Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به شرایط موجود نفت در دنیا و همچنین اوضاع اقتصادی کشور باید منتظر ماند تا مشخص شود تصمیم و خبر خوش روحانی برای گشایش اقتصادی همان پیش فروش نفت است و یا خیر؛ و باید دید در آینده پیش فروش نفت هم مانند پیش فروش سکه و طلا برای مردم اورده ای به همراه خواهد داشت یا خیر.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی روزهای گذشته، فضای مجازی از گمانه‌زنی‌ها در خصوص خبر خوش رییس‌جمهور لبریز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان و اقتصاددانان به حدس و گمان در این خصوص پرداخته و هر یک به ظن خود، از رویارویی با سیاست‌های جدید اقتصادی خبر داده‌اند.

حسین مرعشی، فعال سیاسی گمانه زنی درباره این خبر خوش را به یکی از پیشنهادات قبلی خود گره زده است؛ وی اخیرا با طرح پیشنهادی از رییس‌جمهور خواسته بود اقدامات لازم برای پیش‌فروش نفت به مردم را فراهم کند. وی اعلام کرده بود: «وزارت نفت می‌تواند نفت را با سکه یا ارز دلاری و یورویی، با سررسید سه ساله به مردم بفروشد. دولت می‌تواند با این اقدام ارزها و سکه‌های در دست مردم را جمع‌آوری و اقتصاد کشور را به مدت یک سال اداره کند.»

اما قالیباف رئیس مجلس هم درباره این گشایش گفته بود که نباید توقع حل مشکلات را در هفته و ماه داشت بلکه اثر اقدامات در «فصل های پیش رو» دیده خواهد شد. وی همچنین عنوان کرده بود که طرح  مهمی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا در حال بررسی است که می تواند بر اقتصاد تاثیر ملموسی بگذارد اما باید تصریح کرد که این طرح  فقط در صورتی که در جزئیات آن،  نظرات کارشناسی برای حفظ منافع مردم مدنظر قرار گیرد،  می تواند به اهداف خود برسد.

قالیباف پیش از این بر گشایشی تاکید کرده بود که بازار پول و ارز را سامان می‌دهد؛ از آنجایی که رویکرد دولت در چند سال گذشته خام فروشی بوده است، انتظار می رود که فورش نفت به مردم در دستور کار دولت قرار گرفته باشد.

روز گذشته «سید حمید حسینی»، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی هم پیشنهاد پیش فروش نفت را رسانه ای کرده و برخی از شرایط آن را تشریح کرده بود.

برخلاف توییت حسین سلاح ورزی، عضو شورای عالی بورس مبنی بر ارتباط خبر خوش روحانی با FATF، به نظر میرسد گشایش اقتصادی دولت فروش اوراق ارزی با پایه نفت و یا همان پیش فروش نفت است. بعبارت دیگر دولت نفت دو سال آتی را به مردم می فروشد و در تاریخ سررسید با نرخ دلار روز و قیمت نفت روز اقدام به بازپرداخت به مردم می‌کند.

برخی از رسانه ها مدعی شده اند که این اقدام هم در جهت کاهش کسری بودجه و هم کنترل تقاضای سفته بازانه در بازار ارز است و پیش بینی میشود در صورت استقبال مردم تا حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از این مسیر درآمد بودجه ای ایجاد شود.

در صورتی که گشایش اقتصادی رییس‌جمهور، پیش‌فروش نفت در قالب اوراق سلف ارزی باشد، دولت در واقع نفت چند سال آتی را به مردم می‌فروشد و در تاریخ سررسید با نرخ دلار و سکه روز و همچنین قیمت روز نفت اقدام به بازپرداخت آن به مردم می‌کند.

 

پیش بینی آینده نفت در دنیا

 

نکته قابل تأمل این است که امسال که شیوع ویروس کرونا باعث سقوط تقاضا و قیمتها شد، سال دشواری برای نفت بوده و نفت هنوز از این دوره سیاه خارج نشده است. اگرچه تقاضا و قیمتهای نفت تا حدودی بهبود پیدا کرده اما روند افزایشی آنها در حال ضعیف شدن است و بازار در بحبوحه تبعات اقتصادی سنگین شیوع پاندمی ویروس کرونا به سمت رکود می رود. در این اوضاع دیگر تولید نفت کفاف هزینه های آن را نمی دهد اما وضعیت فعلی نفت تماما به دلیل پاندمی نیست.

