Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-23@17:58:30 GMT

ضرورت تعیین سهم شهرداری‌ها از مالیات خانه‌های خالی

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۲۸۶۸

ضرورت تعیین سهم شهرداری‌ها از مالیات خانه‌های خالی

یک استاد رشته شهرسازی دانشگاه گفت: با توانایی گسترده‌ای که شهرداری‌ها در شناسایی خانه‌های خالی دارند، ضروری است که در شناسایی خانه‌های خالی مسئولیت بیشتری بر عهده آنان گذاشته شود و در مقابل، بخشی از منابع مالی ناشی از وصول مالیات بر خانه‌های خالی نیز به شهرداری‌ها تعلق بگیرد.

ابراهیم جمشیدزاده در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در گذشته در طبق قانون مالیات‌های مستقیم، ماده‌ای وجود داشت که به دولت‌ها اجازه می‌داد از اراضی بایر و خانه‌های خالی مالیات بگیرند، اظهار کرد: متأسفانه به دلیل اینکه دولت‌ها نتوانستند این ماده قانونی را اجرا کنند، از متن قانون حذف شد، اما در سال ۱۳۸۷، مجدداً در قالب ماده ۱۲ "قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن" به دولت اجازه داده شد که از اراضی بایر با کاربری مسکونی در محدوده شهرها، ۱۲ درصد مالیات اخذ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ی خاطرنشان کرد: تقریباً ۱۲ سال از این قانون گذشته است، اما با اینکه قانون نقش شهرداری‌ها در شناسایی خانه‌های خالی را مشخص کرده، اجرا نشده و تحقق آن اندکی با تردید مواجه شده است در حالی که کیفیت و ضمانت اجرای قانون نیز بیشتر شده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: همه اینها موید آن است که شهرداری‌ها تنها نهادی هستند که آشنایی و دسترسی به اطلاعات مربوط به واحدهای مسکونی در محدوده و حریم شهرها را دارند و به راحتی می‌توانند این واحدهای مسکونی را شناسایی کنند.

جمشیدزاده گفت: شهرداری تنها نهادی است که خدمات خاص مثل خدمات ایمنی و آتش نشانی و جمع آوری و حمل و دفن زباله را به ساکنان شهر ارائه می‌دهد، اما معمولاً بهای خدماتی دریافت نمی‌کند.

وی ادامه داد: با توانایی گسترده‌ای که شهرداری‌ها در شناسایی خانه‌های خالی دارند، ضروری است که در شناسایی خانه‌های خالی مسئولیت بیشتری بر عهده آنان گذاشته شود و در مقابل، بخشی از منابع مالی ناشی از وصول مالیات بر خانه‌های خالی نیز به شهرداری‌ها تعلق بگیرد.

این پژوهشگر مدیریت شهری به نقش تاریخی شهرداری در این فرآیند اشاره می‌کند و می‌گوید: دهه ۳۰ هجری شمسی وصول مالیات بر املاک و مستغلات بر عهده شهرداری‌ها بود، دهه ۴۰ بخشی از مالیات بر املاک و مستغلات به شهرداری‌ها داده می‌شد و در حال حاضر نیز وظیفه صدور پروانه ساختمان بر عهده این دستگاه است، بنابراین شهرداری در این زمینه از توانمندی زیادی برخوردار است.

کد خبر 437813

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهروند حقوق شهروندی شهرداری شهر مشارکت شهروندان مدیریت شهری فرهنگ شهروندی آموزش شهروندی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شناسایی خانه های خالی شهرداری ها بر عهده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۲۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلال‌ها آفت فوتبال کشور هستند/ضرورت شناسایی استعدادهای جوان تبریز

امیر داودوندی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در تبریز استعدادهای زیادی وجود دارد که متأسفانه توجه داده نمی‌شود و برای همین می بینیم بازیکنان تراز اول فوتبال تبریز به شدت در لیگ برتر کاهش یافته است و در تیم ملی هم هیچ سهمیه‌ای نداریم. وی ابراز داشت: زمانی ۳ تیم در لیگ برتر داشتیم الان یک تیم با بازیکنان غیر بومی در لیگ برتر داریم که این برای فوتبال تبریز خوب نیست. وی گفت: البته باید بگویم بعضی بازیکنان پایه قدرنشناس بوده و خیلی زود مربیان اول خود که در پیشرفت‌های شأن نقش بسزایی داشتند فراموش می‌کنند. این مربی جوان فوتبال تبریز افزود: در فوتبال تبریز مربیان جوان را حمایت نمی‌کنند. فرصت برای کار کردن نمی‌دهند و سعی می‌شود مربیان جوان را به حاشیه ببرند. انتقاد از انحلال تیم فوتبال ماشین سازی داودوندی در مورد انحلال تیم ماشین سازی گفت: قدیمی ترین تیم فوتبال شمالغرب کشور الان کجاست؟ چرا تعداد باشگاه‌های تبریز کاهش یافته و شاهد مسابقات دو یا سه دهه پیش نیستیم البته جا دارد از تیم رخش بازیکنان بومی و هدایت مربی خوب علیرضا اکبرپور یاد کنم که فضایی برای حضور بازیکنان بومی در تبریز را فراهم کرده است. این مربی جوان دلال‌ها را از افت فوتبال کشور یاد کرده و گفت: به جای اینکه از دلال بازیکن بگیریم دنبال بازیکنان با استعداد در فوتبال محلات باشیم در شهر ما مربی نماها یا دلال‌هایی که می آیند بازیکن معرفی می‌کنند و یا پیشنهاد می‌دهند مثل آنها باشد و به حرف آنها گوش دهید در غیر این صورت در فضای مجازی شروع به تخریب می‌کنند. وی گفت: روزهای خوب فوتبال تبریز و آذربایجان در پیش است انشاالله با وحدت و همدلی مربیان و بازیکنان تبریز دوباره در سطح اول فوتبال کشور بازخواهد گشت. وی در پایان گفت: تشکر می‌کنم از خانواده و دوستانم که در این راه همراه و پشتیبان من هستند. امیر داودوندی مربی تیم‌های امید گسترش در لیگ یک کشور بوده و با نوجوانان مهدیه به لیگ برتر کشور به لیگ برتر صعود کرده و همچنین سابقه کار در امیدهای لیگ برتر تهران با تیم داماش و اکباتان را داشته و سرمربی نوجوانان مهدیه در مسابقات استانی بوده است. کد خبر 6086838

دیگر خبرها

  • دلال‌ها آفت فوتبال کشور هستند/ضرورت شناسایی استعدادهای جوان تبریز
  • تعیین دارایی‌هایی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه
  • تعیین دارایی‌هایی که انتقال آن مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود
  • سازوکار تعیین هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مشخص شد
  • مانع تراشی در مسیر شفافیت بازار مسکن
  • آمادگی مجلس برای برخورد با خاطیان موضوع خانه‌های خالی
  • گفت‌وگو با چهره ماندگار معماری ایران به بهانه روز معماری/ حیاط‌های خالی از حیات
  • ضرورت حمایت نهادهای حاکمیتی و قضایی از اجرای صحیح قانون
  • پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه لایروبی و ساماندهی مسیل پسته در منطقه پل معراج و جوادیه بجنورد
  • تقویت زیرساخت‌های انرژی شهرک‌های صنعتی در دستور کار