Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:35:47 GMT

سنگ قبر دوره قاجار در یکی از پیاده روهای مهاباد کشف شد

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۴۹۱۱

سنگ قبر دوره قاجار در یکی از پیاده روهای مهاباد کشف شد

غلامرضا عبده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از دریافت گزارشی از سوی یکی از همیاران یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد مبنی بر وجود سنگ قبر تاریخی در جلوی درب منزلی در شهرک مکریان مهاباد، بلافاصله ماموران این یگان به محل مراجعه کردند.

وی در خصوص مشخصات این سنگ قبر کشف شده بیان کرد: بر روی سنگ قبر تنها چند شکل هندسی ساده دیده می‌شود اما کارشناسان با بررسی سنگ قبر کشف شده، به تشابه آن با نمونه‌های موجود در قبرستان تاریخی روستای «پیر بایز» پی برده و قدمت آن را متعلق به دوره قاجار دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: بر اساس گفته‌های مالک منزلی که سنگ قبر جلوی درب منزلش کشف شده، به احتمال زیاد این قطعه سنگ به همراه سایر مصالح ساختمانی به داخل شهر راه یافته است.

عبده با بیان اینکه این سنگ قبر حدود چهار دهه است که در منزل این فرد قرار دارد، افزود: مالک اطلاعی از قدمت این اثر تاریخی نداشته و در جلوی درب منزل آن را قرار داده بود.

وی اظهار داشت: پس از مراجعه ماموران یگان حفاظت این اداره به محل با انجام هماهنگی‌های لازم این سنگ قبر تاریخی برای نگهداری و نمایش به موزه مردم شناسی مهاباد انتقال یافت.

مهاباد در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و از شهرهای تاریخی استان با جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی به شمار می‌رود که دارای ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی است.

یکهزار و ۱۸۷ قلم انواع اشیای فرهنگی، تاریخی و مطالعاتی در موزه مردم شناسی این شهرستان هم اکنون برای بازدید عموم نگهداری می‌شود که شامل ۹۸۴ عدد شیء اهدایی، ۱۳۹ شیء فرهنگی - تاریخی، ۳۱ عدد شیء مطالعاتی، ۲۷ عدد شیء غیرفرهنگی - تاریخی و پنج شیء تقلبی است.

برچسب‌ها مهاباد آذربایجان غربی میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهاباد آذربایجان غربی میراث فرهنگی مهاباد آذربایجان غربی میراث فرهنگی سنگ قبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۴۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سید محمد رستگاری با قدردانی از اقدامات شورای اسلامی شهر و شهرداری میبد در راستای احیا و مرمت بافت تاریخی و معابر ارزشمند میراث فرهنگی گفت: مقررشد؛ میراث فرهنگی با مشارکت شهرداری برای مرمت و احیا قلعه مهرجرد و بارجین اقدام کند.


رستگاری با بیان اینکه کارخوبی که درگذر شاه جهان آباد صورت گرفته است؛ مجموعه عالی برای رویداد‌های فرهنگی گردشگری درراستای توسعه گردشگری پایدار در میبد است گفت: نارین قلعه، قنات و محوطه آن نیز نیاز به توجه بیشتر و مرمت و بازسازی دارد که باید پیگیری لازم جهت تامین اعتبار آن انجام شود.


وی با اشاره به کف سازی، بدنه، نورپردازی و احیا و مرمت راسته از سوی شهرداری گفت: با اقداماتی که در راسته بازار انجام شده است ظرفیت ارزشمندی در این منطقه درحال رقم خوردن در حوزه میراث فرهنگی است. مجید بهارستانی شهردار میبد هم با بیان اینکه میبد بیش از ۸۰۰ هکتار بافت تاریخی دارد گفت: برای حفظ بافت تاریخی و جلوگیری از تخریب آن، در ۱۰ منطقه درحوزه بازآفرینی شهری، زیرسازی، بدنه سازی، مرمت بدنه بافت تاریخی کار کردیم.


بهارستانی با بیان اینکه در چهار منطقه از شهر بیشتر هزینه شده است افزود: در راسته بازار ۱۰ میلیارد تومان، گذر شاه جهان آباد ۴ میلیارد تومان، حمام و مسجد جامع شهیدیه ۳ میلیارد تومان هزینه شده است.


وی خاطرنشان کرد: تامین پارکینگ محله ایی و بازآفرینی وخدمات شهری از دیگر اقدامات شهرداری است که برای خدمات رسانی بافت‌های تاریخی، دو دستگاه موتور آتش نشانی خریداری کرده ایم.

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۲ عنوان برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان در پایانه‌های مسافربری
  • (تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • رونمایی از چهره جدید گذر ۳۰ تیر | این گذر تغییر کاربری می دهد
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • باغ بدشگون به سینمای ایران رسید
  • صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت
  • برپایی غرفه فرهنگی «روز زمین پاک» در پیاده‌راه امیرکبیر اراک