Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@15:20:25 GMT

تماشای ستی‌فاطمه جهانشهر یزد در هرات افغانستان

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۵۲۱۳

تماشای ستی‌فاطمه جهانشهر یزد در هرات افغانستان

ایسنا/یزد هر چند ارتباط خواهری «ستی فاطمه خاتون» و «گوهرشاد بیگم» دو بانوی نیکوکار عصر تیموری بر خلاف رابطه نزدیک همسرانشان تنها در حد منقولات است ولی شباهت‌های قابل‌توجهی بین مقبره‌های آنها که یکی در یزد و دیگری در هرات افغانستان است، وجود دارد.

«گوهرشاد بیگم» بانی مسجد گوهرشاد در جوار بارگاه مقدس امام رضا(ع) یکی از بانوان ثروتمند بسیار خیر و نیکوکار عصر تیموری و همسر شاهرخ تیموری بود که در  خراسان بزرگ که بخش‌هایی از کشور افغانستان کنونی را نیز شامل می‌شده، می‌زیسته است و با وجود این که مستندات شاخصی وجود ندارد ولی برخی کارشناسان معتقدند که وی خواهر «ستی فاطمه خاتون» همسر امیرچقماق شامی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته آنچه در این مورد جالب توجه است رابطه بسیار نزدیک امیرچقماق و شاهرخ تیموری است به طوری که حتی در جنگ‌های مختلفی در کنار هم حضور داشته‌اند و از طرفی نیز تشابهات بسیاری زیادی را می‌توان مابین آثار معماری شهر یزد در ایران و شهر هرات در کشور افغاستان در این رابطه مشاهده کرد.

یکی از آثار بسیار ارزشمند شهر هرات در افغانستان، گنبد مقبره‌ی «گوهرشاد خاتون» است که از نظر معماری به تنها گنبد باقیمانده از عصر تیموری در ایران که همان گنبد مقبره «ستی فاطمه خاتون» در شهر یزد است، شباهت بسیاری دارد.

گنبد مقبره گوهرشاد خاتون همانند گنبد ستی فاطمه در یزد به شکل خیاره‌ای که مرسوم عصر تیموری بوده، طراحی و بنا شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری گوهر شاد جهانشهر يزد عصر تیموری ستی فاطمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۵۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۰ درصدی مبادلات مرزی محصولات کشاورزی از سیستان و بلوچستان


غلامحسین تیموری مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۸۴ هزار و ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی با نظارت هفت مرکز قرنطینه گیاهی مستقر در مرزهای رسمی استان شامل مرز میلک، پیشین، میرجاوه، گمشاد، چابهار، ریمدان، زاهدان مبادله شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است.

غلامحسین تیموری اظهار کرد: از مجموع مبادلات مرزی محصولات بخش کشاورزی، واردات۳۹ هزار و ۲۲۵ تن کالاهای شامل برنج ، موز و کنجد و بیش‌از ۴۴ هزار و ۱۹۸ تن صادرات محصولات کشاورزی عمدتا شامل انواع خرما،گوجه فرنگی، هندوانه و سیب درختی و سایر خشکبار است.

وی کل ترانزیت محصولات کشاورزی در یک ماه اول سال که از مرزهای رسمی انجام شده را ۱۱۱۶ تن اعلام کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • ۱۰ راه روستایی در شهرستان بم مسدود شد
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبرةالشعرای تبریز
  • اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز
  • ارتقای روابط تجاری با افتتاح یک مسیر ریلی جدید + فیلم
  • ۳ مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده (+عکس)
  • تکمیل راه آهن خواف هرات
  • رشد ۱۰ درصدی مبادلات مرزی محصولات کشاورزی از سیستان و بلوچستان
  • آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی
  • چه کشورهایی در گذشته جزئی از خاک ایران بوده‌اند؟