Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@08:21:37 GMT

کشف کلونی‌های جدید پنگوئن‌های امپراطور در جنوبگان

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۵۸۹۱

کشف کلونی‌های جدید پنگوئن‌های امپراطور در جنوبگان

کارشناسان حیات وحش با استفاده از نقشه‌برداری ماهواره‌ای ۱۱ کلونیِ جدید از پنگوئن‌های امپراتور را در جنوبگان شناسایی کرده‌اند و این یافته بر اساس لکه‌های قهوه‌ای-قرمزِ فضولاتِ این پرندگان روی یخ‌های این منطقه به دست آمده است.

به گزارش ایسنا، کشف این کلونی‌ها نشان‌دهنده ۲۰ درصد افزایش در شمار گروه‌های شناخته شده از پنگوئن‌های امپراتور در جنوبگان است و تحولی جدید و مهم برای دانشمندانی محسوب می‌شود که اثرات بحران اقلیمی بر جنوبی‌ترین قاره جهان را بررسی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان می‌گویند: از ۱۱ کلونی یا گروه جدید، یک کلونی پیش‌تر شناسایی شده اما تایید نشده بود. حالا از وجود ۶۱ کلونی پنگوئن‌های امپراتور که در سراسر جنوبگان پراکنده‌اند خبر داریم.

کارشناسان در این مطالعه و کنکاش‌ در منطقه جنوبگان یادآور شدند: این کشفِ هیجان‌انگیزی است. تصاویر ماهواره‌ای جدید از نوار ساحلی جنوبگان به ما امکان داد کلونی‌های جدید را پیدا کنیم. البته این خبر خوب است اما کلونی‌های یافت شده کوچک هستند و تنها پنج تا ۱۰ درصد به شمار کل جمعیت پنگوئن‌ها اضافه می‌کنند.

پنگوئن‌های امپراتور برای تخم‌گذاری به یخ نیاز دارند و در مناطقی متمرکزند که دسترسی و مطالعه آنها به دلیل دورافتاده بودن و سرمایی که به منهای ۵۰ درجه سانتیگراد هم می‌رسد، دشوار است.

براساس بررسی‌های سال‌های اخیر، پنگوئن‌های امپراتور نسبت به کاهش یخ اقیانوسی که محیط محبوب آنها برای تخم‌گذاری است، آسیب‌پذیرند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، با پیش‌بینی‌های کنونی درباره تغییرات اقلیم، این زیستگاه احتمالا کوچک‌تر خواهد شد. بیشتر کلونی‌های تازه کشف شده در حاشیه‌های دامنه تخم‌گذاری پنگوئن‌های امپراتورند و بنابراین با گرم شدن هوا، این زیستگاه‌ها احتمالا از میان خواهند رفت.

جزئیات بیشترِ این مطالعات در مجله دورسنجی در اکولوژی و محافظت از محیط زیست منتشر شده ‌است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پنگوئن جنوبگان پنگوئن های امپراتور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۵۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت هزار و ۵۶۰ نفر در زنبورستان‌های چهارمحال و بختیاری

سید عباس میراحمدی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیت هزار و ۵۶۰ نفر در زنبورستان‌های این استان گفت: سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ تن عسل از ۲۷۶هزار و۹۴۰ کلونی زنبورعسل در استان تولید شده است.

وی افزود: افزون بر این ۷۶ کیلوگرم ژل رویال (ماده ژلاتینی است که زنبور‌های عسل برای تغذیه ملکه و بچه‌های آنها تولید می‌کنند)، ۱۵تن گَرده، ۷۲ تن موم و ۳.۶ بره موم (ماده‌ای رزینی شبیه موم و از تولیدات زنبور عسل است، حالت آن خمیری شکل و چسبناک با بوی مطبوع که رنگ آن از سبز تا قهوه‌ای تیره متغیر است) از کلونی‌های زنبور عسل در استان تولید شد.

میراحمدی، ارزش ریالی تولیدات پارسال کندو‌های زنبور عسل را پنج هزار میلیارد ریال عنوان کرد.

بیشتر بخوانید

اجرای طرح سرشماری زنبورستان‌ها در چهارمحال و بختیاری

وی با اشاره به اهمیت زنبورعسل در گرده افشانی باغات و به خصوص بادام گفت: در شهرستان‌های بن و سامان تعداد ۲۴ زنبورستان با ظرفیت حدود ۶هزار و ۲۱۰ کلونی برای گرده افشانی در این شهرستان‌ها مستقر شده‌اند.

میراحمدی ادامه داد: براساس تحقیقات انجام شده ۱۰۰ درصد گرده افشانی بادام از طریق حشرات و زنبورعسل انجام می‌شود که این خود به نوعی اهمیت زنبور عسل در توسعه تولیدات باغبانی را مشخص می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • فعالیت هزار و ۵۶۰ نفر در زنبورستان‌های چهارمحال و بختیاری