Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنان رئیس‌جمهوری در جلسه روز هفتم مردادماه شورای عالی فناوری اطلاعات  در ارتباط با نقش تحول دیجیتال در صیانت از سلامت مردم و مشارکت کامل شهروندان در حکمرانی، نشان از عزم راسخ دولت برای تکمیل زیرساخت‌های دولت الکترونیکی و پیشرفت در این مسیر جهت تحقق اهداف بلندمدت کشور دارد. تحول زیرساخت‌های دولت الکترونیک، ضرورت و نیاز امروز جامعه ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تحول دیجیتال، بستر تحقق دولت الکترونیک

تحقق دولت الکترونیک، از آغاز دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲، به عنوان یکی از اولویت‌های دولت مطرح شد. دلیل این امر، اهمیت ایجاد زیرساخت‌های دولت الکترونیکی در کشور بود. منظور از دولت الکترونیک آن است که خدمات نظام اداری، با کمک فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، با کیفیت، سرعت و دقت بیشتر ارائه شود. ایجاد زیرساخت‌های دولت الکترونیک کمک خواهد کرد تا خدمات اداری و تبادل اطلاعات مورد نیاز برای این خدمات بسیار بهتر از گذشته به شهروندان ارائه شده و ضریب شفافیت و دقت آن‌ها نیز افزایش یابد.

برای این منظور نیاز است تا امکاناتی همچون شبکه‌های ملی ارتباطات در کشور توسعه یابد، درگاه‌ها و نرم‌افزارهای لازم طراحی شوند و امکانات دولت الکترونیک به صورتی یکپارچه و در ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر قرار گیرند و زنجیره یک شبکه دیجیتال را تشکیل دهند. از همین رو بود که طی هفت سال گذشته و با عزم دولت، برنامه‌های مربوط به تحقق دولت الکترونیک در کشور پیگیری شد. در نتیجه اقدامات اساسی دولت در این حوزه، شبکه زیرساخت اینترنت کشور به صورتی چشمگیر گسترش یافت و تکمیل شد، سازمان‌هایی همچون ثبت احوال و ثبت اسناد و املاک، اقداماتی جدی را در زمینه الکترونیکی کردن خدمات خود انجام دادند و امکان تشخیص هویت الکترونیکی را برای بسیاری از شهروندان فراهم آوردند. همچنین بانک‌ها، سازمان‌ها و مراکز اداری دولتی و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز گام‌هایی بلند را برای توسعه دولت الکترونیک در کشور برداشتند. این در حالی بود که برخی منتقدان دولت مخالف چنین اقداماتی بودند و از تلاش‌های دولت در این ارتباط، انتقاد می‌کردند.   

نیاز به آموزش از راه دور در دوران شیوع کرونا، ضرورت تحول دیجیتال در بخش آموزش و پرورش را یادآوری کرد.

اما شیوع ویروس کرونا در کشور نشان داد که این انتقادات چندان صحیح نبودند و گسترش دولت الکترونیک باعث شد تا از بسیاری صدمات و آسیب‌های احتمالی ویروس کرونا بر اقتصاد یا امور جاری کشور کاسته شود. نمونه آن ارائه خدمات الکترونیکی و از راه دور در مدارس، دانشگاه‌ها، بانک‌ها، ادارات، سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی بودند که توانستند در شرایط قرنطینه، از ترددها و ارتباطات بیشتر مردم بکاهند و در نتیجه به قطع بخش قابل توجهی از زنجیره شیوع بیماری کمک کنند.

عدویی که سبب خیر شد

رئیس جمهوری در جلسه اخیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، ضمن اشاره به تلاش‌های دولت برای تحقق تحول دیجیتالی در کشور گفت: «اگر چه کرونا باعث اختلال در بخشی از فعالیت‌های کشور گردید و قسمت‌هایی نیز آسیب‌های جدی دید؛ اما در حوزه فناوری اطلاعات باعث شد تحول دیجیتالی دولت سرعت بگیرد». در واقع شیوع ویروس کرونا نشان داد که تحول دیجیتالی دولت تا چه اندازه ضروری است. بطور مثال ایجاد ممنوعیت فعالیت حضوری در مدارس و مراکز آموزشی تنها با امکان دسترسی دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و استادان دانشگاه‌ها به امکانات آموزش الکترونیکی امکان‌پذیر بود.

