Web Analytics Made Easy - Statcounter

با رسیدن به واپسین لحظات زمان ارسال آثار به مسابقه ملی شایعه و کرونا، ااین مسابقه در روز سه شنبه آینده داوری خواهد شد. دبیر این جشنواره تصریح کرد توجه مردم به ابعاد واقعی بحران باید بیشتر از شایعات باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛علیر ضا لشکری در خصوص چرایی راه اندازی جشنواره کارتون شایعه و کرونا گفت: از آنجایی که بحران کرونا آسیب های بسیار زیادی به مردم دنیا و خانوار های ایرانی وارد کرد ما را به این فکر انداخت که جشنواره کرونا را با محوریت کاریکاتور راه اندازی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آنچه که در زمان این بیماری بیشتر از خود بیماری توجه همگان را به خود معطوف کرد شایعاتی بود که در این خصوص در جامعه منتشر می‌شد. این شایعات در رفتار مردم نمودی عینی پیدا می‌کرد؛ این موضوع نقطه عطفی شد برای راه اندازی این جشنواره.

دبیر مسابقه ملی کارتون شایعه و کرونا ادامه داد: محوری که ما در پیش گرفتیم این بود که در زمان بروز بحران شایعات چگونه بر رفتار فرد اثر می گذارد، ضمن این که هدفم اصلی مان این باشد که جشنواره در نهایت حرکت مثبتی را در رفتار مردم و خانواده ها در مواجهه با بحران به وجود بیاورد.در نهایت با این دو هدف محوری مسابقه طراحی شد

 

 

 

محور های جشنواره شایعه و کرونا

چون بحران ما در این جشنواره بیماری کووئید19 بود محورهایی را برای این مسابقه در نظر گرفتیم. ما محور هایی که برای مسابقه یاد شده در نظر گرفتیم شامل شش محور با تمرکز بر جامعه و خانواده بود که این محورها عبارتند از: کرونا ، شایعه و تاثیر آن بر اقتصاد خانواده؛ کرونا ، شایعه و تاثیر آن بر فرهنگ خانواده ؛ کرونا ، شایعه و تاثیر آن بر سلامت جسمی روانی و اجتماعی در خانواده ؛ کرونا ، شایعه و تاثیر آن بر سرمایه های اجتماعی در خانواده ؛ کرونا ، شایعه و مسئولیت اجتماعی؛ کرونا، فضای مجازی ، شایعه و نقش آن در بروز تنش در خانواده
 

دریافت  300 اثر به دبیرخانه مسابقه
وی در پاسخ به سوالی در رابطه با آمار ارسالی آثار به دبیر خانه جشنواره گفت: از آنجایی که امید داریم که مهلت ارسال آثار به دبیر خانه جشنواره تمدید شود، هنوز اقدام به شمارش آثار نکرده ایم و از این رو آمار دقیق از آثار راه یافته به دبیر خانه جشنواره و آثار نهایی پذیرفته شده در جشنواره در دست نداریم. اما با این وجود حدود 300 اثر به دست ما رسیده . چون هر شرکت کننده می توانست پنج اثر به دبیر خانه ارسال کند. لذا بطور میانگین هر شرکت کننده بین دو تا سه اثر برای ما ارسال کرده است.
گرچه ممکن است بنا به نظر داوران نیاز به تمدید مهلت ارسال آثار نباشد و با همین تعداد مسابقه کلید بخورد.
 

بخاطر کرونا نمایشگاه مجازی برگزار خواهد شد.

لشکری در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: روز سه شنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۹ سه تن از داوران مسابقه داوری نهایی را انجام خواهند داد که بعد از داوری نهایی، آثار برتر اعلام خواهد شد.
بعد از اتمام مسابقه و اعلام آثار برتر نمایشگاه بصورت مجازی برگزار خواهد شد. چون با شرایطی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده نمی‌توانیم نمایشگاهی از آثار بصورت فیزیکی برگزار کنیم.
 

سه اثر منتخب داوران و دو اثر منتخب مردم جایزه می گیرند

 

 

وی در ادامه به معرفی داوران این رویداد فرهنگی- اجتماعی پرداخت و گفت: داوری جشنواره شایعه و کرونا را آقایان جواد علیزاده، سید مسعود شجاعی طباطبایی و مجید خسرو انجم بر عهده خواهند داشت؛ از میان آثار پذیرفته شده 50 اثر برای داوری و حضور در نمایشگاه انتخاب خواهد شد، در نهایت هم سه اثر به توسط داوران مسابقه و دو اثر از سوی مردم و مخاطبان انتخاب و معرفی خواهند شد.

