Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

افزایش سه‌برابری قرار مالی دانشگاه‌ها با صنعت

دفتر ارتباط با جامعه و صنعت معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم اخیرا گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات خود در سال 1398 وزارت علوم منتشر کرده که اقدامات این دفتر درراستای بهبود ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت را به زبان آمار بازگو می‌کند و نشان‌دهنده ایجاد تغییرات قابل‌توجه، اما ناکافی در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گزارش این وزارتخانه در سال 98، براساس اطلاعات دریافت‌شده از 60 دانشگاه کشور چهارهزار و 551 دوره مهارتی برگزار شده که در آن 132 هزار و 464 نفر شرکت کرده‌اند و 200 واحد صنعتی نیز در برگزاری این دوره‌ها مشارکت داشته‌اند، درحالی‌که در سال97، هزار و 295 نفر و در سال 96 تنها 948 نفر در این دوره‌ها شرکت کرده بودند. همچنین دوره‌های مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها با هدف ارتقای توانمندی‌های مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی، تدوین و برنامه‌ریزی آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار، حمایت از افزایش سهم آموزش‌های مهارتی و فناوری پایه در برنامه درسی رشته‌های غیرمهارتی، ارتقای کمی و کیفی رویدادهای مرتبط با اشتغال و مهارت‌های مرتبط در دانشگاه‌ها، سازماندهی برگزاری دوره‌های آموزش مهارتی در دانشگاه و هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود برگزارشده که قطعا در ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به بازار کار نقش داشته‌اند.

همچنین سال‌گذشته وزارت علوم طرح رصد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را نیز با اهداف فرهنگ‌سازی رصد وضعیت دانش‌آموختگان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، ایجاد نظام مناسب اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان دررابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشته‌های دانشگاهی، رصد مستمر ظرفیت‌های محیطی و شرایط بازار کار منطقه‌ای و شناسایی شکاف دانشی و مهارتی دانش‌آموختگان خود و اخذ اطلاعات از سامانه‌های اطلاعاتی وزارت تعاون انجام داده‌است. جالب اینجاست که درصد اشتغال فارغ‌التحصیلان در مقطع دکتری نسبت به سال 97 کاهش داشته، اما درمقابل مقاطع کارشناسی‌ارشد و کارشناسی با رشد 11 و 3 درصدی همراه بوده است. همچنین رشته تاریخ با کمترین درصد اشتغال و آموزش زبان با بیشترین درصد اشتغال همراه بوده و در این میان نیز رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی هوافضا، مهندسی عمران، مهندسی، روانشناسی، حقوق، فیزیک و... به ترتیب در جایگاه‌های بعدی بوده‌اند.