طی یک دهه گذشته شرکتهای نفتی که از استخراج نفت در میادینی که کشف کرده بودند، سود می بردند، به شرکتهای نفت و گاز تبدیل شدند و اکنون بار دیگر  دستخوش تغییر شده و به شرکتهای انرژی تبدیل شده اند. جدیدترین گزارش شرکت شل نشان می دهد که تقریبا نیمی از تولید این شرکت، گاز طبیعی بوده است در حالی که در سال ۲۰۰۵ سهم گاز طبیعی در تولید این شرکت کمتر از ۴۰ درصد بود.

بررسی ها نشان می دهد که اگرچه فروش نفت صفر نخواهد شد اما جهان به دنبال استفاده از اشکالی از انرژی است که آلیندگی کربنی آن ها کم تر باشد. بر همین اساس تمرکز

سود شرکتهای بزرگ نفتی اکنون در تجارت است نه استخراج و پالایش. البته شرکتهایی مانند شل تولید نفت را متوقف نمی کنند اما نفت اهمیت کمتری پیدا خواهد کرد زیرا جهان به میزان فزاینده به سمت اشکالی از انرژی می رود که آلایندگی کربن کمتری دارند. با توجه به این که این شرکتها تمرکز بیشتری روی گاز طبیعی، برق و احتمالا هیدروژن پیدا کرده اند، توانایی آنها برای محدود کردن ضرر در کسب و کار اصلی شان ازطریق سود تجارت، احتمالا به شدت محدود خواهد شد.

این روند همسو با گرایش جهانی به سوی اقتصاد عاری از کربن است که اختلالات ناشی از شیوع ویروس کرونا آن را به میزان قابل توجهی برجسته کرده است. اختلال غیرقابل پیش بینی که کرونا در فعالیت صنعت جهانی انرژی ایجاد کرد باعث شد سران جهان گزینه هایشان برای یک آینده سبزتر را مورد بازنگری قرار دهند. مجمع جهانی اقتصاد قویا خواستار توسعه یک نظم انرژی جدید شده است. بعلاوه سران جهان پاندمی ویروس کرونا را فرصتی می بینند تا به مشکلات بزرگ دیگر مانند تغییرات جوی بپردازند. سازمان ملل متحد، آژانس بین المللی انرژی و اتحادیه اروپا از جمله این دسته هستند که در حال حاضر سرگرم طراحی بسته های محرک سبز هستند و حتی دهها شرکت بزرگ هم به حمایت از تدابیر مشوق انرژی سبز برخاسته اند.

شرکتهای نفتی بزرگ به خصوص در اروپا قبول دارند که افول سوختهای فسیلی مرسوم تا حدودی آنها را از تبعات سقوط قیمتهای نفت در آوریل نجات داد. تجارت کمک کرده شرکتهای نفتی اروپایی از وضعیت اسفناکی که همتایان آمریکایی تولیدکننده نفت آنها در ماههای اخیر پیدا کرده اند مصون بمانند. شرکت رویال داچ شل با وجود کاهش هفت درصدی تولید نفت و گاز در سه ماهه دوم امسال، توانست سود مالی گزارش کند. در مقابل شورون آمریکا بدترین سه ماهه مالی خود در سه دهه اخیر را گزارش کرد و هشدار داد پاندمی کووید ۱۹ همچنان به درآمدهای این شرکت ضربه خواهد زد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نکته روشن این است که غولهای نفتی برای بقا باید متحول شوند و حتی اگر این تحول به معنای تبدیل شدن به شرکتهای بازرگانی بزرگ یا حتی شرکتهای تجدیدپذیر بزرگ باشد.

با توجه به شرایط موجود نفت در دنیا و همچنین اوضاع اقتصادی کشور باید منتظر ماند تا مشخص شود تصمیم و خبر خوش روحانی برای گشایش اقتصادی همان پیش فروش نفت است و یا خیر؛ و باید دید در آینده پیش فروش نفت هم مانند پیش فروش سکه و طلا برای مردم اورده ای به همراه خواهد داشت یا خیر.

