Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرستاده صلح اسبق آمریکا به خاورمیانه ضمن اعلام مخالفت با طرح الحاق کرانه باختری، تاکید کرد که طرح به اصطلاح "صلح" دونالد ترامپ موسوم به "معامله قرن"، طرحی منصفانه برای فلسطینیان نیست.

به گزارش ایسنا، مارتین اندیک، فرستاده پیشین آمریکا در روند صلح خاورمیانه در گفتگو با برنامه تلویزیونی "از آمریکا" اظهار داشت که اقدامات یکجانبه در رابطه با طرح الحاق کرانه باختری، خارج از چارچوب معاهده اسلو است و هیچیک از طرفین فلسطینی و اسرائیلی نباید به چنین اقداماتی مبادرت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اندیک تصریح کرد که طرح الحاق کرانه باختری مغایر با مذاکرات سازش است و اعلام آمادگی تیم دونالدترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای موافقت با این طرح یا حمایت از آن یکی دیگر از دلایل شکست معامله قرن است، زیرا فلسطینیان با چنین اقدامات یکجانبه ای موافقت نخواهند کرد.

وی افزود که علت اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل طرح الحاق کرانه باختری را فعلا اجرا نکرده است، این است که جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ گفته که اجرای این طرح موجب خواهد شد دیگر فلسطینیان به میز مذاکرات سازش بازنگردند و علاوه بر این، کشورهای عربی نیز با این طرح مخالفت خواهند کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این دیپلمات سابق آمریکایی خاطر نشان کرد که بدترین اتفاق ممکن اجرای طرح های الحاق یکجانبه است؛ زیرا این مساله هرگونه شانس تحقق راه حل تشکیل دو کشور را از بین می برد.

مارتین اندیک اظهار داشت که ما بسیار نزدیک به مرحله نزاع ادامه دار برای دهه های آینده هستیم و دور شدن از راه حل تشکیل "دو کشور" مصیبت و فاجعه ای بزرگ برای فلسطینیان است که رنج و محنت های زیادی را تاکنون متحمل شده اند.

اندیک بر ضرورت نجات راه حل تشکیل دو کشور تاکید کرد.

وی پیش بینی کرد که با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آینده، این احتمال وجود دارد که کوشنر بخواهد روحی تازه در طرح الحاق کرانه باختری در سپتامبر و اکتبر آینده بدمد تا اینگونه بتواند آرای شمار بیشتری از انجیلی های آمریکایی که حدود ۶۰ درصد از حامیان ترامپ را تشکیل می دهند، به دست آورد.

مارتین اندیک تاکید کرد که دموکرات ها مخالف قاطع طرح الحاق کرانه باختری هستند و اگر بتوانند در انتخابات پیروز شوند و اکثریت را در مجلس نمایندگان و مجلس سنا بدست بیاورند، دیگر شانسی برای موافقت آمریکا با این طرح وجود نخواهد داشت.

اندیک اشاره کرد که معامله قرن طرحی غیرمنصفانه و غیرعادلانه برای فلسطینیان است، زیرا تمامی مسائل نهایی از جمله مساله مرزها، امنیت، قدس و آوارگان قرار است به نفع رژیم صهیونیستی حل و فصل شود.

وی افزود که دولت کنونی آمریکا کاملا همسو با مواضع و خواسته های رژیم صهیونیستی حرکت می کند و کاملا غیرمنطقی است که انتظار داشته باشیم فلسطینیان با مذاکره بر این اساس موافقت کنند.

اندیک عنوان کرد که دولت آمریکا کمیته ای را برای ترسیم مرزهای کشور فلسطین تشکیل داده که به کمیته "سایکس پیکو" معروف است و تمامی اعضای آن آمریکایی و اسرائیلی هستند. وی گفت که جای تعجب است که مرزهای کشور فلسطین بدون حضور حتی یک فلسطینی ترسیم شود.

وی تصریح کرد که اصلی ترین مرجع بین المللی که با تکیه بر آن منازعه عربی اسرائیلی حل و فصل خواهد شد، قطعنامه های ۲۴۲ و ۳۳۸ شورای امنیت است.

