Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-20@14:17:37 GMT

بهار در وضعیت قرمز/ اسکان گروهی کارگران فصلی غیر بومی

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۶۹۲۶

بهار در وضعیت قرمز/ اسکان گروهی کارگران فصلی غیر بومی

یکی از مشکلاتی که مردم شهر بهار هرساله با آن مواجه هستند مشکل کارگران فصلی در زمان برداشت محصولات کشاورزی این شهرستان است که در شرایط شیوع بیماری کرونا این مسئله حساس تر شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ هر سال تعداد زیادی کارگر فصلی من جمله زن و مرد و کودک و جوان اغلب از شهرها و استان‌های غربی کشور وارد شهر بهار شده و مشغول برداشت محصولات سیب‌زمینی و سیر در این شهر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورود تعداد زیادی از این کارگران فصلی که اغلب به صورت خانوادگی با برپایی چادر در حومه شهر اسکان می یابند باعث بروز مشکلات اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی برای مردم این شهر شده است.

ستاد ساماندهی کارگران فصلی نام ستادی است که برای رسیدگی به امور کارگران فصلی در شهر بهار تشکیل شده و هر ساله با برگزاری جلسات این ستاد در فرمانداری شهر بهار به مشکلات و امور این افراد رسیدگی می‌شود.

امسال شیوع بیماری کرونا باعث حساسیت بیشتر مردم در مورد حضور این کارگران فصلی در منطقه شده است؛ چرا که دیده شده تعداد زیادی از این کارگران در حدود ۳۰ نفر با اجاره یک منزل مسکونی کلنگی و غیر قابل سکونت در خیابان اصلی شهر بهار و در یک محل پر تردد اقدام به سکونت در این مکان کرده اند.

با یکی از شهروندان که از این موضوع گلایه مند بود، گفتگویی داشتیم.

منزل کارگران فصلی بسیار کلنگی و از تجهیزات بهداشتی برخوردار نیست

وی در این مورد اظهار داشت: منزلی که کارگران فصلی اجاره کرده اند بسیار کلنگی بوده و از تجهیزات بهداشتی برخوردار نیست و مطمئنا جوابگوی این تعداد از افراد هم نمی تواند باشد.

این شهروند ادامه داد: نزدیک غروب آفتاب دیده می شود که تعداد زیادی از این افراد بدون ماسک در پیاده رو صف کشیده و به ردیف کنار هم نشسته و سیگار می کشند و همین موضوع باعث رنجش افراد و بانوان شده است، ضمنا این افراد با تجمع خود ممکن است باعث شیوع بیماری کرونا و گسترش آن در شهر شوند.

حسین فیض الهی، رئیس شورای شهر بهار در گفتگو با خبرنگار ما با ابراز نگرانی از حضور و تردد کارگران فصلی گفت: با توجه به اینکه امسال شیوع بیماری کرونا را داریم حضور کارگران فصلی در شهر بهار باعث ایجاد نگرانی برای مردم شده است.

وی افزود: مدت‌هاست که این مسئله از سوی شورای شهر به فرمانداری و ستاد ساماندهی کارگران فصلی مطرح شده و خواستار ساماندهی کارگران شده ایم و مقرر شده که اسکان آن ها به کشاورزان سپرده شود.

فیض اللهی ادامه داد: یکی از مسائلی که باعث نگرانی ما شده، اسکان این کارگران است چرا که دیده می شود هر ساله کارگران فصلی اقدام به برپایی چادرهایی در اطراف رودخانه و یا سایر زمین های کشاورزی می کنند و به صورت دسته جمعی در این مکان ها زندگی می کنند به طوریکه بهداشت مناسبی در آنها وجود ندارد.

 نگرانی مردم از تجمع کارگران فصلی و شیوع کرونا

رئیس شورای شهر بهار همچنین اظهار داشت: تجمع کارگران فصلی با کمترین میزان بهداشت در این شهر و یا نقاطی دیگر، باعث نگرانی مردم از شیوع بیماری کرونا  شده است.