 

با کارتون مردم را به رعایت اصول بهداشتی تشویق می کنیم

دبیر مسابقه ملی کارتون شایعه و کرونا در پاسخ به این سوال که آیا سیاست های جشنواره در انتخاب آثار به گونه ای هست که هموطنان را به استفاده از موازین بهداشتی در بحران کرونا تشویق و ترغیب کند، گفت : اتفاقا یکی از اهداف مهم ما همین نکته بوده که در انتخاب آثار رویه ای در پیش گرفته شود که مردم با دیدن آثار انتخاب شده تشویق به رعایت اصول بهداشتی مثل استفاده از ماسک و رعایت سایر الزاماتی شوند که وزارت بهداشت آنها را لازم و ضروری می داند.
برای همین منظور ما تهیه کتابچه ای الکترونیک را در دستور کار خود قرار داده ایم که با توزیع آن در فضای مجازی پیام های هنری این جشنواره را به آگاهی عموم مردم برسانیم .

نتیجه مسابقه باید تزریق امید و بیان واقعیت به جامعه باشد

وی در مورد استقبال عامه مردم از این جشنواره گفت: شرکت کنندگان از طیف سنی زیر 14 سال تا شرکت کنندگان و هنرمندان حرفه ای درا ین جشنواره شرکت کرده اند
ما در کنار داوران هنری مان از نظرات آقای دکتر پدرام موسوی به عنوان پزشک مشاور بهره مند می شویم که ایشان از نگاه پزشکی و حوزه سلامت در ارزیابی آثار به ما کمک خواهد کرد. با این وجود یکی از مفاهیمی که برای ما مهم بود این است که نتیجه نهایی آثار تزریق امید و بیان واقعیت به مردم جامعه باشد و مردم به جنبه های واقعی یک بحران بیشتر از شایعات توجه کنند.

جوایز مسابقه

لشکری در خاتمه سخنانش در خصوص اهدای جوایز به برگزیدگان جشنواره گفت: جوایزی که برای نفرات اول تا سوم در نظر گرفته ایم اینگونه است که نفر اول، مبلغ چهار میلیون تومان به علاوه اهدای تندیس جشنواره و لوح تقدیر؛ نفر دوم، مبلغ سه میلیون تومان به علاوه اهدای تندیس جشنواره و لوح تقدیر؛ نفرسوم، مبلغ دو میلیون تومان به علاوه اهدای تندیس جشنواره و لوح تقدیر، دریافت خواهند کرد؛ ضمن آنکه دو اثر از برگزیدگانی که از سوی مردم انتخاب شوند به هر کدام یک میلیون تومان به علاوه اهدای تندیس جشنواره ولوح تقدیر تعلق خواهد گرفت.