کاهش حضور شهروندان در بانک‌ها، به عنوان یکی از مراکز تجمع و عامل شیوع بیماری نیز از طریق امکانات گسترده بانکداری الکترونیکی در کشور ممکن شد. زیرساخت‌هایی که برای بانکداری الکترونیکی در کشور و در هفت سال گذشته تکمیل شده‌اند، این فرصت را مهیا ساختند تا شهروندان بتوانند با کمترین ارتباط حضوری ممکن، امور بانکی خود را انجام دهند. این زیرساخت‌ها امکان برگزاری جلسات اداری به صورت ویدئو کنفرانس را هم مهیا کردند. این‌ها تنها بخشی از دستاوردهای گسترش زیرساخت‌های تجارت دیجیتال و دولت الکترونیک در کشور طی هفت سال گذشته است.

در طول مدت شیوع ویروس کرونا، برخی دیگر از امکانات دولت الکترونیک در کشور تکمیل شد. یکی از این امکانات، تمدید الکترونیکی دفترچه‌های بیمه و امکان استعلام اعتبار دفترچه بیمه از طریق پیامک یا اینترنت بود که در دوران شیوع این ویروس امکان پذیر شد و توانست از میزان مراجعه مردم به مراکز بیمه و دفاتر خدمات بیمه، به صورت چشمگیری بکاهد.

راه درازی که هنوز باقی مانده است

اقدامات زیربنایی و اساسی انجام شده در حوزه فناوری‌های دیجیتال در کشور باعث شده تا طی چند ماه گذشته، به رغم برخی ضعف‌ها و کاستی‌ها، جریان اقتصادی، آموزشی و ارتباطی کشور، برقرار و کشور از بسیاری از آسیب‌ها و هزینه‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا دور بماند. با این حال افزایش چشمگیر تراکنش‌ها در فضای دولت الکترونیک برخی نقاط ضعف را نمایان ساخت و ضرورت تحول دیجیتالی کشور را نشان داد. بطور مثال مشخص شد که نظام آموزش و پرورش تا چه اندازه نیازمند گسترش امکانات و ظرفیت‌های دولت الکترونیک است و دولت باید صرف تمام توان خود، به دلیل تداوم شیوع ویروس کرونا در کشور، این زیرساخت‌ها را تقویت و ضعف‌های آموزش الکترونیک در کشور را برطرف کند. همین مسئله در مورد دانشگاه‌ها نیز صادق بود و اکنون توسعه آموزش‌های الکترونیک در کشور، نه یک اقدام آرمانی یا زینتی، که یک نیاز اساسی، فوری و ضروری است.

افزایش قابل توجه تراکنش‌های الکترونیکی در کشور نیز مشخص کرد که زیرساخت‌های تجارت الکترونیک در کشور، هنوز از وضعیت آرمانی دورند و باید تحولاتی اساسی در عرصه تجارت الکترونیک در کشور به وجود آید. افزایش امنیت، سرعت و دقت تراکنش‌های مالی در کشور، یکی از اولویت‌های پیش روی دولت است.

همچنین شیوع ویروس کرونا در کشور، فرصت را برای تحول در حکمرانی دیجیتال فراهم کرده است. اکنون دولت باید به فکر موضوعاتی همچون افزایش ارتباطات الکترونیکی دولت و مردم باشد و برنامه‌های خود را برای ایجاد زیرساخت‌ها جهت امور همچون رای‌گیری و نظرسنجی‌های الکترونیکی فراهم کند. موضوعاتی که بطور حتم علاوه بر عزم، نیازمند بودجه کافی و همراهی سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها نیز هست.

