Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، زهره الهیان از ارسال نامه کمیته حقوق بشر مجلس به رئیس قوه قضائیه در مورد محتکران و اخلالگران بازار مسکن و ضرورت تشکیل دادسرای رسیدگی ویژه به جرائم اقتصادی در حوزه مسکن و املاک خبر داد.

متن این نامه به شرح ذیل است: 

ضمن تشکر از توجه ویژه حضرتعالی و مجموع همکاران در قوه قضائیه به حقوق عامه ملت شریف ایران و تلاش وافر آن قوه در خصوص  رسیدگی به تضییع حقوق انسانی هموطنان بزرگوارمان و استیفاء حقوق‌شان همانگونه که مستحضر هستید، بهبود وضعیت معیشت مردم از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معظم‌له ضمن اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور و گرانی‌های فراوان اخیر که به بخش‌هایی از مردم به شدت فشار وارد کرده است، فرموده‌اند: «اکثر کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسؤولان متفق‌القول هستند که عامل همه این مشکلات تحریم‌ها نیست بلکه ناشی از مسائل درونی و نحوه مدیریت و سیاست‌گذاری اجرایی است.

معظم له تورم، کاهش ارزش پول ملی، گرانی‌های بی‌منطق، مشکلات بنگاه‌های تولیدی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها را از جمله مسائلی می‌دانند که سختی معیشت را به ویژه برای طبقات پایین و متوسط به همراه آورده است.

همانگونه که مستحضر هستید، یکی از این مشکلات در حوزه مسکن است که اخیراً دچار گرانی بی‌منطق شده است و وضعیت معیشت عده ای از ملت شریف ایران را ضیق کرده است.

وضعیت کنونی مسکن به هیچ وجه قابل انطباق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و آرمان‌های انقلاب اسلامی نیست. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل سی و یکم داشتن مسکن متناسب با نیاز را حق هر فرد و خانواده ایرانی دانسته است. اختصاص یکی از سیاست‌های کلی نظام به «سیاست کلی مسکن» ‌ نشان از پذیرش اهمیت این موضوع در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد. بدون شک تأمین بسیاری از حقوق عامه همچون حق بر امنیت، سلامت، بهداشت، رفاه، حریم خصوصی و حق بر تشکیل خانواده بدون بهره‌مندی از حق مسکن مناسب غیر ممکن یا بسیار دشوار خواهد بود. از همین روست که اصل بیست و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی مسکن را همپایه «حیثیت» و «جان» اشخاص و مصون از تعرض دانسته است.

اما متأسفانه سودجویی عده‌ای موجب اخلال در نظم عمومی حاکم بر بازار مسکن و موجب خدشه به بهره‌مندی از این حق مهم ملت شریف ایران شده است. سوداگران، اخلال‌گران و گرانفروشان بازار مسکن نظیر برخی از صاحبان سرمایه و بنگاه‌های مسکن که با معاملات صوری و سفته‌بازی، قیمت‌های مسکن را به صورت غیرواقعی افزایش داده‌اند و همچنین تمام افراد سودجویی که خانه‌های خالی را خلاف قانون احتکار کرده و به بازار مصرف عرضه نمی‌کنند موجب تضییع این حق مهم شده‌اند.

البته یکی دیگر از عوامل گرانی و غفلت‌هایی که در این چند سال شده است تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی غلط در خصوص تعطیلی پروژه‌های ملی تولید مسکن است لذا عدالت اقتضا می‌کند که مسؤولین قدیم و جدید به دلیل اهمال و کم‌کاری در حوزه مسکن ضمن مؤاخذه قضایی ملزم به پاسخگویی در خصوص عملکرد خود شوند.

همچنین از حضرتعالی انتظار می‌رود دستور مقتضی را برای نظارت سازمان بازرسی کشور بر حسن اجرای قوانین ناظر به مسکن نظیر مدیریت امور واگذاری تسهیلات و خرید و فروش وام مسکن صادر فرمایید. بدون شک نظارت بیشتر و ارائه گزارش مستمر به ملت و مجلس توسط دستگاه‌های نظارتی در این حوزه گامی مؤثر در جلوگیری از فساد و رانت  خواهد بود.

در خاتمه پیشنهاد می‌شود با تشکیل «دادسرای رسیدگی ویژه به جرائم اقتصادی در حوزه مسکن و املاک» موجبات تسریع در تحقق عدالت قضایی فراهم شود و افراد سودجو و بر هم زنندگان نظم عمومی بازار مسکن و تمامی عواملی که موجبات فساد در این حوزه را فراهم آورده‌اند، در دادگاه ویژه جرائم اقتصادی مورد محاکمه قرار گیرند.

کد خبر 4993977 زهرا علیدادی

منبع: مهر

کلیدواژه: مجلس زهره الهیان قانون اساسی مجلس شورای اسلامی ایالات متحده آمریکا حجت الاسلام حسن روحانی هیئت دولت محمد باقر قالیباف انفجار بیروت لبنان اسحاق جهانگیری حسن روحانی مجلس علی ربیعی محمدجواد ظریف جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی جرائم اقتصادی حوزه مسکن بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۴۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری ۲ میلیارد تومان در جشن گلریزان ویژه آزاد‌سازی زندانیان جرائم غیر عمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه ، باهمت و تلاشهای مستمر و حمایتهای شایسته رئیس هیئت ورزشهای زورخانه ای وکشتی پهلوانی استان کرمانشاه همچنین مشارکت مسئول بسیج حقوق دانان سپاه نبی اکرم (ص) و رئیس ستاد دیه استان کرمانشاه واستقبال بی نظیر پیشکسوتان‌ ورزش، هیئتهای دینی ومذهبی، بازاریان و تجار کسبه، همچنین نهادها و ارگانها و ادارات و سبزپوشان ولایت درسپاه استان در مراسم‌ گلریزان بمناسبت عید سعید فطر ۱۴۰۳ مبلغ دومیلیارد ودویست میلیون تومان جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمدجمع اوری شد 

دیگر خبرها

  • ورود ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری گلستان برای بررسی راهکارهای قانونی کاهش هزینه ساخت مسکن در استان
  • درخواست نماینده تهران برای رسیدگی به گزارش «تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی»
  • رشد ۴۶ درصد لایروبی در اسکله ها و آبراه های منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی
  • تشکیل ۲۸۴۲ پرونده تخلف در طرح ویژه نظارتی نوروز
  • دولت بر ایجاد بازار گسترده ای برای نفت خام ایران به ویژه در شرق آسیا متمرکز شده است
  • نرخ خرید در بازار مسکن تهران؛ مسکن در این منطقه۴۰ میلیون تومان!
  • توجه ویژه اسلام به حل مشکلات اقتصادی مردم
  • جمع آوری ۲ میلیارد تومان در جشن گلریزان ویژه آزاد‌سازی زندانیان جرائم غیر عمد
  • کمیته صیانت و حفظ حقوق عامه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان شاهرود تشکیل شد
  • تشکیل کمیته صیانت و حفظ حقوق عامه در حوزه میراث فرهنگی در شاهرود