وی تصریح کرد: همه این مطالب را به صورت مکتوب و شفاهی به فرمانداری، بخشداری و ستاد ساماندهی کارگران فصلی انتقال داده ایم اما تصمیم جدی در مورد آن ها گرفته نشده است و ما خواستار رسیدگی سریعتر به این مسئله هستیم.

در ادامه به سراغ محمد به نشان مدیر شبکه بهداشت شهرستان بهار و دبیر ستاد شهرستانی مبارزه با بیماری کرونا رفتیم.

وی در این مورد اظهار داشت: ستاد ساماندهی کارگران فصلی هر ساله در شهر بهار برگزار می شود و هدف آن رسیدگی به امور کارگران و جلوگیری از مشکلات احتمالی آن است.

در مورد کارگران فصلی هیچگونه ممنوعیتی ایجاد نشده 

به نشان هرگونه تصمیم در مورد کارگران فصلی را منوط به تصمیم ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا دانست و گفت: ستاد شهرستانی زیرمجموعه‌ای از ستاد استانی و ستاد ملی است و ما نمی‌توانیم تصمیمی بر خلاف آن بگیریم و در مورد کارگران فصلی هیچگونه ممنوعیتی ایجاد نشده و ما طبق قانون و طبق تصمیم ستاد ملی نمی‌توانیم جلوی ورود این افراد را که با عنوان کارگران فصلی وارد منطقه شده اند بگیریم.

مدیر شبکه بهداشت شهرستان بهار در خصوص اسکان کارگران فصلی در خیابان اصلی شهر بهار اظهار داشت: شبکه بهداشت به عنوان دبیر این ستاد مسئله را در جلسات آتی ستاد مطرح کرده و مطمئنا راهکاری در مقابله با آن اتخاذ خواهد شد.

بخشدار مرکزی شهر بهار نیز اظهار کرد: از اردیبهشت ماه امسال ستاد ساماندهی کارگران فصلی در فرمانداری برگزار شد تا از بروز هرگونه مشکل در این زمینه جلوگیری شود.

محمدرضا شفیعی ادامه داد: هر ساله با شروع فصل برداشت محصولات کشاورزی در بهار شاهد حضور کارگران فصلی در این شهرستان هستیم که نحوه اسکان آن ها از مهمترین مسائل است.

جلوگیری از اسکان گروهی کارگران فصلی

وی همچنین گفت: با بازدیدی که از بستر رودخانه صالح‌آباد داشتیم شاهد برپایی چندین چادر در این مکان بودیم که البته این تعداد امسال خیلی کمتر از سال های قبل است؛ چرا که سال های قبل تعداد ۴۰۰ چادر در منطقه برپا می شد اما  امسال به ۴۰ چادر کاهش یافته و تا حدودی جلوی اسکان گروهی این افراد را گرفته ایم.

بخشدار مرکزی بهار افزود: مقرر شده که کشاورزان خود این کارگران را اسکان دهند تا تجمع اتفاق نیفتد و تا جایی که امکان دارد سرکارگر به داخل شهر تردد و مایحتاجشان را خریداری کند تا تردد این افراد به داخل شهر کم شود.

شفیعی درباره اسکان کارگران فصلی در شهر گفت: سیاست ما در برخورد با این موضوع کمتر کردن تردد کارگران به داخل شهر است اما این ملکی که اجاره داده شده شخصی است و ما نمی توانیم در مورد آن دخالتی کنیم، چنانچه با دادستان نیز در مورد آن صحبت شد و نظر ایشان هم همین بود.

