Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیپلمات‌های غربی ضمن تأکید بر حفظ برجام، به خبرگزاری فرانسه اعلام کردند که قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در شورای امنیت رأی نخواهد آورد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه هفته جاری، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را به رأی می‌گذارد، دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کرده‌اند که مخالفت‌ها با قطعنامه کنونی به اندازه‌ای گسترده است که بعید است واشنگتن حتی بتواند ۹ رأی لازم برای وادار شدن مسکو و پکن به استفاده از حق وتو نیز برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری فرانسه در این خصوص گزارش کرد، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته علی‌رغم مخالفت‌های‌ پیاپی روسیه و چین اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا هفته آینده، قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را برای رأی‌گیری به شورای امنیت خواهد فرستاد.

با این حال؛ یکی از دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفت: «این قطعنامه یک موضع ماکسیمالیستی [افراطی و حداکثری] را در قبال ایران اتخاذ کرده است».

یکی دیگر از دیپلمات‌های غربی به خبرگزاری فرانسه گفت که پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا «فراتر از مفاد فعلی» ممنوعیت‌هایی رفته است که بر فروش تسلیحات متعارف بر ایران قرار داده شده است و ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) منقضی می شود.

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا که خبرگزاری فرانسه آن را مشاهده کرده است، خواستار تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران می‌شود.

طبق این گزارش، دیپلمات‌های غربی نگران هستند که این قطعنامه آمریکا، توافق هسته‌ای ایران را در معرض خطر قرار دهد زیرا ایران بارها تأکید کرده است که حق دفاع از خود را دارد و ادامه ممنوعیت تسلیحاتی به مفهوم پایان برجام است.

یک دیپلمات غربی دیگری نیز در خصوص قطعنامه ضدایرانی آمریکا به خبرگزاری فرانسه تأکید کرد: «تمرکز باید بر حفظ برجام باشد».

وی در ادامه افزود: «این (برجام)، تنها راه تضمین ماهیت کاملاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است. هیچ جایگزین معتبری برای این ابراز از زمان خروج آمریکا تاکنون پیشنهاد نشده است».

از طرف دیگر، «ریچارد گاون» کارشناس سازمان ملل در نیویورک در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا درباره ایران را بعنوان یک «متن مسموم» توصیف کرد و گفت: «این (همچون) یک سانحه خودرو است که همه‌ می‌دانند قرار است اتفاق بیافتد».

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاشی را برای جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها آغاز کرده است.

یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیازمند موافقت دست‌کم ۹ عضو، بدون وتو از سوی هر یک از ۵ عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) است.

دولت ترامپ گفته در صورتی که در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بندهای برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.

با این حال کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

از طرف دیگر، مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کنند آمریکا با خروج از برجام این توافق را «نقض» نکرده و هنوز یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در آن محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فرانسه تحریم تسلیحاتی سازمان ملل ایران شورای امنیت مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا برای تمدید تحریم ها خبرگزاری فرانسه تحریم های تسلیحاتی پیشنهادی آمریکا تمدید تحریم شورای امنیت دیپلمات ها سازمان ملل علیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۳۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرمین: شرم آور است

آفتاب‌‌نیوز :

محسن آرمین در مجمع عمومی جبهه اصلاحات در واکنش به اقدام دولت آمریکا مبنی بر وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص عضویت کامل و قطعی دولت فلسطین در این سازمان، اظهار کرد: آمریکا در حالی به این قطعنامه رأی منفی داد که از پانزده عضو شورای امنیت ۱۲ عضو رأی مثبت و دو عضو به آن رأی ممتنع داده بودند. به عبارت دیگر ترکیب آرا به روشنی حاکی از این واقعیت و حقیقت است که آمریکا به تنهایی در برابر اراده جهانی مبنی بر به رسمیت شناختن حق ملت بزرگ و تاریخی فلسطین در تعیین سرنوشت خود ایستاده است.

