Web Analytics Made Easy - Statcounter

باوجود امکان خرید رایت فیلم‌های خارجی از واسطه‌های فروش، هنوز «سینمای ما» علاقه‌ای به خرید رایت فیلم‌های خارجی ندارد و ترجیح می‌دهد که چراغ خاموش فیلم خارجی را اکران کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از ماه گذشته که اکران فیلم‌های خارجی در سینمای ایران مطرح شد، مهم‌ترین مسأله «رایت» فیلم‌ها بود و اینکه آیا دفاتر پخشی که مطابق آئین‌نامه می‌توانند فیلم‌های خارجی را پخش کنند، رایت این فیلم‌ها را خریداری کردند یا خیر؟

در هفته گذشته نیز تعداد فیلم‌های خارجی رو به افزایش گذاشته است و در حال حاضر با نظر به درگاه‌های مختلف خرید بلیط تقریباً 10 فیلم خارجی برای تماشا در سینماها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این ماجرا، فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم‌های سینمایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت که در صورت فهمیدن اینکه دفتر پخشی فیلم بدون رایت به سینماها داده است، با آن برخورد می‌کنیم. از سوی دیگر دبیر شورای صنفی نمایش نیز بر وجود رایت‌ فیلم‌های خارجی تصریح و اشاره کرده است که از میان فیلم‌های موجود عموماً رایت دارند و از چند فیلم جدید خارجی که اکران شده‌اند نیز بی‌خبریم.

«دفاتر پخش» با اکران فیلم‌های خارجی کسب‌وکار جدید راه‌ انداختند!

جوکر بدون رایت در حال اکران است

امروز در گفت‌وگو با حیدری رئیس دفتر پخش نمایش گستران درباره رایت فیلم‌هایی که به سینماها برای اکران داده‌اند سؤال شد. وی بیان کرد همان‌طور که می‌دانید از شرکت‌های اصلی فروش رایت نمی‌توان به دلیل تحریم‌ها رایت فیلم خرید و تنها باید از واسطه‌ها رایت فیلم‌ها را خریداری کرد. از سوی دیگر قصد ما این بود که در این شرایط وخیم اقتصادی به سینماهای کشور کمکی کرده باشیم.

حیدری در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چه فیلم‌هایی را در حال حاضر به سینماها برای اکران دادید و آیا رایت آنان خریداری شده است یا خیر اشاره کرد که دو فیلم سینمایی «جوکر» و «1917» را ارائه دادیم و رایت آنان را نخریدیم. اکران‌های ما سراسری نیست و تنها چند تک سانس در صبح است که به فروش فیلم‌های ایرانی نیز لطمه نخورد.

وی در ادامه گفت که وقتی در کشور قانون کپی رایت را به رسمیت نمی‌شناسیم و از فیلم‌های ایرانی نیز صیانت نمی‌شود و بعد از اینکه در نمایش خانگی وارد شد بلافاصله در ماهواره روی آنتن می‌رود، نتیجه همین می‌شود که فیلم‌های خارجی در کشور بدون رایت نیز اکران می‌شود. دیگر فیلم‌هایی که در VODها یا در سینماها اکران می‌شوند، یا اصلاً رایت ندارند یا حداقل رایت نمایش سینمایی ندارند اما در حال اکران‌اند.

باتوجه به مطلب فوق به نظر می‌رسد که شرکت‌های سازنده این فیلم‌های خارجی‌ می‌توانند اقدامات قانونی در مجامع حقوقی بین المللی علیه ایران داشته باشند.

اکران فیلم‌های خارجی اموال ملت را تهدید نمی‌کند

خبرنگار تسنیم برای شفافیت بیشتر این موضوع را در گفت‌وگو با یک حقوقدان و وکیل پیگیر شد. نصرالهی که قبل‌تر نیز با تسنیم درباره مسأله رایت فیلم‌های خارجی و اکران‌های سینمایی گفت‌وگو کرده بود گفت: در مورد اکران فیلم‌های خارجی در ایران باید رایت فیلم خریداری شده باشد و این می‌تواند به این صورت باشد که خود دولت پروانه نمایش فیلم را ضمن خرید رایت از کمپانی سازنده، صادر کند یا اینکه خود شرکت پخش فیلم در ایران بیاید و یکی از رایت‌ها فیلم را به دولت یا به یکی از شرکت‌های پخش داخلی بفروشد و فیلم هم در کشور اکران شود.

سکوت تعجب برانگیز تهیه‌کنندگان در مقابل قاچاق فیلمشان

وی در ادامه بیان کرد که در حال حاضر که عضو کنوانسیون بِرن نیستیم، نه می‌توانیم از حقوق فیلم خود در جهان صیانت کنیم و نه الزامی بر رعایت قانون کپی‌رایت در کشور می‌بینیم. در حالی که اگر عضو کنوانسیون برن بودیم دادگاه‌های ما این صلاحیت را داشتند که از حقوق فیلم‌های ایرانی صیانت کنند. در حال حاضر ما نیز از فیلم‌های خارجی حمایتی نمی‌توانیم بکنیم.

این وکیل در پاسخ به تسنیم درباره اینکه واکنش طرف خارجی به اکران بدون رایت فیلم در ایران چه می‌تواند باشد پاسخ داد: در صورتی که دولت این فیلم‌ها را اکران کند، آنها می‌توانند از اموال بلوکه شده ایران نیز خسارت خود را برداشت کنند اما در صورتی که شخص حقیقی مرتکب شود، طرف خارجی نمی‌تواند از اموال عمومی ایران برداشت کند مگر اینکه طرف ایرانی که شخص حقیقی است اموالی در خارج از کشور داشته باشد.

طبیعتاً ما هم اگر چنین امکاناتی داشتیم همچنین کاری می‌کردیم و از اموال بلوکه شده طرف مقابلمان برداشت می‌کردیم. نکته دیگر اینکه در صورتی که شخص حقیقی ما که اقدام به اکران بدون رایت فیلم خارجی کرده باشد، در یکی دیگر از کشورهایی که با کشور سازنده فیلم معاملات قضایی داشته باشد، احتمال اینکه اموالش در کشور دوم بلوکه شود و از آن خسارت برداشت کنند، نیز موجود است.

وی در پایان خاطرنشان کرد که عدم پذیرش قانون کپی‌رایت در هر حالت به ضرر ما است زیرا ضرری که از سرقت و دزدی آثار و میراث فرهنگی ما در دیگر کشورهای جهان می‌شود بسیار بیشتر از نفعی است که از فروش کالاهای خارجی در کشور به‌دست می‌آوریم. طرح‌های فرش ایرانی که در چین در حال خرید و فروش برای بافت است و همین‌طور نمایش فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور بدون رایت ضرر بسیار زیادی برای صاحب مال دارد که از آن بی‌خبریم.

چرا اقدام به اکران فیلم‌های خارجی جدید نکنیم؟

با توجه به مطالب فوق می‌توان نتیجه‌گیری کرد که اولاً روشن شد که علت بی‌تفاوتی سازمان سینمایی به اکران فیلم‌های خارجی به چه دلیل است، این سازمان و وزارتخانه‌ای که تحت آن در حال فعالیت است از آنجایی که خود اقدام به اکران فیلم‌های خارجی نکرده است نگرانی برای اموال ملت ایران در خارج از کشور ندارد و این موضوع را به تعبیری از سر خود باز کرده است و به دوش دفاتر پخش گذاشته است تا بتواند از این طریق بدون نگرانی فیلم‌ها اکران شود.

دوم اینکه اکران فیلم‌های خارجی کمک چندان بزرگی به سینماهای کشور نیست زیرا از زمان نمایش این فیلم‌ها مدت زمان زیادی می‌گذرد و دیگر اینکه زمان اکران و سانس چندان مناسبی ندارد. اگر واقعاً کمک به سینمای ایران با اکران فیلم خارجی را خواهانیم و واقعاً چنین امکانی وجود دارد، چرا فیلم «تنت» را یکی از دفاتر پخش ما همزمان با اکران خارجی خود و درست از زمانی که نسخه با کیفیت آن برای  دانلود آمد اکران نکنیم؟ اینگونه هم کمکی به سینمای کشور می‌شود و هم علاقه‌مندان سینما از دیدن سینمای روز جهان لذت می‌برند.

