Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-28@23:59:18 GMT

«وی‌چت»؛ زیر تیغ ترامپ

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۸۳۳۱

«وی‌چت»؛ زیر تیغ ترامپ

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، طوری که این جنگ تجاری با تحریم کردن هوآوی در حوزه فناوری جدی شد و این روزها با امضای دستورهای جدید ابعاد بزرگ‌تری پیدا می‌کند و وی‌چت (پیام‎رسان مشهور چینی) جدیدترین اپلیکیشنی است که در معرض حملات این جنگ اقتصادی قرار گرفته است. روز جمعه رئیس‌جمهور آمریکا با امضای چندین فرمان اجرایی، دادوستد شهروندان آمریکایی با اپلیکیشن‌های چینی تیک‌تاک و وی‌چت را با اشاره به «ریسک امنیت ملی» آنها برای اطلاعات شخصی مردم کشورش ممنوع کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا و در حکم اجرایی ترامپ نام وی‌چت و شرکت بسیار شناخته شده پشت آن یعنی تنسنت هم به چشم می‌خورد. نشانه‌ای دیگر از اینکه مقابله با اپلیکیشن‌ها و شرکت‌های تکنولوژی چینی که از هوآوی شروع شد یک سیاست ادامه‌دار در دولت ترامپ است.

بایت دنس کمپانی مادر تیک‌تاک است و براساس فرمان اجرایی ترامپ هرگونه دادوستد با این شرکت ممنوع است و این فرمان از ۴۵ روز دیگر به اجرا در می‌آید، درست در پایان همان مهلتی که برای خریده شدن توسط مایکروسافت (یا احتمالا یک شرکت آمریکایی دیگر) داده شده است. همزمان نیز سنای آمریکا استفاده از تیک‌تاک روی دستگاه‌های دولتی را ممنوع کرده است. ترامپ در حکم امضا شده علیه وی‌چت که چند دقیقه پس از امضای حکم مشابه علیه تیک‌تاک صادر شد، اعلام کرد برای حفاظت از کشورمان، به اقدام علیه تهدیدات ناشی از اپلیکیشن موبایلی تیک‌تاک پرداختم و اقدامات لازم برای رسیدگی به تهدید مشابه از سوی اپلیکیشن موبایلی وی‌چت هم ضروری است. بر خلاف تیک‌تاک، وی‌چت عمدتا در خود چین کاربران زیادی دارد و مشخص نیست این فرمان چقدر روی کاربران آمریکایی این پیام‌رسان تاثیر خواهد گذاشت. به گفته یک مقام آمریکایی، اقدامات علیه وی‌چت شامل تمامی مبادلات مربوط به این اپلیکیشن می‌شود اما شامل ممنوعیت گسترده شرکت تنسنت نیست. البته این قانون از ۴۵ روز دیگر به اجرا گذاشته می‌شود و انتشار وی‌چت از سوی اپل از طریق فروشگاه اپ‌استور را ممنوع خواهد کرد.

در فرمان اجرایی ترامپ از اصطلاح ممنوعیت دادوستد(ترنزکشن) استفاده شده که مشخص نیست دقیقا هدف از ترنزکشن چیست. هرچند بعدا کاخ سفید اعلام کرده ممنوعیت ترنزکشن فقط شامل وی‌چت می‌شود. در پی امضای ممنوعیت اپلیکیشن‌های تیک‌تاک و وی‌چت، ارزش سهام تنسنت هولدینگز چین که شرکت مادر وی‌چت است، حداکثر ۱۰ درصد سقوط کرد. این درحالی است که از زمان آغاز به کار رسمی وی‌چت در سال ۲۰۱۱ تا دو سال گذشته، ارزش سهام تنسنت بیش از ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده بود. این درحالی بوده که تنسنت همچنین سرمایه‌گذار بسیاری از شرکت‌هایی است که گیم‌های مشهوری تولید کرده‌اند. تنسنت در تولید تعدادی از فیلم‌های سینمایی هالیوودی نیز در نقش سرمایه‌گذار فعالیت کرده است. شرکت تنسنت در بسیاری از استارت‌آپ‌های آمریکایی سرمایه‌گذاری کرده است که از جمله آنها اسنپ‌چت است.