برچسب‌ها فضای دیجیتال حسن روحانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فضای دیجیتال حسن روحانی فضای دیجیتال حسن روحانی زیرساخت های دولت الکترونیک دولت الکترونیک در کشور الکترونیکی در کشور شیوع ویروس کرونا تحول دیجیتالی تحول دیجیتال دانشگاه ها زیرساخت ها هفت سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۴۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛ ساخت ۷ هزار مدرسه در طی ۳ سال

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاحیه مدرسه خیّرساز شاه‌حسینی فشافویه، مدرسه را مزرعه آینده برشمرد و اظهارکرد: مدرسه هر کشوری، مزرعه آینده است و نشاط امروز، نوید یک آینده پرنشاط است. مدرسه‌ها آیینه آینده هستند و اگر این بچه‌ها بانشاط، سالم، قوی، مؤمن، بااخلاق و کارآفرین بار بیایند، جامعه آینده ما سالم، قوی، ماهر، مؤمن، بااخلاق و بانشاط خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش به فعالیت‌های دولت سیزدهم اشاره و اذعان کرد: کار مدرسه‌سازی، یک سنت حسنه متفاوت نسبت به کارهای دیگر است. افتخار دولت سیزدهم این است که امر مدرسه‌سازی را به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار داد. نزدیک به ۳ سال است که از دولت سیزدهم گذشته و طی این مدت حدود ۷۰۰۰ مدرسه در کشور ساخته شده و این سندی است که نشان می‌دهد دولت مردمی سیزدهم فقط به زمان حال توجه نکرده بلکه به آینده و ساختن آینده کشور نیز توجه کرده‌اند.

صحرایی با بیان اینکه وجه متمایز این اقدام بزرگ در این بین، حضور مردم در قالب مجامع خیری است، افزود: مردم عزیز، خشت‌خشت این بناها را پایه‌گذاری کردند و از ما جلو افتادند. بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های بسیاری از مدارس سراسر کشور را خیرین پرداخت کردند و آن‌ها نشان دادند چقدر به آینده کشور اعتماد دارند. خیّر از مال و دست‌رنج خویش هدیه می‌کند و این کار، کار بسیار نیکویی در وصف خیرین است.

وی ادامه داد: در یکی از فرازهای قرآنی آمده که «لَا خَوۡفٌ عَلَیۡهِمۡ وَلَا هُمۡ یَحۡزَنُونَ» به معنی اینکه «آن‌ها خوفی ندارند و نگرانی در وجودشان نیست.» گاهی خبر داریم که خود را به مضیقه می‌اندازند تا آینده فرزندان کشور را بسازند. دست‌های این خیرین عزیز بوسیدنی است و افتخار ما این است که همکار آن‌ها در این اقدام بزرگ هستیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خیّری که این مدرسه را ساخته، یک خیّر نام‌آشنا و دارای خانواده اصیل به معنای خانواده اعلای یک ایرانی، متدین و وطن‌دوست است. خانواده استاد شاه‌حسینی که تا امروز ۳۹ مدرسه توسط ایشان ساخته شده در حالی که آن‌ها پرهیز می‌کنند از اینکه دیده شوند.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • فعالیت سامانه نسخ الکترونیک بیمه سلامت پایدار شد
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • اتصال ریلی چین و ویتنام از طریق دو خط سریع السیر تا سال ۲۰۳۰
  • انتقاد آیت‌الله اعرافی از سبک معماری در ساخت‌وساز‌های جدید قم
  • وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛ ساخت ۷ هزار مدرسه در ۳ سال
  • وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛ ساخت ۷ هزار مدرسه در طی ۳ سال
  • نگرانی نماینده چابهار درباره وضعیت سیل زدگان سیستان و بلوچستان: راه‌های ارتباطی حدود 400 روستا مسدود شده/ از سیل اسفند 1402 تا کنون زیرساخت ها اصلاح نشده/ دولت فقط وعده داد و عمل نکرد
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • تدوین بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز و مالی برای حمایت از بخش خصوصی در اصفهان