Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-19@10:02:34 GMT

تاثیر مخرب کرونا بر ۴۷۶ میلیون مردم بومیِ جهان

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۹۱۶۸

تاثیر مخرب کرونا بر ۴۷۶ میلیون مردم بومیِ جهان

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی مردم بومی جهان اعلام کرد که کووید-۱۹ تأثیر مخربی بر بیش از ۴۷۶ میلیون مردم بومی در سراسر دنیا داشته است.

به گزارش ایسنا، دبیرکل سازمان ملل در این باره خاطر نشان کرد: در طول تاریخ ، مردم بومی توسط بیماری هایی نشات گرفته از مناطق دیگر از بین رفته‌اند که هیچ مصونیتی در برابر آنها نداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: پیش از همه گیری فعلی، مردم بومی از قبل با نابرابری های ریشه دار، ننگ و تبعیض روبرو شده بودند. برای مثال دسترسی نامناسب به مراقبت های بهداشتی، آب تمیز و دفع بهداشتی فاضلاب، آسیب پذیری آنان را افزایش می‌دهد. مردم بومی در درجه نخست در مشاغل سنتی و اقتصادهای معیشتی یا در بخش غیر رسمی کار می‌کنند و همه اینها به شدت تحت تأثیر این همه گیری قرار گرفته‌اند.

گوترش در ادامه تشریح کرد: زنان بومی که غالباً تامین کننده اصلی غذا و تغذیه خانواده های خود هستند با تعطیل شدن بازارهای صنایع دستی، تولید و کالاهای دیگر به ویژه تحت فشار قرار گرفته‌اند. همچنین باید با فوریت به مشکلات کودکان بومی بپردازیم که دسترسی به فرصت های یادگیری مجازی ندارند.

بنابر اظهارات دبیرکل سازمان ملل، در سرتاسر جهان، مردم بومی در صف نخست اقدامات دشوار زیست محیطی و اقلیمی بوده اند و لغو اجرای اقدامات حفاظت از محیط زیست در طول این بحران، موجب افزایش دست درازی معدنچیان و چوب‌بران غیرقانونی به سرزمین های مردم بومی شده است. بسیاری از افراد بومی قربانی تهدیدها و خشونت ها شده‌اند و بسیاری نیز جان خود را از دست داده‌اند.

در رویارویی با چنین تهدیداتی، مردم بومی تاب آوری فوق العاده ای نشان داده‌اند. جوامع بومی با استقلال برای مدیریت زمین ها، قلمرو و منابع خود، امنیت غذا و مراقبت را از طریق محصولات و طب سنتی تضمین کرده‌اند.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد، مردم "کارن" در تایلند آیین باستانی خود "Kroh Yee" "کروه یی" یا بسته شدن روستا را برای مقابله با همه‌گیری، احیا کرده‌اند.

چنین راهکارهایی در سایر کشورهای آسیا و آمریکای لاتین اعمال شده است که جوامع، مناطق خود را برای جلوگیری از ورود افراد می بندند.

تحقق حقوق افراد بومی به معنای اطمینان از مشارکت و سهیم شدن آنان در پاسخ و راهکارهای بهبودی از کووید-۱۹ است.

گوترش در ادامه تاکید کرد: باید با مردم بومی در تلاش ها برای بازسازی مستحکم تر و بهبودی پس از بحران، مشورت شود. از ابتدای همه گیری جهانی، کارگزاری های تخصصی سازمان ملل متحد تلاش کرده اند تا از حقوق مردم بومی حمایت کنند. ما برای حفاظت از سلامتی و ایمنی و تامین دسترسی به حمایت اجتماعی و فرصت های اقتصادی، کمک کرده‌ایم و نظام ملل متحد به تحقق اعلامیه ملل متحد درباره حقوق افراد بومی و تقویت تاب‌آوری آنان، متعهد باقی می‌ماند.