وی‌چت توسط غول تکنولوژی چینی یعنی شرکت تنسنت هدایت می‌شود و در میان دانشجویان چینی و بسیاری از آمریکایی‌ها محبوب است و کاربران برای ارتباطات شخصی و کاری خود از آن استفاده می‌کنند. محدودیت ترامپ علیه وی‌چت باعث قطع ارتباط بیش از ۶ میلیون چینی می‌شود که هم‌اکنون در آمریکا زندگی می‌کنند. براساس اعلام سایت Apptopia وی‌چت در سه ماه گذشته به‌طور متوسط روزی ۱۹ میلیون کاربر فعال داشته است. به‌دنبال تهدید ترامپ برخی کاربران چینی درحال انتقال لیست تماس‌ها و ارتباطشان به اپلیکیشن‌هایی هستند که هنوز در چین فیلتر نشده‌اند، از جمله اسکایپ و لینکدین.

 اپل متضرر بزرگ تحریم وی‎چت

ترامپ درصدد است با به حاشیه بردن و تحریم اپلیکیشن‌ها و استارت‎آپ‎های چینی، برای اقتصاد اژدهای زرد دردسر ایجاد کند، اما غافل از اینکه در اقتصاد در هم تنیده جهان، تاوان بخشی از این سیاست‎ها را خود شرکت‎های آمریکایی می‌دهند، زیرا دستور رئیس‌جمهور آمریکا برای ممنوعیت داد و ستد با اپلیکیشن پیام رسان چینی وی‌چت ممکن است به فروش آی‌فون در چین که یکی از مهم‌ترین بازارهای اپل است، لطمه بزند. به هر حال، وی‌چت نقش محوری در زندگی دیجیتالی شهروندان چینی دارد و بیش از یک میلیارد نفر جمعیت چین از این برنامه برای خرید، پرداخت پول، ارسال ایمیل، وب‌گردی و تمامی اشکال ارتباطات تجاری و شخصی استفاده می‌کنند. بسیاری از چینی‌ها از شماره تلفن یا ایمیل استفاده نمی‌کنند. کسانی که به چین سفر می‌کنند، ناچارند برنامه وی‌چت را دانلود کنند، در غیر این صورت ممکن است نتوانند پول خریدهای کوچک را پرداخت کنند. بدون دسترسی به وی‌چت، احتمالا مصرف‌کنندگان از خرید آی‌فون در چین و سایر بخش‌های آسیا خودداری می‌کنند.

به گفته آناند سرینیواسان، تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس، چین حدود ۲۰ درصد از فروش اپل را تشکیل می‌دهد و بنابراین حذف وی‌چت از فروشگاه اپل، یک مانع جدی خواهد بود. درحالی‌که فروشگاه برنامه گوگل در چین ممنوع است، گزینه‌های دیگری برای نصب برنامه ها در نرم افزار اندروید وجود دارد. سخنگوی اپل درباره این موضوع اظهارنظر نکرده است. دستور اخیر ترامپ ممکن است باعث تلافی از سوی چین شود و به اپل آسیب بیشتری وارد کند. عمده تولید محصولات اپل در چین انجام می‌شود و اگر این کشور صادرات اپل را هدف بگیرد، روی کسب‌وکار جهانی این شرکت آمریکایی تاثیر خواهد گذاشت. همچنین چین ممکن است عرضه موادی مانند عناصر خاکی نادر را که برای ساخت آیفون کلیدی هستند، محدود کند. ارزش سهام اپل روز جمعه در بازار نیویورک یک درصد سقوط کرد. ارزش سهام این شرکت امسال ۵۳ درصد ترقی کرده است.  هرچند اپل می‌تواند سیستم‌عامل خود را باز کند تا کاربران بدون نیاز به مراجعه به فروشگاه برنامه این شرکت، برنامه را دانلود کنند اما این تغییر بزرگی برای شرکتی محسوب می‌شود که همواره مراقب دسترسی به اکوسیستم خود بوده و ۳۰ درصد سهم از فروش برنامه‌ها را برای خود برمی‌دارد. اگر این ممنوعیت اجرایی شود و اپل راه‌حلی پیدا نکند، مصرف‌کنندگان چینی که پول برای خرید آی‌فون دارند احتمالا به محصولات شرکت هوآوی روی خواهند آورد و به این ترتیب حکم ترامپ ممکن است به نفع شرکتی تمام شود که رئیس‌جمهور آمریکا سال‌ها به‌دنبال تضعیف آن بوده است.

پربیننده ترین اسنپ ایران به فروش می‌رسد چرا سامسونگ مجبور به کاهش قیمت گوشی‌های خود شد؟/ پیشتازی اپل در مبادلات تلفن‌های هوشمند قیمت لپ‌تاپ‌ ایسوس در بازار +جدول فیسبوک، آمازون، گوگل و اپل متهم به تخریب رقابت در بازار/ پاسخ زاکربرگ به اتهامات وارد شده چیست؟ چطور گوشی خیس شده را از سوختن نجات دهیم؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: چین فضای مجازی آمریکا دونالد ترامپ اپلیکیشن شبکه مجازی جنگ تجاری وی چت قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت اپلیکیشن ها ارزش سهام تیک تاک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۸۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ربات ۲پای چینی با موفقیت آزمایش شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، این ربات مهارت هایی برای فعالیت در محیط های چالش برانگیز دارد و از سوی دیگر می تواند هنگامیکه یک انسان حمله ای را شبیه سازی می کند، به طور موثر واکنش نشان دهد.

به گفته شرکت ربات از یادگیری تقویتی( reinforcement learning )برای واکنش به نشانه هایی در محیط خارجی مانند اشیای متحرک یا دست انداز در جاده استفاده می کند. این شرکت در باره ربات می گوید: P1 شرایط آزمایشی حفاظت نشده و کاملا باز جنگلی به طور موفقیت آمیز قابلیت های استثنایی کنترل و ثبات خارق العاده ای نشان داد و روی سطوح مختلف حرکت کرد.

این شرکت تصمیم دارد تکنیک های مذکور را روی ربات انسان نمایCL-1 نیز آزمایش کند که در دسامبر سال گذشته میلادی آزمایش آن پایان یافت. ربات مذکور طی آزمایش ها از پله هایی در فضای سربسته و سرباز بالا رفت.CL-1 یکی از معدود ربات های انسان نما در سراسر جهان است که براساس ادراک خود از محیط می تواند از پله ها بالا برود.

طراحی سیستم ادراک ربات های LimXDynamics شامل ترکیب کردن فناوری حسگرهای مختلف است تا داده های متفاوت یکپارچه شوند وبه این ترتیب نقشه های توپوگرافیکی با کیفیت بالاتر و دقت بیشتر ساخته می شود.

سیستم با استفاده از الگوریتم های کنترل حرکت پیشرفته داده های ادراکی را به مدل های پیش بینی برای موقعیت یابی و جهت یابی ربات تبدیل می کند. این دستورالعمل چابکی و مسیریابی ایمن ربات در مسیرهای پیچیده را تضمین می کند.

کد خبر 6063044 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • توقف مهمترین پروژه برق آبی در حال توسعه پاکستان پس از ترور مهندسان چینی
  • ربات ۲پای چینی با موفقیت آزمایش شد
  • صعود ۳۰ درصدی سهام رسانه‌های اجتماعی ترامپ
  • نخستین جت پهن پیکر چینی در راه است!
  • نظرسنجی جدید: افزایش اندک میزان محبوبیت جو بایدن
  • سهام شرکت شبکه اجتماعی ترامپ ۳۰ درصد صعود کرد
  • انگلیس کاردار چین را فراخواند
  • ترامپ در جمع ۵۰۰ ثروتمند جهان
  • اتفاق ناگهانی برای ثروت ترامپ | حضور در جمع ۵۰۰ میلیاردر جهان
  • ترامپ به جمع ۵۰۰ میلیاردر برتر جهان پیوست