مارتیک اندیک تاکید کرد که انتخاب زمان رونمایی از معامله قرن دلایلی کاملا سیاسی داشت و اینکه در آستانه انتخابات رژیم صهیونیستی از آن رونمایی شد، صرفا با هدف کمک به پیروزی مجدد نتانیاهو بود.

اندیک بیان کرد که اکنون یکی دیگر از اهداف معامله قرن، کمک به پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات است.

وی در رابطه با قدس نیز گفت که قدس یکی از حساس ترین و مهم ترین مسائل برای هر شخصی است که به دنبال صلح است، زیرا وضعیت این شهر برای ادیان سه گانه اسلام، یهودیت و مسیحیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اندیک پیش بینی کرد که در صورت پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست های آمریکا در قبال منازعه فلسطینی اسرائیلی تغییر کند.

وی گفت که طرفدار بایدن نیست اما او با طرح الحاق کرانه باختری مخالفت کرده و در صورتی که ترامپ تا قبل از انتخابات با این طرح موافقت کند و آن را به رسمیت بشناسد سپس بایدن در انتخابات پیروز شود، قطعا در این تصمیم تجدیدنظر خواهد کرد اما اگر ترامپ مجددا پیروز شود و از الحاق کرانه باختری حمایت کند آن وقت راه حل تشکیل دو کشور با مشکل و معضل بزرگی مواجه خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: طرح معامله قرن الحاق کرانه باختری طرح الحاق کرانه باختری راه حل تشکیل معامله قرن دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۲۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله مجدد اشغالگران صهیونیست به کرانه باختری

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه المیادین گزارش داد که عناصر متجاوز به محله الارسال در شهر البیره واقع در رام الله حمله کردند.

منطقه الرام واقع در شمال قدس اشغالی نیز بامداد امروز شاهد حمله عناصر صهیونیست بوده است. اشغالگران در این حمله‌ها به کرانه باختری علاوه بر یورش به خانه‌های فلسطینی‌ها و تفتیش وحشیانه این خانه‌ها اقدام به تیراندازی به سمت شهروندان و بازداشت بی دلیل جوانان فلسطینی می‌کنند.

منطقه بیت سیرا واقع در غرب رام الله نیز جزو منطقه‌هایی بود که نظامیان صهیونیست به آنها حمله کردند.

این عناصر متجاوز بعد از یورش به محله خله العامود در شهر نابلس چند جوان فلسطینی را بازداشت کردند. آنها در نزدیکی دیوار حائل در منطقه جنوبی شهر قلقیلیه نیز مستقر شدند.

این در حالی است که نظامیان صهیونیست روز گذشته در شکستی مفتضحانه مجبور شدند بعد از سه روز محاصره اردوگاه نور شمس از این منطقه عقب نشینی کنند.

در این حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به اردوگاه نور شمس در شهر طولکرم کرانه باختری دست‌کم ۱۴ فلسطینی شهید و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.‌

اشغالگران صهیونیست پس از حمله ۳ روزه به اردوگاه نور شمس و ارتکاب جنایات وحشیانه در حق ساکنان آن، روز گذشته از این اردوگاه عقب نشینی کردند.

همچنین گردان‌های قسام با انتشار بیانیه‌ای از درگیری شدید رزمندگانش با نیروهای رژیم صهیونیستی که به اردوگاه نور شمس حمله و آن را محاصره کرده بودند خبر دادند.

کد خبر 6083979

دیگر خبرها

  • خیزش مقاومت در کرانه باختری
  • (ویدئو) اعتصاب فراگیر در کرانه باختری
  • طوفان الاقصی| مقام سازمان ملل: زمان پایان اشغالگری فرا رسیده است
  • مقام سازمان ملل: زمان پایان اشغالگری فرا رسیده است
  • این شروع یک بازی جدید است | مقام سابق اسرائیلی: اصابت ۵ موشک از ۷موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا
  • ناتو: طرحی برای اعزام نیرو به اوکراین نداریم، اما مشاور نظامی در کی‌یف داریم
  • انجام عملیات قلقیلیه در کرانه باختری توسط حماس + فیلم
  • واکنش مضحک ارتش اسرائیل به احتمال تحریم از جانب آمریکا
  • حمله رگباری ایران به اسرائیل، آمریکا را غافلگیر کرد
  • حمله مجدد اشغالگران صهیونیست به کرانه باختری