وی در ادامه تصریح کرد: شهروندان خود نیز باید به سلامتی و بهداشت مردم شهر اهمیت دهند و منافع شخصی خودشان را بر سلامتی مردم ارجح ندانند، چرا که همین یک مورد باعث مشکلات زیادی برای مردم شهر شده و دولت نمی تواند در آن ورود کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شیوع بیماری کرونا کارگران فصلی تعداد زیادی شهر بهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۶۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران مال همه ایرانیان است نه گروهی اندک از خواص

اعتماد نوشت: وزیر اقتصاد می‌گوید اداره امور به نحوی باید صورت بگیرد که آحاد مردم مشارکت در رهبری کشور داشته باشند. این نکته درست ظاهرا از بند سوم اصل ۴۳ قانون اساسی برداشت شده است. در ادامه می‌گوید در گذشته دولتمردان اعتقادی به فراهم کردن امکان مشارکت عامه نداشته و مشارکت مردم را مخل پیشبرد اهداف و منافع خود می‌دانستند.

 بیت‌الغزل سخنان وزیر این است که دولت‌های گذشته (بخوانید بانیان وضع موجود!) در مسیر مشارکت مردم در عرصه اقتصاد و مدیریت کشور سنگ‌اندازی کرده، و اجازه دخالت مردم را در این عرصه نمی‌دادند. در نتیجه امروزه گروه پرشماری از مردم انگیزه خود را برای مداخله در امر اداره کشور از دست داده‌اند، و بدین‌ترتیب حزب غایبین زمانه شکل گرفته است. اما دولت فعلی تلاش کرده است موانع حضور مردم در میدان را رفع کند، زیرا طالب برهم زدن چنین شیوه‌ای در اداره امور کشور است.

حق با وزیر محترم است که از دشواری‌های مشارکت مردم در عرصه اقتصاد و مدیریت سخن می‌گوید و اینکه مردم در سایه برخی بی‎‌تدبیری‌ها و کج‌اندیشی‌ها از صحنه رانده‌شده‌اند. اما نکته مهمی که جناب وزیر ناگفته باقی می‌گذارد، این است که اتفاقا جریان سیاسی مطلوب و متبوع او نقش عمده در اخراج مردم از کلیه صحنه‌ها داشته است، و ایشان این خطای بزرگ را نباید به حساب رقبای سیاسی دولت فعلی بنویسند.
دقیقا در همان روز‌هایی که وزیر محترم این موضع روشنفکرانه را رو کرده‌اند، بخش دیگری از همین دولت، دو پا در یک کفش کرده که پارلمان بخش خصوصی به عنوان یک نهاد مردمی و غیردولتی باید مطیع دولت باشد. فعالان بخش خصوصی حق ندارند فردی را که خود می‌پسندند به ریاست اتاق بازرگانی انتخاب کنند، و اگر چنین کردند با بی‌مهری شدید دولتیان روبه‌رو خواهندشد. اما حتی اگر در این مورد کوتاه آمدند، بازهم کافی نیست و باید این اطاعت، محض و بی‌چون و چرا باشد! اینک دولتمردان با تقلید ناشیانه از حکیم توس خطاب به نمایندگان بخش خصوصی می‌فرمایند:
اگر جز به کام من آید جواب
من و قفل و تعطیلی این اتاق!
اما راندن مردم از صحنه مشارکت اقتصادی به تلاش برای تصرف اتاق بازرگانی و مطیع ساختن پارلمان بخش خصوصی خلاصه نمی‌شود. افزایش سرسام‌آور قیمت املاک و مستغلات شرایطی را فراهم آورده که بسیاری از کسب‌وکار‌های خرد دیگر توان ادامه فعالیت نداشته‌باشند و از صحنه اقتصاد حذف بشوند. همان‌گونه که افزایش بیرویه اجاره‌بها بسیاری از خانوار‌های مستأجر را از شهر‌ها اخراج کرده و به حاشیه شهر‌ها رانده است.

این اتفاق شوم که معنای صریحش خالی کردن میدان اقتصاد از حضور و مشارکت مردم است، اتفاقا نتیجه روشن سیاست‌هایی بوده که همفکران جناب وزیر و حامیان دولت سیزدهم در طول چند دهه گذشته به کشور تحمیل کرده‌اند.

