Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:42:40 GMT

راه اندازی بخش تشخیص ژن دوقلوزایی گوسفند در کرج

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۶۶۳۹

راه اندازی بخش تشخیص ژن دوقلوزایی گوسفند در کرج

رییس آزمایشگاه بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: امروزه صفت چندقلوزایی در گوسفند به دلیل اهمیت اقتصادی مورد علاقه دامداران قرار گرفته لذا انتخاب مستقیم برای این صفت در برخی از گله ها منجر به پیشرفت ژنتیکی بسیار زیادتر از مقدار مورد انتظار شده است. 

نعمت اله اسدی افزود: دلیل این پدیده، وجود تعدادی ژن با اثر  عمده که تاثیر سایر ژن های کوچک اثر را تحت پوشش قرار می دهد، تشخیص داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: تاکنون جهش در چند ژن عامل ایجاد چندقلوزایی و یا عقیمی گوسفندان گزارش شده و بر این اساس در بین نژادهای اصلاح شده گوسفند برخی از نژاد ها با توجه به توانمندی اولیه به منظور افزایش بره زایی تحت انتخاب قرار گرفته اند و امروزه به عنوان نژادهای شاخص چند قلوزا (از قبیل رومانف) مطرح می باشند.

اسدی گفت: چند قلوزایی در این نژادها عمدتا چند ژنی می باشد، علاوه بر این در برخی نژادها چند قلوزایی با منشاء یک ژن بزرگ اثر(Major Gene) مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از این جایگاه های ژنی FecB  یا برولا مرینو (BoM) می باشد که منجر به افزایش نرخ تخمک ریزی در میش های دارنده آلل های این ژن می شود.

رییس آزمایشگاه بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی افزود: امروزه در ایران این ژن از طریق آمیخته گری به بعضی از نژادها از جمله قوچ افشاری منتقل و تحت عنوان افشار برولا نام گذاری شده است.

در همین راستا و به منظور  حمایت از برنامه های اصلاح نژادی و بهبود راندمان تولید مثلی در گوسفند و از طرفی حمایت از دامداران، بخش تشخیص ژن دوقلوزایی در گوسفند در آزمایشگاه بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به عنوان آزمایشگاه مرجع در حوزه علوم دامی ، راه اندازی و آماده خدمت رسانی به دامداران می باشد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور استان البرز وزارت جهاد کشاورزی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور استان البرز موسسه تحقیقات علوم دامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۶۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هویت‌های ملی در هر حوزه ای باید ثبت جهانی شود و دستگاه‌های متولی در این رابطه و برای حفظ و نگهداری پیشینه فرهنگی و اجتماعی کشور رسالت خطیری بر عهده دارند.

نخستین کنفرانس بین المللی موزه‌ها با همکاری سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت کشور در حال برگزاری است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به یاسوج سفر می کند
  • موافقت سازمان امور دانشجویان با راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شهرکرد
  • امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • راه اندازی طرح تحقیقاتی و تولیدی پرورش طیور در دانشگاه ملی ملایر 
  • تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها
  • کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • دستاورد‌های مهم موسسه تحقیقات خاک و آب در سه محور اساسی در تولید گندم
  • دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات میزبان اردوی تیم ملی هاکی بانوان