 

انتهای پیام/ط

 

منبع: دانا

کلیدواژه: گشایش اقتصادی پیش فروش نفت شرکتهای نفت ویروس کرونا خبر خوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۳۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌ها همراه با پیوست اقتصادی باشد

معاون توسعه و مدیریت منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای تحقق شعار سال برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌های اجرایی باید همراه با پیوست اقتصادی باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، مرادعلی پیوند شامگاه _یکشنبه، دوم اردیبهشت_ در جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: مناسبت‌های ملی و مذهبی یک ظرفیت بی‌بدیل بوده که هر ساله برنامه‌هایی برگزار می‌شود و باید تقویم برنامه‌های این رویدادهای ملی و مذهبی به شکل بومی و محلی تدوین شود تا بتوانیم کارهای تبلیغاتی، محتواسازی و اطلاع‌رسانی اثرگذاری انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های اصلی سیاست‌های فرهنگی مقابله با تحریم اقتصادی است، افزود: تهیه و تدوین برنامه‌ها و طرح‌ها در کمیته‌های مربوط این شورا با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» برنامه‌ها باید پیوست اقتصادی داشته باشند، گفت: شیوه عملی و رفتاری فرهنگی در دستگاه‌های اجرایی استان سبب می‌شود تا در شکوفایی فرهنگ عمومی در ابعاد مختلف تأثیرپذیری داشته باشد.

وی تصریح کرد: برنامه‌هایی که در رابطه با کوشش‌های فرهنگی و اجتماعی در قالب هنری و تبلیغ شکل می‌گیرد باید هماهنگی با سازمان‌ها، مراکز فرهنگی و هنری داشته و برای اجرا هم توان مالی و ضمانت اجرایی داشته‌باشد.

پیوند اثربخشی برنامه‌ها در محتوا را مهم دانست و خاطرنشان کرد: در جهت اعتلای مسائل فرهنگی، هنری و بهبود کیفیت در اثرگذاری آن‌ها باید از اختیارات قانونی بهره گرفت.

وی افزود: اثرات برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی باید مترتب بر سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی با توجه به شعار سال بوده و با همراهی و همسویی دستگاه‌های فرهنگی الگویی برای دیگر دستگاه‌های اجرایی شود.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هر چند در سال گذشته با وجود سفر دور دوم رئیس جمهور به استان و انتخابات برنامه‌های فرهنگی خوبی این شورا اجرا کرد، اما امسال به دلیل وضعیت بهتر بودجه‌ای برنامه‌های بیشتر و بهتری خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: شورای فرهنگی حوزه استانداری به عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی در دستگاه‌های اجرایی با هدف توجه به تشکیل شورای فرهنگی دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها برنامه‌ها را به خوبی هماهنگ و نظارت کند.

پیوند یکی از دغدغه‌های جدی در جامعه را معضلات اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: ارائه راهکارهای مناسب برای رفع این معضلات و هماهنگی با حوزه امور اجتماعی استانداری هم می‌تواند مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه شورای فرهنگی و اجتماعی استانداری دیدگاه فراتر از این حوزه داشته باشد، گفت: یکی از فعالیت‌ها کوشش برای حذف سنت‌های غلط رایج از طریق فعالیت‌های فرهنگی است.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد، برنامه‌ریزی در جهت هماهنگی و همسو کردن دستگاه‌های اجرایی، مراکز و نهادهای دولتی و بخش خصوصی برای فعالیت در زمینه مسائل فرهنگی در راستای اهداف و برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی استان را مؤثر دانست و افزود: پیش‌بینی می‌شود که امسال به دلیل شرایط بهتر بودجه‌ای، فعالیت و برنامه‌های نو فرهنگی، محتوایی، مؤثرتر و کیفت‌بخشی بیشتری داشته باشیم.

کد خبر 746745

دیگر خبرها

  • ضرورت اجرایی شدن سریع‌تر توافقات ایران و پاکستان
  • ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن
  • علل عدم جذب تسهیلات طرح‌ها در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این پس پایش می‌شود
  • تاکید صفری بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید
  • هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای اصفهان صادر شد/انیروهای امدادی در حالت آماده باش
  • شناسایی ۱۱۲ ملک مازاد دستگاه‌های اجرایی در چهارمحال و بختیاری
  • پیگیری قرارداد‌های مشاوران املاک در اصفهان
  • برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌ها همراه با پیوست اقتصادی باشد
  • اجرایی شدن ۸۵ درصد مصوبات رفع موانع تولید در آذربایجان غربی
  • کدام شرکت ها از لیست فعالان مجاز گمرک تعلیق شدند؟​