نکته جالب دیگر در رابطه با مواضع اخیر جناب وزیر، جدیت همفکران ایشان در نامحرم دانستن مردم همزمان با دعوت به مشارکت در میدان اقتصاد است. جریان سیاسی متبوع جناب وزیر هرگز نمی‌پذیرد که اطلاعاتی از برخی پرونده‌ها که در سال‌های گذشته گوشه‌ای از آنها رسانه‌ای شد، در اختیار مردم قرار بگیرد.

از دید آنان نتایج بررسی پرونده واگذاری بورس تحصیلی به خودی‌ها آن‌هم در مقیاس گسترده در دوران دولت دهم ربطی به مردم ندارد. همچنین مردم حق ندارند بدانند نتیجه بررسی پرونده املاک نجومی به کجا انجامید و آیا امتیازانی که گفته‌می‌شد به برخی خواص تعلق گرفته، پس گرفته شد یا نه. پرونده چای دبش هم صد البته جزو پرونده‌هایی است که اطلاع‌رسانی در مورد آن ضرورتی ندارد. علاوه بر همه اینها مردم اجازه ندارند در مورد ابربدهکاران بانکی و میزان بدهی‌شان و کسانی که در این پرونده مرتکب تقصیر شده و احتمالا مجازات شده‌اند، چیزی بپرسند. همان‌گونه که آقای رییسی هم در جلسه مناظره انتخاباتی حاضر نشدند لیستی را که رییس سابق بانک مرکزی در اختیارشان گذاشت، افشا کنند.

آقای وزیر از تلاش همفکران خودشان برای گسترش مشارکت مردمی سخن می‌گویند و اینکه قبلی‌ها مخالف این جریان بودند. اما اتفاقا براساس شواهد عالم واقع بیشترین ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها و مداخله‌های مشارکت‌برانداز در زمان تصدی و اقتدار همفکران ایشان محقق شده است.
اما نکته بسیار مهم‌تری که جناب وزیر حاضر به اقرار بدان نیستند، رابطه تنگاتنگ مشارکت سیاسی و مشارکت اقتصادی است.

 وقتی در سایه محدودیت‌هایی که اتفاقا جریان سیاسی متبوع ایشان به فضای انتخاباتی کشور تحمیل کرده، نرخ مشارکت سیاسی به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد و اعتبار جهانی نظامی که یادگار خون هزاران شهید بوده و محصول پرشکوه‌ترین انقلاب تاریخ بشر است، ملکوک می‌شود، طبعا مشارکت اقتصادی هم تحت تأثیر مشارکت اندک سیاسی روبه کاهش خواهدگذاشت.

جلب همراهی مردم برای بالا بردن میزان مشارکت اقتصادی و محقق ساختن شعار سال، در گرو بازبینی و بازنگری کلیه سیاست‌ها و شیوه‌های اجرایی و کشورداری است. در نتیحه این بازنگری می‌توان راهی را جست که شاهد شکل‌گیری حزب غایبین (به تعبیر جناب وزیر) نباشیم، و این باور بار دیگر در ذهن مردمان جا پیدا کند که ایران مال همه ایرانیان است نه گروهی اندک از خواص هم‌فکر و هم‌سلیقه جناب وزیر.

 

tags # سید ابراهیم رئیسی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • وعده صادق خط بطلانی برشکست‌ناپذیری اسراییل/ فصلی جدید گشوده شد
  • آقای وزیر ایران مال همه ایرانیان است نه گروهی اندک از خواص!
  • هوای دو شهر خوزستان در وضعیت «قرمز»
  • وضعیت قرمز در تیم پرهوادار فوتبال ایران
  • ایران مال همه ایرانیان است نه گروهی اندک از خواص
  • دو شهر خوزستان در وضعیت قرمز آلودگی هوا
  • جزییات تولید دام سنگین در کشور+جدول
  • هوای اصفهان ناسالم است/ شاخص زرین‌شهر و قهجاورستان بر مدار قرمز
  • نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»
  • جدول میزان پرداختی حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