سوم اینکه دفاتر پخش باید مراقب اموال خود در کشورهای خارجی باشند زیرا در صورتی که شرکت‌های پخش و سازنده فیلم‌ها، صاحبان دفاتر پخش ایرانی را شناسایی کنند، بدون شک اموالشان را بلوکه می‌کنند و از آن خسارت خود را برداشت می‌کنند.

در آخر این سؤال را باید از سازمان سینمایی پرسید که چرا با این وجود از برخورد با دفاتر پخش سخن گفت و حالا برای این روند چه برنامه‌ریزی دارد؟ همین‌طور شورای صنفی نمایش که از رایت فیلم‌های خارجی صحبت کرده بود چه پاسخی دارد؟ فعلاً که نبود رایت‌ها به نظر چندان دردسر ساز نیست!

همه اینها در این حال است که خرید رایت فیلم‌ها از واسطه‌ها بدون شک ممکن است و سینمای ایران می‌تواند آبرومندانه با سینمای جهان تعامل داشته باشد. در این حالت سینمای ما بدون هیچ‌گونه نگرانی و دردسر می‌تواند اقدام به اکران فیلم‌های خارجی کند و از آن طرف نیز در تعاملاتی فیلم‌های خوب خود را در سینماهای جهان اکران کند.

انتهای پیام/

R1544/P/S4,34/CT7 واژه های کاربردی مرتبط کپی رایت سینمای جهان سینمای ایران سینما بیشتر بخوانید... خسارت نیم میلیارد دلاری بزرگ‌ترین سینمای زنجیره‌ای جهان! تاریخ اکران مهم ترین فیلم رو به اکرن جهان مشخص شد قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... خسارت نیم میلیارد دلاری بزرگ‌ترین سینمای زنجیره‌ای جهان! تاریخ اکران مهم ترین فیلم رو به اکرن جهان مشخص شد واژه های کاربردی مرتبط کپی رایت سینمای جهان سینمای ایران سینما پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ خندوانه آبان پخش می‌شود ۲ زن فقیری که گاو مرده خود را با معجزه امام کاظم (ع) زنده یافت ۳ سرنوشت تمام انسان‌ها به پیام غدیر گره خورده است/ چرا پیامبر(ص) غدیر را برای اعلام جانشینی برگزید؟ ۴ شبکه یک حضور رشیدپور را تکذیب کرد ۵ مستندی از پشت پرده "آقازاده" ساخته شد + فیلم ۶ جلالی: نذورات محرم در قالب کمک‌های مؤمنانه باشد/ دسته‌روی ممنوع است + فیلم ۷ "زیرخاکی ۲" نوروزی شد؟/ "خانه امن" آبان‌ماه در تلویزیون ۸ غدیر؛ رسالت ما و رسانه مهمترین اخبار فرهنگی امیرخانی: تمام حرف من یک کلمه است: «آموزش»/ جای خالی هنر در کشور ما احساس می‌­شود "زیرخاکی ۲" نوروزی شد؟/ "خانه امن" آبان‌ماه در تلویزیون سرنوشت تمام انسان‌ها به پیام غدیر گره خورده است/ چرا پیامبر(ص) غدیر را برای اعلام جانشینی برگزید؟ شبکه یک حضور رشیدپور را تکذیب کرد مهمترین اخبار تسنیم روحانی:دوران کرونا را باید تا ۶ ماه آینده در نظر بگیریم/ برای اعمال محدودیت‌ها مسیر اعتدال داشته باشیم لبنان| آیا انتخابات زودهنگام راه مناسبی برای عبور از بحران‌هاست؟ مصباحی مقدم: FATF به کلی منتفی است/ صحبت از پذیرش FATF یک تحریف است دستورالعمل برگزاری مراسم ماه محرم و صفر اعلام شد اختصاصی| دستور معاون اول رئیس جمهور و وزیر دادگستری برای توقف واگذاری ماشین‌سازی + سند‌ درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کپی رایت سینمای جهان سینمای ایران سینما کپی رایت سینمای جهان سینمای ایران سینما اکران فیلم های خارجی رایت فیلم های خارجی فیلم های ایرانی اقدام به اکران سینمای ایران رایت فیلم ها حال حاضر ترین اخبار فیلم خارجی دفاتر پخش خرید رایت بدون رایت کپی رایت گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۶۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

مالک باشگاه تراکتور تبریز تأکید کرد سرمربی اسپانیایی پیشین این تیم به دلیل داشتن بازیکنان همسطح نتوانست ترکیب اولیه تیم تحت هدایت خود را پیدا کند.