نایب رئیس جبهه اصلاحات ایران با اشاره به استدلال رابرت وود نماینده آمریکا در سازمان ملل در استفاده آمریکا از حق وتو و رد قطعنامه مذکور، افزود: سخن نماینده آمریکا در سازمان ملل بدان معناست که از نظر آمریکا هرگونه اقدامی برای راه حل دو کشوری باید به جلب رضایت رژیم اسرائیل و بدون کمترین فشاری بر این رژیم باشد. رژیمی که به تصریح مقاماتش اساساً فلسطینی را انسان نمی‌داند و فراتر از آن برای فلسطینی حق حیات قائل نیست و در حال حاضر به رغم موج محکومیت بین المللی همچنان مشغول کشتار و قصابی فلسطینیان و پاک سازی نژادی در غزه است.

وی این گفته رابرت وود که «سؤالات حل نشده‌ای وجود دارد که آیا متقاضی دارای معیار‌هایی است تا به عنوان یک کشور در نظر گرفته شود یا خیر» را توجیه دیگر نماینده آمریکا در سازمان ملل دانست و گفت: معنای این سخن آن است که از نظر دولت آمریکا، فلسطینیان که در حال حاضر خواهان بدیهی‌ترین حقوق یک ملت یعنی حق تعیین سرنوشت خویش هستند، صلاحیت برخورداری از چنین حقی را ندارند. این منطق آشکارا به معنای همراهی با اسرائیل در قبال فلسطینیان و اعلام حمایت از جنایات این رژیم نژادپرست در غزه است.

 آرمین یادآور شد: بحران شش ماهه اخیر غزه به رغم تمامی تلخی و هولناکی خود جامعه جهانی را به این نتیجه قطعی رسانده است که دشواره فلسطین و منطقه خاورمیانه بدون تشکیل دولت مستقل فلسطینی قابل حل نیست و هرگونه راه حلی که رسماً و عملاً حق مسلم فلسطینیان در تعیین سرنوشت خویش را به رسمیت نشناسد، استعماری، ظالمانه و محکوم به شکست است.

وی افزود: آنچه در جمعه گذشته در شورای امنیت سازمان ملل متحد رخ داد در حقیقت افشای چهره ریاکار دولت آمریکا بود که از دهه نود به این سو کوشیده است از خود چهره یک میانجی در منازعه فلسطینی - اسرائیلی به نمایش بگذارد و طی شش ماهه گذشته به رغم سیل کمک‌های تسلیحاتی به اسرائیل، با تظاهر به فشار به اسرائیل و طرفداری از راه حل دودولتی در فلسطین و ریختن آذوقه به غزه، وجهه خود را در سطح بین الملل حفظ کند. اما طرح پیشنهادی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد در فضای مساعد جهانی و عدم مخالفت اعضای شورای امنیت سازمان ملل با این طرح، آمریکا را ناگزیر ساخت نقاب ریاکاری از چهره بردارد.

نایب رئیس جبهه اصلاحات ایران تأکید کرد: آنچه موجب شد آمریکا در برابر جامعه جهانی ناگزیر از تحمل چنین هزینه سنگینی شود معنا و لوازم قطعنامه مذکور بود. مطابق این قطعنامه درصورت تصویب، فلسطین به عضویت رسمی سازمان ملل در می‌آمد و مانند همه اعضای این سازمان، دولتی مستقل و برخوردار از حق دفاع در برابر تجاوز شناخته می‌شد و ادامه حمله اسرائیل به غزه تجاوز و اشغال خاک کشور دیگر و نقض صریح قوانین بین المللی به شمار می‌آمد. از این رو وتوی قطعنامه مذکور از سوی آمریکا آشکارا به معنای حمایت از این تجاوز و نسل کشی ملت فلسطین است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • صادرات نفت ایران به چین چگونه می‌شود؟
  • کنعانی: در برجام آمریکا زیر میز دیپلماسی زد نه ایران/ اقدام ایذایی در اصفهان اقدامی بی‌ارزش بود
  • آرمین: شرم آور است
  • ظریف: ترامپ از من چند بار دعوت به مذاکره کرد، ولی ما اجازه نداشتیم/ آمریکایی‌ها هم در برجام علاقمند به سرمایه‌گذاری در ایران بودند
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف
  • جزئیات جدید از مذاکرات ایران و آمریکا به روایت ظریف: ترامپ برای مذاکره از من دعوت کرد
  • افشاگری ظریف از دعوت ترامپ برای مذاکره + جزئیات
  • با مذاکره با آمریکا از عملیات «وعده صادق» دستاورد سیاسی بدست بیاوریم! / اصلاح‌طلبان: موشک‌ها را خرج برجام کنید