری‌ها برای گزارش‌دهی از مشکلات محلات برای حضور در صحن علنی شورا دعوت نمی‌کرد و به عبارتی این افراد نادیده گرفته شده بودند، در این زمینه  توضیح می‌دهید؟

 به محض انتخابات شورایاری ها از اعضای جدید برای حضور در صحن دعوت شد

حدود یک سال است که نمایندگان شورایاری‌ها در جلسات شورای شهر شرکت می‌کنند. البته انتخابات شورایاری‌ها قرار بود زودتر برگزار شود، اما به تعویق افتاد و به محض اینکه شورایاران جدید انتخاب شدند، هر دو هفته یکبار یک نماینده از شورای محلات در صحن حضور یافته و در خصوص مشکلات محلات گزارشی ارائه می‌کنند.

۹ منطقه تاکنون گزارش داده اند

تاکنون از 8 تا 9 منطقه به صحن شورا آمده و گزارش داده و چالش‌ها را بیان کردند.

از شهردار تهران درخواست کردم که نمایندگان شورایاری‌ها در نظارت و کنترل پروژه‌ها حضور داشته باشند و شهردار موافقت کرد

در حال حاضر بحث پروژه‌های کوچک‌مقیاس با نظر شورایاران دیده شده و در مصوبات سال 99 به این موضوع پرداخته شده است. حتی از شهردار تهران درخواست کردم که نمایندگان شورایاری‌ها در نظارت و کنترل پروژه‌ها حضور داشته باشند که این موضوع هم پذیرفته شد و شورایاری‌ها در جلسات کنترل پروژه مناطق شرکت می‌کنند.

اجرای ۱۰۰۰ پروژه کوچک مقیاس در آینده نزدیک

بزودی هم بناست یک‌هزار پروژه کوچک‌مقیاس تعریف شده و اجرایی شود. بررسی‌ها و ارزیابی‌های آنها هم صورت گرفته است و قرار است بازدیدی از هر منطقه با حضور شورایاران و شهردار مناطق در خصوص تعریف پروژه‌های کوچک‌مقیاس داشته باشیم. 

آیا در یک سال باقیمانده می‌توان یک‌هزار پروژه کوچک‌ مقیاس در سطح محلات اجرا کرد؟ بودجه لازم برای این کار وجود دارد؟ 

رفع مشکلات شهر با پروژه های کوچک مقیاس

بله، می‌توان این کار را انجام داد، ما دیگر بنا نداریم پروژه‌های بزرگ مقیاس مانند اتوبان و پل داشته باشیم. نه انجام این پروژه‌ها مفید است و نه ممکن است. ما دنبال پروژه‌های کوچک‌مقیاس هستیم. یک‌هزار پروژه در سطح کل تهران تعریف شده و عملیاتی می‌شود تا بتوانیم مشکلات کلان‌شهر تهران را برطرف کنیم. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شهر تهران دیوان عدالت اداری مجلس شورای اسلامی انتخابات برگزاری انتخابات شورایاری ها انتخابات شورایاری ها پنجمین دوره شورایاری ها شورای اسلامی شهر تهران سازمان بازرسی کل کشور دیوان عدالت اداری پروژه های کوچک مقیاس شورای عالی استان ها اختیارات شورای شورای شهر تهران رئیس قوه قضائیه تشکیل انجمن ها شورایاری ها شورایاری ها شورایاری ها توضیح می دهید برای برگزاری درخواست کردم شورای شهر سطح محلات انجمن شهر هیأت وزیران هزار پروژه پروژه کوچک پروژه ها مصوبه ای نامه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۲۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره‌کل روابط‌عمومی سازمان سینمایی کشور، طی حکمی از سوی محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، قادر آشنا به سمت دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد.

متن حکم محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی به این شرح است:

«جناب آقای دکتر قادر آشنا

با سلام

نظر به تعهد و تجارب ارزشمند جنابعالی به استناد ماده ۶ آیین‌نامه جایزه پژوهش به موجب این حکم به عنوان دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب می‌شوید.

اهتمام برای شناسایی ظرفیت‌های مغفول‌مانده سینمای ایران اسلامی، معرفی پژوهش های برتر سینمایی، برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم برای مشارکت حداکثری محققین و پژوهشگران اندیشکده‌ای علمی کشور با عنایت ویژه به اسناد و قوانین بالادستی در این رویداد مهم علمی مورد انتظار است.»

قادر آشنا دارای مدرک دکترای اندیشه سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی است و علاوه بر سوابق علمی و دانشگاهی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های کهگیلویه و بویر احمد و البرز، رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر و مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، فعالیت داشته و در حال حاضر معاون مطالعات و فناوری‌های نوین سازمان سینمایی است.

کد خبر 6084198

دیگر خبرها

  • سوالات بسیج دانشجویی از نامزدهای انتخابات برای شناخت بیشتر
  • رقابت ۳۴ نامزد برای تصاحب ۱۷ کرسی مجلس در استان تهران
  • رقابت ۳۴ نامزد برای تصاحب ۱۷ کرسی مجلس شورای اسلامی در استان تهران
  • رقابت ۳۴ نامزد برای تصاحب ۱۷کرسی مجلس شورای اسلامی در استان تهران
  • طرح رصد باید تبدیل به گفتمان نیرو‌های انقلاب در مدیریت شهری شود/ انجام یک پروژه کوچک به خواست مردم به اندازه یک کلان پروژه تاثیر گذار است
  • انتصاب سرپرست انجمن سینمای جوانان دفتر ارومیه
  • انتصاب دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران
  • طرح پرسش‌هایی از نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس توسط دانشجویان دانشگاه تهران
  • شورای وحدت در تهران و سایر حوزه‌ها لیست می‌دهد/نامزدها برای مرحله دوم برنامه ارائه دهند
  • مرحله دوم انتخابات مجلس در تهران الکترونیکی برگزار می‌شود