Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان نماینده رشت در مجلس، به پیشرفت فیزیکی کتابخانه مرکزی شهر رشت نیز اشاره کرد و گفت: این کتابخانه به عنوان نگین فرهنگی استان گیلان می بایست با امکانات کامل و بیشتر تکمیل شود و به بهره برداری برسد.

سیدعلی آقازاده در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، ضمن اشاره به اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی در تامین امنیت اجتماعی در جامعه، اظهار کرد: کتاب ابزار قدرتمندی برای کنترل و رفع ناهنجاری های اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه نارسایی ها، کمبودها و مشکلات در حوزه کتاب و کتابخوانی دغدغه های جدی همه دلسوزان کشور است، گفت: کتابداران کتابخانه های عمومی و مجموعه کتابخانه ها به عنوان خط مقدم ارتباط فرهنگی نظام با جامعه دارای جایگاه ارزشمندی هستند که می توانند در رفع بسیاری از این مشکلات به خوبی عمل کنند.

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی، حمایت جدی از کتابخانه های عمومی را زمینه ساز توسعه فرهنگی عنوان کرد و یادآور شد: در برخی از مناطق کمتر توسعه یافته استان مشکلات در حوزه فرهنگی و اجتماعی ریشه در عدم وجود بسترهای مناسب برای مطالعه دارد که می بایست با ایجاد زیرساخت های مناسب فرهنگی خصوصا کتابخانه های مناسب، این نقیصه در این مناطق رفع شود.

آقازاده، همچنین تعامل و همپوشانی دستگاه ها برای رشد جایگاه کشور در حوزه کتاب و کتابخوانی را وظیفه ای بر دوش همه مسئولان، دلسوزان این حوزه، مردم و رسانه ها عنوان و خاطرنشان کرد: به عنوان نماینده مردم در جایگاه قانونگذاری برای هر نوع کمک جهت حل مشکلات نهاد کتابخانه های عمومی آمادگی کامل داریم.

وی نهاد کتابخانه های عمومی را مایه افتخار جامعه و دارای هویت سازمانی عنوان کرد و با ابراز نگرانی از وضعیت معیشتی کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه ها، بر لزوم رفع موانع قانونی در حوزه اعتبارات این مجموعه تاکید کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، محرومیت زدایی فرهنگی و خدمت در حوزه های اجتماعی جامعه را وظیفه نهاد کتابخانه های عمومی دانست و ادامه داد: برای رسیدن به اهداف مهم، مجلس در کنار مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی ایستاده است.

وی در ادامه به پیشرفت فیزیکی کتابخانه مرکزی شهر رشت نیز اشاره کرد و گفت: این کتابخانه به عنوان نگین فرهنگی استان گیلان می بایست با امکانات کامل و بیشتر تکمیل شود و به بهره برداری برسد.

آقازاده، درخصوص تعلل برخی از شهرداری های استان در پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی از درآمدهای خود نیز، اظهار کرد: کم کاری و تعلل شهرداری ها در پرداخت حق قانونی کتابخانه ها به هیچ وجه قابل پذیرش نبوده و دستگاه های نظارتی در کنار مجلس ملزم به ورود به این موضوع مهم هستند.

پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان نیز، با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه های عمومی استان، تصریح کرد: استان گیلان دارای ۱۰۰ باب کتابخانه عمومی نهادی، مشارکتی و مستقل است.

وی برگزاری محافل ادبی، کارگاه های آموزشی ویژه کودکان، نوجوانان، افراد بزرگسال، مادران و گروه های خاص، نشست های کتابخوانی، رونمایی و نقد کتاب و نیز برگزاری جشنواره ها و پویش های متعدد کتابخوانی را از برنامه های مهم مجموعه کتابخانه های عمومی برشمرد و اضافه کرد: همه این تلاش ها برای رشد آگاهی های اجتماعی و کاهش آسیب ها و ناهنجاری ها در جامعه صورت می گیرد و چنانچه حمایت های مسئولان از مجموعه کتابخانه ها پررنگ تر از گذشته باشد، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی ما گسترش یافته و تاثیر جدی تری بر روی جامعه خواهد داشت.

این مسئول فرهنگی، با اشاره به برخی مشکلات در مسیر اعتلای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان، تعلل برخی از شهرداری ها در پرداخت حق قانونی کتابخانه ها و نیز مشکلات مالی و اعتباری در تکمیل پروژه های نیمه تمام را از مهمترین دغدغه های این مجموعه برشمرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی نهاد كتابخانه هاي عمومي آسيب هاي اجتماعي کتابخانه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۶۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ظهر پنج شنبه در دیدار با محمدباقر هنربر معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه با اشاره به آمار عضویت، امانت، سرانه فیزیکی و تعداد منابع کتابخانه های عمومی شهرستان میانه در سال ۱۴۰۲ افزود: شهرستان میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی در این شهرستان را دارد و برنامه ریزی برای ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی در شهرستان میانه به عنوان مطالبه مردم و اعضای کتابخانه های عمومی، همکاری و تعامل همه ادارات و سازمان‌های ذیربط را می‌طلبد.

محمدباقر هنربر معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه با بیان اینکه با وجود غالب شدن فضای مجازی در زندگی امروزی مردم به ویژه جوانان و نوجوانان، عملکرد خوب اداره کل کتابخانه های عمومی استان در سال‌های اخیر باعث افزایش مطالعه در کتابخانه های عمومی استان به ویژه کتابخانه های میانه و آشتی مردم با کتاب و مطالعه شده است.

محمدباقر هنربر در دیدار با اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، فراهم کردن زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی را سبب گرایش روزافزون مردم به مطالعه خوانده، گفت: مطالعه، فکر انسان را روشن و سطح آگاهی و فرهنگ جامعه را ارتقا می‌دهد و به تبع آن آسیب پذیری مردم نسبت به ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد لذا لازم است در کنار فراهم نمودن زیرساخت‌های فیزیکی، در زمینه فرهنگ سازی، ترغیب و تشویق به مطالعه نیز تلاش جدی صورت پذیرد.

فرماندار میانه با تقدیر و تشکر از همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور از تبدیل کتابخانه های عمومی به عنوان پایگاه اجتماعی برای رجوع همه اقشار مردم، افزود: در دوره مدیریت کنونی کتابخانه های عمومی در سطح استان مردم استقبال بیشتری از کتابخانه های عمومی داشته و با کتاب و کتابخوانی انس بیشتری گرفته‌اند.

گفتنی است اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در سفر یک روزه خود به شهرستان میانه با کتابداران، کارکنان و اعضای کتابخانه های عمومی دیدار و گفتگو کرده و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات موجود قرار گرفت.

کد خبر 6088616

دیگر خبرها

  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است