Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@07:40:49 GMT

تاثیر مخرب کووید-۱۹ بر ۴۷۶ میلیون مردم بومیِ جهان

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۸۹۷۰

تاثیر مخرب کووید-۱۹ بر ۴۷۶ میلیون مردم بومیِ جهان

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی مردم بومی جهان اعلام کرد که کووید-۱۹ تأثیر مخربی بر بیش از ۴۷۶ میلیون مردم بومی در سراسر دنیا داشته است.

به گزارش ایسنا، دبیرکل سازمان ملل در این باره خاطر نشان کرد: در طول تاریخ ، مردم بومی توسط بیماری هایی نشات گرفته از مناطق دیگر از بین رفته‌اند که هیچ مصونیتی در برابر آنها نداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: پیش از همه گیری فعلی، مردم بومی از قبل با نابرابری های ریشه دار، ننگ و تبعیض روبرو شده بودند. برای مثال دسترسی نامناسب به مراقبت های بهداشتی، آب تمیز و دفع بهداشتی فاضلاب، آسیب پذیری آنان را افزایش می‌دهد. مردم بومی در درجه نخست در مشاغل سنتی و اقتصادهای معیشتی یا در بخش غیر رسمی کار می‌کنند و همه اینها به شدت تحت تأثیر این همه گیری قرار گرفته‌اند.

گوترش در ادامه تشریح کرد: زنان بومی که غالباً تامین کننده اصلی غذا و تغذیه  خانواده های خود هستند با تعطیل شدن بازارهای صنایع دستی، تولید و کالاهای دیگر به ویژه تحت فشار قرار گرفته‌اند. همچنین باید با فوریت به مشکلات کودکان بومی بپردازیم که دسترسی به فرصت های یادگیری مجازی ندارند.

بنابر اظهارات دبیرکل سازمان ملل، در سرتاسر جهان، مردم بومی در صف نخست اقدامات دشوار زیست محیطی و اقلیمی بوده اند و لغو اجرای اقدامات حفاظت از محیط زیست در طول این بحران، موجب افزایش دست درازی معدنچیان و چوب‌بران غیرقانونی به سرزمین های مردم بومی شده است. بسیاری از افراد بومی قربانی تهدیدها و خشونت ها شده‌اند و بسیاری نیز جان خود را از دست داده‌اند.

در رویارویی با چنین تهدیداتی، مردم بومی تاب آوری فوق العاده ای نشان داده‌اند. جوامع بومی با استقلال برای مدیریت زمین ها، قلمرو و منابع خود، امنیت غذا و مراقبت را از طریق محصولات و طب سنتی تضمین کرده‌اند.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد، مردم "کارن" در تایلند آیین باستانی خود "Kroh Yee"  "کروه یی" یا بسته شدن روستا را برای مقابله با همه‌گیری، احیا کرده‌اند.

چنین راهکارهایی در سایر کشورهای آسیا و آمریکای لاتین اعمال شده است که جوامع، مناطق خود را برای جلوگیری از ورود افراد می بندند.

تحقق حقوق افراد بومی به معنای اطمینان از مشارکت و سهیم شدن آنان در پاسخ و راهکارهای بهبودی از کووید-۱۹ است.

گوترش در ادامه تاکید کرد: باید با مردم بومی در تلاش ها برای بازسازی مستحکم تر و بهبودی پس از بحران، مشورت شود. از ابتدای همه گیری جهانی، کارگزاری های تخصصی سازمان ملل متحد تلاش کرده اند تا از حقوق مردم بومی حمایت کنند. ما برای حفاظت از سلامتی و ایمنی و تامین دسترسی به حمایت اجتماعی و فرصت های اقتصادی، کمک کرده‌ایم و نظام ملل متحد به تحقق اعلامیه ملل متحد درباره حقوق افراد بومی و تقویت تاب‌آوری آنان، متعهد باقی می‌ماند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کووید 19 سازمان ملل متحد مردم بومی کرونا در جهان مردم بومی سازمان ملل ملل متحد همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۸۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم‌ ایران‌ رایزنی می‌کند

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت که در نشست امروز (دوشنبه) شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره تشدید تحریم ایران رایزنی خواهد شد.

به گزارش مشرق، جوسپ بورل در آستانه برگزاری نشست شورا به خبرنگاران در لوگزامبورگ افزود: «ما علیه تولید و صادرات موشک و پهپاد ایرانی اقدام خواهیم کرد.» او بر همین اساس ابراز امیدواری کرد که بسته جدید تحریمی علیه ایران، با اکثریت آراء تائید شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر تصریح کرد: اقدام ایران کاملا مشروع و پس از مدت‌ها خویشتن داری در برابر حملات رژیم صهیونیستی انجام داده و این نشان دهنده رفتار کاملا مسئولانه و حرفه‌ای ایران نسبت به صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است.

او درباره اقدام برخی دولت‌های غربی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفت: رویکرد آنان مسئولانه نبوده و به ایران بدهی دارند. اما در خصوص هرگونه تحریم جدید اگر قصدی داشته باشند سازنده نخواهد بود و کمک به روابط دوجانبه نخواهد کرد. ایران در موضوع هسته‌ای مسئولانه عمل کرده و تعهدات خودش را مبتنی بر توافق هسته‌ای و پادمان ادامه خواهد داد. در ارتباط با سیاست‌های اقتصادی اروپا، ایران مایل به ارتقا روابط بر اساس احترام منقابل و منافع مشترک است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • تمجید اسطوره‌های ورزش جهان از جود بلینگام: پختگی و استعداد او ما را شگفت‌زده کرده است
  • نهایت تاثیر گذاری را در اجرای شعار سال خواهیم داشت
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • تشدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران
  • جنگ نرم در غرب مخرب‌تر از نبرد سخت فلسطین و اسرائیل است
  • بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم‌ ایران‌ رایزنی می‌کند
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • طرح رصد باید تبدیل به گفتمان نیرو‌های انقلاب در مدیریت شهری شود/ انجام یک پروژه کوچک به خواست مردم به اندازه یک کلان پروژه تاثیر گذار است
  • کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی‌شود
  • چهارمین جشنواره ریواس و سبزی‌های بومی در کوهسرخ برگزار شد