لطفا روی نیامدن داوطلبان کنکور سراسری حساب نکنید

کنکور کارشناسی‌ارشد به‌واسطه تعویق‌های چندباره و حواشی مختلف نحوه برگزاری آن را حساس‌تر از سال‌های قبل کرد. درحالی که قرار بود رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی بهتر از آزمون دکتری اجرا شود اما شواهد مختلفی حاکی از بی‌دقتی و سهل‌انگاری عوامل برگزاری آزمون در برخی حوزه‌های امتحانی است؛ موضوعی که امیدواریم طرح آن موجب تکدرخاطر مسئولان سازمان سنجش و احیانا برخوردی به مانند واکنشی که نسبت به اعتراض یکی از اساتید دانشگاه تهران داشتند، نشود اما به‌واسطه برگزاری آزمون سراسری بررسی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
مجموع اتفاقاتی که نگارنده روز گذشته در یکی از محل‌های آزمون مرکز شهر تهران مشاهده کرد، ازلحاظ مختلف چیزی نزدیک به یک فاجعه بود. نه خبری از تب‌سنج بود، نه فاصله‌گذاری اجتماعی و نه حتی تهویه مناسب. صرفا فقط مواد ضدعفونی‌کننده روی دستان داوطلبان اسپری می‌شد. به‌نظر می‌رسید دوباره مسئولان امر روی نیامدن داوطلبان حساب کرده بودند و آخرین تعویق تاریخ اجرای کنکور هیچ تغییری در برنامه سازمان سنجش ایجاد نکرده و آزمون با همان کیفیت قبلی برگزار می‌شد. چیدمان صندلی‌ها در چند محل، مورد اعتراض داوطلبانی قرار گرفت که منتظر حضور نماینده وزارت بهداشت بودند اما کسی را نیافتند. موضوعی که با دلسوزی عوامل اجرایی درنهایت به جابه‌جایی افراد حتی در فضای باز محل خارج از محل حوزه امتحانی ختم شد اما مشکلات جدیدی برای برخی داوطلبان ایجاد کرد. به‌دنبال همین اجرای نصفه‌ونیمه دستورالعمل‌های بهداشتی، از بررسی کارت آزمون‌ها، تطابق با افراد و جلوگیری از ورود تلفن‌همراه هم خبری نبود تا جایی که در نزدیکی محل امتحان نگارنده، یکی از داوطلبان با طیب‌خاطر و به‌سادگی با جست‌وجوی سوالات در اینترنت، اقدام به پاسخگویی می‌کرد!
نمی‌دانیم برای برگزاری آزمون سراسری مدیران سازمان سنجش چه اندیشه‌ای در سر دارند؛ اینکه برگزاری آزمون در ورزشگاه و مصلی چقدر جدی و علمی است یا برای بهبود وضعیت برگزاری در همان حوزه‌های قبلی چه فکری شده، اما مسلم است چهارساعت نشستن روی صندلی آزمون برای دانش‌آموزی که همه آینده خود را در گرو آن پاسخنامه می‌بیند به‌اندازه کافی سخت و پرالتهاب هست؛ حالا تحمل استفاده مداوم از ماسک و سختی تنفس و استرس ناشی از احتمال ابتلا به بیماری را به آن اضافه کنید و بعد برای آزمون سراسری تصمیم بگیرید. ضمنا آزمون سراسری مثل آزمون دکتری و ارشد نیست، درست یا غلط آن را شاه‌کلید زندگی فردای خود می‌بینند؛ پس لطفا روی نیامدن داوطلبان هم حساب نکنید.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

برگزاری آزمون فلوشیپ پزشکی بازساختی دردندانپزشکی؛ برای اولین بار

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، مسئول فلوشیپ در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: برای اولین بار در کشورآزمون فلوشیپ پزشکی بازساختی در دندانپزشکی با همکاری دانشکده فناوریهای نوین پزشکی و دانشکده دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد.

محمد بیات مسئول فلوشیپ در دانشکده دندانپزشکی، ضمن اشاره به این که این آزمون برای اولین بار در ایران برگزار می‌شود، گفت: این دوره به طور مشترک با دانشکده فناوری های نوین پزشکی و دانشکده دندانپزشکی طراحی شده و مورد تایید EDC دانشگاه و دبیرخانه شورای آموزشی دندانپزشکی تخصصی قرار گرفت و مجوز برگزاری اولین دوره به دانشکده دندانپزشکی داده شد.

سرپرست مرکز تحقیقات جراحی فک و صورت با بیان اینکه رشته پزشکی بازساختی در دندانپزشکی در دنیا در حال گسترش است و همچنین در رشته دندانپزشکی میتواند برای بیماران مفید و تاثیر گزار باشد، تاکید کرد امیدوارم فارغ التحصیلان این رشته در آینده بتوانند هم در گسترش مرز های دانش و هم ارائه خدمات به بیماران فعال باشند.

در ادامه دکتر نغمه بهرامی عضو هیئت علمی گروه مهندسی بافت و علوم سلول کاربردی و مسئول فلوشیپ دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه تهران،ضمن قدردانی از رئیس و معاون آموزشی دانشکده فناوری های نوین پزشکی و همچنین مسئولان دانشکده دندانپزشکی تصریح کرد: برنامه ریزی برای آزمون فلوشیپ پزشکی بازساختی از سال 96 آغاز شده و با همکاری و پیگیری‌های این دو دانشکده اولین باری است که فلوشیپی برگزار می‌شود که پل ارتباطی بین علوم پایه و علوم بالینی است.