لینک کوتاه: asriran.com/0036vL

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کرونا مردم بومی سازمان ملل ملل متحد همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۹۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه ظهر امروز در اولین همایش دانش سنتی محیط زیست در دانشگاه شهرکرد با اشاره به اهمیت دانش بومی اظهار کرد: نباید دانش بومی با دانش سنتی اشتباه گرفته شود.
وی تصریح کرد: در دانش بومی رابطه انسان و محیط زیست مورد بررسی قرار می‌گیرد و می‌تواند شروعی باشد بر پیوند دانش نوین و دانش بومی که به‌عنوان مکمل یکدیگر مطرح هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه توسعه و محیط زیست باید در توازن باشند، تاکید کرد: در درجه اول باید محیط زیست کشور ارزش‌گذاری شود و باید از لحاظ فیزیکی، خدمات ملموس و غیرملموس محیط زیست کشور ارزیابی اقتصادی شود و تا شهریورماه امسال ۹۲ درصد پهنه کشور در قالب ۱۳ شاخص ارزش‌گذاری اقتصادی می‌شود.

سلاجقه بیان داشت: دانش بومی، نرم‌افزار کاری است که تا امروز محیط زیست کشور را به ما تحویل داده است و استان چهارمحال و بختیاری گل سرسبد همه دانش‌های بومی است.

وی یادآور شد: در جای جای قرآن خداوند انسان را به درس گرفتن از طبیعت فرا خوانده، این در حالی است که بیشتر علوم ما اکتسابی از طبیعت بوده و گویش‌ها و فرهنگ مردمان ما مبتنی بر طبیعت است، اما اگر به دانش‌های بومی و فرهنگ‌های خرده‌‎پا توجه نشود این طبیعت با مشکلاتی دست به گریبان می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در گذشته مردم از طبیعت پیام‌های بسیاری دریافت می‌کردند و با استفاده از همین علائم اتفاقاتی که قرار بود در طبیعت رخ دهد را پیش‌بینی می‌کردند.

سلاجقه بیان داشت: دانش بومی اکتسابی است و ریشه در فرهنگ مردم دارد اما صنعت بدون توجه به آن توسعه یافت و در اثر این بی‌توجهی شاهد بروز توسعه ناپایدار در صنعت بودیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه نامتوازن که بدون نگاه به داشته‌های هویتی سرزمین‌مان وارد کشور شده است، انقطاعی ایجاد کرد که منجر به ایجاد یک توسعه ناپایدار در کشور شد ادامه داد: برای وصله این شکاف، ایجاد توسعه پایدار و نگاه به همه توانمندی داخلی کشور باید محیط زیست کشور سازمان‌دهی شود و با ارتقای دانش بومی این سرزمین می‌توان به ان دست یافت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: دانش، فرهنگ و ریشه‌های غنی تاریخی در جهت حفظ محیط زیست در چهارمحال و بختیاری باید مورد توجه قرار گیرد و احیا شوند و مولد دانش روز ما این داشته‌ها قرار گیرند.

سلاجقه اذعان داشت: ما به دنبال مکتوب کردن دانش بومی نیستیم و باید این دانش عملیاتی شود و در دستور کار قرار گیرد، و مردم نیز از این موضوع استقبال می‌کنند.

وی به نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: این شعار به‌عنوان حکم تلقی می‌شود، از دید ما محیط زیست کشور پشتوانه و زیرساخت اصلی جهش تولید پایدار است، بنابراین باید مؤلفه‌های چهارگانه محیط زیستی در کشور روز به روز تقویت شود تا تولید در صدر امور قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست بر عهده آحاد مردم است و ما بر اهمیت مشارکت مردم در حفاظت محیط زیست واقفیم، مردم نباید از موهبت‌های الهی محیط زیستی محروم شوند، بلکه رابطه انسان و محیط زیست باید به یک رابطه دوطرفه و قانون‌مدارانه تعریف شود.

سلاجقه اضافه کرد: در محیط زیست ایران بن‌بستی وجود ندارد، به شرط آنکه مؤلفه‌های زیست‌محیطی کشور حفظ شود. کد خبر 6079846

دیگر خبرها

  • تجربه استقلال تعیین کننده است/ انتقاد باید سازنده باشد نه مخرب
  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  • رییس جمهور: تاثیر آمارها بر رضایت اجتماعی بررسی شود
  • فلسطین: برای جلوگیری از گرسنگی مردم غزه باید اسرائیل را تحت فشار قرار داد
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • میکرو بلاگر‌های اقتصادی در کمین جیب مردم
  • «پایان باز» نباید به یک مُد مخرب تبدیل شود
  • آیت‌الله نوری همدانی: در مقابل دشمن متحد و همراه رهبر باشید
  • میکرو بلاگرهای اقتصادی در کمین جیب مردم
  • ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد