Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از نشست امنیتی مهم در هفته جاری با حضور وزرای کشور و دفاع درباره تداوم حملات آنکارا به شمال این کشور خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، زمان بررسی پرونده اقدام آنکارا به بمباران شمال این کشور و نقض حاکمیت عراق را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد که اقدام ترکیه در بمباران روستاها و مناطق کشاورزی در شمال عراق یک پرونده حساس ومورد توجه ویژه کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان است.

وی افزود: نشست گسترده‌ای در هفته جاری با وزرای کشور و دفاع عراق برگزار خواهد شد و طی آن چندین پرونده مهم از جمله پرونده بمباران شمال عراق از سوی ترکیه بررسی و مورد مناقشه قرار خواهد گرفت.

این نماینده عراقی تاکید کرد: بمباران شمال کشور از سوی ترکیه در آنِ واحد، یک پرونده انسانی و امنیتی ویژه است و آوارگی ده‌ها خانوار عراقی بیانگر لزوم اتخاذ تصمیمات لازم برای توقف این مسأله و اقدام برای حمایت از خانواده‌های عراقی است.

ترکیه  از ۱۴ ژوئن گذشته عملیات گسترده با نام «پنجه عقاب» و از ۱۷ ژوئن عملیات «پنجه ببر» را در شمال عراق،  با هدف نابودی عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) آغاز کرده است که با اعتراض شدید دولت بغداد و مقامات مسئول عراقی مواجه است اما آنکارا بی‌توجه به این اعتراض‌ها به نقض حاکمیت عراق، تاکید دارد که به عملیات خود ادامه دهد. 

پ‌.ک‌.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را از سر گرفت و طبق آمار دولتی، تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر در جریان عملیات‌ پ.‌ک.‌ک جان خود را از دست داده‌اند.

«احمد الصحاف» سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق، نیز پیش‌تر از گزینه‌های پیش روی این کشور در پاسخ به حملات ترکیه به شمال عراق خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه عراق در این خصوص گفت: تاکید می‌کنیم که برای این حملات، با دولت عراق هماهنگ نشده است و این اقدامات باعث افزایش تنش در نوار مرزی میان دو کشور خواهد شد و کمکی به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه نخواهد کرد حتی بر امنیت منطقه اثر خواهد گذاشت لذا از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که به نقش خود در زمینه حمایت از عراق در حق دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضیش عمل کنند.»

«جمال فاخر» نماینده عضو ائتلاف «سائرون»  نیز ماه پیش از پارلمان عراق خواسته بود تا نشستی فوق‌العاده برای بررسی این اقدام ترکیه برگزار کند و به دولت اختیار تام دهد تا از تمامی برگه‌های فشار خود علیه آنکارا استفاده کند و به تجاوزهای مکرر آن به زمین و آسمان عراق پایان دهد.

وی قطع روابط اقتصادی، اخراج شرکت‌های ترکی فعال در عراق، بستن سفارت عراق در ترکیه و اخراج سفیر ترکیه در بغداد و ارائه دادخواست رسمی به شوری امنیت به منظور برگزاری نشستی فوق‌العاده درباره این مسأله را از جمله گزینه‌های بغداد برای پاسخ‌گویی به تجاوزهای مستمر آنکارا اعلام کرد.

«علی الغانمی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز در واکنش به تداوم حمله نیروهای ترکیه به مناطقی در شمال عراق به بهانه مقابله با نیروهای پ.ک.ک خواستار بین‌المللی کردن این امر شد و گفت: بمباران مناطق شمالی عراق توسط ترکیه، سلوک و سیاست آنکارا در قبال کشورهای هم‌جوار خود است. به ویژه که دخالت او در سوریه و لیبی نشان می‌دهد که این بمباران حاصل یک لحظه و یک تصمیم آنی نبوده بلکه ادامه‌دار است.

وی افزود: لذا دولت عراق باید پاسخ مناسبی در سطح بین‌المللی به این تجاوز ترکیه بدهد و این قضیه را در سازمان ملل و شورای امنیت طرح کند زیرا نمی‌توان در مقابل نقض حاکمیت ملی کشور سکوت کرد. هر موضعی که دولت در این زمینه اتخاذ کند از سوی پارلمان عراق نیز حمایت می‌شود.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق وزیر کشور عراق کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق وزیر دفاع عراق ترکیه کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق شمال عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۵۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند

روزنامه ترکیه گزارش داد که ترکیه ممکن است برای برنامه دفاعی خود علیه حزب کارگران کردستان، پ ک ک، در کردستان عراق، سامانه دفاع هوایی پیشرفته اس-۴۰۰ روسیه خود را در مرز عراق مستقر کند.

بر اساس این گزارش، اس-۴۰۰‌های ترکیه ممکن است در مرز مستقر شوند، به این معنی که در برابر پهپاد‌هایی که ادعا می‌شود توسط پ‌ک‌ک خریداری شده، دفاع خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید که این اولین استقرار عملیاتی این سامانه موشکی از زمان دریافت آن در سال ۲۰۱۹ است.

قرارداد روسیه و ترکیه برای اس-۴۰۰ حدود ۲.۵ میلیارد دلار برای ترکیه هزینه داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • اولین نتایج سفر اردوغان به عراق/ تشکیل ستاد عملیات مشترک بین آنکارا و بغداد
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • السودانی: امنیت ترکیه و عراق به هم گره خورده است/ اردوغان: برپایی کشور فلسطین کلید صلح است
  • خیز بغداد و آنکارا برای توسعه همه جانبه رابطه / در سفر کم سابقه اردوغان به عراق چه می گذرد؟ / نفت، آب و تروریسم مهم ترین پرونده های روز میز مذاکرات دوجانبه
  • السودانی: امنیت ترکیه و عراق به هم گره خورده است
  • مجارستان : رقابت ناتو در اوکراین جرقه جنگ جهانی سوم را خواهد زد
  • نماینده پارلمان عراق: ترکیه ۵۰۰۰ بار حاکمیت عراق را نقض کرده است
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه