Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-18@20:48:25 GMT

علت ريزش موي کودکان چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۶۰۰۸

ريزش ‌مو مشكلي نيست كه فقط مختص بزرگسالان باشد. ممكن است كودكتان هم درگير اين عارضه شود اما خبر خوب اين است كه نشانه‌هاي ريزش‌موي کامل يا ريزش موي منطقه‌اي در كودكان به راحتي قابل‌درمان است. «پوست‌ و موي» اين هفته را مطالعه كنيد تا اگر يكي از اين نشانه‌ها را در كودكتان يافتيد، از قبل در مورد آن آگاهي داشته باشيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. ناطقان: اگر كودك شما بيش از چندين ماه دچار ريزش‌مو شود، علت آن مي‌تواند يكي از عوامل زير باشد. پس با ديدن هر كدام از اين علايم سريع به متخصص پوست مراجعه كنيد تا با تشخيص به موقع، مشكل حل شود. در ادامه چند بيماري‌ پوستي شايع را كه باعث ريزش موي كودك مي‌شود توضيح مي‌دهيم و به دلايل ريزش‌مو هم مي‌پردازيم.

تينه‌‌آ كپيتيس
اين عارضه معمولا در كودكان ديده مي‌شود و نوعي عفونت قارچي پوست سر است و به آن اصطلاحا «كچلي قارچي» هم مي‌گويند. اين بيماري با شكل‌ها و تظاهرات گوناگون بروز مي‌كند و معمولا تكه‌هاي فلس‌مانندي روي پوست سر ظاهر مي‌شود. اين لكه‌ها يا فلس‌‌ها معمولا گرد يا بيضي شكل هستند. موها ممكن‌است در اين قسمت دچار ريزش شوند يا روي پوست به شكل لكه‌هاي سياه دربيايد.

درمان اين نوع ريزش‌مو معمولا مصرف داروهاي ضدقارچ مانند گريزئوفولوين به مدت حداقل 2 ماه است. به علاوه بايد از شامپوهاي مخصوص ضدقارچ مانند «سلنيوم سولفيد» يا «كتوكونازول» همزمان با درمان دارويي براي كاهش پوسته‌ريزي موهاي سر استفاده كرد. از آنجا كه اين عفونت قارچي مسري است، تمام وسايل كودك و كلاه، شال‌گردن، روسري يا برس او بايد كاملا شخصي باشد.

آلوپسي آره‌آتا
خوشبختانه بيماري آلوپسي‌آره‌آتا واگيردار نيست. در اين بيماري موهاي سر به صورت دايره‌اي يا بيضي مي‌ريزد و اين بخش‌ها صاف و خالي از مو مي‌شوند. تحقيقات نشان داده تقريبا 25 درصد بچه‌ها دچار اين عارضه مي‌شوند. متاسفانه آلوپسي‌آره‌آتا درمان ندارد اما مي‌توان آن را كنترل كرد. در برخي بچه‌ها بعد از سال‌ها، ناگهان موها در محدوده‌اي كه كچل شده، درمي‌آيد. در حدود 5درصد از كودكان هم ممكن است بيماري انتشار پيدا كند و به غير از موي سر، موهاي تمام بدنشان را هم از دست بدهند. اين بيماري با داروها و پمادهاي حاوي كورتيكواستروييد كنترل مي‌شود. در سنين بالاتر، تزريق استروييد و مصرف محلول ماينوكسيديل مي‌تواند به رويش دوباره موهاي ريخته كمك كند. پيدايش موهاي جديد ممكن‌است حدود 8 تا 12 هفته طول بكشد.

تلوژن افلوويوم
اين بيماري نيز يکي ديگر از عواملي است كه در كودكان باعث ريزش‌مو مي‌شود. شرايط استرس‌آور مانند تب بالا، از دست دادن يكي از اعضاي خانواده و انجام جراحي سخت مي‌توانند باعث اختلال در چرخه منظم رشد مو ‌شوند. اين حالت حداکثر يک سال طول مي‌كشد و معمولا محدودشونده است. متاسفانه براي اين بيماري درمان قطعي وجود ندارد اما اگر عاملي كه باعث ايجاد شرايط استرس‌آور شده است، از بين برود، رويش مجدد موها در سر امكان‌پذير است.

سوءتغذيه
گاهي كمبود مواد غذايي و معدني باعث ريختن موها مي‌شود. بيوتين يكي از ويتامين‌هاي ب‌كمپلكس است كه به بدن در تبديل كربوهيدرات به گلوكز كه براي سوخت‌رساني بدن لازم است، كمك مي‌كند. اگر اين ماده به بدن نرسد، باعث ريزش مو مي‌شود. «روي» يك ماده آلي است كه از جنبه‌هاي مختلف به متابوليسم سلول‌هاي بدن كمك مي‌كند همچنين باعث بهبود روند رشد در دوران كودكي و نوجواني مي‌شود پس به رشد سلول‌هاي سازنده مو هم كمك مي‌كند. در برخي موارد ريزش مو مي‌تواند به دليل مصرف بيش از حد ويتامينa هم باشد.



اختلال غدد درون‌ريز
گاهی علت ریزش مو در کودکان به دلیل مشكل كم‌كاري تیروئید است. پس اگر كودكتان دچار ريزش مو شد حتما بايد او را نزد پزشك ببريد تا برايش آزمايش تيروييد و در صورت لزوم، اسكن از غده تيروييد درخواست كند. اگر تشخيص داده شود تيروييدش كاركرد درستي ندارد، تحت‌ درمان دارويي قرار خواهدگرفت.

دلايل ديگر
گاهي علت ريزش‌موي كودك، پزشكي نيست و به مرور زمان برطرف خواهدشد؛ از جمله:

• كم‌مويي از بدو تولد: رشد موي خيلي از نوزادان در چند ماه اول زندگي بسيار كم است اما پس از مدتي موي دوران نوزادي جاي خود را به مرور به موهاي ثابت بيشتري مي‌دهد.

• ساييدگي: بين 3 تا 4 ماهگي، خيلي از بچه‌ها دچار ريزش موي منطقه‌اي مي‌شوند كه علت آن نشستن در صندلي‌ مخصوص بچه‌ها و سايش سر به قيمت پشتي صندلي است. نگران نباشيد؛ به محض اينكه فرزندتان شروع به راه‌رفتن كند، اين ريزش‌موي موضعي برطرف خواهد شد.

• استفاده از وسيله‌هاي جانبي: گاهي بد بستن مو و استفاده از كش‌هاي سفت باعث ريزش مو مي‌شود بنابراين سعي كنيد موهاي فرزند خردسالتان را در معرض اين كشش‌ها قرار ندهيد.
منبع: هفته نامه سلامت
برچسب ها: ریزش مو ، کودکان ، ناطقان ، علت

منبع: ناطقان

کلیدواژه: ریزش مو کودکان ناطقان علت باعث ریزش مو ریزش مو دچار ریزش ریزش موی بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۶۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ ریزمغذی موثر در جلوگیری از ریزش مو

آفتاب‌‌نیوز :

مو یک "فیلامنت پروتئینی" است که از فولیکول‌های موجود در پوست می‌روید. اگرچه مو یک بافت مرده است، اما فولیکول‌های مو سلول‌های زنده هستند که رشد و سلامت مو وابسته به سلامت این سلول‌ها است. فولیکول‌ها همانند هر سلول زنده‌ای نیازمند دریافت مواد مغذی هستند؛ بنابراین کمبود مواد مغذی رشد و سلامت مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگرچه تا به حال مطالعات متعددی در خصوص رابطه سوءتغذیه، به خصوص کمبود انرژی و پروتئین با ریزش مو صورت گرفته است، اما مطالعات در خصوص کمبود هر یک از مواد مغذی در افراد سالم هنوز کافی نیست.

ویتامین E

مطالعات رابطه معنی‌داری بین طاسی و استرس اکسیداتیو نشان داده‌اند؛ به طوری که در افراد مبتلا به طاسی معمولا ظرفیت آنتی اکسیدانی به خصوص در پوست فرق سر نسبت به سایر افراد پایین‌تر است. در یک کارآزمایی بالینی دریافت روزانه ١٠٠ میلی گرم مشتقات ویتامین E در بیماران مبتلا به ریزش مو به مدت ٨ ماه سبب افزایش تعداد مو در مقایسه با گروه دارونما شد.

ویتامین‌های گروه B

- کمبود بیوتین یا ویتامین B ۷ با درماتیت (التهاب پوستی)، ریزش مو و طاسی ارتباط دارد. اگرچه تا به حال هیچ کارآزمایی بالینی به بررسی اثرات مکمل‌یاری با بیوتین بر درمان ریزش مو نپرداخته است اما، تامین نیاز روزانه این ویتامین در پیشگیری از ریزش مو موثر است.

- کمبود شدید نیاسین یا ویتامین B ۳ سبب بیماری پلاگر می‌شود. ورم‌ها، زخم‌های پوستی و ریزش مو از عوارض اصلی این بیماری است. دریافت کافی این ویتامین برای سلامت پوست و مو لازم است. در یک مطالعه دریافت خوراکی مشتقات نیاسین در افزایش رشد مو در زنان مبتلا به طاسی موثر بود.

- کمبود اسیدفولیک یا ویتامین B ۹ می‌تواند ساخت کلاژن موجود در پوست و مو را دچار اختلال کند. کلاژن یک پروتئین سه رشته‌ای و فراوان‌ترین پروتئین بدن انسان است. اسیدفولیک در تکثیر DNA نقش دارد. سلول‌های پوست و مو تکثیر سلولی زیادی دارند. اسیدفولیک با انتقال گروه متیل در ساخت اسیدآمینه‌های گوگرددار در ساختار کلاژن نقش دارد.