به گزارش تابناک ورزشی و به نقل از رسانه باشگاه تراکتور تبریز، محمدرضا زنوزی امروز (پنجشنبه) پیش از تمرین تیم فوتبال تراکتور تبریز در جمع اعضای تیمش گفت: تراکتور در دیدار با سپاهان استحقاق کسب سه امتیاز را داشت، ولی متأسفانه موقعیت‌های‌مان تبدیل به گل نشد. فوتبال در دنیا یک پدیده عجیب و بی‌نظیری است که این همه جمعیت را به استادیوم می‌کشاند. شیرینی فوتبال همین است و شما بهترین بازی را انجام می‌دهید، ولی برنده نمی‌شوید.

زنوزی با اشاره به جایگاه تراکتور در جدول رده‌بندی لیگ برتر یادآور شد: فاصله‌مان با صدر زیاد شده، ولی باز هم نمی‌توان گفت چه تیمی قهرمان است. ناامید نیستیم و هنوز شانس داریم. خیلی چیزها در فوتبال تأثیرگذار بوده است و می‌تواند نتایج را تغییر دهد. هنوز 21 امتیاز دست نخورده باقی مانده است و جام حذفی را هم داریم و باید با تمام قوا در ادامه مسابقات حاضر شویم.

مالک باشگاه تراکتور تبریز خاطرنشان کرد: برخی مواقع به دلیل وجود بازیکنان همسطح در یک پست، مربی در انتخاب ترکیب اولیه تیمش دچار مشکل می‌شود. نمی‌توان از آقای خمس ایراد گرفت. ایشان هم در انتخاب بازیکنان از بین دو بازیکن همسطح در یک پست، سردرگم بود. به همین دلیل نتوانستیم ترکیب اصلی تیم را پیدا کنیم. نمی‌توان برای مربی ایراد گرفت، چرا که می‌خواست به همه بازی برسد و آماده باشند. یکی از اساسی‌ترین مشکلات امسال همین بود و در این سه دیدار به همین دلیل با مشکل مواجه شدیم.

«در چند روز آینده سرمربی خوب خارجی انتخاب خواهیم کرد.»، زنوزی با بیان این جمله ادامه داد: خمز دوست بنده بوده و تا ابد هم چنین خواهد بود و شاید روزی دوباره برگردد. هیات مدیره و مدیرعامل گزینه‌های سرمربیگری را بررسی کرده‌اند و به دلیل اختلاف ساعت، شبانه‌روزی در حال مذاکره هستند.

وی در ادامه تأکید کرد: شجاع خلیل‌زاده و ریکاردو آلوز مثل دو برادر برای همدلی تیم زحمت می‌کشند. تیم امسال از نظر همدلی و اتحاد قابل قیاس با هیچ‌کدام از تیم‌های دوران خصوصی تراکتور و گسترش فولاد نیست.

دیگر خبرها

  • سیل دبی بازهم برای ورزش ایران دردسر شد
  • پشت پرده فروش ۱۲۰۰ میلیارد تومانی سینمای ایران! آیا رواست که سرمایه‌ها این‌گونه از کشور خارج شوند؟
  • سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است
  • حمایت وزارت علوم از تبدیل دانش به فناوری بدون وقفه ادامه دارد
  • فیلم‌های ایرانی برای اکران به «سارایوو» می‌روند
  • مرسدس بنز زنجیر چرخ اتوماتیک را معرفی می‌کند: رانندگی در زمستان بدون دردسر (فیلم)
  • اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی جاری
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • ضرغامی در پاسخ به قدس آنلاین بیان کرد: تکذیب خروج ایران از ایکوم و ایکوموس
  • روزنامه اطلاعات : عشق که یکطرفه نمی شود؛ مسئولین هم مردم را دوست بدارند