وی همچنین افزود: بخشی از آموزش این فلوشیپ در دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی در مورد علوم و مسائل پایه ای پزشکی بازساختی و بخشی در دانشکده دندانپزشکی بر بالین بیمار برگزار می‌شود.

مدیر دفتر توسعه آموزش دانشکده فن اوریهای نوین پزشکی بیان کرد: کاربرد این رشته در حیطه دندانپزشکی، در بازسازی استخوان‌های فک و صورت، بازسازی استخوان‌های اطراف ایمپلنت‌های دندانی، بازسازی دندان‌های از دست رفته، و همچنین در طولانی مدت سلول درمانی یا استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری ها، پرینت زیستی بافت (Personolaz medicine) یا پزشکی شخصی، ایمپلنت‌های شخصی به جای ایمپلنت‌های فلزی فعلی است.

وی در پایان افزود: امید است که در آینده بتوانیم بافت آسیب دیده را با بافت طبیعی بدن خود بیمار توسط این علوم بازسازی کنیم.

کلید سوالات آزمون کارشناسی ارشد ، فردا منتشر می‌شود

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: کلید سئوالات آزمون کارشناسی ارشد عصر فردا دوشنبه 20 مردادماه منتشر می‌شود.

وی افزود: کلید سئوالات آزمون کارشناسی ارشد در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می‌شود.

وی افزود: تاکنون دفترچه سئوالات 67 کدرشته امتحانی که در روزهای پنجشنبه 16 مرداد و جمعه 17 مرداد ماه برگزار شده اند در سایت سازمان سنجش منتشر شده است.

به گزارش مهر، آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سومین آزمون بزرگ کشوری در ایام کرونا به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سه روز 16، 17 و 18 مرداد برگزار شد.

انتهای پیام/

31 / 320 روزنامه آفرینش فرهیختگان دانشگاهی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: روزنامه آفرینش فرهیختگان دانشگاهی دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشکده دندانپزشکی پزشکی بازساختی فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد برگزاری آزمون آزمون سراسری سازمان سنجش دانشگاه ها برگزار شد دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۲۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاویون دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه «ایران‌هلث» برپا می‌شود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث؛ تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی از ۲۹ اردیبهشت ماه تا اول خرداد ماه ۱۴۰۳ در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. 

پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث (Iran Health) نیز توسط صندوق نوآوری و شکوفایی در نمایشگاه ایران‌هلث، برپا می‌شود.

سیستم‌های هدایت مرکزی مراکز درمانی، مهندسی پزشکی، داروهای اورژانسی، داروسازی، تجهیزات دندانپزشکی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات چشم پزشکی، تجهیزات دندانپزشکی، لوازم و تجهیزات ارتوپدی، داروهای تنفسی، بیهوشی، وسایل مراقبت در منزل، تجهیزات هوشمند، امداد پزشکی، مسواک‌های هوشمند، درمان از راه دور، فیزیوتراپی و ارتوپدی، تجهیزات پزشکی اطفال، از جمله زیرگروه‌های تخصصی این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند. 

تجهیزات جراحی و اورژانس، سونوگرافی و آندوسکوپی، اپلیکیشن‌های پزشکی، تکنولوژی و تجهیزات مدیریت بیماری‌ها، تجهیزات الکتریکی، کالاهای مصرفی، محصولات زیبایی و جراحی پلاستیک، از دیگر زیرگروه‌های تخصصی نمایشگاه ایران‌هلث است.

شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی حضور در این پاویون تا ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ فرصت ثبت‌نام دارند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان
  • برگزاری بزرگترین ماراتن علمی کشور با حضور ۱۷۵۱۴ نفر در قم
  • تعطیلی برخی واحدهای دانشگاه آزاد در زمان برگزاری کنکور
  • عناوین برگزیده روزنامه‌های صبح امروز
  • عناوین روزنامه‌های روز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • برگزاری جشنواره غذای سالم در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • راه‌اندازی دانشکده داروسازی در قزوین پس از سال‌ها مطالبه‌گری
  • پاویون دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه «ایران‌هلث» برپا می‌شود
  • عناوین روزنامه‌های اصفهان در روز یکشنبه دوم اردیبهشت ۱۴۰۳
  • صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - یکشنبه ۲ اردیبهشت