منبع: دانا

کلیدواژه: شایعه و کرونا دبیر خانه خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۳۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسائل روز جامعه در تولید آثار هنری مورد توجه باشد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، و به نقل از دفتر روابط عمومی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی در دیدار جمعی از فعالان عرصه فرهنگ و هنر به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی با قدردانی از تلاش‌های جامعه هنری اظهار کرد: هیچ کشور و ملتی در این روزگار از ارایه مفاهیم در قالب هنر بی‌نیاز نیست و در شرایط کنونی با نقطه آرمانی بسیار فاصله داریم.
وی افزود: هنر می‌تواند به نقطه اعجاز و شاهکار برسد، یک کشور را زیر و رو کند، حساس‌ترین عواطف را تربیت نماید، قلعه بزرگی در برابر هجمه‌های سنگین علیه کشور باشد و اینها مقاصد فاخری است که ملت از مجامع هنری انتظار دارند.
نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل با تبیین برخی کاستی‌های تولیت در عرصه هنر گفت: سرمایه‌های بزرگ هنری در رشته‌های مختلف داریم که محصول سیستم نیستند؛ زیرا اگر محصول سیستم بودند، یک نفر نمی‌شدند و به طور طبیعی دارای تعداد زیادی از این شخصیت‌ها می‌شدیم.
آیت‌الله عاملی با اشاره به اینکه در یک پیچ تاریخی بزرگ از نظر اخلاقی، احساسی و عواطف قرار داریم، اضافه کرد: به ویژه از نظر احساس‌های جمعی نیاز ضروری به زبان هنر داریم و از این رو هنر از جامعه و جامعه از هنر نباید جدا شود.
وی گفت: هنر فاخر هنری است که گره‌های حساس جامعه معاصر را باز کند و در عین حال نباید از واقعیت‌های جامعه بریده شود؛ اینکه در عالم خاص سیر کنیم و چند کتاب بنویسیم و فیلم درست کنیم یا وارد عرصه‌ای در تئاتر شویم که درگیر با زندگی مردم نیست، به هنر و جامعه ظلم کردیم.
امام‌جمعه اردبیل تصریح کرد: اگر نفیس‌ترین فضیلت‌های جامعه تاراج شود، جامعه را سیل ببرد، باور‌ها بسوزد و از بین برود ولی هنر در وادی دیگر سیر کند، به طور طبیعی این هنر در مسیر خدمت به بشریت نیست؛ هر اقدام هنری باید خروجی ملموس در زندگی انسان‌ها و حفظ کرامت آنها داشته باشد.
آیت‌الله عاملی با انتقاد از نبود آثار هنری کافی در بحث طلاق، عنوان کرد: باید از نظر هنری به بعضی مسائل حساس و سرنوشت‌ساز ورود کنیم؛ برای نمونه در مساله طلاق تولید خوبی دیده نمی‌شود، در حالی که طلاق این قدرت را دارد که عرش (کل کائنات) را به لرزه در بیاورد.
وی استفاده از این تعبیر را برای نشان دادن ژرفا و گستره اثر‌های مخرب این ناهنجاری اجتماعی برای جامعه عنوان کرد، خواستار تبیین موضوع شد و افزود: شورای فرهنگ عمومی هم از جنبه‌های نظری و تحقیقی و هم از جنبه عملی در این موضوع بسیار کار کرد و در نهایت به این نتیجه رسید که جای فعالیت‌های هنری به جد خالی است.
امام‌جمعه اردبیل با اشاره به سه نقطه عطف تاریخی از جمله ورود اسلام، تشکیل حکومت شیعی و پیروزی انقلاب اسلامی و نقش اردبیل در هر یک از آنها عنوان کرد: ثروت عظیمی از اهل قلم و هنر در کنار تاریخی با عظمت، آدابی فاخر و ظرفیت‌های ویژه اقلیمی در استان اردبیل وجود دارد، اما در رسانه ملی به این ظرفیت‌ها و اثر‌ها کمتر توجه می‌شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در ادامه سخنان خود خطابه را یکی از هنر‌های استثنایی برشمرد و با اشاره به لزوم نوآوری در شاخه‌های مختلف هنری گفت: متاسفانه در زمینه موسیقی شاهد نوآوری چندان نیستیم، البته هنرمندان خوبی در این عرصه داریم، اما حمایت مالی نمی‌شوند که انتظار می‌رود اثر‌های جدیدی از سوی مجموعه‌های هنری تولید شود.
آیت‌الله عاملی با اشاره به اینکه آهنگ حتی معنا می‌تواند قوی‌تر از کلمات باشد، گفت: بشر وقتی نتوانست در قالب کلمات درد دل و سوز هجران خود را بیان نماید، به آهنگ روی آورد و از روایت‌ها معلوم است که خداوند متعال نیز صوت خوب را دوست دارد؛ هرچند متاسفانه هنر موسیقی به مروز زمان به اغراض انحرافی سوق داده شده است.
وی اضافه کرد: بسیاری از اثر‌های هنری و صنایع دستی ایران و اردبیل قابلیت عرضه در کشور‌های اروپایی را دارد و یقین دارم که بعضی از محصولات مانند قلم‌زنی می‌تواند جایگاه قابل توجهی در نمایشگاه‌های هنری کشور‌های اروپایی داشته باشد و درآمد بسیار خوبی به همراه آورد که در این راستا باید به پرورش شاگردان هم توجه شود.
امام‌جمعه اردبیل اضافه کرد: ملت ایران در برابر حدود ۴۰ سال محاصره اقتصادی و جنگ نرم اراده و بصیرتی استثنایی از خود نشان داد که به واقع جا دارد مسئولان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر کشور از جنبه‌های گوناگون جنایت‌های پنهان آمریکا علیه ملت ما از جمله تحریم واردات دارو فیلم‌ها بسازند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل عنوان کرد: بر همین اساس برای نخستین بار همه رسم الخط‌های غلط تغییر یافته و آن دسته از واژه‌های عربی که نگارششان با تلفظشان همخوانی ندارد نیز تغییر داده شده است تا تلفظ قرآن برای غیرعرب در نهایت آسانی انجام بگیرد.
آیت‌الله عاملی گفت: این پروژه با خط نسخ یکی از مشاهیر خطاطی تا سوره اعراف رسیده است که امید می‌رود با تکمیل آن در سریع‌ترین زمان ممکن اثری شایسته و ماندگار به نام استان اردبیل ثبت گردد.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد، هنرمندان اردبیلی با استفاده از ادبیات، سوژه‌های فرهنگی و غنای تاریخی استان سریال‌های خوبی بسازند که ارزش ملی برای پخش در سطح کشور داشته باشد.
هفته سوم فروردین همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی (۱۹ فروردین)، سید شهیدان اهل قلم، با عنوان «هفته هنر انقلاب» نام‌گذاری شده است.

دیگر خبرها

  • اولین واکنش همسر مهدی قایدی به شایعات (عکس)
  • (عکس) اولین واکنش همسر مهدی قایدی به شایعات
  • جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • مسائل روز جامعه در تولید آثار هنری مورد توجه باشد
  • خانواده های شهدا پاسداران واقعی ارزشهای انقلاب اسلامی هستند
  • در تدوین قوانین به بحران‌ها توجه شود/ آمارها واقعی نیست
  • در ژیمناستیک ایران طلسم‌شکنی کردم/ نیاز به حمایت بیشتری داریم
  • خانواده‌های شهدا پاسداران واقعی ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند
  • ارائه الگوی صحیحِ مستندهای موفق رادیویی