- کمبود کوبالامین یا B ۱۲ می‌تواند سبب سفیدی مو شود. به گونه‌ای که مصرف مقدار کافی از این ویتامین سبب مشکی شدن مو‌های سفید ناشی از کمبود این ویتامین می‌شود.

روی

براساس پژوهش‌های صورت گرفته، کمبود روی احتمالا از دلایل ریزش مو است و روی در درمان ریزش مو در افراد دچار کمبود این ماده معدنی و حتی بدون کمبود می‌تواند موثر باشد. این فرض وجود دارد که اثربخشی مکمل‌یاری با «روی» در ریزش مو در افراد غیرمبتلا به کمبود روی، این باشد که هنوز کمبود بارز نشده است. روی به عنوان " کوفاکتور متالوآنزیم‌ها" تقریبا در تمام فرآیند‌های متابولیسمی بدن نقش دارد و روی رشد مو نیز موثر است.

روی همچنین نقش عملکردی مهمی در چرخه فولیکول‌های مو ایفا می‌کند. در یک کارآزمایی بالینی بر روی افراد مبتلا به طاسی منطقه‌ای با غلظت سرمی پایین «روی»، مکمل یاری روزانه با ۵۰ میلی گرم گلوکات روی به مدت ۶ هفته سبب افزایش غلظت سرمی روی و درمان طاسی ۶۰ درصد بیماران شد.

مس

مس همانند روی کوفاکتور بسیاری از آنزیم‌های دخیل در متابولیسم فعالیت‌های بدن از جمله آنزیم لیزیل اکسیداز است که در ساخت کلاژن نقش دارد. مس همچنین نقش اساسی در افتراق و تکثیر سلول‌های پاپیلا پوستی ایفا می‌کند. این سلول‌ها فیبروبلاست‌های اختصاصی بوده که نقش مهمی در رشد فولیکول‌های مو ایفا می‌کنند.

آهن

مطالعات متعددی رابطه بین کمبود آهن و ریزش مو را بررسی کرده‌اند. تقریبا بیشتر این مطالعات بر روی خانم‌ها انجام شده و تاکید بر ریزش مو با آسیب دائمی غیرفولیکولی (noncicatricial) دارد. این احتمالات وجود دارد که کمبود آهن با طاسی منطقه‌ای، آندروژنی، طاسی کامل فرق سر و ریزش مو منتشر مرتبط باشد. براساس پژوهشی که روی زنان و مردان مبتلا به ریزش مو با آسیب دائمی فولیکولی و غیرفولیکولی صورت گرفت، طول دوره درمان ریزش مو در افراد مبتلا به کمبود آهن طولانی‌تر از سایر افراد بود؛ بنابراین کم خونی ناشی از فقر آهن باید درمان شود. هنوز علم نتوانسته است به طور قطع رابطه بین کمبود آهن و ریزش مو را به اثبات برساند، اگرچه در بسیاری از مطالعات این رابطه مشاهده شده است.

اسید‌های آمینه

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، نقش اسید‌های آمینه ضروری در آنمی به خوبی شناخته شده است، اما اثر احتمالی آن‌ها بر رشد مو تا به حال بررسی نشده است. با توجه به ذخایر اسید‌های آمینه معمولا احتمال کمبود کم است البته در این مورد "اسید آمینه لیزین" مستثنی است. با توجه به زیست دسترسی پایین این اسیدآمینه در مواد غذایی، احتمال کمبود آن وجود دارد. در زمان کمبود، بدن اولویت را تامین نیاز بافت‌های ضروری قرار می‌دهد و بافت‌های غیرضروری نظیر فولیکول‌های موی سر حذف می‌شوند. لیزین نقش مهمی در برداشت روی و آهن ایفا می‌کند.

در زنان مبتلا به کم خونی فقر آهن مکمل‌یاری روزانه با ۱.۵ تا ۲ گرم لیزین همراه با آهن به طور معنی‌داری غلظت فریتین را افزایش داد. سیستین و متیونین اسید‌های آمینه تامین کننده سولفور مورد نیاز بدن هستند. سولفور ماده اصلی تشکیل دهنده پوست و مو است و سبب استحکام آن‌ها می‌شود. به همین دلیل این دو اسید آمینه به مقدار زیاد در پروتئین‌های تشکیل دهنده بافت مو و پوست یافت می‌شوند و کمبود آن‌ها استحکام و سلامت این بافت‌ها را به مخاطره می‌اندازد.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
  • ارتباط بین ریزش مو و سکته قلبی
  • ۶ ریزمغذی موثر در جلوگیری از ریزش مو
  • تهیه و نگهداری جوجه‌های رنگی در منازل خطرآفرین است
  • آبله مرغان، بیماری شایع اولین فصل سال است
  • راه دو روستای بم مسدود شد
  • پاسخ عجیب مورایس به انتقاد شدید از سپاهان؛ به خاطر موهای من است!
  • این درد را در سنین رشد کودکان را جدی بگیرید
  • قوانین ریزش سنگ نما و مقصر ریزش سنگ کیست؟
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید