Web Analytics Made Easy - Statcounter

« صفدر نیازی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: سال گذشته ۱۰ هزار مجوز تغییر کاربری مربوط به واحدهای تولیدی کشاورزی از جمله واحدهای مرغداری و دامداری و پنج هزار مجوز به خدمات غیرکشاورزی چون تفرجگاه‌های بین راهی تعلق گرفت.

بنگاه های املاک سرشاخه های سوداگری اراضی کشاورزی

معاون حفظ کاربری و یکپارچه‌سازی سازمان امور اراضی کشور خرد شدن اراضی و ساخت و سازهای غیرمجاز را تهدیدی برای اراضی کشاورزی دانست و اظهارداشت: آمایش سرزمین پشتوانه اراضی درجه یک کشاورزی است زیرا بدون آمایش سرزمین بخشی از اراضی با کیفیت توسط سودجویان تغییرکاربری پیدا کرده و در آنها ساخت و سازهای غیرمجاز صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد:  بنگاه‌های املاک سرشاخه‌های سوداگری زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز در برخی مناطق کشور از جمله شمال کشور و اطراف تهران هستند تاجایی که تعدد این بنگاه ها در برخی مناطق کشور از جمله دماوند در حد فاصل سه کیلومتر بیش از 180 بنگاه املاک فعالیت دارد که چشمگیر است.

نیازی با تاکید براینکه حضور دلالان و سودجویان  علت اصلی خرد شدن اراضی کشاورزی است افزود: سوداگران با خرد کردن  اراضی کشاورزی و فروختن قطعات کوچک نه تنها اراضی کشاورزی را از بین می برند بلکه هزینه های هنگفتی را برای خریداران در پی دارند به طوری که خرد شدن اراضی کشاورزی در استان گیلان به سه  دهم هکتار، مازندران ۶ دهم هکتار، یزد ۶ دهم هکتار، اصفهان ۶ دهم هکتار، زنجان ۱.۱ دهم هکتار، همدان ۲.۲ دهم هکتار و بوشهر ۶.۵ هکتار رسیده است.

لزوم اصلاح قانون ارث در جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی 

معاون حفظ کاربری و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، خرد شدن اراضی کشاورزی را تهدیدی برای امنیت غذایی کشور برشمرد و گفت: اصلاح قانون ارث برای جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی امری اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی حفظ کاربری اراضی کشاورزی خرد شدن اراضی در بین وراث است افزود: طبق قانون ارث مالکیت اراضی کشاورزی از یک نفر به چند نفر واگذار می شود که با خرد شدن قطعات و تغییرکاربری ماهیت اراضی کشاورزی تغییر می یابد.

نیازی  اظهارداشت: این درحالیست که طبق قانون ارث اقلامی همچون اتومبیل و ساختمان خرد و در بین وراث تقسیم نمی شود بلکه کالای مورد نظر به طور کلی فروخته و پول بدست آمده از آن محل در بین وراث تقسیم می شود بنابراین نیاز است که زمین کشاورزی نیز مانند دیگر اقلام دیده شود.

وی براین باوراست که خرد شدن اراضی کشاورزی در بحث ارث هرچه سریعتر باید حل و فصل شود زیرا در غیر اینصورت دیگر زمینی برای کشاورزی باقی نمی ماند.

امنیت غذایی در گرو حفظ کاربری اراضی کشاورزی

معاون حفظ کاربری و یکپارچه سازی سازمان امور اراضی کشور با اشاره به اینکه تامین امنیت غذایی وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است تصریح کرد: حفظ یکپارچه سازی اراضی کشاورزی از مولفه‌ های تامین امنیت غذایی هر کشور است و نباید این اراضی خرد و با تغییر کاربری از چرخه تولید خارج شوند.

نیازی با اشاره به اینکه حفظ کاربری اراضی موجب رشد اقتصادی و اشتغال مولد و پایدار می شود اضافه کرد: طبق آمارها چهار میلیون هکتار معادل ۳.۲ درصد اراضی کشاورزی از کیفیت بالایی برخوردار است که ۱.۵ میلیون هکتار آن در شمال کشور قرار دارد و انتظار می رود مردم با کمک سازمان امور اراضی کشور در حفظ این اراضی بکوشند.

رشد دو برابری مبارزه با تغییر کاربری در پنج ماه  

معاون حفظ کاربری و یکپارچه سازی سازمان امور اراضی کشور گفت: در پنج ماه اخیر اجرای احکام برخورد با تغییرکاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و زمین خواری دو برابر رشد پیدا کرده به طوری که اراضی کشاورزی برخی تعاونی های دستگاه های دولتی بازگردانده شده است.

وی تصریح کرد: اکنون بخشی از تخلفات تغییر کاربری اراضی کشاورزی و زمین خواری به عمد یا غیرعمد توسط برخی دهیاران به دلیل نبود اطلاعات کافی از طرح هادی صورت می گیرد که اکنون قانون فعلی مجازات بازدارنده ای برای متخلفان تغییرکاربری اراضی کشاورزی ندارد اما در لایحه جدید اصلاح قانون عوامل بازدارنده و مجازاتهای سنگین دیده شده که در صورت تصویب می تواند تاثیر بسزایی در حفظ کاربری و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی داشته باشد.

سازمان امور اراضی به اطلاعات طرح هادی دسترسی ندارد 

نیازی با بیان اینکه بنیاد مسکن متولی اجرای طرح هادی در کشور است افزود: سازمان امور اراضی کشور به عنوان متولی حفظ اراضی کشاورزی به اطلاعات شفاف محدوده «طرح هادی» دسترسی ندارد.

وی گفت: در بحث ساخت و ساز مسکن برخی دستگاه ها همچون بنیاد مسکن باید شفاف عمل کنند زیرا به دلیل نبود اطلاعات حریم و محدوده روستاها و شهرها برخی ساخت و سازهای غیرمجاز خارج از محدوده طرح هادی انجام می شود که برای خریداران هزینه های زیادی را در بردارد.

 وی با بیان اینکه  ۲۰۰ هزار ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی خارج از طرح هادی است اظهارداشت: برای رفع این مشکل باید بنیاد مسکن اطلاعات کامل و شفاف اراضی محدوده طرح هادی را برای خریداران و حتی سازمان امور اراضی کشور ارایه دهد تا مردم برای سرمایه گذاری مطمئن از حریم شهر و روستاها آگاهی پیدا کنند.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی سازمان امور اراضی کشور علیرضا اورنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سازمان امور اراضی کشور وزارت جهاد کشاورزی سازمان امور اراضی کشور سازمان امور اراضی کشور ساخت و سازهای غیرمجاز خرد شدن اراضی کشاورزی کاربری اراضی کشاورزی تغییر کاربری امنیت غذایی قانون ارث دهم هکتار طرح هادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۸۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۲۷ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در خوزستان شناسایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ سید شریف شریفی ظهر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: در مدت هشت روز از آغاز فعالیت کشیک نوروزی تعداد ۱۲۷ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی خوزستان توسط اکیپ‌های کشیک نوروزی شناسایی شد.

وی ادامه داد: حفظ و حراست از اراضی کشاورزی و نظارت در ایام تعطیلات نوروز با برقراری کشیک‌های نوروزی تشدید و با هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز وفق قانون مقابله خواهد شد.

شریفی گفت: حفظ کاربری اراضی کشاورزی مستلزم مشارکت همه آحاد جامعه است و از شهروندان درخواست می‌شود تا هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز را به شماره ۱۳۱ و یا ثبت از طریق سامانه الکترونیکی cms.laoi.ir گزارش و اطلاع دهند .

کد خبر 6063702

دیگر خبرها

  • ۱۶ مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان سمنان شناسایی شد
  • قلع و قمع ۴ هزار متر مربع تغییر کاربری غیر مجاز در قائم شهر
  • بررسی ۳ هزار و ۸۱۱ مورد درخواست متقاضیان صدور سند برای اراضی زراعی و باغی
  • ۹۵ درصد اراضی کشاورزی تا شهریور ۱۴۰۳ رفع تداخل می شوند
  • شناسایی و توقف ۴ مورد تغییر کابری غیر مجاز در اراضی الیگودرز
  • بیش از ۱۲۷ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در خوزستان شناسایی شد
  • شناسایی ۴ مورد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در الیگودرز
  • شناسایی ۱۲۷ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی خوزستان
  • اجرای طرح گشت مقابله با تغییر کاربری غیر مجاز زمین در شاهرود
  • برخورد با ۴۰ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی